Gå til innhold

Skummelt, men åååh, så spennende

Amused

Anbefalte innlegg

I natt sov lillesnuppa fra midnatt til kl. 3. Da våknet hun for mating, og jeg ammet henne en times tid, avbrutt av litt forsøk på raping og småsoving (hun sovner så lett ved puppen). Så sovnet hun ved siden av meg igjen :rødme: , under egen dyne, det er viktig, og neste gang jeg så på klokka, var den 7.15! Da vekket jeg henne, og så fikk hun mat igjen.

Nå sover hun i vogna, og vi venter bare på at hun skal våkne, så hun kan få mat og ny bleie. Så skal vi ut og kjøpe amme-BH'er til meg, puppene er enorme! :hoho: Er veldig spent på vår første tur ut i verden, håper det går bra :rødme: Litt redd for at hun skal begynne å skrike og jeg ikke greier å roe henne ned, men vi har da min kjæres lillefinger, som fungerer veldig greit som smokk :ler:

Vekt før fødsel: +22 kg

5 dager etter fødsel: -7 kg

Det går da nedover ;) Har fortsatt mye vann i beina, jeg. Kan jeg ta noe vanndrivende, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God morgen!

Koselig at du tar turen innom innimellom, selv om jeg skjønner at dagene helt sikkert er ganske hektiske for tiden!

Høres ut som dere har det veldig bra. Er hun ei snorkfrøken? Jeg håper vi får en unge som har godt sovehjerte! Hvis han slekter på sine foreldre, skulle ikke det være et problem, egentlig ... :sjenert:

Aner ikke hvordan det er med vanndrivende og amming, jeg? Det kan jeg ikke huske å ha lest noe om ... :klø:

Lykke til på første trilletur i dag! Det går sikkert kjempefint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt prinsessa er flink til å sove! Håper vår lille gutt får et like godt sovehjerte (slekter han på foreldrene er ikke det noe problem :sjenert: )

Så etter par med nyfødt baby i byen i dag siden dere var her (?) men så ingen... Dere var sikkert i byen mye tidligere enn meg, jeg sover for lenge jeg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God morgen!

Koselig at du tar turen innom innimellom, selv om jeg skjønner at dagene helt sikkert er ganske hektiske for tiden!

Høres ut som dere har det veldig bra. Er hun ei snorkfrøken? Jeg håper vi får en unge som har godt sovehjerte! Hvis han slekter på sine foreldre, skulle ikke det være et problem, egentlig ... :sjenert:

Aner ikke hvordan det er med vanndrivende og amming, jeg? Det kan jeg ikke huske å ha lest noe om ... :klø:

Lykke til på første trilletur i dag! Det går sikkert kjempefint :)

Ja, det er hektisk :fnise: Jeg har entimerspauser, og da blir det gjerne litt husarbeid eller soving eller å snakke med de som er innom :jepp: I dag har jeg solt meg på verandaen.

Hun har et godt sovehjerte, ja, og det er nok etter meg. Håper dere også får en sovebaby ;)

Trilleturen (og bilturen) i går gikk kjempefint!

Godt prinsessa er flink til å sove! Håper vår lille gutt får et like godt sovehjerte (slekter han på foreldrene er ikke det noe problem :sjenert: )

Så etter par med nyfødt baby i byen i dag siden dere var her (?) men så ingen... Dere var sikkert i byen mye tidligere enn meg, jeg sover for lenge jeg :fnise:

Håper at gutten deres også har godt sovehjerte, ja. Det gjør ting litt lettere.

Hihi, vi var ikke i byen i går, men et annet sted :lur:

:vinke: Amused!

Så koselig at du er innom og forteller hvordan det går :)

Kos dere videre :klem:

:hallo: Ella! Koselig at du er innom.

Vi storkoser oss :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shoppinga i går gikk kjempefint! Selv om jeg hade hjertet i halsen hele tiden og bare ventet på at snuppa skulle våkne. Får litt angst når hun gråter, merker jeg. Blir litt stressa, men heldigvis har jeg puppen som trøstevåpen :ler:

Fikk kjøpt to amme-BH'er og en topp, samt bodyer og luer til lillejenta. Blir den del klesvask, ja ;) Toppen var selvsagt for liten :sur: , men bare over magen, så det blir nok bra snart. Jeg ser fortsatt ut som om jeg er gravid i 4-5. måned :hoho: , så bare vær forberedt! Og magen er fast og fin, ikke bare masse hud, som jeg trodde det skulle bli. Men det som er litt artig, er at jeg går ned 1 kg hvert døgn :-D

I dag er hun litt urolig, nå må jeg nok fram med puppen igjen.

:goodbye:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min fødselsrapport

Det hele startet natt til søndag 15. juni, 8 dager over termin. Denne natta våknet jeg hver time av vondter i korsryggen, det hjalp liksom ikke å skifte stilling eller noe. Kl. 7 stod jeg opp for å dusje, det gjorde godt. La meg nedpå igjen, men fikk ikke sove mer, dessverre.

Jeg visste ikke om dette var rier, men etter et par telefoner til min søster og ei venninne, ble jeg ganske sikker på at noe endelig var på gang. I 10-tiden begynte jeg å ta tiden på riene, mest for moro skyld. Satt ute på verandaen og solte meg og spiste mat og kjente på disse rare vondtene ;) De kom hvert 10-15 min., og var ikke spesielt vonde. Da de kom med 6-7 min. mellomrom og varte like under minuttet, dro vi til føden. Kom rett inn til undersøkelse, fikk CTG og ble undersøkt. Til tross for gode rier, var det null åpning! Livmorhalsen var ikke særlig flat heller. I journalen min står det at “hun ble svært skuffet” da vi fikk beskjed om å reise hjem igjen og heller vente til riene kom tettere. Men hvor tett da, liksom? Jeg var så fortvilt, for det begynte å gjøre veldig vondt :gråte:

Vi var hjemme i bare en halvtime før samboeren min ringte føden og sa at vi måtte prøve noe, for jeg hadde sterke rier nå. Prøvde varmeflaske på ryggen, men for hver ri måtte jeg opp og stå og puste. Føden sa vi fikk komme tilbake igjen og prøve akupunktur for modning og avslapning.

Det var visst travelt denne kvelden, for vi måtte vente i nesten en time før vi fikk rom denne gangen. For hver ri måtte jeg opp og nærmest henge på samboeren min, mens jeg pustet og peste og gråt. Ganske nedverdigende å stå der på gangen, selv om vi var alene der. Det kunne jo komme noen... :sjenert:

Se å bljeg endelig undersøkt igjen, men ingen åpning nå heller. Fikkakupunktur, og heldigvis ble vi innlagt. Fikk fødestue og var glade fordi det i hvert fall nærmet seg. Nå var klokka 22. Riene kom fortsatt med fem minutters mellomrom, og siden jeg ikke greide å ligge når de kom, ble det mest til at jeg var oppe og gikk, og hang på min kjære når de kom. Jeg kan ikke få skrytt nok av mannen min, har var helt fantastisk hele veien :hjerter:

Akupunkturen hjalp nok litt, for nå var åpningen 3-4 cm! Men det viste seg at den skulle forbli uforandret hele natten gjennom, selv om jm greide å tøye den til 7 cm når riene kom. Men mellom riene var den like liten.

Kl. 1 fikk jeg komme i badekar, og du kan tro det var deilig! :-D Der lå jeg fram til kl. 5 mandag morgen 16. juni, med tette rier. Jeg greide å slumre av mellom hver ri, med det resultat at da riene kom, så var jeg helt uforberedt, og måtte bare skynde meg opp på knærne for å puste meg gjennom dem. Jeg hang over badekarkanten og støttet meg på mannen, som hadde fått egen lenestol på badet. Pustet og peste og gråt og bar meg, og det var fokuset på pustinga som gjorde at jeg kom meg gjennom natta. Jeg sverget på at jeg ikke ville ha flere barn ;) Det var så fortvilt å ha så vondt til ingen nytte, for åpningen ble jo ikke større.

Jm ymtet frampå om epidural, og jeg hadde jo blitt enig med meg selv om å takke ja til det dersom fødselen drøyet ut, og det kan man si den gjorde. Opp av badekaret og opp i senga for å vente på anestesilegen. Nå kom den verste timen i mitt liv. Det kjentes ut som om jeg skulle rives i to, selv om jeg fikk lystgass :( Jeg lå og hylte og gråt og ropte at noe måtte skje snart! Nok en gang var min kjære min største trøst, som støttet meg med oppmuntrende ord og kjærlighetserklæringer :rødme:

Og endelig kom legen, epiduralen ble satt, og nei, det var ikke vondt, kke sammenliknet med riene. Det tok litt tid før den virket, men da den endelig satte inn, var det som å komme til himmelen! :jepp: Helt utrolig fantastisk deilig! :sol: Både samboeren min og jeg sovnet, og vi sov en time før jeg fikk frokost kl. 8. Jeg kjente fortsatt riene, men slumret gjennom dem. Var oppe og hang litt på prekestol, men den høyre foten min var også bedøvd, og ville ikke helt lystre.

Så ble det endelig satt drypp for å få fart på riene, og jeg ble nok en gang anbefalt den idiotiske lystgassen. Men denne gangen hadde den god virkning! Ble helt fjern innimellom, og alt er litt tåkete, men jeg husker at jeg synes at åpningstiden tok altfor lang tid, selv om dryppet ble økt.Epiduralen ble satt ned for å få opp riene.

Men omsider, kl. 14, kjente jeg at jeg måtte presse, og det var rart! Det kjentes ut som om jeg skulle presse ut en kokosnøtt ut av rumpa :sjokk: For hver pressrie kjente jeg at babyen gikk lengre ned, og det tok nesten en time før hodet stod i åpningen. Da måtte jeg ikke presse, men pustet overfladisk. Innimellom sprayet de med bedøvelse, og ærlig talt så var ikke pressinga særlig vond, synes jeg. Selv om det presset veldig mot rumpa mi.

Men hodet måtte ut, og det kom ut sammen med ei lita hånd, og så kom

de ei skulder, og så kom jenta i en eneste buktende bevegelse, hun skrek umiddelbart. 3620 g, 51 cm og 34 cm rundt hodet. Aldeles nydelig! :rødme: Fikk 9-10-10 på Apgar score.

Det tok litt tid å få ut morkaka, ble prøvd akupunktur også, men de måtte sette ekstra drypp for at den skulle løsne. Fikk et lite pyntesting, har knapt nok blødd noe særlig, og formen er kjempefin.

Og det er sant det de sier, at all smerte er borte etterpå, og det er sannelig verdt det :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for en kjempefin fødselshistorie, Amused! :rødme:

Så koselig at du vil dele den med oss :klem:

Vet at det vil gjøre vondt, men jeg gleder meg til det blir min tur :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men omsider, kl. 14, kjente jeg at jeg måtte presse, og det var rart! Det kjentes ut som om jeg skulle presse ut en kokosnøtt ut av rumpa :sjokk:

:sjokkert: :dåne: :hoho:

Unnskyld at jeg ler, men samboer og jeg satt og leste fødselshistorien sammen nå, og vi stoppa opp litt her begge to. Jeg ser for meg at det er ganske godt forklart, men likevel en ganske surrealistisk tanke :ler:

Tusen takk for at du delte med oss, utrolig fin historie Amused! Jeg synes det er så godt å lese om hvordan dere jeg "kjenner" har taklet dette, hjelper meg litt til å forberede meg selv tror jeg. For hver historie, kommer det nærmere min egen tur.

Ha en fortsatt fin kveld :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med prinsessa!!!! :babyjente:

Fødseshistorien din var utrolig rørendes og spesiell Amused.. Begynner å glede meg litt til min egen nå... :sjenert: Gleder meg så til å se nurket som sparker vilt inni meg for tiden! :rødme:

Nyt tiden du har sammen med den lille :) Og dere er utrolig heldige som har sommeren foran dere med nurket :Nikke::sol:

Masse klemmer til deg! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ÅÅ, for en herlig fødselshistorie Amused! (Jeg lo litt når jeg leste det om kokosnøtten :ler:)

Håper dere koser dere med det lille vidunderet!

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fin fødselshistorie!! :) Men hørtes slitsomt ut med den lange modningsfasen (?) din.... :troest:

:hoho: Jeg også måtte flire høyt da jeg leste beskrivelsen om en kokosnøtt!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer så mye med den lille jenta!

Jeg har vært litt snikleser her inne en stund... :sjenert:

Det var koselig og virkelig snedig å lese fødselshistorien din! Det kunne nemlig ha vært min! Da jeg fikk jenta mi hadde jeg akkurat samme fødselsforløp gitt... :jepp:

(Men da jeg fikk nr 2, gikk det som en drøm. 1 1/2 time på sykehuset så var han ute, uten smertestillende i det hele tatt. Bare til opplysning... ;) )

Kos deg masse med lillejenta, de blir så fort store...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
(Men da jeg fikk nr 2, gikk det som en drøm. 1 1/2 time på sykehuset så var han ute, uten smertestillende i det hele tatt. Bare til opplysning... ;) )

Kos deg masse med lillejenta, de blir så fort store...

:vinke: Det var godt å høre, at det kan bli lettere med nr. 2 :jepp:

------------------------------------------------------------------------------------------

:klemmer: til alle som har vært innom :-D

I går kveld var jeg så sliten og trøtt og negativ at jeg grudde for natta. Lillesnuppa vår så mye våken i går kveld, ville ikke sove. Men da vi la oss, hun ved siden av meg etter pupp, så sov vi godt og lenge, gitt :rødme: Jeg våknet som et nytt menneske :) Må bli flinkere til å hvile meg på dagtid, tror jeg.

I dag har svigermor vært på besøk, hun hadde med lunsj. Brie! Elsker brie :sikle:

Lille T løfter hodet så fint når hun ligger på magen, og vi liker å tro at hun smiler til oss ;) Mange fine grimaser, i hvert fall. Og så har hun tatt smokken! :juhu: Det er kjempebra, mye lettere for meg å slippe å ha puppen ute hele tida.

I morgen skal vi til helsestasjonen, første kontrollen. Håper hun har lagt godt på seg :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til Knøttet som har fått gutten sin! :blomst:

Kontrollen idag gikk bra, nå veier lillesnuppa 3830 g, det er 570 g opp siden torsdag :fnise: Hun gikk jo ned litt etter fødselen, men det er jo tatt igjen nå.

Og i natt sov hun for første gang alene :juhu: I vognbagen oppi sprinkelsenga, våknet bare én gang. Flinke jenta vår, hun er en fornøyelse å ha med å gjøre. De siste døgnene har hun bare vært blid og sovet og spist.

Navlestumpen falt også av i dag, og til syne kom en fin, søt navle :rødme:

Var på besøk hos svigers, det gikk også kjempefint. Etterpå gikk vi en lang tur, godt å kjenne at formen begynner å komme tilbake, jeg har kjent det godt i bekkenet ei stund. Men nå blir det bedre og bedre :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...