Gå til innhold

Skummelt, men åååh, så spennende

Amused

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Så spennende med fremskritt og grøt! Begynner man med et par skjeer grøt i begynnelsen og jobber seg oppover altså? *har virkelig ikke peiling*

:jepp: Jeg tror det er lurt å starte med små smaksporsjoner, for kroppen deres skal visst lage nye enzymsystemer for å fordøye dette nye.

Drysser litt sovestøv jeg: ********

Minner meg om alt fødestøvet som ble drysset i dagbøkene i sommer :ler:

Takk :Gjesp:

Fødestøv, ja. Virker som en evighet siden, jo :rødme:

-----------------------------------------------------------------------------------------------

I kveld fikk T flere teskjeer grøt, og hun liker det så godt! :strix: Sovnet 18.45 :sjokk: , så jeg er litt spent på natta... De siste nettene har hun våknet så veldig ofte, i natt måtte jeg inn med smokken hver time! :Gjesp: Blir så irritabel av så dårlig søvn, jeg. Lurer på hvorfor det er sånn om nettene.

- hun er ikke spesielt sulten

- sover for mye på dagtid? I går og dagen før fikk jeg rugget henne i søvn etter at hun våknet etter sine vanlige 30 min., kanskje det var for mye søvn?

- legger vi henne for tidlig? Kanskje vi burde prøve å la henne sove en halvtime i 18-tida, for så å legge henne ca. 20? Men jeg mener vi har prøvd det, og det ble bare tull, for da var hun enda mer grinete, og natta ble ikke bedre.

- kanskje hun bør ha eget rom? At hun våkner av våre lyder?

Skulle ønske vi fikk litt bedre nattesøvn snart. Hun driver og sparker og styrer og vrir seg så hun ligger på tvers i senga :ler:

Var veldig koselig på mormorbesøk, og hun sov en halvtime hver vei, og var ellers rolig, bortsett fra de siste 300 m før vi kom hjem ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at hun liker grøten sin da :tommelopp: Kanskje sover hun bedre når hun får mer grøt? Eller har hun fått flere teskjeer før også, kanskje?

Dumt at det er så mye styr om natta! Har dessverre ingen tips å komme med...

Endret av Ella*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, håper hun sover bedre når hun får grøt ;) I kveld fikk hun pupp, så grøt og så pupp igjen, og da sovnet hun ved puppen, gitt :fnise:

Ikke enkelt det med sovinga, nei. Vi får bare prøve oss fram :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte sover hun på dagtid da?

Her soves det 3-4 timer tilsammen på dagtid, fordelt på 2 eller 3 lurer. Han våkner som regel fra siste luren ca 3 timer før leggetid, som er 19.30-20. Det fungerer bra her. Han har sovet natta igjennom flere ganger (fra 20 til ca 6-7), og når han ikke gjør det våkner han i 4-5 tida for mat.

Løsninga for bedre søvn er skjelden å la dem sove mindre på dagtid. Bare pass på at hun aldri sover mer enn tre timer i strekk på dagtid (når skjer det liksom :ler: ), og at hun ikke sover så mye de siste 3-4 timene før leggetid. Å legge ungen 19-20 tida er vel fint for de fleste tror jeg. Viktig at de ikke blir overtrøtte. Og så viktig at de greier å sovne selv da... den satt langt inne her! Men ungene vil uansett våkne litt hver natt. Og hvis de da ikke greier å sovne selv, blir det mye stå opp på mor/far. Tidligere roa han seg ikke uten å få pupp eller bli båret rundt her. Men nå kan han våkne om natta og sutre litt, og så sovne igjen. Å avvente litt før du står opp, kan dermed være lurt.

Og så blir det mye bedre etterhvert da! Først da T var rundt 5 måneder at dette med legging og soving begynte å bli enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom med en :klemmer:

Håper hun sover godt i helga sånn at mamma og pappa kan få litt kvalitetstid sammen ;)

Ha en flott helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt å begynne med grøt da :)

Vi har ikke prøvd det her enda. Han virker fornøyd med melka og sover godt for tida, så da regner jeg ikke med at det er nødvendig enda.

Men han har fått smake litt banan da. Det var spennende :)

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

:hoppe: for at hun liker grøten! :biggrin:

Gir du tillegg, eller gir du bare mm? For jeg fikk høre at hvis babyen får mm trenger de ikke grøt når de er 4 måneder :sjenert: Men jeg mener å ha hørt om mange babyer som får grøt så tidlig selv om de får mm :vetikke:

Ha en fin søndag! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:hallo: Alle sammen :klemmer:

For å ta det med grøten først, så er det noe vi har startet med fordi det er gøy :sjenert: Jeg fullammer, og vet at hun ikke behøver noe mer nå, men det er jo så morsomt å se henne spise så godt :biggrin: Hun får noen teskjeer ved lunsjtider, så det er jo ikke store mengdene ennå. Har ikke tenkt å øke på til større mengder med det første, det er mest for at hun skal få litt avveksling fra puppen ;)

Vi prøvde jo å gi grøt om kvelden, så kanskje hun sov bedre, men det hadde totalt motsatt effekt! Da vi gikk over til bare pupp igjen, så sov hun fra 19 til 3-4, og så til 6 eller 7 eller 8 *bank i bordet* Så søvnen er på plass igjen, og jeg håper det varer ei stund!

Imli, hun sover en times tid fra 11 til 12, og så blir det 2-3 halvtimesdupper til før hun sovner kl. 19 for natta :) Eneste som er dumt, er at hun bare vil sove ute i vogna på dagtid, og jeg må trille litt hver gang... Hva gjør jeg når det blir for kaldt ute da? Da må hun jo sove inne. Kanskje hun sover i senga si da, har ikke prøvd det ennå.

Nå har hun fått 2 tenner! :hoppe: Og i går var hun veldig sur og ville ikke ha puppen en gang! Måtte lure den i henne :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer det nok snart, for her var det myyye sikling og gnaging før de endelig dukket opp :fnise:

Hun er veldig trøtt om kvelden etter at vi stilte klokka, håper hun holder ut en time til i hvert fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så moro med tenner da ;)

Bebisen min vil også bare sove i vogna på dagtid, så det blir mye trilling her også. Håper han vil sove inne før det blir skikkelig vinter, kan jo ikke akkurat sove ute i 20 minusgrader heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her har jeg visst ikke vært på en stund! Merker det blir mindre tid til KG om dagen. Merkelig det der :klø: :ler:

Her er det også sikling og gnaging - men det kan det jo være leeenge har jeg skjønt. Både samboer og broren hans fikk tenner i 3-4 måneders alder, så er godt mulig lillegutt er tidlig ute også. Han dytter i alle fall det han kan inn i munnen og gnager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moro med 2 tenner da! :biggrin:

Lurer på når S skal få sine jeg, han har jo tegnene (sikling og gnaging) men ingenting som skjer :vetikke:

Trodde grøt skulle hjelpe på nattesøvnen jeg, men det er vel ikke alltid tilfelle det da nei.

Håper du får en fin helg! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og leser og hilser på! :vinke:

Hun kan jo sove ute i vogna ned til 10 minus grader da...! ;) Bare å kle på godt. Men det er klart, det er jo dager det er adskillig kaldere enn det.. :sjenert: Hun sovner ikke i vogna innendørs da...? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Så moro med tenner da ;)

Bebisen min vil også bare sove i vogna på dagtid, så det blir mye trilling her også. Håper han vil sove inne før det blir skikkelig vinter, kan jo ikke akkurat sove ute i 20 minusgrader heller...

Nei, 20 minus blir litt for kaldt. Du kan ikke sette ham i gangen, da? Det begynte jeg med, og de siste dagene har hun sovnet i vogna inne! :danser:

Oi, 2 tenner! Er det ganske tidlig, eller til "vanlig" tid?

Tjah, noen får dem tidlig, men mest vanlig er vel rundt 6 måneder :) Jeg var tidlig ute selv, så T har det vel etter meg ;)

Her har jeg visst ikke vært på en stund! Merker det blir mindre tid til KG om dagen. Merkelig det der :klø: :ler:

Her er det også sikling og gnaging - men det kan det jo være leeenge har jeg skjønt. Både samboer og broren hans fikk tenner i 3-4 måneders alder, så er godt mulig lillegutt er tidlig ute også. Han dytter i alle fall det han kan inn i munnen og gnager!

Heheh, blir svært lite tid til KG for tida, ja :rødme:

Tenner er jo så søtt, da! Kanskje de kommer hos lillegutt snart også? Bittesmå riskorn :)

Moro med 2 tenner da! :biggrin:

Lurer på når S skal få sine jeg, han har jo tegnene (sikling og gnaging) men ingenting som skjer :vetikke:

Trodde grøt skulle hjelpe på nattesøvnen jeg, men det er vel ikke alltid tilfelle det da nei.

Håper du får en fin helg! :klem:

Spennende med gnaging og sikling, ja :fnise:

Ikke lett å si om grøten hjelper på søvnen, men i dag sov T i over 1 time etter grøtmåltidet, så kanskje det begynner å hjelpe på?

Innom og leser og hilser på! :vinke:

Hun kan jo sove ute i vogna ned til 10 minus grader da...! ;) Bare å kle på godt. Men det er klart, det er jo dager det er adskillig kaldere enn det.. :sjenert: Hun sovner ikke i vogna innendørs da...? :klø:

Jo, nå har hun sovnet innendørs i to dager! Må bare rugge litt på vogna over dørstokken, og så sover hun. Utrolig praktisk når det regner ute eller jeg er for lat til å gå ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har T vært skikkelig, skikkelig sur :sur: Men hun er verdens skjønneste likevel :rødme: Morsfølelsen har kommet som kastet på meg i det siste, og jeg har så utrolig sterke følelser for den skjønne ungen :strix:

Møkkavær i dag, så vi holdt oss inne, bortsett fra en trilletur på 1 time. Hun sovnet 18.45, da var hun kjempetrøtt og sinna :fnise: , og jeg håper hun sover godt. I det siste har hun sovet til 3-4 før hun får mat, og så til 6, og da får hun enten pupp eller sovner av seg selv, og så varierer det veldig når vi våkner for godt.

Må ut og kjøpe nye klær igjen :biggrin: Store jenta er 67 cm og 7530 g, så nå må vi over i str. 74 i bodyer. Ikke meg i mot, jeg elsker jo å shoppe :)

Rart hvordan forholdet til min kjære har endret seg, egentlig :sjenert: Vi er ikke så mye kjærester lenger, og det er litt leit. Har vært en del gnisninger og småkrangling, men vi har vel endelig funnet ut hvordan vi skal fordele de nye arbeidsoppgavene ;) Jeg har på en måte nok med å være mamma til dattera mi for tiden, og synes det er godt å bare være litt alene når kvelden kommer. Det har min kjære endelig skjønt, så nå kan vi sitte med hver våre ting om kvelden, men likevel være sammen, på en måte. Det er så viktig å huske å gi hverandre en god klem og noen kyss selv om dagene bare flyr avgårde :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så praktisk at hun sovner i vogna uten at du trenger å trille tur :biggrin: Blir sikkert noen dager framover hvor det ikke frister så veldig å ut og gå ;)

Det er en veldig god følelse å kjenne på - at man elsker ungen sin over alt annet :rødme:

Kjedelig at dere småkrangler litt, men det er kanskje noe dere må gjennom. Høres jo ut som dere har fått avklart litt hvilke behov dere har, og hvordan dere kan samarbeide best mulig. En krangel kan jo rense lufta litt og føre til noe positivt, bare man greier å besinne seg og ikke sier ALT man tenker akkurat da :fnise:

Håper du finner noe fint til go'jenta, jeg er også i shoppingmodus for tiden og det er så gøy å handle til gullet :)

Endret av Ella*
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gleder meg til shopping, men må få lønn først ;)

Uff, har slitt litt med puppenekt i dag... eller hva jeg nå skal kalle det... T har jo fått to tenner, og jeg lurer på om det er det som gjør at hun enkelte dager slettes ikke vil ha puppen? Hun tar tak og er tydelig sulten, men kan sutte litt før hun blir sint og gråter. Eller hun suger i noen minutter og får i seg en del før hun slipper puppen i sinne igjen... Jeg forstår ikke helt hvorfor, for det er jo melk nok... Tror ikke mensen er på vei heller. Men kanskje hun er sår i gommene? :vetikke:

I dag fikk hun pupp i 14-tida, så grøt en halvtime etter, og så prøvde jeg å gi henne pupp i 18-tida igjen, men da var det samme styret. Da tenkte jeg at hun ikke var sulten likevel, så da ventet jeg en halvtime før jeg prøvde igjen, på soverommet, siden det var leggetid. Hun spiste litt, men slo seg så vrang igjen, og ville i hvert fall ikke sove, enda det har gått helt fint i det siste.

Endte med at jeg tok henne opp igjen og ga henne en porsjon grøt, og etter det sovnet hun med én gang :rødme: Så hun var helt tydelig sulten, men fikk ikke nok ut av puppene, da. Uff, det er litt nederlag, føler jeg. Men de skal jo uansett ha fast føde etterhvert, og det er jo bare naturlig at puppen ikke er å bli mett av bestandig :jepp:

Tror i hvert fall at vi flytter grøtmåltidet til kvelden igjen. For nå blir hun jo ikke urolig av grøten lenger. Og da prøver jeg med pupp først, og så får hun grøt etterpå. Håper denne nektinga gir seg snart, altså. Og at humøret på tøtta stiger igjen snart ;) I går sovnet hun 18.45, og vi våknet ikke før 9.30 :biggrin: Men da fikk hun litt pupp 2, 4, 7 og 8.30 også :ler:

Å, enn om hun sover natta rundt i natt? *spent*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...