Gjest Hønemor Skrevet 20. mars 2003 #1 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg skulle kjøpe sykkel til 6-åringen min, og ble anbefalt en DBS 6-girs uten pedalbrems. Ifølge selgeren selger de 90% av denne typen til denne aldersgruppen, noe som overrasket meg. Jeg mener man bør vente med en slik sykkel til barnet er 8-9 år. Hva mener dere? Hønemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2003 #2 Del Skrevet 20. mars 2003 jøss, ja det var "stor" sykkel til liten gutt. min 6-åring har en liten sykkel med ett gir og pedalbrems..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jomfrua1 Skrevet 20. mars 2003 #3 Del Skrevet 20. mars 2003 *ler godt* Synes du skal konsentrere deg om å lære barnet å bremse og svinge og kontrollere sykkelen før de skal gire....... Ler godt av denne kommersielle verden som skaper behov..... Bruk sunn fornuft Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl Skrevet 20. mars 2003 #4 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg er faktisk enig med de i butikken. Vi kjøpe en lignende sykkel til gutten vår i fjor da han ble 5 år, fordi vi ble anbefalt dette av de i butikken. Da hadde han allerde syklet i et år, så barnet bør kunne sykle. Det har gått veldig greit, han kan både bremse skikkelig og gire nå. Selvfølgelig kan han få problemer, men vi er alltid med han ut og har observert at de problemene han har, har de andre ungene med sykler som har bakbrems og er uten gir. Hvis du tar en kikk ut i gata på hva de andre ungene sykler rundt i vil du bli overrasket over hvor mange små som har sykler med gir og rattbrems. Her i gata er det ivertfall slik. LYKKE TIL MED VALG AV SYKKEL. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke innlogget Sissi Skrevet 20. mars 2003 #5 Del Skrevet 20. mars 2003 Syns det hørtes voldsomt ut, ja! Poenget er vel at barnet skal beherske sykkelen sin, ikke være så "tøff" som mulig. Godt mulig at butikken selger flest av disse, men det må i såfall være fordi foreldrene lar seg påvirke til å tro at barnet må ha så "avansert" sykkel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl Skrevet 20. mars 2003 #6 Del Skrevet 20. mars 2003 Det har ingenting med å være så "tøff" som mulig, men det kan være vanskeligere å lære å sykle med gir og bremsen fremme senere. Hvorfor ikke lære ungene det mens en ennå er ute med dem og ser etter. Når de blir 8-9 år er det få foreldre, etter min erfaring, som er ute og ser etter at barna klarer seg på denne sykkelen. Barn lærer nye ting mye fortere enn vi voksne tror, de har faktisk ganske strenge begrensninger for seg selv og. Jeg har sett på min fem åring at han ikke suser avgårde på sykkelen før han føler seg trydd nok til det. Alt er en trening sak, jeg tror faktisk at barn takler de fleste sykler uansett, for treningen er den samme. Men for all del, kjøp det som dere føler er tryggest for barnet, men la barnet få prøve seg litt på de forskjellige modellene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 20. mars 2003 #7 Del Skrevet 20. mars 2003 Sønnen min fikk sin 2. sykkel da han gikk i 1. klasse, da fikk han en uten gir. Jeg hadde lyst å kjøpe ham en girsykkel, men da med pedalbrems, det ble for dyrt. Det kunne ikke falt meg inn å kjøpt ham en sykkel uten pedalbrems -dengang. Men det skyldes hans motoriske forutsetninger, det at han var veldig "surrete", uoppmerksom osv. Nå er han litt bedre på de områdene, og jeg ser at han tar det mer med ro, tar hensyn til føre og diverse. Det er på tide å kjøpe ham en ny sykkel i år, nå blir det gir. Men jeg ville fortsatt foretrukket å gi ham en med pedalbrems... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Englepusen Skrevet 20. mars 2003 #8 Del Skrevet 20. mars 2003 Jeg fikk min første sykkel som 5-6 åring og den var brukt. Men jeg var like blid Jeg syns ikke det er nødvendig å kjøpe dyre sykler til småbarn, de vokser jo tross alt fra de ganske fort, eller sykkelen blir ødelagt, stjålet, mistet osv.. But that`s just me Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 21. mars 2003 #9 Del Skrevet 21. mars 2003 Min første sykkel husker jeg meget godt. Den var rød og fin, hadde absolutt ingen gir, og pedalbrems, selvsagt. Min annen sykkel hadde også pedalbrems, men den hadde 3 gir. Den var rosa og lekker den også. Min tredje sykkel har jeg enda, den har ingen pedalbrems (jeg savna det da jeg fikk den jeg, og da gikk jeg i 6. klasse) og masse, masse gir. Min bror fikk også ny sykkel samtidig som jeg fikk denne, han skulle også ha en med mange gir og sånn. Men det var omtrent umulig å oppdrive en så liten girsykkel (han er bare to år yngre enn meg, men var svært liten av vekst) Han fikk den minste girsykkelen som fantes i byen! Tidene har sannelig forandret seg... (for den sykkelen han skulle ha var jo langt større enn de syklene som er den første man får) Mannen på sykkelbutikken kunne ikke skjønne hva en så liten unge skulle med en girsykkel.... Jeg trur fint unger nå klarer utmerket å lære seg å sykle på en sykkel uten gir, akkurat slik vi gjorde for 15 år siden, tidene har nå vel ikke foandret seg SÅ mye? Kompliserende ting kan man lære etterhvert, først og fremt handler det om balanse... Men det er nå bare min mening da. Kjøp den sykkelen du vil, men ikke la "sykkelbutikkmannen" bestemme, han vil vel helst selge den dyreste sykkelen han.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hønemor Skrevet 21. mars 2003 #10 Del Skrevet 21. mars 2003 Det blir nok den med gir. Han har syklet i 2 år, og har god balanse. En med gir er jo tross alt lettere å sykle på, tror den er greiere som tursykkel. Og jeg er enig med Pearl, en 6-åring lærer nok dette ganske kjapt. Men jeg syntes som flere andre her at girsykkel var vel voldsomt, og trengte å tenke litt igjennom dette. Takk for mange fine synspunkter . Hønemor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 21. mars 2003 #11 Del Skrevet 21. mars 2003 Om det er snakk om en ny sykkel, altså ikke den første sykkelen, da stiller det seg annerledes ja. Men jeg synes unger bør LÆRE å sykle uten, for å ikke få for mye å mestre på en gang. Men som sykkel nr.2 så er det noe annet, da er det mer akseptabelt, selv om det ikke er helt tvingende nødvendig, men det avhenger jo helt av hvordan dere bruker sykkel. til turer, eller ute rundt huset er svært ulike ting, og behov Dette vet nok du best ja Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 21. mars 2003 #12 Del Skrevet 21. mars 2003 Noen som vet hva man må ut med for en barnesykkel med innebygd gir+ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Zalomine Skrevet 21. mars 2003 #13 Del Skrevet 21. mars 2003 Vurdert å kjøpe brukt? Barn vokser jo fort fra syklene, så brukte sykler kan ofte være en god løsning. (min første sykkel ble arvet, min andre sykkel ble solgt, min tredje sykkel har jeg enda) Men, hva man må ut med, det aner jeg ikke, men brukt er jo billigere i alle fall... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå