Gjest Mandie Skrevet 15. august 2007 #21 Skrevet 15. august 2007 Jeg hadde ikke blitt fornærmet, og jeg hadde i alle fall ikke begynt å kritisere kinsere fordi en dame var uhøflig i måten hun sa det på. Du er rett og slett ikke bedre enn henne, selv om du tror det. Tusen kjærlig takk. Jeg er glad nå. Noen her liker meg ivaffel. Jeg vet det er ikke pen med kinesisks men noen er pen. Bare se på model fra hjemland. De er veldig pen. Gjør det, så du ser det.
Høstjenta Skrevet 15. august 2007 #22 Skrevet 15. august 2007 men..synes dere virkelig det e rpent med kinesiske/skråe øyer? aærlig talt?? Hvordan kan du si noe sånt? Du er veldig frekt mot et folkeslag her nå.... Helt ærlig så syns jeg kanskje denne damen var litt frekk/merkelig, men jeg ville ikke blitt fornærmet. Jeg ville bare ristete på huet, og tenkt at om hun syns sånt er greit å si så la det være henne om det! Jeg oppfører meg bedre enn det! Noe du ikke gjør.... Ellers så er nå skrå øyne like pent som andre øyne i min bok
Gjest Gjest_brownie_* Skrevet 15. august 2007 #23 Skrevet 15. august 2007 Det skal en del til før jeg blir fornærmet så jeg hadde nok ikke blitt fornærmet på denne dama, men hadde nok blitt ganske forundret over hva enkelte er i stand til å spørre om. Og jeg syns unger generelt har pene øyne uansett hvor i verden deres opprinnelse måtte være.
Minni-Mus Skrevet 15. august 2007 #24 Skrevet 15. august 2007 Ærlig talt, så fjollete både ts og noen svar er! Jeg synes du skal være takknemlig for at barnet ditt er friskt og velskapt og ikke henge deg opp i hva noen nevner i forbifarten. Tar du avstand fra barnet ditt hvis det virkelig ser kinesisk eller samisk eller grønlandsk ut? Forresten så vet alle oppegående opplyste mennesker i dette land at benevnelsen "eskimo" hører til i gammeldagse barnesanger og brukes overhodet ikke lenger. Det er det samme som å si neger, rødhud eller lapp. Grønlands urbefolkning heter INUITTER. Samer og inuitter er ikke mer i slekt enn samer og indianere. Så vet dere det. Jeg er tydeligvist ikke opplyst... (eller vet det du skrev her, men...) Ja jeg sier både neger og lapper jeg da... uten at det er noe negativt i det. Og egentlig kan samer og kinesere ligne litt i øynene, selv om de ikke er helt like... Hadde noen kommet til meg og spurt pom barnet var halvt, og sagtd et så kinesisk ut, hadde jeg sikkert bare sagt nei hun er norsk og ferdig med det, eller hevet meg på samme veien og sagt nja, mulig det, husker ikke noe, aner ikek hvem faren kan være... så hadde hjun jo fått så det passet henne....
Isobel Skrevet 15. august 2007 #25 Skrevet 15. august 2007 Noen folk er veldig rare -de kan si ting uten å tenke seg om. Jeg synes det er rart at denne damen kom bort og sa at barnet ditt lignet en kineser. Akkurat som en klassevenninne spurte meg en gang om sønnen min hadde vannhode! Han var ytterst normal 10-mnd gammel baby ,ikke antydning til stort hode en gang! Senere fikk hun forøvrig barn selv med enda større hoder selv om også disse var normale!
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #26 Skrevet 15. august 2007 Jeg er tydeligvist ikke opplyst... (eller vet det du skrev her, men...) Ja jeg sier både neger og lapper jeg da... uten at det er noe negativt i det. Og egentlig kan samer og kinesere ligne litt i øynene, selv om de ikke er helt like... Hadde noen kommet til meg og spurt pom barnet var halvt, og sagtd et så kinesisk ut, hadde jeg sikkert bare sagt nei hun er norsk og ferdig med det, eller hevet meg på samme veien og sagt nja, mulig det, husker ikke noe, aner ikek hvem faren kan være... så hadde hjun jo fått så det passet henne....
