Ce'Nedra Skrevet 9. august 2007 #1 Skrevet 9. august 2007 Kom over denne artikkelen hvor det står at p-pillen Yasmin mistenkes å være årsaken til flere dødsfall. http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.3148476 Er ikke Yasmin den pillen alle ungdommer får nå etter at Trionetta ble borte fra markedet? Skumle greier...
murray Skrevet 9. august 2007 #2 Skrevet 9. august 2007 Jeg bruker Yasmin og legen min sa at jeg ikke måtte la meg skremme av hva tabloidene skrev. Nå er det også blodpropp som er årsaken til at folk har dødd, og blodpropp kan man få av alle p-pillemerker dersom man er utsatt for det (hvis man har det i nærmeste familie). Da en bekjent av meg fikk blodpropp på grunn av skifte av p-pillemerke (ikke yasmin) fikk hun enorme smerter, som legen straks skjønte hva var, slik at hun fikk rask behandling.
Ce'Nedra Skrevet 9. august 2007 Forfatter #3 Skrevet 9. august 2007 Men at det er meldt inn så mange flere bivirkninger? Jeg synes det høres ut som den ikke er testet godt nok jeg da.. Det er jo flere danske eksperter og leger som sier dette, de bør vel ha peil? "En av pasientene i Esbjerg, en 18 år gammel kvinne, døde av blodproppen. Thomsen kan ikke se noen annen grunn til at hun skulle få blodpropp, enn p-pillen Yasmin." Hentet fra en litt eldre artikkel: http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/04/502444.html
Ce'Nedra Skrevet 9. august 2007 Forfatter #4 Skrevet 9. august 2007 Syns alle legemidler burde vore testa so og so mange år på x-antall mennesker før ein kunne begynne å selge dei. Men skikkelig ekkelt at jenter på 18 skal dø av blodpropp pga. p-piller!! Uff ja, helt enig. Synes dette var skikkelig tragisk å lese. Jeg ble faktisk så skremt at jeg tror ikke jeg kommer til å gå tilbake til p-piller. Går nå på p-sprøyte, og ble litt usikker på om jeg skal fortsette med denne også. Legene bør vel også bli flinkere med jevnlige kontroller av blodtrykk etc. Husker da jeg var 18 og fikk p-piller, så målte de blodtrykket mitt en eneste gang. Det ble ikke gjort på nytt før jeg gikk over på p-sprøyte for 2 år siden, da hadde jeg gått på p-piller i mange år og var i tillegg storrøyker. Er nok altfor mange leger som ikke tar dette seriøst nok. De bør kanskje unngå å skrive ut p-piller til røykere i det hele tatt også?
Lola83 Skrevet 9. august 2007 #5 Skrevet 9. august 2007 Uffda Jeg bruker Yasmin Pluss at jeg er hypokonder..så dette var jo grusomt og lese..får håpe at jeg ikke får blodpropp :gråte:
Cowgirl22 Skrevet 10. august 2007 #6 Skrevet 10. august 2007 Jeg tror mye av grunnen til at yasmin er blitt tatt fram som syndebukk her er pga. at det er den pillen som er mest utbredt i Norge. Det vil derfor være naturlig at mange raporterte bivirkninger kommer fra folk som bruker denne pillen. Dessuten var det bare den ene av de to som døde som gikk på yasmin.. Bruker yasmin selv og er bare fornøyd.. Men blir jo naturligvis litt skeptisk når sånnt blåses opp i tabloidene..
Gjest Skrevet 10. august 2007 #7 Skrevet 10. august 2007 Gikk på trionetta nå og måtte værsegod nytte til Yasmin, nei huff.. Har gått på de i en uke i dag og merker allerede flere bivirkninger og det liker jeg ikke.. På trionetta hadde jeg ingen (bortsett fra større pupper, men det tels ikke) så og hoppe over til disse som ifølge legen skal være de samme mer helt feil..
Lola83 Skrevet 10. august 2007 #8 Skrevet 10. august 2007 Jeg tror mye av grunnen til at yasmin er blitt tatt fram som syndebukk her er pga. at det er den pillen som er mest utbredt i Norge. Det vil derfor være naturlig at mange raporterte bivirkninger kommer fra folk som bruker denne pillen. Dessuten var det bare den ene av de to som døde som gikk på yasmin.. Bruker yasmin selv og er bare fornøyd.. Men blir jo naturligvis litt skeptisk når sånnt blåses opp i tabloidene.. Uff..tenk så skeptisk jeg blir da, som går på de og samtidig hopper over de hvite pillene hver mnd sånn at jeg ikke får mensen..hehe.. I følge min mor kommer jeg til og få blodpropp pga. dette :gråte: Selv tror jeg at det er kvinner over 35 som røyker som er mest utsatt for blodpropp.. Jeg liker og tenke at jeg tror det i hvertfall
Ce'Nedra Skrevet 10. august 2007 Forfatter #9 Skrevet 10. august 2007 Kan ikke se at det at du utsetter mensen skal øke risikoen for blodpropp egentlig..
Tinúviel Skrevet 11. august 2007 #10 Skrevet 11. august 2007 Selv tror jeg at det er kvinner over 35 som røyker som er mest utsatt for blodpropp.. Jeg liker og tenke at jeg tror det i hvertfall Akkurat dét var mitt argument også (jeg gikk på Trinordiol og så Yasmin i til sammen 9 år), men hvis du leser i artiklen er det faktisk de unge mellom 16 og 30 som er mest utsatt for blodpropp, dvs motsatt av hva vi trodde... Det sjokkerte meg litt. Jeg går aldri tilbake på pilla, men det finnes liksom ikke noe jevngodt alternativ for de yngre.
Gjest Frysepulver Skrevet 12. august 2007 #11 Skrevet 12. august 2007 Jeg er hjertepasient med høyt blodtrykk og masse annet moro og jeg går på Yasmin. Mine leger på Riksen sier ingenting på at jeg går på de og det tipper jeg de ville ha gjort dersom det var så farlig
Miel Skrevet 13. august 2007 #12 Skrevet 13. august 2007 Jeg tror mye av grunnen til at yasmin er blitt tatt fram som syndebukk her er pga. at det er den pillen som er mest utbredt i Norge. Det vil derfor være naturlig at mange raporterte bivirkninger kommer fra folk som bruker denne pillen. Dessuten var det bare den ene av de to som døde som gikk på yasmin.. Svært viktig poeng, dette her. Og det vil alltid være en eller annen som reagerer negativt på et legemiddel, og kanskje til og med dør av det. Ingen grunn til å bli hysterisk for det. Og at man får større risiko for blodpropp av å utsette mensen kan jeg ikke tenke meg. Det som kan gjøre p-pillebruk mer risikabelt er å stadig begynne og slutte med dem - det er bedre å gå på dem i ti år sammenhengende enn f.eks. 6 mnd på og 6 mnd av annenhver gang... Og de sier jo også at du er mer utsatt for blodpropp når du er gravid, enn når du går på p-piller.
Ce'Nedra Skrevet 13. august 2007 Forfatter #13 Skrevet 13. august 2007 Svært viktig poeng, dette her. Og det vil alltid være en eller annen som reagerer negativt på et legemiddel, og kanskje til og med dør av det. Ingen grunn til å bli hysterisk for det. Men Trionetta var jo den mest utbredte før Yasmin, og det var jo ikke så mange slike dødsfall knyttet til den?
Miel Skrevet 13. august 2007 #14 Skrevet 13. august 2007 Tja, hva vet vi om det, egentlig? Vi aner ikke hvordan de har ført statistikk på dette her. Og uansett, det er altså et SVÆRT lite mindretall som får farlige bivirkninger av p-piller.
Ce'Nedra Skrevet 13. august 2007 Forfatter #15 Skrevet 13. august 2007 Tja, hva vet vi om det, egentlig? Vi aner ikke hvordan de har ført statistikk på dette her. Og uansett, det er altså et SVÆRT lite mindretall som får farlige bivirkninger av p-piller. Det føres jo statistikk på bivirkninger av alle legemidler. Og jeg har aldri hørt om dødsfall hos unge jenter pga. p-piller tidligere.
Gjest Mirina Skrevet 13. august 2007 #16 Skrevet 13. august 2007 Det føres jo statistikk på bivirkninger av alle legemidler. Og jeg har aldri hørt om dødsfall hos unge jenter pga. p-piller tidligere. Nå styrer media veldig mye av det vi får og ikke får høre.
lillesky Skrevet 13. august 2007 #17 Skrevet 13. august 2007 Da en bekjent av meg fikk blodpropp på grunn av skifte av p-pillemerke (ikke yasmin) fikk hun enorme smerter, som legen straks skjønte hva var, slik at hun fikk rask behandling.Nemlig! Det sto det også i en avisartikkel, at bytte av merke kunne føre til økte sjanser for blodpropp. Jeg tror mye av grunnen til at yasmin er blitt tatt fram som syndebukk her er pga. at det er den pillen som er mest utbredt i Norge.Ja, ganske logisk det. Tja, hva vet vi om det, egentlig?Hva med å lese statistikk som det nevnes her i denne tråden. Jeg har selv vært med på studie pga. Yasmin. Ble fulgt tett opp. Så det gjøres nøyaktige undersøkelser.
Miel Skrevet 14. august 2007 #18 Skrevet 14. august 2007 (endret) Det føres jo statistikk på bivirkninger av alle legemidler. Og jeg har aldri hørt om dødsfall hos unge jenter pga. p-piller tidligere. Hva med å lese statistikk som det nevnes her i denne tråden. Jeg har selv vært med på studie pga. Yasmin. Ble fulgt tett opp. Så det gjøres nøyaktige undersøkelser. Ok, burde formulert meg annerledes, skjønner jeg... Jeg mener ikke at ikke legemidler blir testet grundig, men at vi ikke har ikke tilgang på de statistikkene, så når noe slikt blir presentert i media vet ikke vi hvordan det egentlig er. Det er dessuten umulig for oss å vite hvordan og om alle bivirkninger faktisk blir rapportert inn. I utprøvingsfasen, ja, men når legemiddelet først er i salg er det en annen sak. Det er bra å være kritisk til hva man putter i seg, men man må også være kritisk til hva man leser i avisen - spesielt når det gjelder helse, vil nå jeg si. Det er ingen som er mer glad i "dødsbakterier" og "dødspiller" enn journalister i sommervarmen. Og se hva Frysepulver skriver, da. Endret 14. august 2007 av Miel
Gjest -eline- Skrevet 14. august 2007 #19 Skrevet 14. august 2007 Bare en liten kommentar til dette med statistikk... There are three kinds of lies: lies, damn lies, and statistics
Catgirl Skrevet 14. august 2007 #20 Skrevet 14. august 2007 Gikk på den pillen der. Fikk noen få bivirkninger( kvalme, hodepine). Så jeg bare hoppet av den. Trodde til og med jeg hadde blodpropp, men heldigvis var det bare en liten muskelbetennelse. Men var jo livredd...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå