Gjest bada Skrevet 30. juli 2007 #21 Skrevet 30. juli 2007 Hvis jeg oppfatter det rett, har denne tråden utviklet seg til to debatter. Den ene går på om halvfabrikata er sunt eller usunt. Den andre går på folks rett til å spise hva de vil uten å måtte forsvare det ovenfor andre. Det er vel fakta at halvfabrikata er mindre sunt enn ferske råvarer. Det inneholder mer salt og andre tilsetningsmidler. I tillegg er mesteparten av vitaminene ødelagt i tilberedningsprosessen og vitamininnholdet er derfor vesentlig lavere enn i ferske råvarer. Så til spørsmålet om folk må unnskylde seg for at de velger det ene eller det andre. Folk må få spise hva de vil uten å måtte forklare seg og unnskylde. Det gjelder både for de som spiser halvfabrikata og de som velger ferske råvarer. I middagstråden er det mange som er matinteressert som svarer. Det er kanskje nettopp derfor de svarer i en mattråd. Hvis andre føler at de ikke kan svare der er det synd, men det er deres problem. Det kan ikke være sånn at matinteresserte må dempe seg for at andre ikke skal føle seg støtt. Da får de heller finne andre tråder å svare i. Jeg er enig i alt du skriver.
Gjest Fjellsippa Skrevet 30. juli 2007 #22 Skrevet 30. juli 2007 Beklager om innlegget mitt ble litt uklart. Det jeg vil frem til er at folk må slutte å forsvare maten de spiser, som kanskje ikke er så sunn. Til trådstarter. Hvis intensjonen din var å starte en tråd som handler om at folk ikke skal behøve å forsvare den maten de spiser, enten det er halvfabrikata eller fra bunnen av med friske råvarer, så var det kanskje ikke så lurt å bruke den overskriften du har valgt. Ved å kalle tråden for "sunnhetshysteri" har du tatt stilling mot de som lager mat av friske råvarer. Hvis du mente noe annet burde du kanskje endre overskriften.
Gjest bada Skrevet 30. juli 2007 #23 Skrevet 30. juli 2007 Ved å kalle tråden for "sunnhetshysteri" har du tatt stilling mot de som lager mat av friske råvarer. Hvis du mente noe annet burde du kanskje endre overskriften. Jeg ble litt forvirret, da jeg syntes at tittelen og startinnlegget ikke nødvendigvis hadde noe med hverandre å gjøre. Det at folk lager mat av friske råvarer trenger ikke å ha noe med sunnhetshysteri å gjøre. Man kan for eksempel lage stekte koteletter med fløtesaus, kokte poteter og ingen grønnsaker fra bunnen av hver dag, noe som er veldig usunn mat. Man kan dessuten leve på proteinpulver, ferdigkjøpte smoothies, frosne grønnsaksblandinger og kyllingfilet og allikevel leve veldig sunt. Trådstarteren synes å mene at dersom man lager all mat fra scratch, er det fordi man er opphengt i helse og sunnhet. Jeg er uenig i det. Jeg har nemlig inntrykk av at det å være opptatt av friske råvarer (jeg snakker delvis for meg selv her) heller har med det å gjøre at man er opptatt av god mat. De fleste som er opptatt av god mat er også opptatt av at måltidene skal være balanserte, da de da vil være mer velsmakende og appetittvekkende. Jeg ville for eksempel syntes at et middagsmåltid bestående av bare biff og fløtegratinerte poteter og ingen grønnsaker ville vært veldig kvalmende. Hvis man derimot også hadde hatt f.eks. bakte tomater og en grønn salat med en skarp vinaigrette ved siden av, og gjerne en lett og syrlig fruktdessert etterpå, ville jeg antakeligvis syntes at måltidet hadde vært nydelig.
Gjest TS Skrevet 30. juli 2007 #24 Skrevet 30. juli 2007 Til trådstarter. Hvis intensjonen din var å starte en tråd som handler om at folk ikke skal behøve å forsvare den maten de spiser, enten det er halvfabrikata eller fra bunnen av med friske råvarer, så var det kanskje ikke så lurt å bruke den overskriften du har valgt. Ved å kalle tråden for "sunnhetshysteri" har du tatt stilling mot de som lager mat av friske råvarer. Hvis du mente noe annet burde du kanskje endre overskriften. Ja, dere har rett. Ser nå at overskriften ikke passende. Hm.. noen som har et forslag til en mer passende overskrift?
Gjest vimselot Skrevet 31. juli 2007 #25 Skrevet 31. juli 2007 Jeg er ikke hysterisk, men skal raskt gå ut av dette forumet igjen, for det gjør meg bare sulten....
Gjest bada Skrevet 31. juli 2007 #26 Skrevet 31. juli 2007 Ja, dere har rett. Ser nå at overskriften ikke passende. Hm.. noen som har et forslag til en mer passende overskrift? Matsnobberi, kanskje? Du ser jo ut til å mene at det å være opptatt av å lage mat av friske råvarer er snobbete, så da synes jeg den tittelen burde egne seg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå