Gjest Lea Skrevet 20. mars 2003 #21 Del Skrevet 20. mars 2003 Vel, da har vi forskjellige oppfatninger der Lasse. Men jeg har faktisk opplevd at alt er så til de grader tilrettelagt og pedagogisk i barnehagen at barna knapt får leke før neste opplegg. Jeg synes faktisk at det er ganske viktig at man gjør noen lett fordøyelige ting innimellom jeg. Det skal vel nevnes at barna i den omtalte barnehagen "min" var mellom 0 og 4 år. De fleste var mellom 1 og 3 år. Det skal selvfølgelig være et pedagogisk opplegg i en barnehage, men så små barn har behov for å gjøre morsomme ting og å få leke sammen uten at vi voksne "bestemmer" hvordan de skal leke. Nå begynner det å spore litt av fra det egentlige temaet, håper at Pearl unskylder at det ble litt på siden her nå.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl Skrevet 20. mars 2003 Forfatter #22 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg synes dette er spennendes, jeg, Lea. Kjekt å se hva andre mener om slike ting generelt. Jeg er enig i at barn i barnehage bør få utfolde seg fritt innimellom og ikke hele tiden følge et fastsatt opplegg. Da får en barn som ikke kjeder seg så lett når de må finne på ting selv og så får de trent fantasien sin, som jeg synes er veldig viktig. Selv har jeg beholdt mye av den barnlige fantasien min, jeg har aldri kjedet meg i mitt eget selskap, samtidig som jeg er sosial. Det er noe jeg vil overføre til mine barn og det er viktig at barnehagen også oppfordrer til dette, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 20. mars 2003 #23 Del Skrevet 20. mars 2003 Noen ganger kan man gå veien om ytre motivasjon for å få en indre motivasjon. Eksempel rydding - en ganske kjedelig oppgave for mange barn (og voksne). Hvordan skal man oppnå en indre ryddemotivasjon for en fire-åring som overhode ikke ser behov for å rydde, eller forstår hvorfor man skal drive med en slik aktvitet når det finnes mye annet man har en indre motivasjon for å gjøre? Har man et eller to barn hjemme, har man tid og mulighet til en lang og rolig prosess (eller har man det?????), men i en avdeling med 12 andre barn og ikke en voksen pr. 2 barn, er situasjonen litt annerledes. Her er det kanskje like hensiktsmessig å sette krefter inn på andre områder i det store arbeidet med å tilrettelegge for god og personlig vekst enn rydding??? Da kan en stjerne være en gulrot man bruker for å få igang aktiviteten. I etterkant kan man snakke om hvor hyggelig det er når alt er på plass, og hvor lett det er å finne legoklossene i morgen når man skal leke med dem igjen osv. Og da kan den indre motivasjonen komme - fordi forholdene er lagt tilrette slik at ryddesituasjonen oppleves mer som en lek enn som mas. Ellers er jeg enig i at det ikke bør gå inflasjon i belønninger, og at vi voksne bør være gjennomtenkte i hva vi sier til og om barn. Men samtidig - barn er konkrete og forholder seg til det konkrete og synlige, og da kan en stjerne eller et eple eller hva som helst være det konkrete tegnet barnet trenger for å forstå. Og kanskje legger vi voksne mer i gullstjerner enn barna gjør? Et minne fra søndagsskole eller andre steder der gullstjerne betydde at man var "flink"??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anie uinlogget Skrevet 20. mars 2003 #24 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg kommer kanskje litt sen inn i "diskusjonen", men vil bare si at jeg vil henge meg litt på Lea`s tanker. Jeg er heller ikke så sikker på at slik stjernebruk er en ulempe - vel jeg stusset selvsagt på at man får stjerner når man er "slemme" - men samtidig så ELSKER barn (de eldre vel og merke) den positive oppmerksomheten stjerna gir. Og som du pearl skrev i det første innlegget, at din venninnne gjorde det samme for sitt barn. Og om jeg fortstod deg riktig så var det helt greit, fordi det barnet var så vanskelig og "umulig". Har du da tenkt at det kanskje er noe av samme grunn at de gjør det i barnehagen - husk der er mange forskjellige barn samlet på et sted - og man kan ikke innføre noe slikt bare for et barn. Om du forstår hva jeg mener :-? Jeg tror nok at de i barnehagen har sine egne tanker bak dette, kanskje dette er et tiltak de prøver å uforske for å nå et bestemt mål på barna. Lasse kan jeg også være litt enig i, det finnes alt for mange "slappe" pedagoger idag, men samtidig vil jeg ikke påstå at det er SÅ viktig med mål (om barnet ikke trenger det). For meg er KJÆRLIGHET, SAMVÆR og LEK viktige momenter. Ok dette var noen meninger fra meg, og får du noen tilbakemeldinger fra barnehagen, hadde det vært morsomt å hørt disse. Spesielt ang at man får stjerne for å være slem.