Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #1 Del Skrevet 29. juli 2007 Noen sier man er død når hjernen ikke fungerer, andre sier man er nød når hjertet har stoppet, noen sier sikkert noe annet også. Så, hva mener du, når er man død? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StockDama Skrevet 29. juli 2007 #2 Del Skrevet 29. juli 2007 når hjerne og hjerte har stoppet ? Når den ene slutter, så slutter den andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tomat Mina Skrevet 29. juli 2007 #3 Del Skrevet 29. juli 2007 Du er klinisk død når hjertet har stoppet å slå. Når hjertet stopper å slå slutter alt å fungere og du stivner til. Når det bare er hjernen som ikke virker og hjertet slår er du såkalt hjernedød. De som er hjernedøde holdes ofte kunstig i livet i form av respirator. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 29. juli 2007 #4 Del Skrevet 29. juli 2007 Du er klinisk død når hjertet har stoppet å slå. Når hjertet stopper å slå slutter alt å fungere og du stivner til. Når det bare er hjernen som ikke virker og hjertet slår er du såkalt hjernedød. De som er hjernedøde holdes ofte kunstig i livet i form av respirator. Er man hjernedød blir pustemaskinen slått av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #5 Del Skrevet 29. juli 2007 Personen puster ikke, har ikke puls, har lysstive pupiller. Etterhvert blir kroppen kald og stiv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tomat Mina Skrevet 29. juli 2007 #6 Del Skrevet 29. juli 2007 Er man hjernedød blir pustemaskinen slått av. Ja, men ikke med engang. Pårørende må si JA eller NEI til det. Noen sier NEI og de fleste sier JA. Det beste er å si JA til å koble fra, men det hender at noen sier NEI og kjemper i håpet/troen på at de skal våkne å være normale. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 29. juli 2007 #7 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Ja, men ikke med engang. Pårørende må si JA eller NEI til det. Noen sier NEI og de fleste sier JA. Det beste er å si JA til å koble fra, men det hender at noen sier NEI og kjemper i håpet/troen på at de skal våkne å være normale. Jada, men nå var det vel ikke dette det var spørsmål om? Hva skjer med en hjernedød? Hvis en person er hjernedød, slås pustemaskinen av. Da dør resten av kroppen. Hvis den hjernedødes indre organer er friske, vil legene spørre familien om de tillater at det tas organer fra den døde, til transplantasjon. Hentet herfra: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321692 Endret 29. juli 2007 av Velvet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tomat Mina Skrevet 29. juli 2007 #8 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Vel, jeg har en hjerne som fungerer utmerket, ellers hadde jeg ikke klart å skrive her inne. Jeg har en hjerne som fungerer da jeg har en jobb som krever full konsentrasjon, jeg har mann og barn og 2 katter. Hade jeg vært hjernedød så tror jeg at jeg hadde ligget i respirator og fått føde gjennom en sonde. Dessuten så har jeg en jobb som hjelper de døende til en verdig avslutning på livet! Jeg jobber på Radiumhospitalet. Kanskje jeg skal pleie deg en dag, og det gjør jeg nok uansett hva slags holdning du har til andre mennesker. Endret 29. juli 2007 av Lea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tomat Mina Skrevet 29. juli 2007 #9 Del Skrevet 29. juli 2007 Jada, men nå var det vel ikke dette det var spørsmål om? Hva skjer med en hjernedød? Hvis en person er hjernedød, slås pustemaskinen av. Da dør resten av kroppen. Hvis den hjernedødes indre organer er friske, vil legene spørre familien om de tillater at det tas organer fra den døde, til transplantasjon. Hentet herfra: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321692 Ja, og det har du helt rett i Velvet! Jeg bare påpeker at pårørende blir spurt først, der blir dem fortalt alt som kan skje og enda viktigere det som IKKE kan skje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest TaraTarantell Skrevet 29. juli 2007 #10 Del Skrevet 29. juli 2007 Ja, men ikke med engang. Pårørende må si JA eller NEI til det. Noen sier NEI og de fleste sier JA. Det beste er å si JA til å koble fra, men det hender at noen sier NEI og kjemper i håpet/troen på at de skal våkne å være normale. UFF Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eugene Onegin Skrevet 29. juli 2007 #11 Del Skrevet 29. juli 2007 Noen sier man er død når hjernen ikke fungerer, andre sier man er nød når hjertet har stoppet, noen sier sikkert noe annet også. Så, hva mener du, når er man død? 3 ting gjør så mann er død man slutter å puste hjertet slutter å slå og hjernene slutter å fungere. Når disse 3 ting skjer da er man død Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 29. juli 2007 #12 Del Skrevet 29. juli 2007 Fordi at de pårørende dessverre er nødt til å belastes med denne avgjørelsen er det en fordel at man tenker gjennom dette spørsmålet mens man kan og er frisk og rask. Og forteller sine pårørende om avgjørelsen. Jeg vurderer selv å lage et skriv til å ha i lommeboken der det står hva som skal skje med meg dersom jeg blir skadet og livet ikke står til å redde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Velvet Skrevet 29. juli 2007 #13 Del Skrevet 29. juli 2007 Familie og venner vet at jeg er villig til å donere bort mine organer samt at jeg vil at de skal gi sitt samtykke om noe slikt skulle skje med meg. Jeg har tatt avgjørelsen for dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 29. juli 2007 #14 Del Skrevet 29. juli 2007 Tråden er ryddet. Lea (moderator) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tomat Mina Skrevet 29. juli 2007 #15 Del Skrevet 29. juli 2007 Familie og venner vet at jeg er villig til å donere bort mine organer samt at jeg vil at de skal gi sitt samtykke om noe slikt skulle skje med meg. Jeg har tatt avgjørelsen for dem. Det burde vært flere som gjør som deg Velvet!!! Håper det snart blir obligatorisk at ALLE må fylle inn et slikt skjema og ikke bare la det være en grei noen kanskje gjør i det dem er på sykehus/ apoteket. (tilfeldige brosjyrer) Dette er så viktig for alle våre medmennesker som trenger det. Til ts. Du er død når hjertet slutter å slå! Hjertet pumper blodet gjennom kroppen.Når "pumpa" slutter å slå, er det slutt på alt liv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miel Skrevet 29. juli 2007 #16 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Hade jeg vært hjernedød så tror jeg at jeg hadde ligget i respirator og fått føde gjennom en sonde. Tror ikke de døde får noe særlig med mat, gitt. Endret 29. juli 2007 av Miel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 29. juli 2007 #17 Del Skrevet 29. juli 2007 Tror ikke de døde får noe særlig med mat, gitt. Så dem du har lest om som er hjernedøde som brått blir fratatt sonden for å dø, er det egentlig bare tull det da eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miel Skrevet 29. juli 2007 #18 Del Skrevet 29. juli 2007 Mulig jeg er for trøtt, men den setningen der skjønte jeg seriøst ikke... :klø: Hva mener du, egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ElCaramba Skrevet 29. juli 2007 #19 Del Skrevet 29. juli 2007 Du er klinisk død når hjertet har stoppet å slå. Når hjertet stopper å slå slutter alt å fungere og du stivner til. Når det bare er hjernen som ikke virker og hjertet slår er du såkalt hjernedød. De som er hjernedøde holdes ofte kunstig i livet i form av respirator. Dette er helt riktig. Hilsen ElCaramba igjen (nå innlogget) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 30. juli 2007 #20 Del Skrevet 30. juli 2007 Tror ikke de døde får noe særlig med mat, gitt. Det får man vel. Du vet ikke så mye om dette du kanskje, men tM har rett i dette. Fra en artikkel hentet herfra:http://www.adressa.no/nyheter/article499961.ece "Han ble erklært hjernedød etter motorsykkelulykken i 1993 og ble liggende i sykesengen og fikk næring gjennom en sonde" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå