Gå til innhold

Forbikjøring, folkens!


Gjest milkyway

Anbefalte innlegg

Gjest milkyway

Dette skal jeg ha på tirsdag. Har kun kjørt forbi én gang på enfeltsvei, og det var forbi en tysk bobil som gnomet i 60 i 80sonen. Dette var på en trygg og fin slette, og faktisk på mitt eget irriterte initiativ.

Er det det samme på dagen du skal gjøre dette? Eller er det på korte uoversiktlige strekninger? Jeg gruer meg og har vondt i magen og holder på å pisse på meg fram til da. :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man skal ikke kjøre forbi på korte, uoversiktlige strekninger. Hvis de prøver å få deg til å gjøre det, så spør deg selv om de vil teste deg. Vær obs på skilt og veimarkeringer. Ikke kjør forbi hvis det er noe annet enn korte skillelinjer i veimerkingen.

Du skal se at det er trygt å kjøre forbi. Ikke kjør forbi i svinger eller på bakketopper. Selvfølgelig, hvis du kjører i en slak sving og det er åpent terreng og du ser at det ikke kommer noen mot (f.eks. over jorder der det ikke er for høyt kort el.l.) så er det nok greit. Hvis det er glatt, snør eller regner (mest sannsynlig med regn nå), så vær forsiktig. Mye regn = dårligere sikt og sjanse for vannplaning.

Pugg reglene i boka di, og lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du hatt teknisk forbikjøring enda? Først så skal du jo ha teori om det så du vet hva du skal gjøre når du er ute i felten ;)

Hva du skal gjøre hvis du blir forbikjørt og hva du sakl tenke på når du forbikjører. Hvis du blir forbikjørt skal du senke farten, dette er for at strekningen for den andre bilen i den andre feltet skal bli mindre. Skal du kjøre forbi må du være 110 % sikker på at det går uten fare, du må se på miljøet rundt deg, se på skilter å oppmerking. Er det eks. skilt som viser at du snart kommer til et kryss av noe slag, en sving eller at feltet blir smalere o.l skal du ikke kjøre forbi. Når du kjører forbi må du se bak om noen andre har tenkt til å kjøre forbi og du må følge med om bilen foran plutselig bestemmer seg for å gjøre det samme, beveg blikket. Selv om du kjører forbi så har du faktisk ikke lov å kjøre fortere en skilt/oppmerking sier, men man må jo gjøre det for at man skal kommer fort forbi, og du må passe på å holde den farten til du er forbi.. Nå virker jeg skikkelig nerd, men jeg skal selv ha forbikjøring til tirsdag så vet ikke alt 100%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Takk for svar dykken tu! :)

Teknisk forbikjøring? Øhm. Det vet jeg ikke. Antar ikke det da... det er iallfall en kjøretime som varer fra 8 til 12. Eller 11, jeg husker ikke helt..

Men jeg visste faktisk alt dere skrev, da er jeg rimelig halv-safe iallfall? Det er bare det at jeg er redd for møtende biler og skumle tjukke trailere som ikke vil deg annet enn uvel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare forbikjørt når det er flerfeltsvei, så jeg gruer meg skikkelig. Alt annet har jeg gledet meg til, men ikke dette. Men man skal først ha sånn før man kjører. Det er jo viktig at man vet hva man holder på med ;)

Jeg fikk forresten datoer for alt det jeg mangler nå, og det var ikke mye og så har jeg jo oppkjøringsdato. Dette blir morro :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var livredd når jeg hadde forbikjøring. Men det gikk helt fint, med veiledning fra kjørelæreren. Er fremdeles ingen fan av forbikjøring, så jeg gjør det ytterst sjelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Det hadde vært fett :D Hvilken skole bruker du igjen? Det var jo andre kjøreskoler på glattkjøringa så..

Jeg skulle ønske jeg ikke trengte forbikjøring for jeg vil aldri kjøre forbi noen uansett, det er skumle saker!

Når skal du ha oppkjøring igjen da? Håper du består, og jeg består teori OG oppkjøring tjohei! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway
Jeg var livredd når jeg hadde forbikjøring. Men det gikk helt fint, med veiledning fra kjørelæreren. Er fremdeles ingen fan av forbikjøring, så jeg gjør det ytterst sjelden.

Ikke sant.. Kun en situasjon har jeg følt for det, og det var den med bobilen. Fikk høre etterpå at jeg hadde glemt å sjekke blindsonen for motorsykler, men så vidt jeg vet, sjekket jeg den da vitterlig. Jaja. Husket jeg det ikke gjør jeg det iallfall neste gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ingen fan av forbikjøring og det er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre når jeg har fått lappen. På en annen side er det vel kanskje lurt å gjøre det avogtil så man ikke glemmer..

Jeg skal ha forbikjøring kl.12 jeg :( Men det hadde vært kult om vi gjorde det sammen :ler:

Jeg har oppkjøring 5.september så det er ikke lenge til. Men jeg tør ikke ha store forventinger for jeg vedder på at jeg stryker for en filleting eller noe. Men jeg hadde kjøretime i dag og det er nesten 2 mnd siden ejg har kjørt og kjørelæreren var kjempefornød med meg og sa jeg var kjempeflink så håper det går bra likevel.

Når skal du ta teorien? Får du lest noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Ah typisk!

Ja får lest noe, men forfatteren av den boka har prioritert pompøse ord framfor tegnsetting, noe som gjør min konsentrasjon om til irritasjon! Og så profft skrevet om hvordan du kan se folk i rus! "Hvis en person får latteranfall og er sulten har han røyket hasj!" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bok har du?

Jeg har teoriboka som ble oppdatert i 2006 (utenom illustrasjonene som er fra en dårlig tid på 80-tallet) Den er blå og jeg syntes det står veldig greit forklart der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fordi den bilen som blir forbikjørt skal senke farten så den som kjører forbi få kortere strekning i motgående felt så forbikjøringen blir tryggere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde to biler, begge fra kjøreskolen, så kjørte vi forbi hverandre på landeveien. Den som ble forbikjørt holdt sia si bra og senket farten. Oversiktelige og bra strekninger. Jeg hater forbikjøring, men dette var likevel rimelig greit.

Tror anyways ikke jeg kommer til å ta altfor mange forbikjøringer til daglig. ;)

Endret av Advena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så profft skrevet om hvordan du kan se folk i rus! "Hvis en person får latteranfall og er sulten har han røyket hasj!" :ler:

du tuller ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet glow, det eromtrent ingen som gjør det. Men i teorien skal man det ;) Har sett en del tilfeller når sambo skal kjøre forbi og den andre personen tråkker inn gassen så de ligger likt. Det er så idiotisk og farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kjører forbi så og si daglig jeg. Kjører landevei (gammel E6) hjem fra jobb hver dag og her er det mange sinker. Mange kjører kanskje her i stedet for nye E6 hvis de syns det er skummelt.

Men dere trenger ikke bekymre dere for dette. Kjørelæreren vet hva han/hun gjør :)

Enig i det Tweek sier.. Flere som gjør dette - idioter!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble fortalt en ting dem gjør milkyway.

For skal ikke du også kjøre til evje? Kjøelæreren sier du skal kjøre forbi og da blinker bilden foran til venstre og skal kjøre inn en stikkvei som ikke det står skilt til, så da må du bremse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...