Gå til innhold

Diane eller Yasmin?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke om noen naturlige vidundermiddel mot kviser. Du kan jo ta en tur til legen og la h*n se på kvisene og evt. gi deg noe du kan smøre på.

Noen klarer seg greit med kremer/linimenter, men andre må ha mye sterkere lut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm. Jeg har gått på Diane siden jeg var 16. Den gang mot kviser. Men jeg har faktisk aldri merket noen forskjell. På kvisene altså. Får fremdeles en del, og huden min er så langt fra som mulig. Eneste tingen som har vært vellykket hittil er at jeg ikke er gravid! Jihi:)

Men jeg har aldri hørt snakk om å bytte merke. Legene gir meg ut samme greien hver gang, men har fått ut feminil av apoteket da. Synd det er så dyrt:S

Gjest fragment
Skrevet

Jeg har brukt Yasmin i snart to år, og er veldig fornøyd. Før jeg begynte på den hadde jeg sterke menssmerter, og var til tider så kvalm at jeg kastet opp. Dette er helt borte. I tillegg blør jeg mindre. Jeg tar alltid tre brett (21 piller) i slengen før jeg tar en ukes pause. Da slipper jeg å ha menstruasjon mer enn hver tredje måned, og det passer meg ypperlig. Har ikke merket noen bivirkninger.

Skrevet

Jeg fikk høyt blodtrykk på Diane, men huden ble ganske pen og kvisefri. Foretrekker i grunn Yasmin. Har ingen spesielt plagsomme bivirkninger når jeg tar disse pillene. :)

Skrevet

Har ikke lest alle innleggene, men her kommer min erfaring!!

Har brukt begge, bruker å YAsmin.

Yasmin er en av de mildeste p-pillene på markedet hormonmessig

Diane er en av de "sterkeste" pillene hormonmessig.

La legen gi deg valgene på hvilke P-piller du bruker, siden velmenende venninner ikke alltid har samme medisinske bakgrunn :sjenert:

Gjest Gjest_Emmeli_*
Skrevet
Diane er jo ikke en p-pille i så måte. Den bare fungerer som en. Man skal ikke bruke Diane om man ikke har problemer med uren hud og/eller mye hårvekst.

Hvorfor bør en ikke bruke Diane uten at en har problemer med det? Og hva vil det si at det ikke er en p-pille men fungerer som det?

Skrevet
Hvorfor bør en ikke bruke Diane uten at en har problemer med det? Og hva vil det si at det ikke er en p-pille men fungerer som det?

Diane klassifiseres ikke som en p-pille, selv om den fungerer som en. Dette på grunn av av birkningene med å bruke den er at den beskytter mot graviditet.

Og nettopp på grunn av dette (tror jeg) at legen ikke vil skrive den ut dersom du ikke har kviseplager eller hårvekstplager.

Skrevet

Mandacabulla; det er ikke sikkert kvisene kommer tilbake når du slutter. Diane er en behandling man skal fortsette med en liten stund til kvisene blir borte, deretter skal man slutte på dem. Det er jo parallelt med all annen behandling, man slutter behandlingen når problemet er borte. Kvisene mine kom ikke tilbake når jeg sluttet, over 2 mnd siden nå. Kan jo hende de kommer, men hittil ser det veldig bra ut. Prøv å slutte på dem, og dersom kvisene kommer tilbake er det jo bare å begynne på igjen. Det er verdt å prøve å klare seg uten, Diane har et høyt østrogennivå og er ikke bra å gå på i lengden.

Skrevet

Jeg forstår dette. Jeg vil jo helst ikke gå på noe og ikke ha kviser, men for noen er dette ganske umulig. Broren min som er 25 år, har masse kviser, så jeg tror det ligger litt i blodet vårt :P

Skrevet

Jeg brukte Yasmin i omtrent 6 mnd og slet VELDIG med soppinfeksjon! Helt utrolig, så fort jeg sluttet forsvant problemene. Har ikke prøvd Diane.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har gått på Diane siden jeg var 13 år - pga av store problemer med acne på ryggen. Siden har jeg hatt den reneste huden en kunne tenke seg. Jeg har ikke hatt kviser på flere år. Nå bruker jeg den også som p-pille, og med fast partner i 3 år har den vært sikker som bare det.

Jeg har på ingen måte i så mange år hatt noen bivirkninger, jeg bare har hatt regelmessige menstruasjoner - og ingen småblødninger. Det som kan være litt vanskelig med Diane er at en skal ha et opphold på en uke før en begynner på nytt brett, og siden det ikke er noen placebo tbl. kan det være slitsomt å huske å begynne på riktig dag!

Jeg vil faktisk fraråde Yasmin om mulig, fordi det er faktisk den farligste p-pillen på markedet (da refererer jeg til antall dødsfall, alvorlige bivirkninger - fra faglitteratur (skole) )

Men uansett er virkningen på den enkelte svært individuell - du bør helst snakke med legen din og foreta en generell helseskjekk.

Skrevet

Nå har jeg ikke lest igjennom alle innleggene her men..

Jeg gikk på Yasmin i ett halvt år og gikk drastisk opp i vekt og ble deprimert.

Men, p-piller er forskjellig fra person til person, iogmed at det går på hormonene. Tre av mine venninder gikk ned i vekt av yasmin for eks. Så dette er så individuelt, man må bare prøve seg frem.

• 3 uker senere...
Skrevet
Jeg vil begynne på p-piller nå.

Er det noen som har erfaringer med Yasmin og Diane og som kan fortelle litt om de to?

Som feks de fordelene/ulempene du opplevde, hva som er de mest kjente bivirkningene etc.

Kan selvfølgelig slå opp i felleskatalogen, men der er man jo veldig generell.

Kunne tenke meg å høre noen personlige erfaringer i stedet :)

Hei! Har brukt Diane i ca5-6 år, og det hjalp faktisk mot uren hud! Men ingen lege ga meg noen som helst info om hvor farlig denne var, og at den inneholder en vanvittig høyt hormoninnhold! Faktisk er det slik at hvis du går på denne, skal du til legesjkk ca hver 3-4 mnd! Pga risikoen for blodpropp o.l.... Har selv vært utrolig slapp, kvalm, hjertebank i denne perioden som jeg har brukt Diane.... Skal nå prøve Yasmin, etter anb av lege... Håper det er til hjelp! Mvh Liss :)

Skrevet
Skulle til å skrive det! Om du eks. har kviser er Diane et bra merke OGSÅ mot dette!

Ja det er greit! En fordel....Men den har ett vanvittig høyt østrogeninnhold, og er dermed farlig å gå på over lengre tid! Den er faktisk så farlig, at det er anbefalt en legesjekk hver 3-4 mnd! Men det er det ingen som vet....har gått på den i 5-6 år! Mvh Liss.

• 4 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg har brukt Yasmin i nesten 4 år nå og eneste bivirkning jeg merket i begynnelsen var at jeg fikk større bryster. Noe jeg ikke så på som en ulempe.. (selvsagt ingen god grunn til å begynne med pillen)

Hovedgrunnen til at jeg begynte med pillen var å redusere mensensmertene, noe som hjalp veldig.

Gjest LanaLane
Skrevet

Jeg gikk på yasmin i et år men måtte slutte. Hadde null sexlyst, ble deprimert, ble kvalm om jeg tok den om morningen og fikk vondt i magen. Eneste lyspunkt var at jeg gikk ned i vekt, men jeg vet ikke om det hadde noe med den å gjøre da.

Loette ga meg ekstreme menssmerter så den sluntra vi greit unna.

Holder oss til plastikk til jeg tør teste ut Nuvaringen gitt!

Skrevet
Holder oss til plastikk til jeg tør teste ut Nuvaringen gitt!

Beklager avsporingen fra tema, men NuvaRing er den verste av alle hormonelle prevensjonsmidler jeg har prøvd.....bivirkningsmessig. :(

Skrevet

Hvilke bivirkninger fikk du lille katt? Jeg går på den nå og foreløpig ser det ålright ut her.

Skrevet
Hvilke bivirkninger fikk du lille katt? Jeg går på den nå og foreløpig ser det ålright ut her.

Ca. en million kviser og en så sårbar psyke at jeg gråt for den minste ting. Har aldri følt meg verre psykisk. Husker at jeg løp gråtende ut av en butikk fordi butikkdamen var litt nedlatende mot meg. Begynte helt uprovosert å gråte i kantina på universitetet, fordi jeg bare var så deppa.

Sluttet kjapt med ringen (holdt ut i 2 mnd), så like jævlig ut i fjeset, men ble meg selv igjen. Så det kan ikke bare ha vært kvisene som gjorde meg deppa.

Nå skal det sies at jeg har hatt plagsomme bivirkninger (humørsvingninger og dårlig sexlyst) av alle p-pille-merkene jeg har prøvd: Trinordiol, Marvelon, Microgynon, Synfase, NuvaRing og Conludag (minipille). Minipillen var den beste, men jeg mistet nesten mensen og måtte støtt og stadig ta graviditetstester for å sjekke om jeg var gravid. NuvaRing var den verste, med tanke på ekstreme kviseutbrudd og depresjon.

Har brukt LadyComp de siste 6 årene :).

Skrevet

Såpass, ja. Jeg har jo forsåvidt hatt humørsvingninger i noen måneder nå, men kan ikke si sikkert om det skyldes ringen eller roaccutanen. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...