Gå til innhold

Diane eller Yasmin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ikke så uvanlig å ha en del humørsvingninger, nesten uansett hvilken type hormonell prevensjon man bruker.

Jeg ble ihvertfall ganske overrasket da jeg sluttet med p-piller etter å ha brukt forskjellige merker nesten sammenhengende i 7 år. Plutselig oppdaget jeg at jeg var en ganske følelsesmessig stabil person! Litt utålmodig og bråsint kanskje, men det har jeg bestandig vært. Men jeg begynte ikke lenger å gråte over småting, som f.eks. en liten uenighet med kjæresten. Gråtefrekvensen gikk faktisk betraktelig ned, så godt som over natten!

Litt rart å "oppdage seg selv", hva slags personlighet jeg hadde, i en alder av 23-24 år...

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest:)
Skrevet

Jeg har gått på yasmin i to måneder nå. fått økt sexlyst og energiniva. merkelig.. kan kanskje ha noe med at det går mot vår? Jeg har ihvertfall ikke merket noe negativt. hehe

Gjest sjokkert
Skrevet

Har ikke lest alle innleggene, bare skummet igjennom, men allikevel:

Er det ingen av dere som tenker på helsefare fremfor kviser?Både Diane og Yasmin blir advart mot idag, grunnet blodpropper, flere med dødsfall som følge, hormonproblemer osv.

STYR UNNA YASMIN!

Det hører alltid en helsefare med p-piller! Røyker du? Hvor gammel er du? Tar du andre medisiner, f.eks mot migrene? Har du blodpropp eller høyt blodtrykk i familien?

Alt dette SKAL en lege spørre deg om før han skriver en resept, og tilpasse valget til din historie. Ofte skal pasienten også følges opp i en måned etterpå, med sjekk av blodtrykk, blodprosent osv.

Skrevet
Er det ingen av dere som tenker på helsefare fremfor kviser?

Tro meg, kviser kan også gi store helseplager.

• Hjerte 1
Gjest sjokkert
Skrevet
Tro meg, kviser kan også gi store helseplager.

Hva slags da? *ikke sarkastisk, men nysgjerig..:)*

Gjest Gjest
Skrevet
Hva slags da? *ikke sarkastisk, men nysgjerig..:)*

ehm psykiske problemer og depresjoner???

Du har tydeligvis aldri hatt kviser. Siden du synes det er så merkelig at noen velger å få i seg masse hormoner i stedet for å gå rundt med masse kviser.

Skrevet

Ja, kviser kan påvirke psyken. Det er ikke helt uvanlig at mennesker med moderate til alvorlige kviseproblemer blir deprimert. Noen er så heldige at Diane holder kvisene unna, mens andre må gjennom langt mer aggressiv behandling enn dette. Diane er jo en kvisemedisin som i tillegg fungerer som prevensjon. ;)

Det som er så synd når en har en hudsykdom som dette (acne er faktisk en sykdom) er at den legger ofte begrensinger på livet. Det er ikke gøy å gå lettkledd oventil om sommeren fordi en har ryggen full i kviser. Derfor styrer en unda stranda og sydenturer hvor det forventes bading. Det er ikke lett å finne god make up som samarbeider når huden i ansiktet blir så fet at du glinser. Ei heller hudpleie som passer. Det er heller ikke lett å skjule kviser i ansiktet, hvertfall ikke når en har mange store. Folk ser det hele tiden og det oppfattes ikke som pent. Noen mener til og med at det går på hygienen. :forvirret:

Så en del som sliter med kviser vil også slite med å være mye ute i offentligheten, med å få seg kjæreste, venner, og rett og slett slite med at en del mennesker glor.

Har en kjæreste kan f.eks. kviser på ryggen legge en demper på sexlivet. Lyset må være av for eksempel. Dette er jo kjedelig i lengden.

Skrevet (endret)

For ikke å snakke om at alvorlig akne faktisk er en veldig smertefull og plagsom sykdom. Alle som har hatt et par "underjordiske" eller betente kviser vet hvor vondt og ømt det er.

Gang den følelsen med ca. hundre kviser på et lite område av kroppen. I tillegg klør kvisene som besatt, og man bruker en del tid hver dag på å tørke opp blod, puss og sårvæske etter å ha vasket seg i ansiktet...

Og skjule dem ja... det er et prosjekt i seg selv. Særlig når kvisene ikke bare har ett gult hode, men tre, og hodene i tillegg er grønne... jadda...

Selv grovsparkel til vegg klarer ikke å skjule bulkene.

Endret av lille katt
  • 1 måned senere...
Gjest Terèz
Skrevet

Jeg har brukt Yasmin i 4..snart 5 år..kjempefornøyd

• 3 måneder senere...
Gjest Gjest_moi_*
Skrevet
Jeg ble hvertfall deprimert av yasmin. Har ikke prøvd Diane. Har du litt uren hud, skal visstnok Diane hjelpe.

Men fikk du bivirkinger? Jeg har hørt at det er mange som får veldig mye uren hud med en gang¨også etterhver får de finere.. sjedde dette med deg?Jeg skla begynne på dem skjønner du, så trenger svar.. er litt redd..

Gjest Gjest_moi_*
Skrevet
Har brukt Yasmin i et par år, og har ikke merket en eneste bivirkning. Bortsett fra den første måneden, da hadde jeg småblødninger.

Hei, fikk du ikke bivirkninger?

kjenner du noen som fikk bivirkninger? hørt om folk som fikk veldig mye kviser i begynnelsen, men etter 2-3 månder så gikk det over.. trur du det skjer ofte`? Skal begynne med Diane skjønner du, så er litt redd...

Gjest Gjest_moi_*
Skrevet
Jeg har gått på Diane i snart 14 år. Er kjempefornøyd. Har prøvd å slutte innimellom, men kvisene kommer tilbake i fullt monn etter bare noen uker. Etter en måned har jeg mange nedover skuldrene, brystet, ryggen... blir helt kvalm bare jeg tenker på det.

Gruer meg nesten til jeg skal prøve å få barn, og slutte på pillene. Diane er det eneste som har hjulpet meg, og jeg har hatt flere hudleger og prøvd mye rart uten særlig effekt.

Hver gang jeg er på legekontroll spør jeg legene om det er greit å gå på Diane-pillene i så mange år, eller om jeg bør slutte. De sier at så lenge jeg ikke er spesielt arvelig disponibel for blodpropp eller andre østrogenrelaterte sykdommer, så er det helt greit. ALLE legene mine opp igjennom årenes løp har sagt dette. Jeg blir litt bekymret når folk hevder at det er veldig farlig, men når fagpersonene gang på gang avkrefter dette, så velger jeg å stole på dem.

Hei, fikk du bivirkninger i begynnelsen? som mere kviser i begynnelsen?

• 2 måneder senere...
Skrevet

HEI,

da jeg skulle begynne på Ppiller for første gang for ettpar år tilbake, så fikk jeg utskrift på resept på Yasmin, hos legen.. Men ble henvist til spesialist gynekolog for å sjekke noen underlivsplager jeg da hadde.

Da jeg kom til spesialisten på gynekologklinikken, sa han at han ville heller gi meg resept på Yasminelle (med forklaring om at det var mye mindre hormoner enn i Yasmin), siden jeg enda ikke hadde fått tatt i bruk den resepten jeg fikk hos den vanlige legen.

Og siden det har jeg gått på Yasminelle og er veldig fornøyd med det, kanskje litt mindre sexlyst eneste, men ikke mye.

Håper det kan hjelpe noen, om enn litt sent svar i forhold til utgangsinnlegget.

klem

Skrevet

Jeg fikk vannvittig mye kviser da jeg gikk over fra microgynon til yasminelle. Det ironiske var at jeg byttet fordi jeg var plaget av kviser på microgynon... Kvisene ga seg noe etter 3-4 måneder, men bra ble det ikke. Nå har jeg gått på Diane i 7 uker, og tror jeg begynner å merke forbedring i huden.

Skrevet (endret)

jeg begynte på Mercilon for omtrent et år siden, men klarte ikke lengre enn såvidt tre måneder på den, jeg ble så fryktelig trist!

Helsesøstera trodde det kunne være at hormondosene er like i hver pille, og satte meg heller på Synfase, som jeg forguder!

Puppene har blitt større, jeg sutrer ikke lengre over bagateller og alt er bare flott!

EDIT: Og jeg så nå at tråden omhandlet Diane vs. Yasmin...... :flau:

Endret av Tonerose
Skrevet

Jeg har gått på Diane/Feminil/Zyrona i litt over 2 år nå. Startet pga moderate kviseplager, og for å kunne styre når jeg vil ha mensen.

Negative bivirkninger: Er nok litt mer følsom mentalt, men ikke veldig. Har tidligere hatt veldig kort mens, synes den ble litt lenger da jeg startet på pillene (men det er sikkert min egen feil ettersom jeg hopper over ganske mange menstruasjoner).

Positive (bi)virkninger: Kvisene ble gradvis bedre, puppene ble et liite hakk større, og jeg er ikke blitt gravid =)

Jeg håper ikke jeg har fått mindre sexlyst av pillene (var jomfru til noen måneder etter at jeg begynte, så kan ikke vite det) for da kan jeg aldri slutte på piller - jeg vil gjerne ha sex hele dagen, jeg. Selv om jeg har hatt samme kjæreste i to år... ;) Har alltid vært tynn, og vil egentlig legge på meg litt, men p-pillene hjalp ikke på det.

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Eg har brukt nesten alle p-pillene på markedet,og den som eg reagerer sterkest på er Diane. sliter med mye mageknip og diare,hodepine og svimmelhet og nedsatt sexlyst..men da eg sliter med uren hud holder eg meg til den,men den hjelper ikke noe særli s yns eg.kun mot kviser på rygg. yasmin ble eg også veldi dårli av og humør syk,så vurderer å gå tilbake til yasminelle eller conludag. men som sagt..alle reagerer forskjelli:)

Skrevet

Jeg brukte Yasmin i 10 måneder, fikk litt større pupper, mindre kviser, eller rett og slett ingen(kanskje 2-3 på de månedene).. Helt til rundt juletider. Da fikk jeg mellomblødninger plutselig. Jeg snakket med folk på apoteket, og med de skjedde akkurat det samme..

Gjest Gjest_luna_*
Skrevet

Jeg har gått på Diane nå i snart en måned, grunnet kviser. Alt i alt er huden i ansiktet blitt bedre, de store, dype har forsvunnet.

Har valgt å ikke lese så mye om bivirkninger ol, for det er vel ganske vanlig å "kjenne etter" ekstra godt dersom man vet hvilke bivirkninger som KAN medfølge. Men så kom jeg da over noe jeg reagerte litt på.. Er det vanlig å gå opp i vekt ved bruk av Diane? Noen som har erfaring med dette?

Skrevet
Jeg vil begynne på p-piller nå.

Er det noen som har erfaringer med Yasmin og Diane og som kan fortelle litt om de to?

Som feks de fordelene/ulempene du opplevde, hva som er de mest kjente bivirkningene etc.

Kan selvfølgelig slå opp i felleskatalogen, men der er man jo veldig generell.

Kunne tenke meg å høre noen personlige erfaringer i stedet :)

Jeg har gått på begge disse merkene. Og mine opplevelser har vært at Diane har vært den jeg har trivdes best med.

Jeg bruker Diane nå, og huden min har blitt plettfri! Dette var også en av grunnene til at jeg begynte med Diane. Når jeg gikk på Yasmine hadde jeg mye depresjon og humøret var på BUNN. Så JEG anbefaler Diane pga. mine erfaringer:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...