Gå til innhold

Benmargsdonor

Fremhevede innlegg

Gjest Nuppdupp
Skrevet

Vel, ikke vet jeg hva som skjedde på Rikshospitalet. Men faren min var satt igang behandling, også trakk benmargsdonoren seg. Dette kunne ha drept han!

Beskjeden vi fikk var at benmargsdonoren hadde trekt seg. Men det kan jo ha vært en sykehustabbe eller at benmargen var blitt forurenset, ikke vet jeg. Skuffelsen var iallefall ekstrem!

jeg må spørre.. hvis det hadde vært så viktig, hvorfor gjorde du det ikke? jeg hadde gjort det på flekken hvis det hadde reddet livet til min far

Videoannonse
Annonse
Gjest Badabing
Skrevet

Jeg har stått som benmargsdonor en stund jeg også, men har heller ikke blitt kontaktet.

Det er bare å melde seg, og så får man eventuelt spørsmål om man vil. Da kan man si nei, uten at den som skal ha benmarg får vite det.

De får vel først vite om det etter at du har sagt ja. Det er i alle fall slik jeg har forstått informasjonen jeg fikk.

Skrevet

jeg må spørre.. hvis det hadde vært så viktig, hvorfor gjorde du det ikke? jeg hadde gjort det på flekken hvis det hadde reddet livet til min far

...fordi de kanskje ikke var kompatible?

• Liker 1
Skrevet

Kanskje et dumt spørsmål, men prøver likevel.

Jeg tenkte å kanskje melde meg som benmargsdonor, og vet at man skal ta noen prøver, gjerne samtidig med en blodgivning. Må man bli stukket en ekstra gang for disse prøvene eller tar de prøven i samme stikk samtidig med at man gir blod? :)

Skrevet

De stikker bare en gang. Fyller noen ampuller testblod før de kobler på posen du skal fylle. :)

Skrevet

Takk for svar :) Da kan jeg jo ta med det ferdig utfylte skjemaet når jeg skal gi blod om noen dager.

Skrevet

Det er veldig lettvint. Jeg registrerte meg tidligere i år. Damen fortalte meg at de vil putte mine prøver i et register. Dersom det blir snakk om at de trenger min beinmarg vil jeg få spørsmål om å donere - og kunne si nei. Sier jeg ja må jeg ta nye prøver for at de er sikre på at alt stemmer, og jeg kan fortsatt trekke meg. Hun sa at fristen for å trekke seg "forsvinner" når pasienten blir satt under behandling.

Jeg er fast bestemt på å gi om noen trenger det. Ser ingen grunn for meg til å si nei. Jeg hadde glatt utsatt bryllupet mitt, thailand-tur og julefeiring om det hadde stått om menneskeliv, for å si det sånn. Håper noen får nytte av det en dag.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har stått som benmargsdonor i 6 år nå og har aldri blitt kontaktet. Det skal mye til for å matche, oftest så er det familiemedlemmer som er donorer og det er ikke alltid de matcher heller.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg søkte på dette emnet nå for jeg har tenkt på det lenge, tydligvis i mange år. For jeg er TS, bare med ny bruker da den gamle kontoen ble rar.

Jeg er nok nå ferdigtenkt. Og jeg melder meg nok, vil bare ha litt mer info om medisineke man eventuelt skal ta og hvor dårlig man kan bli. Tenker da på at min hverdag må jo kunne forsette å fungere. Om man blir noe redusert går det bra så lenge ikke alt stopper opp.

Skummelt

Skrevet (endret)

Er der noen begrensinger ifht helse for å kunne melde seg? Jeg har en blodprosent/jernlagre som i mange år har vært gjennomgående lavt, må ta flere kurer med jerntabletter i året og kommer likevel ikke mer enn så vidt opp på et OK nivå. Har en del allergier osv også, men regner med det ikke har noe å si?

Endret av Honeydew
Gjest Badabing
Skrevet

Er der noen begrensinger ifht helse for å kunne melde seg? Jeg har en blodprosent/jernlagre som i mange år har vært gjennomgående lavt, må ta flere kurer med jerntabletter i året og kommer likevel ikke mer enn så vidt opp på et OK nivå. Har en del allergier osv også, men regner med det ikke har noe å si?

Det har vært slik at man må være blodgiver for å bli benmargsdonor, og hvis dette gjelder, får du nok ikke vært benmargsdonor.

Men jeg så på nyhetene for ikke så lenge siden at det skulle bli enklere å bli benmargsdonor, så mulig dette kommer til å eller har endret seg. Mulig du kan bli benmargsdonor om dette endrer seg, jeg vet ikke hvilke nye krav de kommer til å sette nå. Men generelt bør man vel ha en akseptabel blodprosent for å gå gjennom de fleste inngrep, sånn på generelt grunnlag.

• 3 uker senere...
Skrevet

For å melde seg inn i Benmargsgiverreg må man være blodgiver og mellom 18 og 40 år. Generelt er det slik at om du ikke medisinsk kan være blodgiver så kan du heller ikke være benmargsgiver. Hvis man først er meldt inn i registeret står man der til man er 55 år, såfremt man ikke gir beskjed om å tas ut av reg.

Du melder deg ved å ta en blodprøve når du gir blod, samt fyller ut et samtykkeskjema. Blodprøven sendes til Vevstypelaboratoriet ved Rikshospitalet og en litt grov vevstyping blir gjort. Deretter blir opplysningene lagret i registerets database.

Når en pasient trenger en benmargstransplantasjon, og man ikke finner en familiegiver (dette er å foretrekke der man har en giver i familien som matcher, ca 1/3 har det) så søker man i de internasjonale registerne. Da finner man x antall givere som ser interessante ut, og det blir bedt om nye prøver for å gjøre en utvidet typing (altså se om giveren matcher så godt som man håper på). Til slutt sitter man igjen med en giver som legene anser som den beste matchen til akkurat denne pasienten. Han/hun vil da kunne bli bedt om å donere benmarg.

Selve donasjonen kan skje på 2 måter. Den ene måten er at giver får narkosse, og benmarg suges ut fra hoftekammen i sprøyter. Dette brukes ikke så ofte lenger, og da helst når det er snakk om små barn som er mottaker. Giver vil være noe øm i hoftepartiet i noen dager etterpå, omtrent som om man har fått seg et slag der.

Den andre måten å donere på er noe som kalles aferese. Da får giver sprøyter i 5 dager for å få stamcellene til å strømme ut i blodbanen. På den måten kan man høste stamcellene fra en blodgivernål. Blodet går inn i en slags sentrifugeringsmaskin hvor man tar ut det sjiktet som stamcellene ligger i, og giver for det resterende tilbake i en nål i armen. Dette er ikke særlig mer ubehagelig enn å gi blod, men sprøytene i forkant kan gi noen bivirkninger som er influensalignende symptomer. Dette gir seg med en gang man slutter med sprøytene.

Giver kan trekke seg fra prosessen hele veien. De fleste som trekker seg gjør det tidlig i prosessen, enten pga livssituasjon eller at det har tilkommet medisinske problemstillinger etter at de meldte seg. Selvsagt er det uheldig om noen trekker seg når forbehandling av pasienten er startet, men det er ekstremt sjeldent.

Som en liten tillegsopplysning er det liten sjanse for å bli spurt om å donere, ca 1-2 promille :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...