Gå til innhold

Håndverkerens lommer? (Om klesvask)


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bli gal!

Sambo er håndverker og har sånne kjempepraktiske bukser med ørten lommer.

Lommene er fulle av alt mulig rusk og rask.. verktøy, sagflis, skruer, spikre, tusjer, kniver, penner, strips, løse deler av alle slag.

Dette er et mareritt hver gang jeg skal vaske disse buksene.

Jeg har en bolle på badet som jeg legger rusket i, slik at verktøyet ikke skal bli borte. Men samme hvor mange ganger jeg leter gjennom alle lommene, så er det noe igjen.

Vaskemaskinen er av den typen som stopper og piper hvis noe har forvillet seg ned i pumperommet. Alltid er det en skrue eller noe annet som hører hjemme i lommene på denne praktiske buksa... Så må jeg tappe ut vannet manuelt (masse vann over alt) og fjerne skruen før jeg kan fortsette med vasken. Sist skjedde det noe under operasjonen, slik at maskinen slo seg vrang og "gikk i stykker" (har fått den i orden nå).

Er det noen andre som har "vaske-håndverker-bukse-erfaring"?

Noen gode råd eller tips om hvordan jeg skal unngå trøbbel?

Hva gjør dere for å unngå rusk og rask i maskinen?

Hva gjør håndverkeren selv for å unngå dette?

Selvsagt kunne jeg være streng og forlange at han ordnet lommene sine selv, men da hadde han nok gjort det samme som meg.. glemt den ene skruen. Dessuten er det jo greit å fylle opp maskinen når man føst vasker noe i samme farge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Sy igjen lommene :ler:

Neida- men jeg synes du lager problemer ut av ingenting- er lommene tømt så er de tømt, skruene hopper ikke fra bollen og tilbake i lommene når du har tatt dem ut.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ødelagt vaskemaskin er ikke "ingenting".

Vet ikke om du noengang har sjekket lommene på en sånn bukse, men de er MANGE, trange, bortgjemte og stappfulle av rusk og rask.

Problemet er at lommene IKKE er tømt, uansett hvor sikker jeg er på at de er tomme.

Men de som er i bollen, de BLIR i bollen (hoppeskruer finnes vel ikke?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hoho:

Du har tydeligvis ikke vært sammen med en håndverker noen gang..

De minste lommene er nemlig til å ha ting som penner, blyanter, borr og sånt i. Det er nok ikke sååå enklelt.

Desverre hender det (rimelig ofte) at en eller annen liten duppeditt forviller seg ned i disse SAMMEN med blyanten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnes det SÅ store vaskeposer da...?

Jeg har jo en til undertøy, men da måtte jeg i såfall ha klippet buksa opp i tre deler tror jeg :ler: .

Kanskje jeg kan sy en?

Ingen dum idè.. Takk for tipset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har en stor vaskepose fra Jysk, men den er ikke særlig solid. Det høres fornuftig ut at du skal lage den selv, for den må vel være ganske slitesterk hvis den skal fange opp verktøy :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke dum du :sjarmor: !

Verktøyet klarer jeg som regel å fjerne, men det er disse hersens skruene som ligger rundt omkring til stadighet.

En gang kom han hjem med en arbeidsbukse om hadde løse lommer, slik at man kunne ta dem av før vask. Men så var det visst slutt på den løsningen der...

Og det som var så praktisk.. bare to lommer forran og to lommer bak, resten kunne man bare kneppe av før vask.

Vurderer å ta en prat med sjefen hans om disse buksene altså.

Hvor får jeg tak i "vaskepose-stoff" da?

Hva heter det materialet vaskeposer er laget av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å riste buksen opp-ned? :)

Evt metalldetektor?  :ler:

Har ristet og ristet jeg.. alle veier, men disse lommene er jo bare festet oppe i livet og snur seg når jeg snur buksa.. eh.. eller noe sånt.

Metalldtektor hadde kanskje vært noe..

Men da kunne jeg vel hatt råd til nye arbeidsbukser i stedet for å vaske dem kanskje.

Kanskje myggnetting kan duge til å sy vaskepose av?

Ikke umulig.. skal se hva jeg finner..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tyll kan du kanskje og bruke. Har ikke så mye peiling på stoff, så jeg vet ikke så mye mer enn at det er et nettingstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke så mye peilig på hva du kan sy vaskepose av, men når du finner det ut vil jeg gjerne vite det. Bare flaks at ikke vaskemaskina vår har gått nedenom og hjem når buksa til gorgon vaktmester går i vasken. Men jeg tror vi skal ta oss en svipp på byen og finne en ny bukse i morgen - en med mindre lommer (akkurat som jeg har noe jeg skulle ha sagt) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe!

Prøv å finne bukser med avtagbare lommer Monja.

De er kjempepraktiske altså, men gudene vet hvor man får tak i dem.

Det er liksom sjefen til sambo (eller firmaet da) som skal sponse sånne ting, så de må handle et spesielt sted. Nå har de ikke disse buksene der lenger :cry: .

Forøvrig har jeg en sånn "blåbukse" selv. De er superdupre når man skal gå rundt å være tøff og se ut som man gjør noe :ler: . Må nok ha en ny selv også, etter at jeg satt på kne i en bøtte med sement. Buksa kan jo ikke brettes sammen lenger :o .

Og jeg skal lete etter en sånn vaskepose jeg, eller et velegnet stoff til en vaskepose da. Det var jo et knall-idè!

Ellers kan jeg opplyse om at jeg har plukket ut en tier og en skrue fra pumperommet i dag. Maskinen virker fortsatt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avtagbare lommer høres flott ut, men her er det også sånn at vi må handle på et spesielt sted ettersom arbeidsgiveren sponser arbeidsklær. Vi får se hva de har - og tror jammen jeg skal få han til å kjøpe et par sko også :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Anonymous

vet du, Lea...

Det er bare en ting som hjelper på håndverkerlommer.

La håndverkeren vaske klærne sine sjøl. Er han gammel nok til å bruke verktøy, så er han gammel nok til å bruke vaskemaskin.

Forhåpentligvis klarer han da å tømme lommene også. Hvis ikke, så er det i alle fall hans egen skyld dersom trommelen blir ødelagt og hans nyeste hvite skjorte får rustflekker (Pass bare på at skjorta blir liggende ekstra lenge i maskinen før du tar den ut) :wink:

Dermed må HAN kjøpe nye vaskemaskin, eller bare trommel om han er heldig, og HAN lærer å tømme lommene sine skjøl....

Du er ikke mora hans nemlig

Og ja, jeg snakker av erfaring.

Hva vi gjorde med den gamle vaskemaskinen?

Solgte den billig til en flyttemann som ville ha den for å vaske arbeidstøyet sitt. Fruen var sinna på ham fordi han aldri tømte lommene sine. :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Han vasker buksene sine selv også, men det er jeg som vasker mest klær og vil gjerne fylle opp maskinen når jeg først er i gang.

Og NÅR han vasker dem selv, så skjer det samme...

Det er ikke bare å få ham til å kjøpe en ny vaskemaskin.. det har vi ikke råd til (ikke han alene heller), så da blir det jeg som må HÅNDVASKE klær da... Ris til egen bak.

Vi har faktisk en gammel vaskemaskin stående i kjelleren. Det er en sånn "enmannsmaskin" (liten trommel). Planen er å få satt den opp når kjelleren er ferdig, til nettopp sånne ting.

Men jeg må innrømme at ideen med vaskeposer ikke var dum altså...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Dermed må HAN kjøpe nye vaskemaskin, eller bare trommel om han er heldig

Men, har det noe å si om HAN må kjøpe ny vaskemaskin eller ei? Det er jo uansett DERES penger det går utover....

Dersom min samboer ødelegger vaskemaskina, ja da må vi ha en ny. Om det er HAN som ødelagte den, så er det uansett VI som lider av det i ettertid, økonomisk.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kom på da du la inn linken til Spar Kjøp tidligere, at de har vaskeposer der. Ta en titt på denne. Kanskje den duger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...