Gå til innhold

Hva betyr 'chill'

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Spring Hermit

Chill er "slapp av" eller "ro deg ned". Når du chiller sitter du bare å "læxer'n". :ler:

Chill kan også være kult.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skrev:
Regner med at det ikke er noen særlig over 18 som kan svare, men hva betyr altså:

Chill?

Det visste faktisk jeg også. :ler: Og jeg er mer enn dobbelt så gammel som 18 åringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
  Annie skrev:
Så vidt meg bekjent, er ikke KULAN et ord på norsk.
men det mener du 'chill' er?

Du er ikke helt tam bestandig :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest milkyway

Da er ikke du fra sør, eller trønder. I kristiandsand blir det brukt hver dag, iallfall av meg. Hvis noen stresser meg "Kul'an da." Hvis noe er bra "Nei kul'an å jævli fett" osv osv.

På trøndersk er det "Anjalkulan sjø"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

milkyway skrev:
Da er ikke du fra sør, eller trønder. I kristiandsand blir det brukt hver dag, iallfall av meg. Hvis noen stresser meg "Kul'an da." Hvis noe er bra "Nei kul'an å jævli fett" osv osv.

På trøndersk er det "Anjalkulan sjø"

hæ?? jeg har vært sammen med en trønder i fem år, og bodd en god del i trondheim, men "anjalkulan sjø" har jeg aldri hørt noen si...

chill betyr "slapp av", chille betyr "å slappe av".

sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_trådstarter_*
  milla-mor skrev:
hæ?? jeg har vært sammen med en trønder i fem år, og bodd en god del i trondheim, men "anjalkulan sjø" har jeg aldri hørt noen si...

chill betyr "slapp av", chille betyr "å slappe av".

sånn!

Takk, det er allerede flere som har fortalt det lenger opp i tråden.

Folk med markeringsbehov henvises til snikk-snakk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm...? snikk-snakk?? hvis du ikke vil ha svar, hvorfor spør du? :klø:

forøvrig er jeg fortsatt ikke enig i at "anjalkulan sjø" er det minste vanlig å si i trøndelag... "kulan som i kulene" sier meg ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest skrev:
Regner med at det ikke er noen særlig over 18 som kan svare

Øyh, ikke bra å begynne med en fornærmelse før man stiller et spørsmål. :ler: Til og med fossile meg som er mange år over 18 vet hva det betyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

milkyway skrev:
Er det bare meg som er for dårlig på å forklare, eller dere som er for treige? :klø: Kulan..

Det blir jo sagt i Oslo og, for eksempel: Nei, vi skal bare sitte og kule'n i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  milkyway skrev:
Årh...

KULAN som i kulene bare på trøndersk.

På trøndersk uttales "kulene"/"kulan" med tjukk l, så det blir ikke helt likt. *I kverulantmodus i dag* :ler:

Pax skrev:
Det blir jo sagt i Oslo og, for eksempel: Nei, vi skal bare sitte og kule'n i kveld.

"Kul'an", som de sier noen steder i landet, regner jeg med er en sammentrekning av "kule han", mens "kule'n" er en sammentrekning av "kule den", eks.. "Vi skal bare kule han/den i kveld."

Tror jeg i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pax skrev:

ja, det blir jo forsåvidt dèt... det var mer "kulan som i kulene" jeg overhodet ikke forstod noe av...

kule`n er jeg med på. og kulær`n... selv om ingen jeg kjenner sier det. da sier vi heller chill :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fliss

"Kul`an" .. er det samme som "kule han" .. eller ta det med ro, som betyr akkurat det samme. "Kul`an" er mye sagt på vestlandet. "Chill" blir brukt av ungdommen for det samme ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...