Amalie_85 Skrevet 26. juli 2007 #1 Del Skrevet 26. juli 2007 Hva en lensmann er er jo greit, men hvor kommer egentlig ordet fra? Vi har vel ikke noe lens? men har de ikke de i svergie? Vi har vel bare å slå lens Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 26. juli 2007 #2 Del Skrevet 26. juli 2007 Vi hadde lens før i tiden. Da var alle byer/småsteder knyttet opp i små "lens" -derav lensmann. Altså den som passet på len'et sitt og lover®ler, hive ut omstreifere etc. No i den duren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 26. juli 2007 #3 Del Skrevet 26. juli 2007 Vi hadde lens før i tiden. Da var alle byer/småsteder knyttet opp i små "lens" -derav lensmann. Altså den som passet på len'et sitt og lover®ler, hive ut omstreifere etc. No i den duren!Du durer riktig. Det het 'len', ikke 'lens'. Altså en forkortelse for lenetsmann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #4 Del Skrevet 26. juli 2007 aaaaaa.....trodde det var bare svergie jeg som hadde det takk for opplysningen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Deception Skrevet 26. juli 2007 #5 Del Skrevet 26. juli 2007 Storsky har rett. Se her hva ordboka sier. Og Wikipedia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest StoreSky Skrevet 26. juli 2007 #6 Del Skrevet 26. juli 2007 :juhu: Så smart jeg føler meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #7 Del Skrevet 26. juli 2007 ikke jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 26. juli 2007 #8 Del Skrevet 26. juli 2007 ikke jeg Du startet jo tråden og fikk dermed sørget for at vi ALLE ble litt klokere i dag så du må jo være LITT smart du og ... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amalie_85 Skrevet 26. juli 2007 Forfatter #9 Del Skrevet 26. juli 2007 Du startet jo tråden og fikk dermed sørget for at vi ALLE ble litt klokere i dag så du må jo være LITT smart du og ... hehe, du sier noe. Nå føler jeg meg bedre. Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå