Gå til innhold

Sunnhetshysteri


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Mange her inne er så utrolig opptatt av at maten skal være sunn og lagd fra scratch.

Hel/halvfabrikata, nei huff og huff. Skumle saker.

Må si jeg rister litt oppgitt på hodet når folk forsvarer maten de liker, har spist osv, som kanskje ikke har vært så sunn.

Slutt med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tweek

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med halvfabrikata. Jeg digger det og gjør at jeg får mye mer lyst til å lage en koselig middag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg skjønner ikke hva som er problemet med halvfabrikata. Jeg digger det og gjør at jeg får mye mer lyst til å lage en koselig middag :)

Enig. Jeg har vokst opp med stort sett bare halvfabrikater, det var vel max en gang i uken at noe ble laget fra bånn, sånn bortsett fra kake, min mor var en jævel til å bake. Jeg kan ikke se at jeg har tatt skade av dette på noen måte. Jeg hadde 2 dagers fravær totalt på 12 års skolegang, og har aldri vært syk en eneste dag etter skolen heller. Jeg er normalt slank, og i glimrende form ellers. Karakterene mine har heller ikke vært skadelidende, de har vært på topp hele tiden.

Det blir en del halvfabrikata på meg nå også, jeg ser ikke hvorfor jeg skulle la være når jeg liker maten. Mindre bal er det også, noe som kommer godt med i en hektisk hverdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alle skal få lov til å ta sine egne valg uavhengig av hva andre mener, og kunne få lov til å argumentere for dem, både de som velger hel/halvfabrikata, og de som velger å lage mat fra grunnen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fliss

De fleste velger halvfabrikata til tider ..

.. ingen kan være fulltidsarbeidende småbarnsforeldre og ikke ty til juks til tider - det nekter jeg ganske enkelt å tro.

Dessuten når ungene vokser til så tror jeg ikke noen klarer å hindre dem i å stappe i seg ett visst antall Grandiosa pr. uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange her inne er så utrolig opptatt av at maten skal være sunn og lagd fra scratch.

Hel/halvfabrikata, nei huff og huff. Skumle saker.

Må si jeg rister litt oppgitt på hodet når folk forsvarer maten de liker, har spist osv, som kanskje ikke har vært så sunn.

Slutt med det!

Jeg må si at jeg ikke helt skjønner hvor du vil hen. Vil du at folk skal slutte å forsvare seg når de har spist mat som ikke har vært så sunn? Eller irriterer du deg over at det finnes brukere her inne som lager mat fra scratch?

Jeg er opptatt av at maten skal være lagd fra scratch. Jeg bruker ikke hel- og halvfabrikata, da jeg ikke synes det smaker noe godt. Jeg er dessuten ikke vant med det, da jeg har vokst opp med foreldre som alltid har laget mat fra bunnen av. Hva er så galt med det?

De fleste er vel dessuten opptatt av å ha et sunt kosthold. Eller?

Jeg er litt fascinert over folk som er så opptatt av hva andre spiser. Det kommer med jevne mellomrom tråder som dette, hvor brukere som er over gjennomsnittlig interessert i matlaging og kosthold og som lager mat fra bunnen av får gjennomgå. Jeg har derimot ikke sett eksempler på det motsatte. Kan nå ikke folk få spise den maten de liker uten at det skal bli sett negativt på?

Jeg tror dessuten mange overvurderer hvor lang tid det tar å lage mat fra bunnen av. Det finnes utrolig mye man kan lage på en halvtime, f.eks. ulike pastaretter, ovnsbakt fisk med lettvint grønnsakstilbehør, wokkede retter, osv.

Dessuten når ungene vokser til så tror jeg ikke noen klarer å hindre dem i å stappe i seg ett visst antall Grandiosa pr. uke.

Der tror jeg du tar feil. Min sønn foretrekker hjemmelaget mat, da det er det han er vant med. Og om han skulle få servert Grandiosa hos andre, bekymrer det meg ikke akkurat nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om innlegget mitt ble litt uklart.

Det jeg vil frem til er at folk må slutte å forsvare maten de spiser, som kanskje ikke er så sunn.

Har ingenting i mot folk som lager mat fra scratch, for all del.

Men det er jo ikke alle som har tid til det da og derfor går for hel/halvfabrikata.

Et eks.

A skriver et innlegg(f.eks i middagstråden):

I dag skal vi ha wok, med bare friske grønnsaker.

Holder meg laaaangt unna disse frosne wokblandingene.

Unngår all hel/halvfabrikat fordi jeg liker å vite hva jeg spiser.

Til dessert skal vi ha fruktsalat og vaniljekesam.

B skriver et innlegg:

Vi skal ha biff med fløtegratinerte poteter.

Til dessert blir det brownies og vaniljeis, ikke så sunt men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fliss
Jeg må si at jeg ikke helt skjønner hvor du vil hen. Vil du at folk skal slutte å forsvare seg når de har spist mat som ikke har vært så sunn? Eller irriterer du deg over at det finnes brukere her inne som lager mat fra scratch?

Jeg er opptatt av at maten skal være lagd fra scratch. Jeg bruker ikke hel- og halvfabrikata, da jeg ikke synes det smaker noe godt. Jeg er dessuten ikke vant med det, da jeg har vokst opp med foreldre som alltid har laget mat fra bunnen av. Hva er så galt med det?

De fleste er vel dessuten opptatt av å ha et sunt kosthold. Eller?

Jeg er litt fascinert over folk som er så opptatt av hva andre spiser. Det kommer med jevne mellomrom tråder som dette, hvor brukere som er over gjennomsnittlig interessert i matlaging og kosthold og som lager mat fra bunnen av får gjennomgå. Jeg har derimot ikke sett eksempler på det motsatte. Kan nå ikke folk få spise den maten de liker uten at det skal bli sett negativt på?

Jeg tror dessuten mange overvurderer hvor lang tid det tar å lage mat fra bunnen av. Det finnes utrolig mye man kan lage på en halvtime, f.eks. ulike pastaretter, ovnsbakt fisk med lettvint grønnsakstilbehør, wokkede retter, osv.

Der tror jeg du tar feil. Min sønn foretrekker hjemmelaget mat, da det er det han er vant med. Og om han skulle få servert Grandiosa hos andre, bekymrer det meg ikke akkurat nevneverdig.

Mine sønner foretrekker også mors og fars hjemmelagde mat .. men hvem har tid til å lage mat fra bunnen av hver dag når den ene er i full jobb - den andre jobber mer enn fullt?

Nå vet ikke jeg hvor gammel din sønn er - men det kommer helt sikkert den dagen han kjøper Grandiosa med hjem selv. Det har mine gutter gjort i årevis ... ikke fordi de synes det er bedre enn hjemmelagde kjøttkaker - men fordi det er enkelt og tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager om innlegget mitt ble litt uklart.

Det jeg vil frem til er at folk må slutte å forsvare maten de spiser, som kanskje ikke er så sunn.

Har ingenting i mot folk som lager mat fra scratch, for all del.

Men det er jo ikke alle som har tid til det da og derfor går for hel/halvfabrikata.

Et eks.

A skriver et innlegg(f.eks i middagstråden):

I dag skal vi ha wok, med bare friske grønnsaker.

Holder meg laaaangt unna disse frosne wokblandingene.

Unngår all hel/halvfabrikat fordi jeg liker å vite hva jeg spiser.

Til dessert skal vi ha fruktsalat og vaniljekesam.

B skriver et innlegg:

Vi skal ha biff med fløtegratinerte poteter.

Til dessert blir det brownies og vaniljeis, ikke så sunt men..

Hehe, da skjønner jeg litt mer hva du mener, selv om jeg ikke akkurat kan huske å ha sett så mange innlegg av typen A. (Jeg skjønner at det var satt på spissen, men allikevel. :ler:)

Jeg synes du har et poeng når du sier at folk ikke bør unnskylde seg for maten de spiser, enten de spiser det ene eller det andre. Jeg har faktisk også litt forståelse for at du og andre reagerer på en del av innleggene i middagstråden (blant andre mine, regner jeg med?) Det har noen ganger slått meg at den kan se ut som en slags konkurranse om hvem som har mest fancy og sunn mat, og at det bidrar til at de som har usunn mat eller halvfabrikata til middag føler at de må unnskylde seg.

Årsaken til at tråden har blitt som den har blitt tror jeg er at det er mange matinteresserte som skriver der, og at vi rett og slett liker å skrive om mat. Jeg synes det er veldig inspirerende å lese hva andre matinteresserte har til middag. Nå er det ikke bare slike som meg som skriver der, og de trenger som sagt ikke å unnskylde seg.

Min hovedinteresse er matlaging, og når jeg har tid til overs, bruker jeg den gjerne på kjøkkenet. Samboeren min er like matinteressert som meg, og vi koser oss når vi lager mat sammen. Så mens andre bruker fritiden sin på håndarbeid, snekring, hagearbeid, TV-titting, eller hva de nå enn liker å bruke tiden sin på, bruker jeg den på kjøkkenet, da det er der jeg liker å tilbringe fritiden min. Jeg mener selvfølgelig ikke at alle burde bli som meg, og jeg blir overhodet ikke sjokkert når folk sier at de hater å lage mat. Vi har alle forskjellige interesser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine sønner foretrekker også mors og fars hjemmelagde mat .. men hvem har tid til å lage mat fra bunnen av hver dag når den ene er i full jobb - den andre jobber mer enn fullt?

Det er det samme for meg hva folk har til middag, og hvis de ikke har tid, lyst, ork eller evne til å lage middagen fra bunnen av, må de gjerne bruke hel- eller halvfabrikata for min del.

Nå vet ikke jeg hvor gammel din sønn er - men det kommer helt sikkert den dagen han kjøper Grandiosa med hjem selv. Det har mine gutter gjort i årevis ... ikke fordi de synes det er bedre enn hjemmelagde kjøttkaker - men fordi det er enkelt og tilgjengelig.

Han er mer enn gammel nok til å kunne kjøpe med seg Grandiosa hjem. Når jeg skrev det jeg skrev i det forrige innlegget, var det ikke for å si at det er feil dersom tenåringer kjøper med seg Grandiosa hjem, men for å imøtegå det du sa om at man ikke kan hindre dem i å stappe i seg Grandiosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

A skriver et innlegg(f.eks i middagstråden):

I dag skal vi ha wok, med bare friske grønnsaker.

Holder meg laaaangt unna disse frosne wokblandingene.Unngår all hel/halvfabrikat fordi jeg liker å vite hva jeg spiser.

Til dessert skal vi ha fruktsalat og vaniljekesam.

B skriver et innlegg:

Vi skal ha biff med fløtegratinerte poteter.

Til dessert blir det brownies og vaniljeis, ikke så sunt men..

Nå vil sikkert enkelte være uenige med meg, men jeg har aldri skrevet uttalelser av typen jeg har uthevet (A) i middagstråden. Men jeg ser ikke bort fra at de leses sånn, i lys av innlegg jeg har skrevet i diverse tråder som handler nettopp om hel- og halvfabrikata, evt som svar på direkte spørsmål i middagstråden.

Hvis jeg skriver "friske grønnsaker", betyr det ikke at jeg indirekte forsøker å rakke med på frosne grønnsaker og alle som bruker det - det betyr bare at jeg akkurat den dagen har valgt friske grønnsaker. Det jeg skriver om mine matvalg er da ikke noe indirekte forsøk på å kritisere eller angripe andres!

Så jeg synes fremdeles trådstarter er litt tvetydig: Greit at man ikke skal behøve å unnskylde seg fordi man synes man spiser for usunt (men det bør vel hver enkelt ta ansvar for selv?), men bør vi som lager mat fra grunnen også underkommunisere dette for ikke å støte noen?

Nå setter jeg også ting på litt spissen her, selvsagt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen engasjerer meg, så jeg må bare skrive et innlegg til. :ler:

I denne tråden er det en sammenblanding mellom sunt og hjemmelaget på den ene siden, og usunt og bruk av hel- og halvfabrikata på den andre siden, noe som er uheldig. For å ta eksempel A og B nedenfor: En wokrett laget med frossen wokblanding og saus fra flaske kan utmerket godt være veldig sunn, mens biff med fløtegratinerte poteter, med brownies og vaniljeis til dessert er temmelig usunt, selv om alt, inkludert iskremen er laget helt fra bunnen av.

En annen ting jeg reagerer på, og som jeg også har reagert på i andre tråder, er at noen mener at man bruke hel- og halvfabrikata dersom man har en hektisk hverdag, og at man er gal eller helt på jordet om man ikke gjør det. Det stemmer ganske enkelt ikke. Man ikke bruke slike produkter. Som jeg skrev i et tidligere innlegg finnes det en masse middagsretter som det tar under en halvtime å lage. Man kan dessuten fylle opp fryseren med supper, gryter og ovnsretter når man har tid. At mange med en hektisk hverdag velger å bruke hel- og halvfabrikata fordi de av ulike årsaker foretrekker det slik, er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fliss

Klart det går an å lage sunn mat kjapt. Jeg lager sunn middag veldig kjapt - kyllingfilet i biter, grønnsaker og f.eks. nudler til .. Kan også lage med ris istedet for nudler, og bruker man natur-ris, så blir retten veldig sunn. Bruker litt soyasaus, og krydder i - og det smaker kjempegodt.

Prøver også å lage god mat med skikkelig fisk - men det blir ikke så ofte som jeg skulle ønske - fordi dersom jeg skal ha fisk, så vil jeg ha god og fersk fisk - og det kjøper jeg på fisketorget i byen ...

Frosne grønnsaker bruker jeg aldri - det blir altfor mye vann av det .. og jeg synes de har mistet endel av smaken.

Men det blir endel ferdigmat .. vi tyr til kinamat eller pizza en gang i uken gjennomsnittlig .. I tillegg har jeg unger som hiver innpå Grandiosa, supper på pose og lapskaus på boks rett og som det er ..

Endret av Fliss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dalwhinnie
De som sier at de aldri kjøper ferdigmat lyver.

De som uttaler seg skråsikkert om hva alle andre gjør, de lyver. Det er jeg helt sikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fliss

Man kan aldri være skråsikker - men jeg kjenner ihvertfall ingen som aldri kjøper ferdigmat.

.. halvfabrikata tror jeg de fleste av oss tyr til innimellom ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fjellsippa

Hvis jeg oppfatter det rett, har denne tråden utviklet seg til to debatter.

Den ene går på om halvfabrikata er sunt eller usunt.

Den andre går på folks rett til å spise hva de vil uten å måtte forsvare det ovenfor andre.

Det er vel fakta at halvfabrikata er mindre sunt enn ferske råvarer. Det inneholder mer salt og andre tilsetningsmidler. I tillegg er mesteparten av vitaminene ødelagt i tilberedningsprosessen og vitamininnholdet er derfor vesentlig lavere enn i ferske råvarer.

Så til spørsmålet om folk må unnskylde seg for at de velger det ene eller det andre. Folk må få spise hva de vil uten å måtte forklare seg og unnskylde. Det gjelder både for de som spiser halvfabrikata og de som velger ferske råvarer.

I middagstråden er det mange som er matinteressert som svarer. Det er kanskje nettopp derfor de svarer i en mattråd. Hvis andre føler at de ikke kan svare der er det synd, men det er deres problem. Det kan ikke være sånn at matinteresserte må dempe seg for at andre ikke skal føle seg støtt. Da får de heller finne andre tråder å svare i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som uttaler seg skråsikkert om hva alle andre gjør, de lyver. Det er jeg helt sikker på.

Det er jeg også! :)

Man kan aldri være skråsikker - men jeg kjenner ihvertfall ingen som aldri kjøper ferdigmat.

.. halvfabrikata tror jeg de fleste av oss tyr til innimellom ..

Jeg tror så gjerne at de fleste "tyr til", som du kaller det, halvfabrikata innimellom. Det betyr imidlertid ikke at det finnes folk som ikke gjør det. Jeg klarer ikke å hisse meg opp over mennesker som synes at halvfabrikata er den beste løsningen i en travel hverdag. Jeg hisser meg derimot opp over folk som synes at det er galskap å ikke gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...