Gå til innhold

Kan dere på en oversiktlig og fin måte fortelle meg om lys?


Gjest Bibbe

Anbefalte innlegg

Gjest Tweek

Jeg trenger en fin og enkelt måte så jeg kan dytte inn litt informasjon med klister på om nærlys og alle de andre lysene i bilen. Hvor og hvor langt lyser de, og hvilke bruker jeg når o.l?

:blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tweek

Men der står det ikke når man bruker de forskjellige lysene o.l

Er kjørelys og parklys det samme?

Dette kan jeg: Nærlys lyser 40 meter (er ikke nærlys mer "spredd" at det lyser rundt veien også?)

Fjernlys lyser 100 meter (lyser ikke det lengere ned og mer samlet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor langt de lyser varierer litt fra modell til modell tror jeg (i hvert fall i flg. tester). Men de tallene du oppgir stemmer sikkert sånn ca. vil jeg tro. Parklys og kjørelys er ikke det samme. Parklys er når lysene er "dimmet" eller hva jeg skal si. De "svakeste" lysene i hvert fall. De bruker man f.eks. hvis du står parkert med bilen på tomgang. Vet ikke om du ble så mye klokere men.. :sjenert:

Julie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg trenger en fin og enkelt måte så jeg kan dytte inn litt informasjon med klister på om nærlys og alle de andre lysene i bilen. Hvor og hvor langt lyser de, og hvilke bruker jeg når o.l?

Parklys brukes ved… parkering (greia er at det ikke blender annen trafikk når du har parkert midt i trafikken eller ved siden av veien på kvelden). Kjørelys er for kjøring. Nærlys lyser nært, mens fjernlys som lyser ganske fjernt. Poenget er å unngå å blende annen trafikk samtidig som man ser best mulig selv. Tåkelys er for… tåke! Stort sett indikerer navnet/betegnelsen hvordan lyset skal brukes, så forståelse kan fungere bedre enn pugging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada, men når det er mørkt brukes nærlys og fjernlys i tillegg til kjørelys da?

Kjørelys er ofte det samme som nærlys - det er stort sett alltid de samme lyspærene, men av og til er det litt mer lys i dem når du slår på nærlys dersom du har egen innstilling for det. Fjernlys er enten separate pærer, eller en annen del av pæren enn det som brukes ved nær-/kjørelys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...