Gjest Gjest_Amles Skrevet 15. august 2007 #27 Skrevet 15. august 2007 Jeg hadde også reagert på det. Synes også det er merkelig at hun sier "kinesisk" og ikke asiatisk. Betviler at hun moren kan se forskjell på en kinesisk, vietnamesisk osv. Så bare dette sier jo at hun ikke er den skarpeste kniven i skuffen. Jeg synes også at det bryter med etiske normer og regler å spørre/si det hun sa, uansett nasjonalitet. Spesielt til fremmede mennesker. Det er nok desverre mange mennesker som er veldig "rett fra levra", og sier ting uten å tenke seg om. Kjenner ei som har en sønn med litt spesielle trekk(ikke negativt-verdens skjønneste gutt) og hun har flere ganger fått spørsmål om han har downs syndrom. Skjønner ikke hva vilt fremmede mennesker kan få seg til å spørre om!
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #28 Skrevet 15. august 2007 Noen folk er veldig rare -de kan si ting uten å tenke seg om. Jeg synes det er rart at denne damen kom bort og sa at barnet ditt lignet en kineser. Akkurat som en klassevenninne spurte meg en gang om sønnen min hadde vannhode! Han var ytterst normal 10-mnd gammel baby ,ikke antydning til stort hode en gang! Senere fikk hun forøvrig barn selv med enda større hoder selv om også disse var normale!
Pooh Skrevet 15. august 2007 #29 Skrevet 15. august 2007 Da min bestemor var ute og trillet meg da jeg var baby for 30 aar siden, kom en dame bort til henne og spurte hvilket land i Asia jeg var adoptert fra. Jeg er helnorsk, men hadde nesten sort haar og ganske smale oyne (Oynene mine virket enda smalere fordi jeg var en skikkelig liten fettklump ). Min bestemor, som foroevrig er foedt paa 1920-tallet, ble ikke fornaermet i det hele tatt. Hun syns asiatiske barn er nydelige og fant det hele ganske fornoeyelig. Saa hvordan ts kan ta dette som en fornaermelse forstaar ikke jeg. Mitt "kinesiske utseende" har aldri plagt meg ihvertfall, men jeg har faatt flere komplimenter for mine "nydelige" mandelformede oyne. Ellers er jeg enig i at det er frekt aa apoerre fremmede om barnas opphav, men jeg syns altsaa at ts er minst like teit og uopplyst i sin reaksjon.
Jens Skrevet 15. august 2007 #30 Skrevet 15. august 2007 men hun sa jo at sønnen min ser kinesisk ut!! hvordan hadde du reagert om noen hadde sagt sånn om sønnen din? når du vet veldig godt at han ikke ser kinesisk ut? bortsett fra at han ikke har store runde øyer? kinesiske øyner er lite, smale..ihvertfall mindre en det sønnen min har. mao jeg tror kinesiske ikke hadde likt det heller, om de blir kalt for noe annet enn kinesere. ja men jeg synes det er greit. samer ja. samer. det er ihvertfall norsk da, ihvertfall skandinavisk. og det er jo bare sånt. noen av oss stammer fra samene. Du mener han ikke ser kinesisk ut, men tydeligvis så gjør han det siden andre spør om han er kinesisk. Hva er så farlig med det egentlig????
Gjest Peachbud Skrevet 15. august 2007 #31 Skrevet 15. august 2007 Syntes det hørtes merkelig ut, ja. Men er det så ille å se kinesisk ut da? Du kunne jo sagt at begge foreldrene hans er norske, men at dere har noe sameblod i dere.
Daria Skrevet 15. august 2007 #32 Skrevet 15. august 2007 Jeg synes det var en merkelig ting å spørre om, men noen mennesker spør om det som faller den inn uten at det er vondt ment. Skal man tolke alt i verste mening får man et slitsomt liv... Hadde noen kommet til meg og spurt pom barnet var halvt, og sagtd et så kinesisk ut, hadde jeg sikkert bare sagt nei hun er norsk og ferdig med det, eller hevet meg på samme veien og sagt nja, mulig det, husker ikke noe, aner ikek hvem faren kan være... så hadde hjun jo fått så det passet henne....
kmbras Skrevet 15. august 2007 #33 Skrevet 15. august 2007 Forresten så vet alle oppegående opplyste mennesker i dette land at benevnelsen "eskimo" hører til i gammeldagse barnesanger og brukes overhodet ikke lenger. Det er det samme som å si neger, rødhud eller lapp. Grønlands urbefolkning heter INUITTER. Samer og inuitter er ikke mer i slekt enn samer og indianere. Så vet dere det. I det samme Oprah programmet som Trine Grung var med i, var det også en eskimo-mamma. Hun sa de ville bli kalt eskimoer, det var jo det de var. Men de er vel ikke helt opplyste om hva de skal kalles enda da....
