Gå til innhold

Diane eller Yasmin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har gått på Yasmin i 2 år snart, og har ikke merket en eneste bivirkning! :) Meeeeget fornøyd!!! :D

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_stella_*
Skrevet

Jeg byttet til diane for ca 3 mnd siden, og har følelse både for og imot. GIkk før på Loette, men ble veldig deprimert av denne (gikk på i 3 år!). Så legen ville gi meg nye p-piller, og jeg sa at jeg gjerne ville bli kvitt kvisene mine også, så da fikk jeg diane. Har merket at huden har blitt jevnere, sexlysten er mindre og vekta er høyere.. :S jeg er ei som er veldig nøye med å holde stabil vekt, så det at den har gått opp nå er krise for meg (får dårlig selvtillit). Er kilo pga p-piller vanskeligere å slanke bort enn andre måter man legger på seg? Puppene har blitt større da, det er fint det, men vil heller ha små pupper og gå tilbake til min normale vekt..

folk her sier at diane egentlig bare er et kvisepreparat? hvorfor fikk jeg det da som p-piller av legen? (fikk resept på en kvisekrem i tillegg lisom)

og så vil jeg få bort de hersens kiloene!!!

Skrevet

Går ikke på p-piller nå, for blodpropp ligger i familien, men har testet ut både Yasmin og Diane.

Yasmin har jeg gått på endel ganger og det funker fint det, men merker ikke mye på kviser da. Egentlig ingenting over hode, og i noen perioder fikk jeg mer hormonell acne:(

Med Diane (som jeg kun gikk på noen få mnd (toppen 4) så fikk jeg PERFEKT hud, men ble slapp og så prikker foran øynene og mistet synet innimellom og hadde hodepine osv. Ikke en god idè med andre ord. Da moren min fant ut at jeg gikk på den (hun er sykepleier) krevde hun at jeg stoppet umiddelbart.

Gjest Gjest_stella_*
Skrevet
Går ikke på p-piller nå, for blodpropp ligger i familien, men har testet ut både Yasmin og Diane.

Yasmin har jeg gått på endel ganger og det funker fint det, men merker ikke mye på kviser da. Egentlig ingenting over hode, og i noen perioder fikk jeg mer hormonell acne:(

Med Diane (som jeg kun gikk på noen få mnd (toppen 4) så fikk jeg PERFEKT hud, men ble slapp og så prikker foran øynene og mistet synet innimellom og hadde hodepine osv. Ikke en god idè med andre ord. Da moren min fant ut at jeg gikk på den (hun er sykepleier) krevde hun at jeg stoppet umiddelbart.

Blir litt redd når jeg leser sånt. Burde jeg egentlig ikke gått på Diane? er det farlig lissom? og går det utover det å skulle bli gravid en gang?

Er det ingen som vet noe om dette med kiloer man legger på seg ved p-pilleskifte, om dette er mulig å gå ned igjen?

Skrevet

Er det ingen av dere som vurderer pessar istedenfor? Det er ikke sunt å tukle med hormoner, ikke naturlig i det hele tatt.. Er det for mye jobb med pessar? Det er jo helt hamløst for kroppen å bruke.

Jeg gikk på Yasmin da jeg var 17 til 18. Fikk kviser på leggene(det var rart;), gikk opp i vekt og følte meg bare uggen og rar..

• 7 måneder senere...
Skrevet

Hei alle sammen. Blir litt frustrert av alt dere skriver. Har fått resept av legen på yasmin, fordi jeg har et syndrom som heter pco. Dette syndromet gjør at jeg får høy hårvekst i fjeset og ellers på kroppen. Legen mente at jeg burde bruke denne pillen for å redusere hårveksten. Jeg har alltid vært en motstander av p-piller,men er så desperat pga av denne tilstanden at jeg bryter mine egne prinsipper her. Etter å lese deres erfaringer blir jeg meget usikker på at dette er det rette for meg. hjelp!!!!!!

Skrevet
Hei alle sammen. Blir litt frustrert av alt dere skriver. Har fått resept av legen på yasmin, fordi jeg har et syndrom som heter pco. Dette syndromet gjør at jeg får høy hårvekst i fjeset og ellers på kroppen. Legen mente at jeg burde bruke denne pillen for å redusere hårveksten. Jeg har alltid vært en motstander av p-piller,men er så desperat pga av denne tilstanden at jeg bryter mine egne prinsipper her. Etter å lese deres erfaringer blir jeg meget usikker på at dette er det rette for meg. hjelp!!!!!!

Diane er den som jevnt over blir anbefalt ved PCO. Ga han noen grunn til hvorfor han ga deg resept på yasmin?

Men om det er hårvekst som er ditt eneste problem: Laser, voks og epilator.

Jeg har tilnærmet mannlig hårvekst selv (utenom ansiktet, det er ikke like "ille" som en manns, men betydelig mer enn vanlige kvinner), men å risikere helsen på å slippe vokse meg jevnlig er jeg ikke interessert i. Spesielt ikke etter jeg gikk på p-piller i et par år, og brukte 2 år på å få igang syklusen igjen. Jeg vurderer barn i nær fremtid (4-5 år), så en liknende runde har jeg ikke tid til.

Skrevet

Jeg har brukt yasmin i 7 år og er veldig fornøyd.

Har aldri blitt gravid, hehe, selvfølge kanskje :P

Jeg fikk penere hud og større pupper. Mamma mente jeg fikk humørsvingninger men det er ikke jeg enig i, merket hvertfall ikke noe drastisk.

• 1 år senere...
Skrevet

Kan gutter også bruke dette eller er det kun får jenter?

• 1 måned senere...
Gjest SofieAlice
Skrevet

Kan gutter også bruke dette eller er det kun får jenter?

Kun for jenter, desverre! Men tror det jobbes med en P-pille for menn. Hørte også at de hadde stoppen den pga bivirkninger, noe som er tåpelig ettersom P-piller har hatt bivirkninger for jenter siden de kom på markedet..

• 4 måneder senere...
Gjest Yasmin
Skrevet

Dere er så glad i kukk at dere i alt dere finner.

• 1 måned senere...
Skrevet

Har brukt Diane i to år. Hoppet over mens mange ganger. Trivdes veldig bra med desse pillene, helt til nå... Dei siste to månedene har eg hatt generell dårlig allmenntilstand, vore svimmel, hatt jevnlig hjertebank, hodepine, problem med å fokusere med øynene, og blitt tynn i håret. Har gått ned ti kilo i løpet av siste år, og har enorme humørsvingninger! Kun en positiv ting: Blei mye finere i huden når eg brukte diane.

Skal heldigvis til legen på mandag for å finne ut om det faktisk er pillene som gir meg alle desse bivirkningane.

Skrevet

Jeg bruker Diane mot kviser, og det funker som fy. Har ikke en eneste liten flekk når jeg går på den. Ingen bivirkninger her.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei, jenter.

Jeg er førtisju og har vært igjennom testing av mange typer p-piller gjennom åra. Ser at dere er veldig tillitsfulle og ukritiske til bruken av de ulike typer som fins på markedet. Jeg gikk på Diane i mange år, og endte opp med brystkreft. Ingen fortalte meg om risikoen ved å gå på disse så lenge. Fikk også migrene og høyt blodtrykk. Alle disse bivirkningene kan vel trygt kalles alvorlige. Jeg advarer sterkt mot utstrakt bruk av Diane. Huden min ble fin, og jeg nektet å slutte pga av det. Angrer bittert i dag. Uansett er det viktig at dere jenter er sterkt kritiske til å bruke hormoner over veldig lang tid; år. Det er da de alvorlige bivirkningene som kreft, slår til.

• 9 måneder senere...
Skrevet

Jeg har uren hud og ville ikke bruke sterk medisin som roaccutane. Derfor prøvde jeg Diane fordi de sa det hjelper og p-piller samtidig. Har brukt det i 2 måneder men kviser er der fortsatt. Fungerer ikke og jeg blir sulten ofte. Jeg tenker meg å bytte med Yasmin men legen sa Diane virker mest etter 3 måneder. Vi får se. Jeg håper det! Da har jeg en måned til å vente!

Skrevet

Har ikke lest resten av tråden, men jeg kan si det veldig enkelt. Hva enn du gjør, IKKE begynn på yasmin!

Jeg fikk betennelse i eggstokker av det, og ble skikkelig syk. Flere jeg kjenner har også reagert negativt på yasmin, og har gått over til mercilon. Mercilon har jeg gått på i mange år nå, uten å merke noe til det (annet enn at jeg ikke har blitt gravid, riktig nok ;) )

Gjest villrev
Skrevet (endret)

Jeg går på Diane og har gjort det i to år, og ett år en gang før det. Føler den klusser med humøret mitt, har mye ustabilt humør, kan være veldig deprimert og. men jeg vet ikke sikkert om det kommer av p-pillene, eller om jeg bare er sånn. :( Har lyst til å slutte, men jeg fikk mer kviser av andre merker jeg har prøvd, så jeg har ikke så lyst til å bytte merke.. Blir litt redd av å lese det noen skriver her om kreft .. Har mest lyst til å ikke gå på kunstige hormoner i det hele tatt, men da er det jo ikke så mye igjen å beskytte seg med, kondomer er jo litt kjipt :(

Endret av villrev
  • 2 uker senere...
Gjest Jente
Skrevet

Har gått på Diane i ett år snart, men skal prøve Yasmin nå fordi jeg har fått bivirkninger av Diane. Diane gjorde at huden min ble mye bedre - kviser på rygg forsvant og kvisene i ansiktet ble mye færre og mens-smertene (som var helt forferdelige) forsvant helt, men leveren ble dårlig (spiser ellers sunt, drikker ikke), spesielt til å bryte ned fett (hadde for høyt kolesterolnivå). Gikk også til en gynekolog som sa jeg hadde fått erosjon i livmorshalsen, som førte til at jeg var mer utsatt for alle slags infeksjoner, og også at jeg hadde fått... en kjønnsvorte (HPV) :hakeslepp: , som det også var stor sjanse var pillen sin feil. Har hatt samme kjæreste i flere år nå, og hverken han eller meg har hatt noen andre seksualpartnere. Gynekologen sa både erosjonen og HVP-"infeksjonen" godt kunne skydes Diane, fordi det er en pille med stor dose hormoner og gjør immunforsvaret i underlivet svakere, så vidt jeg skjønte. Det var altså en del andre på samme pillen som hadde opplevd samme problemer. Gynekologen sa at Diane-pillen kan hjelpe mot alvorlig akne eller "overbehåring", men er ikke noe man bør gå på mer enn ett år, med mindre ingen andre ting hjelper, men man må sjekke helsen innimelom. Så ja, skal prøve Yasmin, som gynekologen sa også kunne hjelpe mot kviser, så lenge de ikke er for alvorlige, men hormondosene er lavere, så mulig både erosjonen og kjønnsvorten (som jeg også har fått behandling for) forsvinner fortere. Egentlig helt utrolig at man ikke får advarsler mot større fare for erosjon i livmoren, infeksjoner og ødelagt lever - det settes bare fokus på blodpropp og at det "ikke er førstevalget som prevensjon"...

Gjest Jente
Skrevet

Glemte å si at blodtrykket også ble høyere, ikke noe nedsatt behåring, ikke større pupper, vekten økte bare bittelitt på Diane.

Gjest Pheel
Skrevet

Gått på Yasmin i flere år tidligere, fikk ingen bivirkninger. Gått nå på Diane i halvannet år eller så, og synes de hjelper litt bedre mot uren hud, men det kommer an på hva du spiser også.

Hatt normalt blodtrykk på begge, og normal mens, men veldig uregelmessig på begge i starten av bruket, noe som jo er normalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...