Gå til innhold

Å holde naboungene med mat

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hos oss var det vanlig å vente på rommet eller stua hos den vi var på besøk hos, hvis de ikke var avtalt på forhånd.. Hvis jeg var sulten så bare sa jeg at jeg stakk hjem og spurte om vi kunne møtes igjen etterpå, og noen ganger så spiste en middag først, så dro vi hjem til den andre så den fikk spist middag, før vi lekte videre..

Jeg og den nærmeste venninna mi gikk bare hjem hvis familien skulle spise, og så møttes vi igjen etter middag, ikke noe stress..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

wow her er det mange mammaer som lager god mat :fnise: , kanskje flere skulle kalle inn naboer til matlagingskurs for disse foreldrene :ler:

Min kone og jeg har det samme der vi bor, men barnas situasjin er HELT anderledes enn her i norge, min kone "tvinger" ungene til å spise (for de fleste har ikke mat hjemme i det hele tatt)

Men jeg synes de fleste som sender ungene ut eller på et rom gjør helt riktig ovenfor disse ungnen.

IKKE ha dårlig samvitighet for de fleste her har nok penger til egen mat (vel ikke alle er like flinke til å lage mat slik som dere) og jeg er brennsikker på at hadde dere bodd der jeg bor ville dere kjøpt ekstra mat til naboungene som trenger det.

:)

Skrevet

Hos oss spiste alltid de som var tilstede i huset og sultne naar det var middag. Det var helt selvfolgelig at venner som var paa besok fikk mat og dette er noe jeg har satt pris paa ved foreldrene mine.

Det var heller aldri finberegning paa potene, men det ble alltid nok. Naar vi ble eldre lagde ofte vi barna middag med vennenne vaare og foreldrene spiste om det var igjenn noe.

Synes ikke det var noe spesielt hyggelig aa sitte i naborommet nei -Naar de ikke hadde beregnet til oss.

Jeg synes aapne middagsbord er det beste! Selv om far noen ganger maatte spise speilegg sene ettermiddager....

Skrevet

Klart det er hyggelig å kunne være gjestfri! Her hvor vi bor er det hauger av unger rundt tunet og ingen skal føle seg uvelkomne her. MEN ikke hver dag! Tross alt er foreldrene ansvarlige for ungens kosthold og må få ta det. Jeg vil vite hva min datter putter i seg, hjemme og ute. Og er det middag hjemme som baserer seg på våre planer og vår type kosthold og hva min datter trenger, så vil jeg ikke det skal spises pølser hos naboen hver dag i tillegg. Og nå snakker jeg altså ikke om en gang i mellom, men ofte og hver dag.

Jeg regner med dette gjelder andre foreldre også. Men det er klart vi har åpne armer og stort middagsbord av og til. Som en annen nevner, andres mat er alltid mye mer spennende.

Skrevet (endret)

Da jeg vokste opp var det helt vanlig å sende ungene hjem når det var middagstid. Unntaket var hvis vi hadde pannekaker eller noe annet enkelt, eller hvis det var avtalt på forhånd. Jeg kommer til å fortsette den trenden i mitt hjem når jeg selv får barn.

Foreldrene har selv ansvaret for å mate sine barn, og jeg vet ikke hvor begeistra jeg ville blitt hvis ungen min kom mett hjem hvis jeg hadde laget middag. Hvis det er snakk om mange unger mange dager i uka blir det fort penger av det også. Jeg liker å lage laks, kyllingfilet, biff og slike ting, og det koster fort dobbelt så mye å ha et par ekstra til middag. Ikke kjøper jeg inn så jeg har i tilfelle heller.

Såklart er det helt greit hvis vi har mye middag en dag eller ungene spør på forhånd om det er greit at den og den spiser her eller de spiser borte. Og at det er kun innimellom, ikke flere ganger i uka.

Endret av Trampe
Skrevet

Jeg bruker alltid å sende naboungene ut eller hjem når vi skal spise middag. Men nå bor vi i et boligfelt hvor det ikke er langt mellom ungene. Og det skal sies at de andre familiene her vi bor kjører samme linje ovenfor ungene også.

Jeg vil heller ikke at mine unger skal spise middag hos naboen uten at jeg vet det, da jeg forventer at ungene er hjemme til middagstid. Klart de får spise borte om de ringer først, men ellers skal de komme hjem. Og den som ikke er hjemme til rett tid han får ikke middag.

Skrevet (endret)

B

Endret av Kosemose
Skrevet
Barn som er på "organisert" besøk får selvfølgelig full oppvartning. Men unger som "stikker innom" og som har kort vei hjem, må som regel gå hjem når vi skal spise middag.

Rett og slett fordi jeg syns det er fint å ha dette ene måltidet i fred og ro, med oss som bor sammen. Når vi samles til middag, er jeg interessert i å snakke med mine unger, og jeg er interessert i fred og ro og litt familiefokus. Mulig jeg er kjip, men det at jeg ikke er interessert i å spise hverdagsmiddager etter en lang dag på jobb, sammen med nabounger, betyr ikke at de ikke er velkommen hit eller at jeg ikke kjenner dem/snakker med dem. Brødmat, en ispinne, saft osv får de selvfølgelig.

Som jeg skulle sagt det selv

Skrevet

Et lite spørsmål til dere som gir barnas venner mat og drikke, det gjelder ikke bare middag, men brødskiver også:

Er dere sikker på at det er ok for foreldrene, og respekterer dere det om foreldrene sier at barna ikke skal spise hjemme?

Skrevet
Et lite spørsmål til dere som gir barnas venner mat og drikke, det gjelder ikke bare middag, men brødskiver også:

Er dere sikker på at det er ok for foreldrene, og respekterer dere det om foreldrene sier at barna ikke skal spise hjemme?

Rener med at foreldrene klarer å hente barna sine når de skal spise om det er så viktig at de skal spise hjemme.

Skrevet
Rener med at foreldrene klarer å hente barna sine når de skal spise om det er så viktig at de skal spise hjemme.

Jeg ser at jeg skrev feil, mitt spørsmål var:

Sjekker dere med barnas foreldre om det er greit før dere gir dem mat?

Og gir dere barnas venner mat og drikke, selv om foreldrene har gitt beskjed om at det ikke er greit?

Skrevet

Da jeg vokste opp, spiste vi da aldri middag hos hverandre. Enkelte steder ventet vi på rommet, mens andre steder ble vi sendt hjem, siden barnet som skulle spise ikke klarte å sitte i ro og spise når h*n visste at det var venner i huset.

I min familie var middagen dagens samlingspunkt. Pappa kom hjem til middag selv om han jobbet overtid, og dro heller på jobb igjen etterpå. Vi snakket om hva som hadde skjedd om dagen, hvordan det gikk på skolen, planla uka, og "kosepratet". Altså familiens hellige stund, hvor naboer ikke hadde noe å gjøre.

Skrevet

Selvfølgelig gir man ikke barna mat om foreldrene har sagt de ikke skal ha det. Det handler om respekt for andre mennesker og deres regler.

Skrevet

Det er som jeg alltid har trodd: nordmenn og nordkvinner er de mest gjestfrie, rause, tolerante, gjestfrie og elkelige menneskene som finnes på denne jord. Slik er de på fester og i selskap også: de deler raust av vinen til alle. Lenge leve nordpersonen!

Skrevet
Jeg hadde en liten diskusjon med venninna mi i dag, og begynner å lure på om jeg er ei skikkelig grådig, slem kjerring. Ihvertfall fikk hun meg til å føle meg sånn.

Jeg bor i et veldig tett bebygd område, det vrimler av barn her og mine tre har ofte en venn eller to på besøk. Alderen på disse strekker seg fra 3-11 år.

Nå hender det seg støtt og stadig at det er en eller annen nabounge inne hos oss når vi skal spise middag. Siden jeg som oftest bare beregner middag til oss i familien når jeg er og handler er det ikke alltid det blir nok til en ekstra, så om det en nabounge her da ber jeg dem om å vente på stuen eller rommet til en av ungene til vi har spist ferdig.

Diskusjonen handlet egentlig om en av disse ungene, han er en sånn som kommer snikende inn på kjøkkenet mens vi spiser og visker i øret til sønnen min om han kan få smake, selv om jeg ettertrykkelig har gitt beskjed om at det dessverre ikke er nok mat til ham. Han bor to meter unna, så om han er så fryktelig sulten greier han sikkert å gå hjem til mammaen sin og få seg mat der. Og halloen - noen ganger får da stakkaren en middagsbit han også, men som sagt er det ikke alltid det blir nok, kommer helt an på hva vi har det. Vi må da få spise oss mette vi også, og jeg vet at gutten (og alle de andre barna rundt her) blir godt foret hjemme.

Lunsj/kveldsmat blir en annen sak, om ungene kommer inn og er sultne etter å ha vært ute og lekt får de så mange brødskiver de orker, og noen ganger serverer jeg kvelds til nabobarna også før jeg sender dem hjem for kvelden. Vi snakker BARE middag her, og venninna mi synes jeg nesten er ond som lar de stakkars ungene sitte i et annet rom mens vi "gafler" i oss.

Merk at jeg snakker om NABOunger her nå, har de besøk av noen som jeg har avtale med foreldrene om at skal være her sørger jeg selvsagt for at det blir nok mat til dem også.

Så nå lurer jeg på hvor vanlig det egentlig er å holde andres unger med mat? Det er jo slettes ikke alle som liker at barna deres spiser mat borte støtt og stadig heller! Hvordan gjør dere det når dere har andre barn på besøk rundt middagstider?

Lag en ny regel. Når det er mat og ungene kommer inn, så skal også de andre barna gå ut\hjem. Sitter det noen i stuen\rommet og venter, så vil helst ditt barn bli ferdig med maten. Dette barnet er så stort at du kan si det til det.

Er barna inne, så kan du varsle i god tid før maten at nå er det på tide å gå hjem pga mat. Si at ditt barn kommer ut etterpå eller barnet er velkommen tilbake senere på dagen.

Stort sett samles folk rundt middagen og da skal det være fred og ikke stress. MN TAR OPP TING SOM HAR SKJEDD IGJENNOM DAGEN PÅ JOBB\ SKOLE OSV.

Man gruer seg jo for å si fra til foreldre, så da syns jeg man skal innføre nye regler.

Skrevet

Når jeg var liten ble besøkende henvist til å leke ute/på rommet mitt mens vi spiste. Slik var det også når jeg var hos andre. Om noen skulle finne på å be meg til middag, ble jeg ofte beklemt, men takket ja og spiste litt for å være høflig.

Hva min egen unge angår: Om min sønn på eget initiativ spurte om en venn vil spise hos oss, og vennen ville det, så fikk han det. Da har han tross alt blitt invitert, selv om invitasjonen ikke var autorisert av kokken.. Lager jeg hjemmelaget pizza eller pannekaker kunne jeg godt spurt kompisen om han ville ha en bit, men ikke ellers.

Skrevet

Nabobarn blir sendt hjem, venter ute eller venter på rommet, alt ettersom.

Organisert besøk får middag.

Skrevet

Jeg ser at jeg skrev feil, mitt spørsmål var:

Sjekker dere med barnas foreldre om det er greit før dere gir dem mat?

Og gir dere barnas venner mat og drikke, selv om foreldrene har gitt beskjed om at det ikke er greit?

Nei, jeg sjekker ikke med foreldre om det er ok at ungene deres spiser hos oss - det regner jeg med at ungene gir beskjed til oss om .. og om det er noe veldig alvorlig så bør jo foreldrene informere om dette.

Mine barn har i alle år fått mat hos venner når de har vært der - yngstemann får det ennå .. Og jeg tilbyr alltid hans venner middag når de er her hos oss ..

Jeg synes det er koselig at sønnene mine blir satt pris på av andre foreldre og får mat når de er der .. så derfor synes jeg bare det er hyggelig å servere dem mat når de er gjester her hos oss ..

Nå har jeg aldri opplevd å få beskjed fra foreldre at de ikke skal ha mat eller drikke hos oss ... men om jeg hadde fått beskjed om det, så hadde jeg selvsagt respektert det.

Skrevet

Om ikke vennene er nærme naboer ville jeg nok aldri ha sendt ungene hjem fordi vi skal spise middag.

Gjest Mayamor
Skrevet

Her er det ingen fast regel; noen ganger sitter vennene på rommet andre ganger ved bordet sammen med oss. Felles er at dersom de skal spise her, ringer de hjem og gir beskjed. Men vi bor 20 minutters sykkeltur fra barnas venner - så det har nok sitt å si. Men reglene var faktisk de samme da vi bodde i et barnerikt område også. Ellers er jeg enig i at ved å åpne dørene for barnas venner, får vi en bedre kontakt med alle sammen og "vet" mer mer om hva som skjer. Og det blir viktigere ettersom barna blir eldre. Hjemme var mine venner velkomne, men spiste aldri middag med oss. Men de trivdes da min mor var så hyggelig og ikke dømmende. Så jeg tror ikke det er noen fasit på om en er "snill/gjerrig" om en gjør det ene eller andre. Mange andre faktorer som spiller inn... :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...