Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #21 Skrevet 17. august 2007 Jeg syns du skal la han dra. Jeg hadde alltid tillitt av mine foreldre og tok ansvaret for den tillitten jeg fikk. Selvføgelig noen episoder med litt alkohol osv, men mine foreldre sa til meg "vi stoler på deg og derfor vil vi at du får lov til å dra på konsert". Den satt bak øret den, jeg visste jo at det ikke ble noen neste gang hvis tilliten ble brutt. Gjør avtale på at han feks ringer fra hotellet kl 01. Du vil høre om han er beruset og han må nødvendigvis innfinne seg på hotellet kl 01.
Gjest Silmarill Skrevet 17. august 2007 #22 Skrevet 17. august 2007 (endret) Hvor er denne konserten? Oslo Spektrum på Grønnland? Da jeg leste første delen av innlegget ditt ville jeg ha latt han reise da han virker som en oppegående, selvstendig og fornuftig gutt. Da jeg kom til avsnittet der du skriver at han er en alkoholglad 16 åring - fikk jeg litt andre tanker med engang! Han er 16 år!!!! og allerede "alkoholglad" Hva legger du i det ordet der? Drikker han i alle festlige sammenhenger? (ingen må nå tro at jeg blir overrasket av at en på 16 år har smakt alkohol, for det vet jeg selvsagt at forekommer) Er det slik at du vet at han kommer til å drikke alkohol når han evt. kommer til Oslo? Om du sier han kan reise på konserten dersom han holder seg unna alkohol, kan du stole på at han gjør det da? Uansett så ville jeg ha blitt litt kjent med denne kammeraten hans som skal bli med, sagt at dere må holde telefonisk kontakt ofte både før og etter konserten, nulltoleranse for alkohol, og jeg ville selvsagt ha snakket med hotellet der han skal bo. Hadde nok tatt kontakt med foreldrene til kammeraten også for å høre hva dem tenker om turen. Det beste hadde vært om du ble med til Oslo, men den anledningen har du kanskje ikke. Du kjenner gutten din best - men du bør prate med han om denne alkoholholdningen hans! Å, jada jeg vet nok at du har gjort dette maaaange ganger, men en tennåring har ikke vondt av å få høre fornuftige ting mer enn en gang... (Har selv en gutt på 16 år) Endret 17. august 2007 av Silmarill
Gjest Gjest_Bente_* Skrevet 17. august 2007 #23 Skrevet 17. august 2007 Takker for svar. "En del alkohol" ble litt dårlig presisert og muligens litt overdramatisert fra min side. Vi har tatt han på fersken tre-fire ganger, men han har aldri vært ute av stand til å ta vare på seg selv. Vi har snakket om dette og satt strengere regler, spesielt etter gang to, da med strengere innetider, ringing underveis o.l. Etter at han overholdt dette i lang tid og aldri (og da mener jeg aldri) kom for sent hjem har vi nå blitt veldig løse på regler. Etter dette har vi aldri tatt han på fersken/overt tlf eller merket antydning til fyllesyke dagen derpå. Allikevel er jeg vel ikke naiv nok til å tro at han ikke drikker, med tanke på at han kan dra ut på de store "festdagene" i mai/andre begivenheter etter å ha vært lite ute med venner en periode. Vennekretsen er også preget av en del drikking, snusing og andre ting. Siste gang jeg helt konkret kan si jeg vet at han har drukket var i vinter en gang, men jeg har som sagt mine mistanker på at dette forekommer oftere. Denne vennen er like gammel, men bor ikke i samme kommune, de har riktignok gått i samme klasse, men aldri vært gode venner utover skolesammenhengen. De har bestemt seg for å reise sammen pga. interesse for et spesielt band. Konserten står Dream Theater for forresten, og her snakker vi vel litt 80-talls rock/metal men hvilken musikk som spilles er uvesentlig for meg. For meg hadde det vært det samme om det var Snoop Dogg, Metallica eller Michael Bublé. Konserten er på Spektrum, ganske tildig så vidt jeg forsto det, fri aldersgrense. Jeg kan ikke bli med til Oslo da jeg er bortreist denne uka, faren er den eneste som er hjemme, og han er overøst av jobb og ansvaret for en yngre bror. Jeg kan vel aldri være sikker på at han ikke drikker alkohol, men han har brukt å holde avtaler. Nå vet jeg ikke om reising, stress, vandring i Oslo, tre timer i kø, venting, en og en halv times hopping på konsert og tanken om tidlig avgang til Gardermoen gir de lyst til å utforske nattlivet i Oslo en tirsdagskveld heller, men... Jeg skal ringe foreldrene i dag, min sønn har sagt at han syns det er litt pinlig med foreldreringing, men at det er greit dersom det må til. Så får vi ta det videre etter denne samtalen. Vi snakket også med hans søskenbarn i Oslo som sa han kunne stå til rådighet dersom noe skulle skje. Nevnte søskenbarn bor på en studenthybel med sin kjæreste, så å prakke på han en eller to ungdommer er uaktuelt, men det er fint å ha noen vi/min sønn kan snakke med der nede. Så jeg heller vel egentlig mot at han får dra, både etter å ha snakket litt med han i dag, og lest noen av svarene her.
Unika Skrevet 17. august 2007 #24 Skrevet 17. august 2007 (endret) Hvis du har partner kunne jo du og han reist sammen med dem? Dere kunne hatt en romantisk helg i Oslo,med enten noen form for show/teater+ resturant. Også kunne dere møtt ungdommene når de var ferdige på konserten og gått til hotellet sammen? Dette er jo selvfølgelig "mye å be om", men det kunne jo vært veldig hyggelig for alle sammen Edit: Så nå at du har skrevet at du var bortreist! Syntes du skal la han dra, du virker som en reflektert mor. Og så lenge han har en kontaktperson er saken en litt annen for mind del. Endret 17. august 2007 av Unika
Gjest Veronica Mars Skrevet 17. august 2007 #25 Skrevet 17. august 2007 At konserten er på en tirsdag er selvfølgelig en stor fordel, mot at det hadde vært i en helg. Hvis dere i tillegg har telefonkontakt med han etter konserten, og vet at han skal tidlig opp for å rekke fly, høres det jo relativt trygt ut.
Gjest *Snart medlem* Skrevet 17. august 2007 #26 Skrevet 17. august 2007 I og med at han har skikket seg godt med henhold til alkohol, og ellers i følge deg virker som en fornuftig og oppegående ungdom, heller jeg mot å fire på mine kritiske bemerkninger. Men jeg synes helt klart dere skal ha en ringeavtale med ungdommen, og jeg holder med deg i at det er en nødvendighet å snakke med foreldrene til kompisen før de reiser. Enig i at det faktum at det er en tirsdagskveld er en formildende omstendighet.
razmatazz Skrevet 17. august 2007 #27 Skrevet 17. august 2007 Synes ikke dette hørtes farlig ut i det hele tatt jeg da... Han høres ut som en ansvarsfull tenåring. Hvis det er fri aldersgrense på konserten serveres det nok heller ikke alkohol der.