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anie uinlogget Skrevet 20. mars 2003 #25 Del Skrevet 20. mars 2003 Takk for kloke ord Bettie - du fikk fram det jeg prøvde på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 20. mars 2003 #26 Del Skrevet 20. mars 2003 Anie og Lea skriver om viktigheten av lek "uten mål" og å kunne ha opplegg som kan vare til barna selv er ferdig... Vel, det er jo nettop pedagogikk og mål så det griner det jo!.... Å finne ut at barna må leke for seg selv er også pedagogikk når man tenker ut hvorfor de burde... See? Det dreier seg bare om å vite hvorfor noe skal gjøres... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 20. mars 2003 #27 Del Skrevet 20. mars 2003 Ytre motivasjon for å få grep på "vanskelige barn" er da sjeldent vellykket?!? De krever oppmerksomhet og personlig oppfølging for å fylle sine "indre mangler". Ytre motivasjon er for dem noe de lærer lite av, men som krever mindre innsats fra de voksne... Det vil også ha en veldig kortsiktig effekt. Ofte vil det bare synliggjøre hva man ikke får til, framfor å synliggjøre det man får til... Man lærer også lite av hvorfor man skal gjøre noe som helst Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2003 #28 Del Skrevet 20. mars 2003 Anie og Lea skriver om viktigheten av lek "uten mål" og å kunne ha opplegg som kan vare til barna selv er ferdig... Vel' date=' det er jo nettop pedagogikk og mål så det griner det jo!.... Å finne ut at barna må leke for seg selv er også pedagogikk når man tenker ut hvorfor de burde... See? Det dreier seg bare om å vite hvorfor noe skal gjøres... [/quote'] Ja Lasse, det er riktignok pedagogikk det, men det er ikke et mål som er fastsatt på forhånd. Og ja Lasse - det hele handler om å vite hvorfor man gjør som man gjør. Men allikevel er ikke dette pedagogikk som er bestemt ut i fra mål... Dermed er det ikke alltid mål basert pedogikk som er det viktigste...... see Og Lasse, jeg vet om flere tilfeller hvor slik stjerne "belønning" har hjulpet mot "ekstreme" (eldre) barn som har nektet å rydde jeg. Jeg ser hvor du vil henner med den ytre motivasjonen din, men mener at dette kan være litt annerledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 20. mars 2003 #29 Del Skrevet 20. mars 2003 Gjesten over var meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 20. mars 2003 #30 Del Skrevet 20. mars 2003 Et av mine mål er det ustrukurerte og frie... Det er faktisk veldig essensielt, men et MÅL...Og i mine planer begrunner jeg hva, hvorfor og hvordan når det gjelder det ustrukturerte og frie også... Jeg synes det er galt ovenfor foreldre å drive "på lykke og fromme" jeg, og mener da at alt jeg gjør skal være kvalitetssikret... Men jeg ser hva du skriver, og vi er ikke så uenige... Og jeg sier ikke at ytre motivasjon ikke virker, men at indre er bedre... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 20. mars 2003 #31 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg synes det er galt ovenfor foreldre å drive "på lykke og fromme" jeg, og mener da at alt jeg gjør skal være kvalitetssikret... Og jeg sier ikke at ytre motivasjon ikke virker, men at indre er bedre... Vel bare det ikke kommer på bekostning av KJÆRLIGHET, OMSORG og LEK , så kan jeg kanskje si meg enig i det du skriver Lasse Og apropo kvalitetssiktring - joda bra ord de har funnet opp det - Men hva med fokuseringen på barna. Tiden med barna... kvalitetetn MED barna...... Det er nettopp det siste som er viktig - mener jeg! Ok.. det du mener om stjernebruk og ytre motivasjon er din mening. Jeg syns det vil være spennende å høre om bakgrunnen til de i bhg som har gjennomført det. Så pearl - håper på tilbakemelding Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 20. mars 2003 #32 Del Skrevet 20. mars 2003 Kvalitetssikring er TIL for å sikre alt det du lister opp det Anie... At man gir dette til barna, og ikke sitter og skravler/drikke kaffe... Er du vant til at man med dette sitter og skriver rutiner, så har du vel en ikke alt for bra ledelse?... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 20. mars 2003 #33 Del Skrevet 20. mars 2003 Lasse selvfølgelig så vet jeg det du sier om kvalitetssikring, MEN samtidig så mener jeg at det er ikke hva som står på papiret som er det viktigste. Det viktigste er tiden med barna, og den blir i mange tilfeller glemt. Og i politikenes øyne er de opptatt av kvalitetssikring fordi det tar seg så godt ut å få det på papiret. MEN det er faktisk ikke det som er viktigst i en barnehage i mine øyne.... Men nå er vi inne på en helt annen diskusjon og den skal jeg ikke begynne på her Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 20. mars 2003 #34 Del Skrevet 20. mars 2003 Fint, for det du skriver om er jo ikke kvalitetssikring etter mine begreper, det er byrokrati... Kvalitetssikring er reel sikring av kvalitet. Så da er vi enige. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anie Skrevet 20. mars 2003 #35 Del Skrevet 20. mars 2003 Er du vant til at man med dette sitter og skriver rutiner' date=' så har du vel en ikke alt for bra ledelse?... [/quote'] Nei det er ikke dette jeg er vant til, men kvalitetssikring betyr mye skriftlig arbeid - dokumentasjon i bhg har det alltid vært i forhold til å ha noe å se tilbake på. Hvorfor må det da bli innført noe de kaller kvalitetssikring, hvorfor kan de ikke heller begynne å gjøre noe med bemanning og økonomien til barnehagene. Ok en liten digresjon i forhold til det opprinnelige temaet :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl Skrevet 21. mars 2003 Forfatter #36 Del Skrevet 21. mars 2003 Hei dere. Jeg har ikke falt ut av min egen tråd, men jeg er ikke inne på internett på ettermiddag og kveld (kvalitetstid med mann og barn) :kysse: Desverre var det ikke personal på min sønns avdeling da jeg hentet ham igår, så jeg valgte å vente med spørsmålet mitt til idag. Det første jeg skal gjøre på mandag er å poste det svaret jeg fikk. Anie du nevnte det med min venninne som bruker stjerne system på sin sønn, min mening var at foreldre selvfølgelig må selv få finne ut hva som fungerer på sine barn. Men jeg er ikke enig med min venninne, selv om jeg ikke har sagt noe om det til henne. Da hun fortalte meg det, vrengte det seg litt i magen, fordi jeg ikke helt likte metoden. Men heldigvis lever vi ikke i A4 verden, hvor alle må gjøre det samme. Så hun gjøre det som fungerer for deog jeg gjør det som fungerer for oss. Det som er likhetstrekket på alle, er at vi gjør det vi tror er riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bettie Skrevet 21. mars 2003 #37 Del Skrevet 21. mars 2003 Fri lek er et viktig pedagogisk prinsipp. Det kan - i pedagogisk sammenheng - brukes til mye. Eksempler: Trening av språk (forgår helt naturlig i frilek) trening i å løse konflikter Trening i å vente på tur trening i å innordne seg regler Trening i å hevde egne meninger Motoriske ferdighet for å nevne noe Så frilek er svært viktig, det. Ulike belønningssystemer kan også være viktige. Særlig når man vektlegger det er barn mestrer og kan. Kanskje et barn skal få en "stjerne" fori han/hun klarte å sitte stille i et minutt - uten å bemerke de andre urolige 8 minuttene. Noe av det viktigste vi voksne kan gjøre, er nemlig å knipe et barn i å gjøre noe riktig. Og det er barn som i perioder trenger en ytre motivasjon for å øve opp den indre motivasjonen. Men det må være et mål med det man gjør, og man må vite hva man skal belønne og hvorfor. Og barn er ikke dumme. De gjennomskuer oss voksne raskt hvis vi IKKE er ærlige. Gir vi en belønning met en "liksombegrunnelse", virker den etterhvert mot sin hensikt. Og mener vi ikke at det er flott at barnet sitter stille i to minutter, gjennomskues også det. Så - knip et barn i å gjøre noe riktig minst en gang hver dag, og vær ærlig i din ros - da bygger du selvtillit. Enkelt - og uhyre vanskelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl Skrevet 24. mars 2003 Forfatter #38 Del Skrevet 24. mars 2003 Hei dere Snakket med de i barnehagen på fredag. Og jeg fikk bekreftet at det stemte med det min sønn hadde fortalt om stjernene, i tillegg hadde de medalje som ble utdelt til de som var ekstra snill og hjelpsom overfor de andre. Jeg er fremdeles skeptisk, men jeg sa ikke noe om det til personalet i barnehage og grunnen til det er: Det er kun en dag i noen få timer dette blir praktisert og det fordi da er det kun en voksen på alle de største ungene (8-9 stk), så det blir brukt for å holde litt orden i rekkene. Jeg får akseptere dette i utgangspunktet og heller se hvordan det går, blir det kun denne dagen så er det greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 24. mars 2003 #39 Del Skrevet 24. mars 2003 Dette vil jo bare slå tilbale på dem selv når de som aldri får noe begynner å gi blanke... OG når de andre går lei av å få juggelet.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå