Gå til innhold

Slapp skjedemuskulatur... min store sorg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, det høres sikkert litt vel dramatisk ut.

Men sånn føles det faktisk!

Jeg har født to barn vaginalt, og etter fødslene har jeg ikke helt "fått følelsen" igjen der nede. Det er snart ett år siden siste fødsel. Husker jeg var sjokkert over hvor mye hærverk en fødsel kan gjøre med et underliv, selv om man ikke spjærer hele veien!

Jeg har kjøpt noen passe små treningskuler, men føler at de ikke gir nok effekt. De er litt tunge, jeg klarer fint å holde dem på plass, også mens jeg går. Har kikket på Smart Balls på Kondomeriet, men de virker jo enorme?

Inngangen til skjeden er mye større enn den var før fødslene. Før fødslene hadde jeg en passe trang skjedeåpning som pikkhodet kunne smette innenfor- nå har jeg ikke det. Det er såvidt jeg kjenner at noe stikkes inn.

Jeg prøver å knipe, men får ikke tak i musklene mine.

Hvor mange og lange knip må man igjennom før man begynner å merke effekt?

En ting som skremte meg i ferien, var at da jeg prøvde å hoppe litt på trampoline, så lekket jeg litt urin. :sjenert:

Det har ikke skjedd før. Jeg lekker aldri til vanlig.

Det føles som om skjeden er et halvdødt hulrom som fylles med luft bare jeg bøyer meg fremover... det er så tragisk!

Hjelp... :tristbla:

Er det noen her med samme erfaring, som har klart å trene seg opp til nesten-normal etter noen fødsler? Hvordan gjorde dere det, og hvor lang tid tok det?

Jeg er ikke fylt 30 enda, og jeg nekter å måtte leve resten av livet med et så dysfunksjonelt underliv, seksuelt sett. Det er skikkelig avtennende (for meg selv).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kjenner jeg at jeg blir veldig engasjert her!!!!

Først; jeg skjønner deg meeeget godt! for jeg hadde det akkurat det samme problemet!!

Det første jeg vil si;

Mange kommer til å si følgende - det vil gå seg til etterhvert, du må knipe, knipe og atter knipe.

Dette er i første omgang helt rett.

MEN..det er veldig viktig å vite, at noen ganger er dette ikke nok!

Det var det ikke for meg.

Og dette forsøkte jeg å si til feks gynekologen min.

Men nei da, her er aaalt her i orden - man kan ikke forvente å bli som før fødselen etc.

Jeg hadde by the way heller ikke revnet eller sydd noe etter fødselen.

Dette svaret var bare ikke godt nok for meg..

Jeg var altfor ung til å akseptere at jeg ikke kom til å kjenne noe under samleie.

Så, jeg forlangte en rekvisisjon til sykehus.

Der møtte jeg en lege som anerkjente problemet mitt!!

Som han sa, alt er jo "ok".

Men jeg ser at en muskel er slapp/"revet av", og dette kan jeg faktisk fikse for deg, dette gjelder da i kanalen oppover.

I tillegg var åpningen videre enn før fødselen, rent estetisk.

Så han gav meg et tilbud om å rette dette :)

Nå er jeg traaang ;) og estetisk utenifra kan man ikke se en åpning engang. Altså det spriker ikke bare til sidene og at man kan se "rett inn".

Needless to say; jeg er om enn trangere enn før fødselen, det ser topp ut og jeg er kvitt en vanvittig(!!) stor bør fra mine skuldre.

Så, uansett hva noen skulle si og ikke si her;

Det går ann å fikse, på den ene eller andre måten.

Men stå på selv, ikke la deg avfeie med noe andre tror.

Plager det DEG, så gjør det det.

Og det beste av alt; vi trenger ikke lengre å akseptere at vi skal gå resten av livet uten å kjenne noe når man har sex :-D

Skrevet

Jepp, noen ganger er det ikke nok å knipe nei. Jeg hadde en fødsel med nr 1 som gjorde at det gikk istykker mye der nede. Jeg forta meg å få nr to, mens jeg lakk som ei sil, skjede veggen hang nesten utom og ja......det er vel egentlig et under at det ble en nr to!!

Så fikk jeg operasjon, hvor de flytta og sydde der nede. De har på en måte laga en "terskel", som gjør at jeg er blitt trang igjen. Det blir aldri som før, jeg klarer feks ikke å knipe igjen som jeg vil, det er ikke mulig. Men, jeg har et flott sexliv, og jeg så utrolig glad for at jeg gikk til lege for å fixe dette. Som de sa på sykehuset; du aner ikke hvor mange damer som går å lider unødig.

-Alle tilfeller er ikke lik, men det er viktig å gå til en proff lege og høre om mulighetene. -Jeg gikk feks med en stor plastikkring i skjeden i 6 mnd før operasjonen, som gjorde at skjedeveggen ikke hang ut av åpningen.

