Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
At foreldre bosetter seg et annet sted enn der eksen ønsker å bo, er ikke kidnapping. Det er heller ikke frihetsberøvelse, selv om det praktisk er vanskeligere å organisere samværsreiser mellom Narvik og Mandal enn i nabolaget. Hvis mor låser barnet inn i kjelleren eller far drar med barnet til husbåtdrømmen på Filippinene, er det noe annet.

[/quoute]

hei

men er det egentlig det i tilfele far til to sa forhindret omsorgsforelder samver og det fik ingen konsekvenser

hei

men dersom man har en bindene samversavtale ma det forhandles en nye for en kan flyte om den andre da motseter seg det kan den da ga til sak man er lit sikret

[qoute]

Det er det. Men reglene for bostedsforelder og samværsforelder er ikke de samme.

men det burde det egentlig ha vert

Jeg er verken samværsforelder eller bostedsforelder, så jeg har ingen egne rettigheter å tviholde på. Kjæresten min er samværsforelder, og om samvær skulle bli trenert i fremtiden ville han gått rettens vei. Ikke møtt opp og laget skremmende scener mellom han og moren foran barnet, eller hatt politieskorte.

men nar det er omsorgsforelders handlinger som nodvendigjor maktbruken er det da feil det er jo forelderns handliger som far skylden, far skule ha barna i julen det vile tat for lang tid og gat til reten

hilsen

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er mye som er urettferdig i barneloven. Siden vi nå diskuterer barnebortføring refererer jeg her et brev fra politiet, i en sak hvor en voldelig far ønsket å ta med barnet til et urolig land i midt-østen, og hadde truet barnas mor med at han ikke ville returnere:

"Vedr.søknad om pass til NN

NN Politidistrikt har mottatt søknad om pass for ovennevnte. Det er opplyst at De sammen med barnets far har felles foreldreansvar. I henhold til passloven § 4 kan pass til barn under 18 år ikke utstedes uten samtykke fra den eller de som har foreldreansvaret for barnet. Har begge foreldrene foreldreansvar må begge samtykke. Pass kan likevel utstedes med bare den ene av foreldrenes samtykke i tilfelle der vedkommende i henhold til barneloven har anledning til å ta barnet ut av landet uten den annens samtykke. Etter barneloven § 41 er utgangspunktet at en av foreldrene som har foreldreansvaret kan ta barnet med på kortere reiser i utlandet. Dette gjelder også når den som vil reise med barnet har felles foreldreansvar. Dersom det er uvisst om barnet vil komme tilbake til landet, kan retten nedlegge utreiseforbud.

Idet det ikke foreligger samtykke fra Dem i forbindelse med søknaden gjøres De oppmerksom på at det innen...(dato to uker frem i tid) må foreligge dokumentasjon for NN Politidistrikt om at sak om utreiseforbud er reist for domstolen. I motsatt fall vil pass bli utstedt.

Passkontoret."

Politi og barnevern kunne ikke hjelpe eller veilede. Eneste som kunne hjelpe var en advokat. Men ingen offentlige instanser kunne anbefale en advokat med kompetanse fra slike saker. Etter mange telefoner var en advokat klar for en slik sak. Saken gikk til retten og barnets far fikk ikke reise til dette landet med barnet. Med fri rettshjelp ble egenandelen i overkant av 4000 kroner. Og alt ansvaret for å beskytte barnet legges på moren. I tillegg er det en belastning for en voldsutsatt kvinne å møte sin voldsmann i retten. En slik sak er psykisk utmattende siden usikkerheten er stor og utfallet kan i verste fall bli livstruende for barnet.

hei

som jeg sa jeg tror loven er endret se forige inleg

hilsen

Skrevet
Jeg har ikke antydet at du lager scener fremfor barna, kun sagt at jeg forstår at samværsforelder ikke har et rettskrav på å få hentet ut barna umiddelbart til et samvær når bostedsforelder motsetter seg det, slik at myndighetene ville måtte stille politi til disposisjon og gjennomføre henting med tvang.

hei

men vorfor forstar du det, jeg mener at i vise tilfeler burde en samversforelder har mer mulighet til maktmidler, om omsorgsforelder er bekymret for siutasjonen hos samversforelder bor den ga til retten for og fa stopet samveret og bevisbyrden bor da lige hos omsorgsforelder

Å flytte til et annet land innebærer mer enn et visst antall km i distanse. Det innebærer at barnet underlegges et annet lovverk, blant annet.

hei

det har du ret i men poenget hans er at det er letere og gjenomfore samver med en forelder i mos og en i svinesund en med en i larvik og en i alta

hilsen

Skrevet
Jeg skulle ønske at du fikk vedkommende til å ta opp denne utrolig uretteferdige saken i media. Dersom det foreligger en sannsynlighet for at barnet vil lide overlast eller ikke komme itlbake, så bør samfunnet ha ansvar for å stoppe barnet fra å reise ut.

Om din venninne (var det din venninne?) ikke tør å snakke med media (hun kan stå fram anonymt) så er det mulig å ringe justiskomiteen på Stortinget. det bør være mange av justispolitikerne i opposisjon (kanskje særlig FRP) som ønsker å ta saken hennes og bringe den opp for stortinget.

hei

jeg er delvis enig, men jeg syns det er lit rart og blande in frp her hun kan jo og snake med justisdepartemanget di har jo sakt at di skal jobe mot barnekidnaping :mobil: jeg er og enig i at det burde bli vanskeligere og fa pas uten den andres underskrift

hilsen

Skrevet
Men da synes jeg du skal slutte å bruke din eks i enhver diskusjon. Du sverter dine barns mor offentlig, og du vet jo at internett ikke forsvinner. Tror du det vil være hyggelig for dine barn å bli kjent igjen eller finne dine utsagn her senere? Det er meget alvorlige anklager du retter mot din eks gang på gang, og jeg tør minne deg om at de fleste her nok tror at så lenge Politi og Barnevern har støttet din ekskone framfor deg, så må vi få lov til å tro at de har en god faglig grunn for det.

Beste hilsen

Nina

hei

tja i dene situasjonen sa har jo barna vert med i flere av episodene han nevner og jeg tror di vet om trent alt han skriver fra for, jeg tror ike der er sa mange overaskelser her, husk at han og har overtat omsorgen pa barnas onsker og det er lit spesielt sel om barn ser at det er vert det riktige eterpa sa er det ikke ofte sakt at di har onsket og flytte før for det

hilsen

Skrevet
Det er vel bare halve sannheten Tule.

For hvis far har fått omsorgen alene kan kan benytte mange utspekulerte metoder for å trenere samværet. F.eks. flytte langt innenfor norges grenser, og i værste fall flytte på nytt om ex'en flytter etter.

det reelle samværet blir da helt minimalt.

hei

du har selskat ret der men dete dreier seg om foreldre som flyter til sit land nar di er alene og jeg mener at vis barnet da har en mest tilknyting til norge og ike kjener det landet sa got kan di ike regne med og fa med seg barnet da vil det og skule ha mest kontakt med barnet mate skje ved at di blir i norge

hilsen

Skrevet
jeg syns det er lit rart og blande in frp her hun kan jo og snake med justisdepartemanget

Det er fordi du kan mindre enn meg om politkk ;-) Det lønnes seg som sagt å ta kontakt med frp's justispolitikere på stortinget. Det er de som er i opposisjon vet du, Tule ;-)

Skrevet
Det er fordi du kan mindre enn meg om politkk ;-) Det lønnes seg som sagt å ta kontakt med frp's justispolitikere på stortinget. Det er de som er i opposisjon vet du, Tule ;-)

hei

joda jeg ser poenget, men justisdepartemanget har ogsa vert ganske agresive med dete eler sakt di vil gjore noe med det, og mine dem pa det er kanskje ike sa domt, en annen ting er at regjeringen har flertal det spors hvor langt oposisjonen kommer :)

hilsen

Skrevet

hei

jeg fik lit lyst til og kaste litt bensin på bålet, og spørre dere debatanter om og ta stiling til dete

va om vi inforer et krav at om et barn skal besoke en forelder i et anet land sa ma det landet ha underskrevet haagkonvensjon eler barnet verer over for eksempel 12 14 ar og kune motsete seg og bli holt tilbake

dersom det ike er tilfele sa ma samver da skje i norge?

hadde det kune vert en ide

hilsen

Skrevet
jeg tror den loven er endret nå, vi hade en mor her inne i fjor da jeg jobet hos politiet som vile ha pas til barnet sit nar hun skule på ferie hun fikk det ikke fordi faren ikke hadde skrevet under hun lagte et skikelig rabalder men det var ike noe di kune gjøre, det er bra om di har lagt en endring med di kidnapingene som har vert

Loven er ikke endret. Se link lovdata og regjeringen:

http://www.lovdata.no/all/tl-19810408-007-007.html#41

http://www.regjeringen.no/nb/sub/barnebort....html?id=462706

Skrevet
va om vi inforer et krav at om et barn skal besoke en forelder i et anet land sa ma det landet ha underskrevet haagkonvensjon eler barnet verer over for eksempel 12 14 ar og kune motsete seg og bli holt tilbake

dersom det ike er tilfele sa ma samver da skje i norge?

hadde det kune vert en ide

Jeg synes dette er et godt forslag. Men barnet bør være over 16 år (evt 18 år?). Barn kan lett manipuleres og er ofte mest lojal mot den forelderen de er mest redd for.

De fleste vanlige ferieland har underskrevet Haagkonvensjonen:

http://www.regjeringen.no/nb/sub/barnebort....html?id=467092

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...