Gå til innhold

Vi vurderer å bli gravide.

Fremhevede innlegg

Gjest Utlogget nå..
Skrevet

Hei jeg er ei jente på 34 år og vi har lyst på barn , jeg og typen min. Vi har vært sammen i over ett år og han har ingen barn selv. Det jeg lurer på er om det kan oppstå problemer for at jeg er så gammel???

Har hørt at feks mongolisme ofte opptrer når du er over 35 år. Stemmer dette?

Venninnene mine sier jeg er for gammel til å bli gravid nå og dessuten så har jeg jo tre barn fra før. Men mannen min har jo ikke og jeg kan selv tenke meg en ny verdensborger. Vi har tenkt igjennom dette og begge vil dette, men jeg er litt usikker på grunn av alderen min og ikke noen annet.

Noen som har erfaring som litt gammel mor?

Er rikoen for fødselkomplikasjoner høyere nå når jeg er så gammel?

Og hvordan er det å bli mor når du er godt voksen?

Nå er jo mine jeg har fra før nesten voksne..

Videoannonse
Annonse
Gjest *Mim*
Skrevet

Noe økt risiko for komplikasjoner er det, men 34 er jo ikke gammelt nå for tiden. Er dere motiverte, så kjør på!

Gjest Bodillen
Skrevet

Synes du er veldig ung til å ha tre "nesten voksne barn"...?

Det er da ganske vanlig i dag å få barn i din alder, selv om fertiliteten hos de fleste er en god del dårligere enn da de var 30.

Man tilbys ikke automatisk fostervannsprøve før man er fylt 38.

Gjest Utlogget nå..
Skrevet
Synes du er veldig ung til å ha tre "nesten voksne barn"...?

Det er da ganske vanlig i dag å få barn i din alder, selv om fertiliteten hos de fleste er en god del dårligere enn da de var 30.

Man tilbys ikke automatisk fostervannsprøve før man er fylt 38.

Ja jeg begynte veldig tidlig med å få barn og føler meg veldig gammel nå i forhold til da, men vet jo at flere får i min alder.Har bare blitt skremt av venninnene mine som mener jeg er så gammel og alle disse komplikasjonene man kan få i forbindelse med fødsel og i henhold til ungene du får?

Gjest Fliss
Skrevet

Idag er det ikke sjeldent at kvinner er over 35 når de får barn - til og med det første barnet.

Men jeg hadde tenkt meg nøye om før jeg hadde fått en baby når jeg har 3 nesten-voksne barn fra før.. Det må bli litt av en omveltning ..

Gjest Gjest
Skrevet
Hei jeg er ei jente på 34 år og vi har lyst på barn , jeg og typen min. Vi har vært sammen i over ett år og han har ingen barn selv. Det jeg lurer på er om det kan oppstå problemer for at jeg er så gammel???

Har hørt at feks mongolisme ofte opptrer når du er over 35 år. Stemmer dette?

Venninnene mine sier jeg er for gammel til å bli gravid nå og dessuten så har jeg jo tre barn fra før. Men mannen min har jo ikke og jeg kan selv tenke meg en ny verdensborger. Vi har tenkt igjennom dette og begge vil dette, men jeg er litt usikker på grunn av alderen min og ikke noen annet.

Noen som har erfaring som litt gammel mor?

Er rikoen for fødselkomplikasjoner høyere nå når jeg er så gammel?

Og hvordan er det å bli mor når du er godt voksen?

Nå er jo mine jeg har fra før nesten voksne..

Det er da mange som får barn når de er over 34 år! Søsteren min er 34, har ikke barn og har ikke tenkt å få barn på minst to år! Nå syns jeg hun tar litt av en sjanse, men det er en annen sak.

Down's syndrom (det er ingen som sier mongolisme lenger) opptrer oftere hos eldre kvinner, men som nevnt over her, får du ikke automatisk fostervannsprøve før du har fyllt 38. Er du bekymret, kan du vel høre om du kan ta det privat?

Det er både fordeler og ulemper med å få barn "sent", men det er ikke uvanlig lenger. Jeg er enig med Fliss i at dette bør tenkes nøye igjennom, du vil nok oppleve det helt annerledes å få barn nå enn du gjorde første gang.

Lykke til! :)

Gjest Utlogget nå..
Skrevet
Det er da mange som får barn når de er over 34 år! Søsteren min er 34, har ikke barn og har ikke tenkt å få barn på minst to år! Nå syns jeg hun tar litt av en sjanse, men det er en annen sak.

Down's syndrom (det er ingen som sier mongolisme lenger) opptrer oftere hos eldre kvinner, men som nevnt over her, får du ikke automatisk fostervannsprøve før du har fyllt 38. Er du bekymret, kan du vel høre om du kan ta det privat?

Det er både fordeler og ulemper med å få barn "sent", men det er ikke uvanlig lenger. Jeg er enig med Fliss i at dette bør tenkes nøye igjennom, du vil nok oppleve det helt annerledes å få barn nå enn du gjorde første gang.

Lykke til! :)

J a jeg er litt urolig for om jeg takler våkenetter like bra som tidligere ...og dette med down syndrom..har ei venninne som fikk en sønn med dette syndromet og kjenner at det skremmer meg litt. Men hun var over 40 da hun fødte..men allikavel. Har hørt at du kan få oppdaget det tidlig om du tar en ultralyd veldig tidlig. men dette er jo ikke obligatorisk?

Noen som vet hvilken uke jeg må ta den ultralyden for å kunne se om fosteret har down?

Og om det i såfall må gjøres privat?

Gjest baby-E
Skrevet

Det er så vidt jeg vet ikke lov å utføre fostervannsprøver privat i Norge.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tenkte meg ikke nøye om for å få mitt første barn da jeg var 35. Det kom naturlig inn i vårt forhold siden vi giftet oss samme året. Hadde absolutt ingen betenkeligheter og fnyste av de som mente vi var for gamle. For gamle for hva da..??? Jeg følte meg kjempesprek og "ung", hvorfor skal vi over 35 bli "fatatt" retten til å få barn, bare fordi vi er over 35. Slike uttalelser blir jeg så skikkelig provosert av. Jeg fødte et helt funksjonsfriskt barn da jeg var 36, og 3 år senere fikk jeg mitt andre barn, da var jeg altså 39, også helt funksjonsfrisk. Mitt første svangerskap var tungt fordi jeg la på meg så mange kilo (noe som bare var min egen skyld). Til andre svangerskapet tok jeg mer hensyn til meg selv, jeg trente, svømte, og gikk mye turer og hadde et supert svangerskap, jeg var altså 39 når sistemann kom. Nå er jeg 41 og ser ikke bort i fra at det faktisk kommer 1 til om et år eller sånt :) Selv om vi egentlig er "ferdige" med å få barn, så har vi snakket om at kommer det så kommer det, og det er ingen fare med det.

Gjest Fliss
Skrevet
Jeg tenkte meg ikke nøye om for å få mitt første barn da jeg var 35. Det kom naturlig inn i vårt forhold siden vi giftet oss samme året. Hadde absolutt ingen betenkeligheter og fnyste av de som mente vi var for gamle. For gamle for hva da..??? Jeg følte meg kjempesprek og "ung", hvorfor skal vi over 35 bli "fatatt" retten til å få barn, bare fordi vi er over 35. Slike uttalelser blir jeg så skikkelig provosert av. Jeg fødte et helt funksjonsfriskt barn da jeg var 36, og 3 år senere fikk jeg mitt andre barn, da var jeg altså 39, også helt funksjonsfrisk. Mitt første svangerskap var tungt fordi jeg la på meg så mange kilo (noe som bare var min egen skyld). Til andre svangerskapet tok jeg mer hensyn til meg selv, jeg trente, svømte, og gikk mye turer og hadde et supert svangerskap, jeg var altså 39 når sistemann kom. Nå er jeg 41 og ser ikke bort i fra at det faktisk kommer 1 til om et år eller sånt :) Selv om vi egentlig er "ferdige" med å få barn, så har vi snakket om at kommer det så kommer det, og det er ingen fare med det.

Er det noen som har sagt at man ikke bør få barn når man er over 35?

Det er stor forskjell på deg som fikk ditt første barn i så voksen alder og en som har nesten-voksne barn og får en attpåklatt.

Skrevet

Fant denne på nettet om risiko for Downs.

Maternal Age at Delivery Risk at Term

32 1/725

33 1/592

34 1/465

35 1/365

36 1/287

37 1/255

38 1/177

39 1/139

40 1/109

41 1/85

42 1/67

43 1/53

44 1/41

45 1/32

46 1/25

47 1/20

48 1/16

49 1/12

Jeg vil si at sannsynligheten er ganske liten under 40.

Gjest Utlogget nå..
Skrevet
Fant denne på nettet om risiko for Downs.

Maternal Age at Delivery Risk at Term

32 1/725

33 1/592

34 1/465

35 1/365

36 1/287

37 1/255

38 1/177

39 1/139

40 1/109

41 1/85

42 1/67

43 1/53

44 1/41

45 1/32

46 1/25

47 1/20

48 1/16

49 1/12

Jeg vil si at sannsynligheten er ganske liten under 40.

Men risikoen øker jo drastisk etter 33 ser jeg med over 100 tilfeller!

Må skynde meg nå ser jeg..Ja takk for opplysningen

Gjest Utlogget nå..
Skrevet
Er det noen som har sagt at man ikke bør få barn når man er over 35?

Det er stor forskjell på deg som fikk ditt første barn i så voksen alder og en som har nesten-voksne barn og får en attpåklatt.

Åh er det forskjell?Hva du tenker på nå?

At siden jeg har unger fra før så....?

Gjest Utlogget..
Skrevet

Noen som vet om den ultralydsaken for å kunne se den folden i nakken og hvor gammelt fosteret skulle være for å oppdage det?

Gjest baby-E
Skrevet
Noen som vet om den ultralydsaken for å kunne se den folden i nakken og hvor gammelt fosteret skulle være for å oppdage det?

En eventuell forstørret nakkefold vil være synlig på ultralyd fra uke 11 til 13-14. Etter dette vil eventuelle forskjeller i nakkefold mellom et barn med Trisomi21 (Downs syndrom) og et kromosommessig friskt barn ikke være synlig på ultralyd.

En synlig indikasjon ved ordinær UL på at trisomi foreligger kan være et manglende ledd på lillefingeren. Mange barn med trisomi mangler nemlig et ledd på lillefingeren. Men ikke alle, så dette er heller ikke en sikker måte å påvise kromosomavvik på.

En fostervannsprøve er den eneste sikre måten å avgjøre om et foster er kromosommessig friskt eller ikke.

Gjest Pjusk
Skrevet

Siden TS har tre barn fra før vet hun vel godt hva det innebærer å få barn, så dette har hun sikkert tatt hensyn til og ønsker seg likevel et barn nr. 4.

Jeg er 36 og føler meg ikke for gammel til et barn til, men for meg er det ikke aktuellt.

Hvis dere ønsker dette sterkt TS, ser jeg ingen grunn til at du ikke skal få et barn til!

Forøvrig: Veldig interessant oversikt, Bobsi! :)

(Må si jeg er mektig imponert over hva slags fakta/informasjon andre på KG gidder å finne frem for å hjelpe hverandre her. Jeg har selv fått svar på masse jeg lurer på, all ære til dere!! :):):) )

Skrevet
En eventuell forstørret nakkefold vil være synlig på ultralyd fra uke 11 til 13-14. Etter dette vil eventuelle forskjeller i nakkefold mellom et barn med Trisomi21 (Downs syndrom) og et kromosommessig friskt barn ikke være synlig på ultralyd.

En synlig indikasjon ved ordinær UL på at trisomi foreligger kan være et manglende ledd på lillefingeren. Mange barn med trisomi mangler nemlig et ledd på lillefingeren. Men ikke alle, så dette er heller ikke en sikker måte å påvise kromosomavvik på.

En fostervannsprøve er den eneste sikre måten å avgjøre om et foster er kromosommessig friskt eller ikke.

Det stemmer ikke.

Du kan betale for å ta en blodprøve kallt duo testen på Majorstua klinikken, og den kan med 97% si om barnet har downs eller ikke. Jeg skal ta den testen om noen uker, da jeg er over 35.

Gjest Gjest
Skrevet
Det stemmer ikke.

Du kan betale for å ta en blodprøve kallt duo testen på Majorstua klinikken, og den kan med 97% si om barnet har downs eller ikke. Jeg skal ta den testen om noen uker, da jeg er over 35.

Det er tre venninner av meg som har tatt duo-testen. Jeg har hørt at denne ikke er like sikker som en fostervannsprøve, er det noen som vet noe om det?

Og hvor tidlig kan man ta duo-testen?

Gjest Fliss
Skrevet
Åh er det forskjell?Hva du tenker på nå?

At siden jeg har unger fra før så....?

Det er selvsagt stor forskjell på en som blir mor for første gang i en alder av 40 - og en som blir det for 4. gang .. Når man har vært gjennom baby-stadiet tidligere og disse ungene er nesten voksne, så vet jeg at mange sliter når de får en ny baby ..

Men som du sier, så er det noe du ønsker sterkt og er forberedt på ..

Gjest Utlogget nå..
Skrevet

Tusen takk for opplysningene du kommer med!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...