Gå til innhold

Slitne uttrykk i språket


Gjest Pax

Anbefalte innlegg

La oss liste opp slitne ord og uttrykk i språket. Ord/uttrykk vi er lei av å lese, som er oppbrukt, overdrevet eller rett og slett lite orginalt.

To eksempler:

- "Kvinnens aller helligste" Jaha? Vi er hellige? Eller er en del mer hellig enn en annen?

- "Det er en katastrofe at Brann tapte fotballkampen". Eksempel på overdrivelse. Ok, kanskje noen synes det er trist, men det er ingen katastrofe. At barn dør av sult i Afrika, det er en katastrofe. Ordet har rett og slett blitt "oppbrukt", det har mistet sin effekt og opprinnelige betydning.

Flere? :)

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spring Hermit

Hummer og kanari.

Irriterer meg vel mest fordi jeg aldri har skjønt hva det betyr. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det betyr noe sånt som litt av hvert, god blanding, lett blanding, osv, bla bla bla. Åh, så flink jeg er til å forklare. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"I dagens samfunn". Har brukt det en del selv, da, siden jeg ikke vet hva jeg kan erstatte det med. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Det tar jeg til etteretning." :murvegg: Intetsigende møl oppfunnet av våre kjære folkevalgte...

"Det er ikke størrelsen det kommer an på." ...men den er jo så sliten nå at det ikke er noen som bruker den seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noe er "bekymringsverdig" o.l. Synes politikerne bruker det altfor ofte. :sur:

Endret av Grønt blad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Norge er verdens rikeste land" eller "Norge er det beste landet å bo i".

Er så vanvittig lei av de utrykkene.

Og for øvrig er "ikke den skarpeste kniven i skuffen" også et ganske slitent utrykk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frk Åberg
"Norge er verdens rikeste land" eller "Norge er det beste landet å bo i".

Er så vanvittig lei av de utrykkene.

Og for øvrig er "ikke den skarpeste kniven i skuffen" også et ganske slitent utrykk.

Enig med deg i begge de to. Samboeren kom med en vri av den siste foran noen vi kjenner, nettopp fordi den er så oppbrukt. De så åpenbart ikke humoren i det, og rettet i stedet på ham. Noen sånne uttrykk er så oppbrukt at man nesten må tulle dem bort ved å lage nye versjoner.

"Det var helt sinnsykt!" er også irriterende.

"Alle vet at menn ikke klarer å gjøre to ting på en gang." Hørte faktisk en som dro den som en spøk, i fullt alvor en dag, og forventet at folk skulle le av den.

Det er massevis av andre oppbrukte uttrykk, kommer bare ikke på flere i farta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Peachbud

"Kvinner er kvinner verst" kan jeg ikke fordra. Og det er et rimelig loslitt uttrykk.

"Det er typisk norsk å være god". Urgh!

"--- til begjær", "--- til besvær" og "billettmerke ----" er utgåtte avisoverskrifter.

"Sjokk og vantro".

"Ka du sei?" Etter VG-reklamen. Hva mener folk egentlig at en skal svare på det? Irriterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spring Hermit
Og for øvrig er "ikke den skarpeste kniven i skuffen" også et ganske slitent utrykk.

Da kan du bruke "ikke den salteste nøtta i skåla" isteden. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan du bruke "ikke den salteste nøtta i skåla" isteden. :ler:

Eller "...ikke den største traktoren på tunet" eller "...ikke den rundeste skjeen i skuffen". Huff. Jeg er egentlig lei alle variantene. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst.

Seriøst, altså.

Ja, men seriøst!

Veldig lei av akkurat det uttrykket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kom på en til:

..Jeg bare blabla

..og han bare blabla

og jeg bare blabla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker hjelm når jeg sykler til jobb! Er et lite stykke unna, og jeg sykler ofte raskt...

Hvis jeg tar småturer er det derimot ikke alltid jeg bruker hjelm. Føler meg dum hvis jeg skal shoppe og har en sykkelhjelm på armen sammen med veska...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Lizzie_*
Hummer og kanari.

Irriterer meg vel mest fordi jeg aldri har skjønt hva det betyr. :ler:

Hvis du kjøper en matrett med litt hummer og litt kanarifugl i, så kan man vel si som samleterm at retten består av "litt av hvert"??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...