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #34 Skrevet 15. august 2007 . I det samme Oprah programmet som Trine Grung var med i, var det også en eskimo-mamma. Hun sa de ville bli kalt eskimoer, det var jo det de var. Men de er vel ikke helt opplyste om hva de skal kalles enda da.... Kanskje var det oversetteren som ikke var opplyst/oppdatert? Iallefall finnes det fjoller blant de som blant alle andre.
Catgirl Skrevet 15. august 2007 #35 Skrevet 15. august 2007 en av mødrene i barnehagen var på sånn tilvenningsgrieie på barnehagen igår. lite hyggelig kom ho bort til meg, og sa er han din? å, jeg trodde han var halvt. hva behager sa jeg? skjønte ikke helt hva hun mente med halvt.. hun sa, jeg trodde mora var kinesisk. ikke vondt ment altså, men han ser jo kinesisk ut, altså sånn halvt norsk halvt kinesisk da, la hun til.. men i alle dager??!!?! greit at øynene til sønnen min ikke er så veldig store og runde, men man spør da ikke fremmede sånt på den måten? Ingen i slekta vår er kinesiske. både jeg og mannen min er norsk. hele slekta er norsk. har jo noen få i slekta som er samer...men hun kunne heller ha spurt pent om vi hadde samer i blodet??? jeg ble så provosert!! tenk!!! kinesisk?? måtte bare få ut aggresjonen min! Lol. Det samme problemet har min venninne. Alle tror hun er asiatisk, og hun er helt norsk. Hun har veldig skrå øyne. Men selv er jeg halt vietnamesisk, og ingen spørr meg om det...Alle tror jeg er spansk. Men syns du selv kanskje er litt frekk om kinesere i dette innlegget. Altså: "tenk kinesisk"?? Hva skal det bety liksom? Ser du ned på de eller? Samer er jo opprinellig asiatiske, om du ikke visste. Sorry, men jeg ble litt provosert av deg nå...
Catgirl Skrevet 15. august 2007 #36 Skrevet 15. august 2007 Om det er penere eller det samme tror jeg aldri jeg har tenkt over, men jeg ville hvertfall ikke tatt det som noe negativt. Altså om man tar seg nært av noe sånt beviser bare svak karakter hos deg selv og dårlig selvtillitt... Gidder du virkelig å bry deg? Hadde noen sagt det til meg hadde jeg bare sagt: åja. Og selv vet jeg hvordan jeg ser ut og hvordan jeg er, slik at det andre sier ikke skal ha alt å si....
Catgirl Skrevet 15. august 2007 #37 Skrevet 15. august 2007 Mente egentlig, ma må jo ha litt humor i hverdagen. Ikke ta seg nært av alt
Catgirl Skrevet 15. august 2007 #38 Skrevet 15. august 2007 men..synes dere virkelig det e rpent med kinesiske/skråe øyer? aærlig talt?? Unnskyld meg, men hvor gammel er du egentlig?
Sun Mei Skrevet 15. august 2007 #39 Skrevet 15. august 2007 Fantastisk hvor lite gangsyn enkelte har. Hva så om han ser kinesisk ut. Hvem er du til å si at norsk ser penere ut enn alle andre folkeslag???
Gjest Gjest Skrevet 15. august 2007 #40 Skrevet 15. august 2007 en av mødrene i barnehagen var på sånn tilvenningsgrieie på barnehagen igår. lite hyggelig kom ho bort til meg, og sa er han din? å, jeg trodde han var halvt. hva behager sa jeg? skjønte ikke helt hva hun mente med halvt.. hun sa, jeg trodde mora var kinesisk. ikke vondt ment altså, men han ser jo kinesisk ut, altså sånn halvt norsk halvt kinesisk da, la hun til.. men i alle dager??!!?! greit at øynene til sønnen min ikke er så veldig store og runde, men man spør da ikke fremmede sånt på den måten? Ingen i slekta vår er kinesiske. både jeg og mannen min er norsk. hele slekta er norsk. har jo noen få i slekta som er samer...men hun kunne heller ha spurt pent om vi hadde samer i blodet??? jeg ble så provosert!! tenk!!! kinesisk?? måtte bare få ut aggresjonen min! nå er det vel like vanskelig å se om det er samer i din fam som det er vanskelig å se det er nederlendere i min. Hvorfor ikke ta det som et kompliment. Hårsår enkelte kan bli da.... Hva er egnentlig problemet
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå