Gå til innhold

Språket til ungdommen

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Klemz og koz er ikke så veldig flotte ord.

Ja, alle bør ordlegge seg på en måte som er forståelig men selv i Kardemomeby er det et sett av kjøreregler. Alle kan ikke kjøre på med sin egen individuelle gramatikk.

Du synes ordene og setningene i TS sitt eksempel var lett forståelig?

Hvis du vil kan jeg godt skrive på et meget dannet norsk, men på en måte som er så fullspekket av fine ord at du neppe vil skjønne stort av det jeg skriver. Slik er det fordi de ord som TS viser til hører hjemme i en egen sosiolekt, om du vil. Det er en egen sjargong som er vel kjent der den hører hjemme. Akkurat som en hel del andre dialekter her i landet er lette å forstå der de hører hjemme, men komplett umulig å forstå for andre. "Så få'r'n vasta me det," som noen eldre mennesker pleier å si. Forsto du hva som ble sagt nå? :fnise:

Og så virene var jo ikke TS' uttrykk, men Sokrates hadde sikkert oiet seg. Jeg tror at dette med klaging på språket har noe med av vi begynner å bli gamle.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror at dette med klaging på språket har noe med av vi begynner å bli gamle.

Og videre ifra et sosiologisk perspektiv så er det et fenomen å rakke ned på den "fæle ungdommen". Det man ikke ser da, er at man faktisk har vært med på å skape denne utviklingen selv :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil kan jeg godt skrive på et meget dannet norsk, men på en måte som er så fullspekket av fine ord at du neppe vil skjønne stort av det jeg skriver. Slik er det fordi de ord som TS viser til hører hjemme i en egen sosiolekt, om du vil. Det er en egen sjargong som er vel kjent der den hører hjemme. Akkurat som en hel del andre dialekter her i landet er lette å forstå der de hører hjemme, men komplett umulig å forstå for andre. "Så få'r'n vasta me det," som noen eldre mennesker pleier å si. Forsto du hva som ble sagt nå? :fnise:

Og så virene var jo ikke TS' uttrykk, men Sokrates hadde sikkert oiet seg. Jeg tror at dette med klaging på språket har noe med av vi begynner å bli gamle.

Ta det med ro, jeg vet utmerket godt hva sosiolekt er.

Likevel mener jeg at det er udannet å snakke til allmennheten og generelt til folk man omgås med ekskluderende uttrykk.

Det du henviser til, "Så få'r'n vasta me det," er fremmed for meg.

Jeg hadde satt pris på om de som bruker slikt språk kunne snakke mer forståelig og inkluderende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, alle bør ordlegge seg på en måte som er forståelig men selv i Kardemomeby er det et sett av kjøreregler. Alle kan ikke kjøre på med sin egen individuelle gramatikk.

Tja, er er av den oppfatning at språket først og fremst er til å kommunisere med, da skapes grammatikken ut fra en funksjonalitet. Det er derfor grammatikken endrer seg. Så lenge språket fungerer som kommunikasjon, da har vi lite å bekymre oss for. Men det kan selvsagt være et problem for enkelte at kommunikasjonen ikke er på tvers av generasjonene. Det gjør at den ene generasjonens språk utvikler seg raskere enn kontakten mellom generasjonene. Det er flere måter å takle dette på, men å rope etter en standardgrammatikk som skal være gjeldende, det tror jeg ikke så veldig mye på.

Det jeg derimot tror en hel del på, det er at grammatikken tilpasser seg automatisk språkets funksjonalitet. Så får vi heller lære å snakke med hverandre på tvers av generasjonene. Kanskje foreldre rett og slett bør bli mer involvert i sine ungdommers liv. Da lærer den eldre generasjonen lett denne ungdommelige sosiolekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likevel mener jeg at det er udannet å snakke til allmennheten og generelt til folk man omgås med ekskluderende uttrykk.

Jeg hadde satt pris på om de som bruker slikt språk kunne snakke mer forståelig og inkluderende.

Vet ikke du at å snakke skriftspråk, eller annen form for tilgjorthet skaper mellomenneskelig avstand. Det som skaper nærhet, er definitivt å snakke dialekten sin. Faktisk er det populært for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bruker uttrykket "Så få'r'n vasta me det" hører til den eldre generasjonen som nå er i ferd med å dø ut. De fleste av dem har sukket og oiet over ditt og mitt språk da vi var unge. Det vi nå gjør med denne diskusjonen er bare å gjenta det de eldre generasjoner alltid har gjort opp gjennom tiden. Det er fordi en generasjon alltid blir eldre og eldre - og med det - dessverre - vokser også avstanden til yngre generasjoner.

Her er dagens Fader Vår:

Far i himln.

Du r helli

Kom!

Må du rule jora som himln.

Gi oss mat

Tilgi oss d gale

Hold oss unna fristelc

og d onde

Alt r ditt

Du rulr

Ærn r din.

Amn.

Det er vakkert og lett å forstå. Det er sikkert mange som går av skaftet, men slik er det alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, er er av den oppfatning at språket først og fremst er til å kommunisere med, da skapes grammatikken ut fra en funksjonalitet. Det er derfor grammatikken endrer seg. Så lenge språket fungerer som kommunikasjon, da har vi lite å bekymre oss for. Men det kan selvsagt være et problem for enkelte at kommunikasjonen ikke er på tvers av generasjonene. Det gjør at den ene generasjonens språk utvikler seg raskere enn kontakten mellom generasjonene. Det er flere måter å takle dette på, men å rope etter en standardgrammatikk som skal være gjeldende, det tror jeg ikke så veldig mye på.

Det jeg derimot tror en hel del på, det er at grammatikken tilpasser seg automatisk språkets funksjonalitet. Så får vi heller lære å snakke med hverandre på tvers av generasjonene. Kanskje foreldre rett og slett bør bli mer involvert i sine ungdommers liv. Da lærer den eldre generasjonen lett denne ungdommelige sosiolekten.

Så vidt jeg kan se er det den samme norske gramatikk som læres bort i norsk lærerbøkene nå som da jeg selv gikk i grunnskolen.

Språkets basisregler har ikke endret seg til de grader som du liker å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bruker uttrykket "Så få'r'n vasta me det" hører til den eldre generasjonen som nå er i ferd med å dø ut. De fleste av dem har sukket og oiet over ditt og mitt språk da vi var unge. Det vi nå gjør med denne diskusjonen er bare å gjenta det de eldre generasjoner alltid har gjort opp gjennom tiden. Det er fordi en generasjon alltid blir eldre og eldre - og med det - dessverre - vokser også avstanden til yngre generasjoner.

Her er dagens Fader Vår:

Far i himln.

Du r helli

Kom!

Må du rule jora som himln.

Gi oss mat

Tilgi oss d gale

Hold oss unna fristelc

og d onde

Alt r ditt

Du rulr

Ærn r din.

Amn.

Det er vakkert og lett å forstå. Det er sikkert mange som går av skaftet, men slik er det alltid.

Dette er med på å ekskludere på tvers av generasjoner og folk som kommer fra østlandet og andre deler av landet.

Det er ikke slik alltid, nei.

Du er ingen sosiolekt- elelr språkprofessor, er du vel. Kanskje du bør holde deg til deg du kan: religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg kan se er det den samme norske gramatikk som læres bort i norsk lærerbøkene nå som da jeg selv gikk i grunnskolen.

Deler av grammatikken endrer seg meget raskt (ta f.eks. kommareglene), andre ting er mer stanhaftig. Det finnes dem som argumenterer med at grammatikk er unødvendig å lære. Jeg hører ikke til den gruppen, men til den gruppen som hevder at et absolutt minimum trengs for at språket skal bli fuksjonelt. Det er forskjell på deler av den grammatikk som våre oldeforeldre måtte lære og den vi i dag bruker, allikevel forstår vi hverandre fordi språket har opprettholdt sin funksjonalitet.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er med på å ekskludere på tvers av generasjoner og folk som kommer fra østlandet og andre deler av landet.

Det er ikke slik alltid, nei.

Ehm, skal vi først og fremst snakke om språk som ekskluderende, da kan vi jo begynne med enkelte dialekter her i landet :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Såvidt jeg husker så var Dativ vanlig i norrønt språk (rett meg hvis jeg husker helt feil her), som jo faktisk var det "opprinnelige" norske. I dag er det vel bare et fåtall dialekter igjen som har dativ, og også i mange av disse holder formen på å dø ut! Her er det snakk om at mine besteforeldre bruker dativformer, mens hverken mine foreldre eller mine jevnaldrende gjør det. Så språk forandrer seg fort, når det er i bruk.

Det skriftlige språket forandrer seg ofte saktere, fordi vi alle lærer det etter faste normer og regler. Fåtallet som begynner å lære å skrive skriver vel f.eks. hvem korrekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språket skal vel kunne brukes av alle? Jeg hadde ikke skjønt en dritt hvis jeg våkna i morra og var 14 år..

Men kanskje man bare kan si: Hvis du ikke liker språket, kan du bare la vær å bruke det.

Det gjelder jo som argument for alle andre ting andre ikke liker at man ikke liker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Språket skal vel kunne brukes av alle? Jeg hadde ikke skjønt en dritt hvis jeg våkna i morra og var 14 år..

Men kanskje man bare kan si: Hvis du ikke liker språket, kan du bare la vær å bruke det.

Det gjelder jo som argument for alle andre ting andre ikke liker at man ikke liker...

Nå er vel ikke sjansen så stor for at du våkner i morgen og er 14!? Og som min foreleser sa på ex.fac språkvitenskap i dag, ungdommer har til enhver tid gjort opprør mot det standariserte språket, og de går gjerne til ytterligheter når det irriterer den voksne generasjon :)

Er det ikke greit da, at alle bruker sosiolekter i sine sammenhenger, og bruker mer standarisert språk der man har behov for det for å gjøre seg forstått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er det mer tåpelig med disse stumme lydene som vi skriver, men ikke uttaler "hverken", "ljå", "

Nå ble jeg nysgjerrig: hvilken av bokstavene i ljå er det du ikke uttaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...