• 1 år senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

er så gla min unge ble tatt med ks når jeg leser dette.... ingen problemer med sex, anal inkontinens osv bare et lite arr under trusekanten :)

Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Skulle ønske noen hadde fortalt meg om skadene man kan få!!

Sitter her 24 år gammel og har problemer med å holde på luft/løs avføring. Sexlivet er helt dødt.

Endret av Helen
Skrevet
Skulle ønske noen hadde fortalt meg om skadene man kan få!!

Sitter her 24 år gammel og har problemer med å holde på luft/løs avføring. Sexlivet er helt dødt.

Og det er det som er det fine med å snakke om tabuer - som dette med fødselsskader kan være for mange: man oppdager at man faktisk kan få hjelp. Oftest er det et ørlite inngrep som skal til for at man skal kunne fungere helt fint igjen. En venninne av meg hadde f.eks problemer med en "luftlomme" i skjeden som samlet vann etter bading og blod under menstruasjon. Det var rettet opp på no time.

Har du vært hos legen med problemet ditt?

Gjest Gjest
Skrevet
Og det er det som er det fine med å snakke om tabuer - som dette med fødselsskader kan være for mange: man oppdager at man faktisk kan få hjelp. Oftest er det et ørlite inngrep som skal til for at man skal kunne fungere helt fint igjen. En venninne av meg hadde f.eks problemer med en "luftlomme" i skjeden som samlet vann etter bading og blod under menstruasjon. Det var rettet opp på no time.

Har du vært hos legen med problemet ditt?

Ja. Går til fysio. Om det ikke hjelper blir det nok en operasjon.

Skrevet
Ja. Går til fysio. Om det ikke hjelper blir det nok en operasjon.

Jammen, så flott! Om det går så langt som til operasjon håper jeg virkelig du blir fin igjen. :)

Skrevet

Tråden er nå ryddet og delt.

De innleggene som er delt fra denne tråden kan leses her.

Helen - mod.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_linda_*
Skrevet
er så gla min unge ble tatt med ks når jeg leser dette.... ingen problemer med sex, anal inkontinens osv bare et lite arr under trusekanten :)

hadde løsningen vært kesersnitt, så hadde d vært flere barn som ble født på denne måten. det de fleste gjør feil, etter en fødsel, er klipingen. klip 10 klipp i begynelsen, begynn 15 sekunder å holde. passs på å klipe riktig, det er veldig viktig, kliper du feil, så blir d feil. vent med å begynn å trenne magemuskler til 4 mnd etter fødselen, og ikke begyn å tren magemusklene før du er helt tett... selvfølgelig er d noen som får skader. jeg har født 5 barn, alt fungerer som det skal. jeg får orgasmer hver gang, og merker ingen forskjeller... det beste for barnet er faktis å bli født vaginalt. gubben min merker ingen forskjeller før eller nå... jeg trur at det med kliping og dette etter fødselen må ta litt mer alvorligere, det gir hjelp. jeg kunne ikke fått alle mine barn som er fra 15 år- 3 mnd hvis de skulle blitt født ved hjelp av keisersnitt. da ville livmoren min vært helt ødelagt. jeg har nå 3 mnd baby, kan hoppe tau og springe, men venter med mage treningen til jenta er 4 mnd. jeg har aldri vært læk, men har trent etter vær fødsel på denne måten. er ikke overvektig heller. men min søster hadde 3 keisersnitt, hun er da blitt læk... så d e vel ikke bare vaginale fødler som gjør skader?????

Skrevet

Keisersnitt forhindrer sjelden lekkasje fordi det som oftes er svangerskapet i seg selv som har skylden. Bekkenbunnmusklaturen blir svekket av vekten. Min er faring er at det er tyngre å trene seg opp etter keisersnitt enn fødsel (har gjort begge).

Men ikke bland det med fødselsskader. Det er noe helt annet som helsevesenet snart må begynne å ta på alvor!

Gjest Gjest
Skrevet

Norske kvinner kjemper mot naturen, og vil føde på en annen måte en tiltenkt. Tenke seg til, hvem hadde trodde at norske jenter er for late til å føde også?

Skrevet

Tråden er ryddet iht. Kvinneguidens regler.

Helen - mod.

Skrevet

Womanwoman er i gang igjen skjønner jeg. For å prøve å skremme unge jenter, eller jeg vet ikke hva som driver deg?

Skrevet

Oi! Denne tråden var relevant. Jeg merket at jeg ikke hadde samme kontroll over blære allerede etter første fødsel for 19 år siden. Har hatt en til etter det. Om to uker skal jeg på sykehuset for å sjekke innkontinens ... Jeg trener mye, men kan f.eks ikke jogge uten lekasje ... Er spent på hva de kan tilby.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...