Gå til innhold

Hvordan har folk råd til hus?

Anbefalte innlegg

Gjest jente 25
Skrevet

jeg forstår ikke hvordan venner av meg har råd til å kjøpe seg hus og leiligheter?

Dere vil kanskje tro de tjener mer enn meg, men noen av dem er studenter i mens noen går på en liten sum penger fra aetat.

kanskje foreldre stiller opp som kausjonister, men det kan vel ikke være nok hvis man bare har en deltidsjobb og masse lån fra skoler?

hvordan har folk råd til hus eller leilighet?

Jeg er 25 år jeg, og kan se langt etter begge deler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste må nok være to for å ha råd til å kjøpe seg en plass å bo ..

.. mens noen har foreldre som prioriterer å hjelpe ungene inn på boligmarkedet .. noe jeg synes er helt genialt om foreldrene har råd til det.

Mannen og jeg har diskutert om vi skal kjøpe to leiligheter, leie dem ut en periode og la sønnene våre få overta dem etter noen år ..

Skrevet

ja men man har jo ikke råd til det nesten når man er to en gang. da må man liksom nøye seg med det nest beste. kanskje en liten leilighet. da skal man sitte å nedbetale et lån på et sted man helst ikke ville bodd.

Skrevet

Men en plass må man starte, vet du :)

Kjøp leilighet så snart som mulig, bo der til verdien har steget - selg og kjøp noe dyrere .. Det er sånn det gjøres, ser du :)

Skrevet

Med dagens priser , så er det dyrt. Vi har to inntekter,men det meste går til å betale lån og faste utgifter.

ikke har vi noe palass heller.

Et nøkternt hus på 115 kvadrat. Det helper o ikke om foreldre kausjonerer om du ikke kan betale de mnd utgifter.

Jeg ser rundt meg og det bygges over en lav sko. De yngste bygger størst.

Boligprisene er ille for de som skal inn på markedet.

Skrevet (endret)

Men en trenger ikke starte med det største...selv om prisene var helt anderledes da vi var ung, var rentene den gang skyhøye (tror det var opp i 15% rente på huslån en periode) og det var vanskelig å få lån, uten masse penger i banken. Vi startet med en liten BBL leilighet på 45 m2, så gikk vi opp til en treroms selveier et par år etter, der bodde vi til førstemann var 4 år, før vi kjøpte oss hus. Vi startet og med å kjøpe mest brukte møbler og byttet ut etterhvert som vi fikk råd.

Endret av ToveM
Gjest Sesselja
Skrevet

Mannen og jeg var begge frilansere med ustabile inntekter da vi kjøpte vår første bolig, en tre-roms borettslagleilighet i Ålesund. Vi tok opp startlån gjennom kommunen til innskuddet. Du kan lese mer på www.startlan.no

Vi bodde i leiligheten et drøyt år, solgte med en grei fortjeneste, og har nylig kjøpt oss et lite hus med hage en times tid utenfor Oslo. Et lite poeng i fortellingen er at det bare var 10 000 kroner som skilte prisen på leiligheta vår når vi solgte og huset vi kjøpte. Ved å flytte ut av et noenlunde populært område til mer landlige strøk, fikk vi doblet tumleplassen vår (og kan nå spise solbærsyltetøy fra egen hage :) )

Det er fremdeles mulig å kjøpe seg bolig, men hvis man ikke er villig til å fire på kravene med tanke på beliggenhet, størrelse eller standard er det klart man gjør det vanskeligere for seg selv. Men sjekk ut Startlån og snakk med kommunen din om dette.

---

Hverdagen som frilanser: frilansliv.blogspot.com

Skrevet

Man begynner ikke rett på et stort hus ganske enkelt. Jeg og mannen min bodde 7 år i en toroms leilighet og nå i vår kjøpte vi et hus (vi kunne garantert oppgradert til en tre- eller fireroms underveis men fant ut at vi heller sparte de pengene det koster å kjøpe og selge, det lønner seg ikke å skifte bolig altfor ofte). Da hadde vi 1 million i egenkapital etter salget av leiligheten.

Skrevet

Æsj, jeg tenker sånn selv jeg.. Vi tapte akkurat en budrunde.. :(

Føles som vi aldri skal få oss hus, og vi er jo to. Men med den ene som nyutdanna og den andre som student, blir det ikke all verden i lån.. Og vi bor et godt stykke fra Oslo også, men er avhengige av å bo sånn ca. der vi bor nå med 5 mils radius til alle kanter. Synes ikke det er for sært. Bryr oss heller ikke så mye om størrelsen siden vi bare er to, og vi har egentlig vært ute etter et oppussingsobjekt. Vanskelig er det uansett.

Skrevet

Jeg og sambo kjøpte oss en toromsleilighet i vinter, og dette mens jeg studerte og hadde en liten jobb ved siden av, og sambo var lærling. Altså vi hadde ikke så altfor høy inntekt!! Men man må leve etter inntekten. Man kan ikke leve som om man skulle hatt all verden om man ikke kan klare å betale lån......... For jeg tror de fleste skal greie det..Det koster ikke mye mer å eie enn å leie.. Litt er jo klart, men ikke mye.

Vi tenker å kjøpe oss noe større om kanskje 5-7 år. Da vet vi ganske så sikkert at vi vil tjene på leiligheten da det skal bygges en del flotte leiligheter og park i nærområdet.. --jipppiii!

Skrevet
Men en trenger ikke starte med det største...selv om prisene var helt anderledes da vi var ung, var rentene den gang skyhøye (tror det var opp i 15% rente på huslån en periode) og det var vanskelig å få lån, uten masse penger i banken. Vi startet med en liten BBL leilighet på 45 m2, så gikk vi opp til en treroms selveier et par år etter, der bodde vi til førstemann var 4 år, før vi kjøpte oss hus. Vi startet og med å kjøpe mest brukte møbler og byttet ut etterhvert som vi fikk råd.

ja en periode ja. Vi husker krakket. I dag kan du glatt gi over en mill for en etroms, så en kan ikke sammenligne .

En enkel blokkleilighet her på 67 kv koster 1.3 mill og det blir betegnet som billig.

Det vil si at det blir mange som faller utenfor. trygdede, enslige med lav inntekt. snart er alt lav inntekt når man er alene pga prisene.

før kunne man kjøpe seg en rimelig bolig og eks ta over husbanklån. det er det slutt på.

Om man får husbanklån så må man ha noe selv.

nå bygger de miniboliger overalt pga prisene. hva tror du skjer med de fremover da? ingen vil få råd til å ta over. De som har kjøpt og må flytte pga etablering av fam vil få døra i fleisen om krakket kommer. kjøpt dyrt og solgt billig..

glad jeg har tak over hodet. selv om det er dyrt.

Skrevet

Vi har kjøpt hus i utkanten av en by. Det er vår start.

Som andre nevner: et sted må man begynne. Og det er veldig lurt å spare, slik at man har litt egenkapital.

Skrevet

Det er fullt mulig for folk uten oppsparte midler å kjøpe seg hus.

Det er bare snakk om å prioritere pengene man har på en fornuftig måte.

Skrevet

Vi kjøpte hus i vinter, men det var kun takket være salg av hver vår 2-roms i Oslo. De ga oss bra overskudd som gjorde at vi kunne gå rett på enebolig. Som flere har nevnt over her, gjelder det å komme seg inn på boligmarkedet, om det så betyr å begynne i det små.

Skrevet
For å være helt ærlig, så tror jeg det er mange i Norge i dag som har langt høyere lån enn de egentlig tåler... vet ikke om det er så mye å misunne dem!

Enig! Det forventes at styringsrenta settes opp til 4,75% på onsdag, og det er ikke umulig at renta ved årsskiftet vil ligge på 5,25%. Jeg tror noen vil få problemer. Trist for dem som har lånt til pipa og må selge med tap.

Skrevet

Det kommer nå veldig an på hvor man vil, skal og må bo hen, da.

Har man bil så er det ikke noe problem å reise litt.

Det er noe med det også, man må se litt på hva man er villig til å ofre for å få seg et eget sted.

Vil man bo midt i sentrum, så må man også betale så det svir.

Utrolig mange som kjøper langt over evne og brenner seg på det.

Å bo midt i gryta er ikke alt her i verden, selv om mange tror det. :)

Vi kjøpte oss enebolig med en gang og lånet vårt er ikke høyere enn at en helt normalt singel inntekt ville greid det uten problemer.

Skrevet
Og å ha enebolig er ikke alt her i verden det heller, selv om mange tror det også... beklager, jeg måtte bare ;)

Enig med deg. Heller en 1-roms i byen enn en enebolig i bushen. Folk er forskjellige, takk og pris :)

Skrevet

Mye er prioritering av penger, virkelig sette opp et budsjett og klare å holde seg til det!

Vi har ikke enebolig, men et rekkehus på 120m2 en 20min unna oslo.

Vi lever hovedsakelig av mannens inntekt, da jeg kun jobber to kvelder i uka (har valgt å være hjemme med sønnen vår) og vi lever ikke fett men vi har nok til mat og bensin og nødvendige utgifter! Har også budsjettert at vi klarer en rentestigning opp til 7% uten problemer, foreløpig.

Har jo selvfølgelig lyst på en enebolig, men vi trenger det ikke, og da blir det for meg dumt å låne såpass mye penger uten å være sikre på om vi klarer det!

Vi hadde ikke noe oppsparte midler når vi kjøpte for et år siden, og vi er 23 begge to.

Skrevet

Å, vær så snill å dele hemmelighetene dine med oss! :lur:

Vi er en nyutdannet og en student. Hvordan bør vi prioritere?

Skrevet

Del gjerne dine hemmeligheter med meg også. Fortell meg hva vi må prioritere bort for å kunne kjøpe et hus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...