Gå til innhold

Slitne uttrykk i språket


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

Gjest Fjellsippa

"Ta vare på deg selv." Sagt til en som har det vanskelig. :overrasket: Ja, hvordan gjør man det da?

"Har du det bra?" Forventer noen at svaret blir nei?

"Hva føler du nå?" NRK sportsrevyen.

"Det er godt på smak." Ja, hva annet skal det være godt på? Konsistens?

"Hva vil du ha på maten?" Jeg vil ha mat på maten. Pålegg er mat det også. Det er ikke bare brødet som er mat.

Kommer sikkert på flere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vart du skræmt no??? Hva svarer man til folk som sier slikt og liksom skal være morsomme. :klaske: Ha.ha.

Den er grusom!!!....når feks menn sier dette til meg, ja, da får jeg mistanke om at de er mindre begava.

Og hvis jeg hører "det er ikke fullt før det renner over" en gang til, så stakkars dem. :ler:

Oppslag på førstesider som "Vi skiller lag"/ Den eller den "har fått ny partner" betyr som regel noe helt annet. Men jeg leser dem jo bare hos tannlegen. (<der var jaggu et annet slitt uttrykk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
Oppslag på førstesider som "Vi skiller lag"/ Den eller den "har fått ny partner" betyr som regel noe helt annet. Men jeg leser dem jo bare hos tannlegen. (<der var jaggu et annet slitt uttrykk)

Dette er sånn som er på se&hør som ikke skjønner hvorfor noen leser. En stor bilde av den "kjendisen" som bekrefter: Ja, vi skal skilles. Grøss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Robinie

Eg trudde før at det hette

"den SMARTASTE kniven i skuffa", og sa alltid det.

haha. kanskje fordi eg ikkje e den smartaste kniven i skuffa :ler:

så den er godt brukt av vennane mine no!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Håper det smaker..

Enda ei av de frasene som man smaker på og som bare blir til tull når man ser nøye på det.

Og du som nevnte "folkens" på interaktivt tv (som det så utrolig fint heter), hadde aldri tenkt over det og lagt merke til det før du sa det her, og i går fikk jeg det med meg. UGG!

Og sånn på siden: Chatteverter, hvor bortkasta en jobb er ikke det?? Mime enkelte setninger til musikken, si "FOLKENS" og vrikke litt på seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tweek
-Håper det smaker..

Enda ei av de frasene som man smaker på og som bare blir til tull når man ser nøye på det.

Hva skal man da si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Go middag!

-Kos deg med maten

-Et hjertelig "vær så god" med et smil

Være kreativ, det er nesten bare tull å si noe bare for å si noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tanita
-Go middag!

-Kos deg med maten

-Et hjertelig "vær så god" med et smil

Være kreativ, det er nesten bare tull å si noe bare for å si noe.

Hva skal man si til kundene sine da, hvis man gir de penger tilbake når de betaler istedet for vær så god? :) Kom gjerne med gode forslag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Jeg syns det er helt greit å si noe bare for å si noe. Høflighetsfraser gjør hverdagen hyggeligere både for oss som er kunder og for de som har serviceyrker av forskjellig slag, og gjøre det enklere å få i gang en prat med folk man ikke kjenner så godt.

Det som irriterer meg er sånn blåruss-ord som proaktiv og synergier. 'Tenke utenfor boksen' ...aargh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

J

Det som irriterer meg er sånn blåruss-ord som proaktiv og synergier. 'Tenke utenfor boksen' ...aargh.

Hvilken boks er det snakk om her? Laptopen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Jeg syns det er helt greit å si noe bare for å si noe. Høflighetsfraser gjør hverdagen hyggeligere både for oss som er kunder og for de som har serviceyrker av forskjellig slag, og gjøre det enklere å få i gang en prat med folk man ikke kjenner så godt.

Enig der. Småord er viktige så lenge de brukes på en hyggelig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Familien opplevde sitt livs mareritt". Det hørtes jo forferdelig ut. Hva skjedde? Jo, de ble frastjålet pc og mobiltelefoner. Det sto i Aftenposten i dag. Joda, for all del, det hørtes kjipt ut, men "Sitt livs mareritt" kaller jeg å overdrive.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Da tar vi det derfra" - grrr - jeg bruker det selv også, i mangel av noe bedre.

Og siden jeg er over tredve burde jeg vel prøve å legge av meg "lissom", men det glipper ut stadig vekk!

Men det mest irriterende jeg hører: "Det er berre lækkert" og "Det er litt sånn bob-bob" - kan ikke folk bare putte disse uttrykkene langt bak i - "glemmeboka" - den var også litt forslitt, ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er helt greit å si noe bare for å si noe. Høflighetsfraser gjør hverdagen hyggeligere både for oss som er kunder og for de som har serviceyrker av forskjellig slag, og gjøre det enklere å få i gang en prat med folk man ikke kjenner så godt.

Det som irriterer meg er sånn blåruss-ord som proaktiv og synergier. 'Tenke utenfor boksen' ...aargh.

Enig i begge avsnitt! Ord som "arena" brukt utenom arkitektonisk sammenheng - urk. Og siden jeg er tilflytter i Trøndelag irriterer jeg meg også litt over at svært mange setninger og samtaler forlenges ved unyttige påheng som "..., er det", "..., var det", "..., var det ikke". Selvsagt sagt på dialekt, da. Kunne man ikke klart seg med gode, gamle "sjø' "?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Journalistspørsmål: "hvor glad er du nå?"

Dette er noe som alltid har irritert meg også. Ikke så mye med journalister, men mest av alt med programledere i Lottotrekningen, Joker, Deal eller No Deal og lignende pengeprogram hvor de presterer å komme med gullklumpen "hvordan føles det å bli mangemillionær/å vinne så mye penger" :frustrert: Hva forventer de egentlig at du skal svare? "Jo, nå skal jeg si deg, det føles helt j...."?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...