Gå til innhold

DESIGNERKLÆR?!

Gjest sint-dame-bergen-73!!&#3

Anbefalte innlegg

Skrevet

:overrasket: Min datter er nå 15 år gammel og hun nekter å gå i annet enn designerklær!! Hun sier at man blir mobbet og sett på som en taper på skolen hvis man skulle våge å møte opp i noe fra f. eks H&M... Da mobber elevene med at du er en fattig taper, fikk jeg høre fra læreren :overrasket::hakeslepp:!!! Vi har ganske god økonomi og har fint råd til alle disse designerklærne, men ærlig talt!!!! Unger som sier sånt!!! Foreldrene burde skamme seg :frustrert: !!!! Har en del venner rundt om kring som sier at de opplever det samme på andre skoler...

Ærlig talt!! hva skjedde med samfunnet???? :overrasket::forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

PS! Vi bor i Bergen og der skal det da ikke være spesielt snobbete??

Dessuten min yngre datter på 11 opplever noe av det samme :overrasket:

Gjest StockDama
Skrevet

Esh, slik har det vært "lenge", ikke kjøp masse designertull til ungene dine, da lærer de hvertfall aldri at klær er ikke det viktigste i verden.

Skrevet

Og hvorfor har det blitt slik..? Jo, fordi foreldrene gir etter når barna griner seg til design "fordi alle andre har det, og jeg blir mobbet hvis jeg ikke får det". Jeg kan garantere deg at det også er alternative grupper - også noen som bevisst bare går i HM som motkultur, i tillegg til den store majoriteten som ikke har råd til dyrere klær enn HM. Så datteren din blir ikke alene hvis du lukker lommeboka.

Gjest *kosejoker*
Skrevet

At det alltid har vært merkepress er sant nok, men det har gått fra Diesel, Levi's og Miss Sixty til Chanel, Gucci og Dior. Dèt, synes jeg er hårreisende.

Skrevet
At det alltid har vært merkepress er sant nok, men det har gått fra Diesel, Levi's og Miss Sixty til Chanel, Gucci og Dior. Dèt, synes jeg er hårreisende.

Og igjen - hvorfor er det presset der? Jo, pga ettergivende foreldre.

Gjest Frysepulver
Skrevet

Jøss! :overrasket:

Jeg er fra et sted på østlandet mange ser på som ekstremt sossete, men ALLE jeg kjenner, både pappajenter hvis fedre har ørten mill. i årsinntekt og oss mer vanlig dødelige handler på H&M.

Gjest Bodillen
Skrevet

Dette fenomenet har jeg aldri hørt om. Og jeg er tenåringsmamma, og jeg jobber med ungdom.

Her vi bor (ikke veldig langt fra hovedstaden) går ungdom i helt vanlige klær, og gjerne fra H&M.

Skrevet

Helt ukjent for meg også. Heldigvis. Og hvis datteren min fortalte meg at hun blir mobbet hvis hun ikke går i Gucci, da hadde jeg nok anbefalt henne å finne andre venner. Jeg hadde aldri kjøpt designerklær til datteren min - WTF er det for slags signal?

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Jeg tror nesten ikke på datteren din. Sikker på at hun ikke bare sier det fordi hun vil ha sånne klær? Eller så tror jeg hun hører til en veldig spesiell gjeng. Det fins ikke å mange foreldre som kjøper designerklær til barna at det kan bli et generelt press mot å ha det, det tror jeg bare ikke.

Gjest Kristiansund
Skrevet
Jeg tror nesten ikke på datteren din. Sikker på at hun ikke bare sier det fordi hun vil ha sånne klær? Eller så tror jeg hun hører til en veldig spesiell gjeng. Det fins ikke å mange foreldre som kjøper designerklær til barna at det kan bli et generelt press mot å ha det, det tror jeg bare ikke.

Jo da, er nok desverre trolig sant... :tristbla: Har til og med hørt om myyyye værre tilfeller på skolen der jeg jobbee :tristbla: Aner ikke hva dette kommer av men de såkalte "kule" elevene på skolen min "må" ha Luis vuttion vesker og Dior solbriller for å ikke være en av "nørdene"...

Synes det er trist jeg :tristbla: ... jobber på en skole i Kristiansand, og etter min mening er dette et typisk storby fenomen, har hørt om lingnende saker i visse deler av Oslo også....

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Men må hun absolutt være en del av den kule gjengen på fem personer hvor man må ha sånt utstyr? Hvis hun blir utstøtt, er de da noe å samle på? Jeg gjorde opprør mot alt av merkestyr da jeg gikk på ungdomsskolen, og fikk meg da venner likevel. Overlevde å ikke være så kul. Mye mer avslappende også.

Jeg ville uansett aldri godtatt noe sånt. Uten foreldrene kan ikke slike trender eksistere.

Skrevet
:overrasket: Min datter er nå 15 år gammel og hun nekter å gå i annet enn designerklær!! Hun sier at man blir mobbet og sett på som en taper på skolen hvis man skulle våge å møte opp i noe fra f. eks H&M... Da mobber elevene med at du er en fattig taper, fikk jeg høre fra læreren :overrasket::hakeslepp:!!! Vi har ganske god økonomi og har fint råd til alle disse designerklærne, men ærlig talt!!!! Unger som sier sånt!!! Foreldrene burde skamme seg :frustrert: !!!! Har en del venner rundt om kring som sier at de opplever det samme på andre skoler...

Ærlig talt!! hva skjedde med samfunnet???? :overrasket::forvirret:

Du perpetuerer jo bare situasjonen ved å gi etter for et slikt press! Hva f*en skal en femten-åring gå i designerklær for? Hvis dette er "viktig" for henne får hun prøve å tjene penger til det selv. Da oppdager hun i hvertfall hvordan ståa er, hun lærer jo ingenting av å bare få. Trusselen om å bli kalt "fattig taper" får hun forsvare seg mot ved å skaffe seg bedre venner, slik det funker i rl. Gruer meg til hvordan dette blir for sønnen min, ettersom vi ikke har råd (jeg kunne jobbet overtid og skaffet pengene, men fy f*en heller) til slikt overfladisk tull! siden andre foreldre gir etter er min vel bare dømt til å bli utstøtt, eller? :frustrert:

Skrevet

[quote name='Kristiansund' date='07.08.2007 (00:07) '

Synes det er trist jeg :tristbla: ... jobber på en skole i Kristiansand, og etter min mening er dette et typisk storby fenomen, har hørt om lingnende saker i visse deler av Oslo også....

Skrevet

Det er forferdelig, men ikke uventet. Voksne mennesker bruker jo også mer og mer penger - større hus, større biler, flere biler, HDTV, oppussing når moten endrer seg osv osv osv. Dette vil jo til syvende og sist reflektere over til tenåringene, som jo ofte reagerer mer "ekstremt" enn voksne.

Skrevet

Når man tar en tur i Bogstadveien ser man mengder med fjortisjenter med designerklær, -solbriller og vesker.

Selv har jeg vokst opp i Bærum, men opplevde ikke dette. Broren min er noen år yngre og gikk på en annen skole: der var det merkesklær som gjaldt. Forskjellen var at han og de fleste av vennene hans valgte dette selv og tjente pengene selv også.

hvis man er 15 år så kan man fint få en jobb. Fortell jenta di at hun får de pengene det ville kostet å kjøpe klærne på HM eller tilsvarende. Gi henne en fast su hver måned og vil hun bruke emr enn det så får hun tjene de pengene. Kjempe sunt ift fremtidig økonomisk situasjon.

tingeling

Skrevet
Jeg ville uansett aldri godtatt noe sånt. Uten foreldrene kan ikke slike trender eksistere.

Nemlig!! :klappe:

Skrevet (endret)

Jeg ser ikke helt hva som er så gale med designerklær.

Klart det at å bruke mangfoldige tusen kroner på klær kan være slitsomt når man har lite penger, men noen velger heller å prioritere klær enn snop og alkohol feks.

Likevel synes jeg ikke du skal kjøpe det til henne. Hva med å gi henne et klesbudsjett som skal dekke klær i en gitt periode, så får hun velge om hun vil ha 3 par jeans, 10 topper, sokker, undertøy, jakke, sko og solbriller eller om hun vil gå hele perioden med bare et designerplagg.

Litt for å sette på spissen forskjellen i hva du får.

det går jo an å kle seg moteriktig uten de dyreste merkene ;)

Ps. mange på den alderen vil ha klær som stråler ut hvilket merke de er fra slik at de kan se velstående ut. Personlig synes jeg det er tacky med merker over hele plagget. Godt design kjennes igjen uten å se på merket.

Endret av Supraspinatus
Gjest Mayamor
Skrevet

:sjenert: Hva regnes som designerklær?

Puma, Nike, BikBok, B Young, etc ser jeg på som merkeklær.

Jenten vår har et par merkeklær, men takk og lov bryr hun seg ikke om at klær, mobil etc er status. Har en oppegående jente som bryr seg mer om at klærene er behagelig enn om de er siste mote. Virker mobilen hennes og kan sende meldinger - hva skal hun med en ny en da? :)

Skrevet

Jeg ser ikke helt hva som er så gale med designerklær.

Klart det at å bruke mangfoldige tusen kroner på klær kan være slitsomt når man har lite penger, men noen velger heller å prioritere klær enn snop og alkohol feks.

Så hvis man har lite penger er det bare å kutte snop og alkohol og vips så har man penger?

Herre, jeg vet ikke hvilken verden du lever i men her kan det å kutte snop og alkohol virkelig ikke produsere tusenvis av "ekstrakroner" vi liksom ikke skjønte at vi brukte...

Snop kjøper vi nesten aldri (les: sikkert 40 kr som går til snop ca annenhver mnd) og alkohol har vi ikke drukket siden mai, da var det svigermor som betalte...

Utsagn som den du kom med over her er både nedlatende og korttenkte.

No love at all.

:sinna:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...