Gjest Silmarill Skrevet 17. august 2007 #28 Skrevet 17. august 2007 Hei igjen Etter det siste innlegget ditt syns jeg du bør la han dra! Mener fortsatt at du skal sette de premissene jeg skrev i første innlegg. Trygt også at du har et familiemedlem som evt. kan stille raskt opp om noe skjer. Ja, må si jeg reagert da du skrev "alkoholglad" men ser jo at det du mente var noe de fleste tennåringsforeldre har opplevd! Dette blir jo spennende for dere alle, og en slags "prøve" på tillit og det å være selvstendig ungdom! PS!Klart han syns det er pinlig med foreldreringing men det må til og det er det beste for dere alle! Sånn er det bare, enten dem liker det eller ei
Gjest Persille Skrevet 17. august 2007 #29 Skrevet 17. august 2007 (endret) Jeg synes du skal la ham dra. Han høres ut som en helt vanlig tenåring som prøver seg, men hanker seg inn når dere oppdager saker og ting. Si til ham at dette er en tillitsærklæring. Det er det faktisk. Prat med den andre gutten sine foreldre. Be sønnen din ringe fra hotelltelefonen og ikke sin egen mobil. Da vet du faktisk hvor han er. Dersom du ønsker litt mer trygghet så spander konsertbillett på søskenbarnet hans. Endret 20. desember 2010 av Persille
Gjest Lady M Skrevet 17. august 2007 #30 Skrevet 17. august 2007 Ååååå, hvorfor skjærer det meg i hjertet når jeg hører om 16-åringer alene i Oslo, 70 mil hjemmefra? Jeg tror ikke jeg hadde latt ham dra uten en voksen. Synes det var et godt forslag at mor eller far (eller begge) drar sammen med ham og møtes etter konserten. Synes det bør prioriteres framfor jobb og andre ting. Håper du ikke kommer til å angre....
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 17. august 2007 #31 Skrevet 17. august 2007 Hehe... Av og til skulle man tro at Oslo var et u-land på andre siden av kloden. Jeg synes så absolutt at han burde få dra, virker som en gutt med litt mer under luggen enn mange andre 16-åringer. Hadde egentlig skrevet et langt innlegg, men skravlet meg bort
Gjest Silmarill Skrevet 17. august 2007 #32 Skrevet 17. august 2007 (endret) Som mamma til en 16-åring og en som er noen år eldre så synes jeg du skal la ham dra. Han høres ut som en helt vanlig tenåring som prøver seg, men hanker seg inn når dere oppdager saker og ting. Si til ham at dette er en tillitsærklæring. Det er det faktisk. Prat med den andre gutten sine foreldre. Be sønnen din ringe fra hotelltelefonen og ikke sin egen mobil. Da vet du faktisk hvor han er. Dersom du ønsker litt mer trygghet så spander konsertbillett på søskenbarnet hans. Flott innlegg Persille!! (det er ikke "ov med nikkesmiley) Hehe... Av og til skulle man tro at Oslo var et u-land på andre siden av kloden. Jeg synes så absolutt at han burde få dra, virker som en gutt med litt mer under luggen enn mange andre 16-åringer. Hadde egentlig skrevet et langt innlegg, men skravlet meg bort PIA! Jeg bor i Oslo og har bodd her helt sikkert lenger enn du har levd! Jeg har et barn på 16 år som er vokst opp midt i byen, som har vært på X-antall konserter både på spektrum og andre steder i Oslo/Norge. Alikevel så sier jeg til trådstarter"Bente" at hun er nødt til å prate i "hue å ræva"omkring dette til sin tennåring, det handler ikke bare om respekt, tillitt osv...men litt om prinsipp også. Det at man ikke bare sier JA, uten videre... Forstår du hva jeg mener? Endret 17. august 2007 av Silmarill
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #33 Skrevet 17. august 2007 Må innrømme at jeg synes mange her virker helt hysteriske. Det er snakk om Oslo, ikke Guds by. Da jeg var 16 bodde jeg alene i Oslo og måtte klare meg selv. Nei, den minimale risikoen for at noe skal skje oppveies fullstendig av gleden ved å gå på konsert (det er kanskje hans første?) og mestringsfølelsen ved å gjøre dette alene. Jeg synes faktisk foreldre har en plikt til å la barna sine gå gjennom ting som dette slik at de er godt rustet til å klare seg på egenhånd når de er 18 år gamle (og det er jo bare 2 år til for trådstarters vedkommende). Ja til gradvis frihet.
Gjest Silmarill Skrevet 17. august 2007 #34 Skrevet 17. august 2007 (endret) Som du ser så er det endel andre/forandrede svar etter trådstarters ANDRE svar/innlegg i denne tråden, altså etter(Innlegg nr.2 fra hennes side) Ingen her er hysteriske, men fornuftige - rett og slett!!! :smile: Frihet er viktig, også i ung alder - men ikke til enhver pris! Det er viktig og rett for en forelder å sette grenser for barna sine. La ungdommen prøve, la dem erfare, la den feile - men ikke si at det er greit om dem gjør noen brølere! (forskjell på kompiser og foreldre ligger litt der) Være der for barna er viktig, gi dem frihet er viktig, men ikke slippe alle hemninger for tennåringen sin.... ikke bra! Her gjelder grensesetting, respekt for og og mot barnet/foreldren. Uansett om noen tror dem er "voksne" når dem er 16 år - så er dem nok ikke det altså! Endret 17. august 2007 av Silmarill
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2007 #35 Skrevet 17. august 2007 Ikke for en hver pris, men en konsert i Oslo med overnatting er vel ikke akkurat det mest farefulle man kan la sønnen sin gjøre. For all del, jeg så at det var flere som mente han burde få gå. Men det er blitt en tendens i Norge til å pakke ungene sine inn i vatt. Som jeg har sagt før her inne: min bestefar dro til sjøs da han var 14 år gammel. Jeg sier ikke at det er det ideelle, men jeg vil uten å nøle si at en 16 år gammel gutt bør kunne klare seg alene en natt i Oslo. Nei, man er ikke voksen når man er 16. Det betyr at det er mange ting man ikke har kompetanse til, for eksempel å jobbe som politimann eller lege, å kjøre tung motorsykkel, å være ordfører osv osv. Å være alene en natt i Oslo er imidlertid ikke en av dem. PS. Jeg forutsetter her en vanlig, oppegående 16-åring.
Gjest Silmarill Skrevet 17. august 2007 #36 Skrevet 17. august 2007 (endret) Ikke for en hver pris, men en konsert i Oslo med overnatting er vel ikke akkurat det mest farefulle man kan la sønnen sin gjøre. Som du ser, så forandret jeg og flere med meg meningen etter innlegg nr. 2 fra trådsterter! Jeg mener at han bør få dra - etter innleggnr.2 til ttådstarter! Endret 17. august 2007 av Silmarill
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. august 2007 #37 Skrevet 18. august 2007 PIA! Jeg bor i Oslo og har bodd her helt sikkert lenger enn du har levd! Jeg har et barn på 16 år som er vokst opp midt i byen, som har vært på X-antall konserter både på spektrum og andre steder i Oslo/Norge. Alikevel så sier jeg til trådstarter"Bente" at hun er nødt til å prate i "hue å ræva"omkring dette til sin tennåring, det handler ikke bare om respekt, tillitt osv...men litt om prinsipp også. Det at man ikke bare sier JA, uten videre... Forstår du hva jeg mener? Trenger da ikke rope? Er så absolutt ikke blind selv om jeg ser dårlig Jeg har da ikke sagt noe som helst om prinsipper så hvordan kan du vite at jeg ikke er enig i det? Jeg har da selv flydd i Oslo uten foreldre siden jeg var 14, også på konserter og andre tilstelninger. Grunnen til at jeg sa at Oslo ikke er et u-land er fordi det er så mange som sier at det er så mye farlig som kan skje der, men mest på grunn av Lady M's kommentar: "Ååååå, hvorfor skjærer det meg i hjertet når jeg hører om 16-åringer alene i Oslo, 70 mil hjemmefra?". Virker jo som om Oslo er så mye farligere enn alle andre steder. Har opplevd mye mer skumle ting i f.eks. Drammen, Tromsø og Egersund enn i Oslo (kan faktisk bare huske en skummel ting som har skjedd meg der, og da var jeg 8 år og i følge med 6 voksne). Jeg sa ingenting i innlegget mitt om prinsipper og slikt, det jeg sa var at jeg synes han skal få dra, fordi Oslo er faktisk ikke så utrolig farlig som alle skal ha det til.
Gjest Lady M Skrevet 18. august 2007 #38 Skrevet 18. august 2007 Jeg har da selv flydd i Oslo uten foreldre siden jeg var 14, også på konserter og andre tilstelninger. Grunnen til at jeg sa at Oslo ikke er et u-land er fordi det er så mange som sier at det er så mye farlig som kan skje der, men mest på grunn av Lady M's kommentar: "Ååååå, hvorfor skjærer det meg i hjertet når jeg hører om 16-åringer alene i Oslo, 70 mil hjemmefra?". Virker jo som om Oslo er så mye farligere enn alle andre steder. Jeg anser ikke meg selv som hysterisk fordi om jeg er skeptisk til å sende 16-åringer alene til en fremmed by 70 mil unna, Oslo eller Tromsø, spiller liten rolle, og med en kompis man ikke kjenner. Jeg har også bodd alene og klart meg selv både økonomisk og sosialt siden jeg var ferdig på grunnskolen, med foreldre og familie 50 mil unna. Jeg haiket fram og tilbake mellom byene for å dra på konserter og fester, alene eller med venninner. Det gikk som oftest bra. Men det er lenge siden og tidene har forandret seg siden det. Jeg mener ikke at gutten ikke skal dra på konsert, jeg mener at han SKAL dra på konsert, ifølge med foreldre eller andre voksne. Det er foreldrenes plikt å følge opp barna og ikke bare slippe de løs og ta ansvaret for seg selv i ting de aldri har gjort før. Når barna er små, følger man dem til alskens aktiviteter, og det synes jeg man skal fortsette med helt til de er voksne og kan klare seg selv. Å reise med tenåringen på konsert (evt vente utafor konsertlokalet etter slutt) hører med til foreldreoppgaven, slik jeg ser det. Men, bare så det er sagt; Oslo ER farlig for folk som ikke kjenner byen. Men det er mulig dere er vant til det som bor der. Jeg har reist mye i Norden og jobbet i underholdningsbransjen hvor man ser ungdomslivet og nattelivet, men det er ingen steder jeg har sett så mye galskap som i Oslo og ingen steder jeg føler meg mer utrygg enn nettopp der. Stockholm var ille en stund, men Oslo har gått forbi for lenge siden.
gaja Skrevet 18. august 2007 #39 Skrevet 18. august 2007 Det høres veldig bra ut med et søskenbarn som kontaktperson. Kanskje han kan komme med noen råd til guttungen om hvilke deler av byen han bør holde seg unna o.l. Spander gjerne en billett på ham hvis han er villig til å gå, eller gi guttungen penger til å betale for et matmåltid for søskenbarnet og seg. Jeg må si jeg ble mer positiv etter å ha hørt hva slags konsert det var. Det er stor forskjell på hva som pleier å oppstå på en DDE/TNT/Snoop Dog/køntri-konsert, og på skikkelige nørdekonserter som Dream Theater. Folk som møter opp på sistnevnte på en tirsdag er genuint interesserte i musikken og står for det meste i en krok og følger med. Hva slags hotell har han tenkt på?
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 18. august 2007 #40 Skrevet 18. august 2007 Men, bare så det er sagt; Oslo ER farlig for folk som ikke kjenner byen. Men det er mulig dere er vant til det som bor der. Jeg har reist mye i Norden og jobbet i underholdningsbransjen hvor man ser ungdomslivet og nattelivet, men det er ingen steder jeg har sett så mye galskap som i Oslo og ingen steder jeg føler meg mer utrygg enn nettopp der. Stockholm var ille en stund, men Oslo har gått forbi for lenge siden. Jeg bor da ikke Oslo...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå