Gå til innhold

Benmargsdonor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har du vært donor eller kjenner noen som har vært det?

Tenker på om det er vondt, og må man bli sykemeldt etterpå?

Jeg vurderer å bli donor, kan jeg redde et liv så hvorfor ikke!!??

Men jeg vet ikke om jeg tørr visst det er veldig veldig vondt. Leste og at man kunne få sprøyte 4-5 dager før sånn at stamcellene kommer i blodet eller noe!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er benmargsdonor, men sjansen for at man blir "innkalt" til å donere er jo minimal.

Benmargsdonasjon skjer i narkose, og det gjøres ved at man stikker en relativt tykk nål inn i hoftekammen bakfra, på begge sider. Man kan normalt dra hjem fra sykehuset dagen etterpå.

Du kan lese mer om det her

Gjest *kosejoker*
Skrevet

Er dette samme prosedyre som ved ryggmargsprøve omtrent?

Skrevet

Samme hefte som jeg tok med meg hjem i dag når jeg ga blod! :)

Men jeg syns ikke det gir meg noen med erfaring fra det. Eller det sier meg ikke hvor mange som trenger det, hvor stor sansynlighet er det for at de trenger meg? Eller kan de ta hvem som helst med samme blodtype som meg?

Kjedelig å lese hefter :sjenert:

Skrevet
Samme hefte som jeg tok med meg hjem i dag når jeg ga blod! :)

Men jeg syns ikke det gir meg noen med erfaring fra det. Eller det sier meg ikke hvor mange som trenger det, hvor stor sansynlighet er det for at de trenger meg? Eller kan de ta hvem som helst med samme blodtype som meg?

Kjedelig å lese hefter :sjenert:

Nei, det skal VELDIG mye mer til for at du matcher som benmargsdonor. Alle phenotyper i blodet må stemme, dvs ikke bare om du er A, AB, B, 0, og rhesustypen, men også Kell, Duffy osv osv. Kunne masse om det der før, men har glemt det meste :)

Og ang. ryggmargsprøver, da er man vel våken og det tas fra ryggmargen, så det blir jo ikke helt det samme :)

Skrevet

Man kan også gi sprøyter og få cellene fra blodet, men hvor mye den metoden brukes, vet jeg ikke.

Jeg er donor og har vært på listen i snart to år. Ingen har ringt meg, men det hadde jeg ikke regnet med heller.

Skrevet

Hmmmmm, kanskje det er bare å melde seg da så får jeg jo betekningstid og :fnise:

Skrevet
Man kan også gi sprøyter og få cellene fra blodet, men hvor mye den metoden brukes, vet jeg ikke.

Det er den som brukes mest. ;) Da jeg ga blodbanken beskjed om at jeg også ville registreres som benmargsdonor ble jeg fortalt at det er svært sjelden de faktisk går inn og henter benmarg fra knoklene, som oftest er det bare snakk om å jage stamcellene ut i blodbanen og høste dem ved tapping. Denne prosessen tar noen timer, og du får et stikk i hver arm. Blodet ditt går ut gjennom én slange, gjennom en maskin hvor stamcellene skilles ut, og resten av blodet får du inn i den andre armen igjen.

Skrevet

Takk. Da vet jeg det. På donorsiden, da jeg leste den for ganske lenge siden, så var infoen skrevet på en sånn måte at det virket som om sprøyte og høsting via blod var lite brukt.

Gjest Gjest
Skrevet
Hmmmmm, kanskje det er bare å melde seg da så får jeg jo betekningstid og :fnise:
Nei vær så inderlig snill å ikke meld deg hvis du ikke er helt sikker på at du vil gå gjennom en donasjon.

Det hender at folk som har meldt seg som organdonorer trekker seg når det blir funnet at man matcher - og det er et slag sverre enn det verste for den alvorlig syke som virkelig trenger benmarg.

Tenk deg slev: Du er dødssyk, men vil kunne overleve hvis du får overført benmarg. man finner en match hos et menenske som har sagt ja til å være donor. Mens du ligger og venter på svar, får du beskjed om at donoren likevel har trukket seg. hvilket grusomt slag tror du ikke det er?

En benmargsdonor kan være sykmeldt opptil en uke. Man føler seg litt mørbanket etterpå, men hva gjør vel det - man lever.

Skrevet

Ta en titt på nettsidene til Rikshospitalet, der finner du en del info om det å være benmargsdonor.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg er benmargsdonor, men sjansen for at man blir "innkalt" til å donere er jo minimal.
MEN hvis man blir oppringt er det viktig at man er voksen nok til å stå løpet ut.

Slaget er voldsomt for de alvorlig syke som får beskjed om at donoren har trukket seg.

Skrevet
Nei vær så inderlig snill å ikke meld deg hvis du ikke er helt sikker på at du vil gå gjennom en donasjon.

.........

Ta det helt med ro, det var bare en spøk. Jeg har ikke tenkt å melde meg til noe sånt for så å trekke meg! Skulle kanskje satt inn ironi flagget :forvirret:

• 2 år senere...
Gjest Marie
Skrevet

Nei, det skal VELDIG mye mer til for at du matcher som benmargsdonor. Alle phenotyper i blodet må stemme, dvs ikke bare om du er A, AB, B, 0, og rhesustypen, men også Kell, Duffy osv osv. Kunne masse om det der før, men har glemt det meste :)

Og ang. ryggmargsprøver, da er man vel våken og det tas fra ryggmargen, så det blir jo ikke helt det samme :)

Gjest marie
Skrevet

Jeg har selv gjennomgått en stamcelletranspalntasjon og fikk ny benmarg av en ukjent donor. Det jeg vet er at blotypen trenger ikke å være den samme mellom pasient og donor men vevstypen i cellene må være mest mulig lik.(Kromosomene) Jeg fikk benmargen igjennom blodbanene (2 poser med blod) stamcellene/benmargen finner selv ut hvor i kroppen de skal "bo". Tiden etterpå er veldig spesiel, vond og hard for pasienten. for min del tok det ca, 14 dg. før de så at den nye benmargen begynte å "bevege" på seg..som er et godt tegn! Donoren får jeg aldri vite hvem var men siden jeg er jente så er det mest sannsynlig at donoren min er av samme kjønn- det er visst å foretrekke. For min del fant man donor ganske fort- (ca 4 mnd) da jeg har ganske vanlige kromosomer. Jeg er veldig heldig som lever i dag. :)

Takk til min fremmede donor!!!

• 1 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Det hender at folk som har meldt seg som organdonorer trekker seg når det blir funnet at man matcher - og det er et slag sverre enn det verste for den alvorlig syke som virkelig trenger benmarg.

Nå står det på infosidene at man ikke forplikter seg til noe ved å registrere seg, og at man vil få mulighet til å ta stilling til det dersom man skulle vise seg å være en match. Så da regner jeg med at evt mottaker ikke får noe info om potensiell donor før denne er spurt. Har man først sagt ja til en konkret donasjon er jeg enig i at man bør stå løpet ut, men slik det er lagt opp kan man fint registrere seg, og ta stilling til det dersom det blir aktuelt, uten å å måtte skuffe noen.

• Liker 1
Skrevet

Mener å huske at de sa til meg at det var en promille sjanse eller noe for å bli innkalt til å gå stamceller. Var vel vanlig å bli liggende på sykehuset en natt hvis man tok det ut av hoftekammen, og så kunne man ha vondt i en uke som noen over her skriver. Var nok mye vondere å gi før, så jeg som egentlig er livredd for smerte(er skikkelig pyse) meldte meg gladelig. Og den lille stunden med smerte kommer til å bli overgått av den gleden du får ved å kanskje redde et liv :)

• 6 måneder senere...
Skrevet

Nå står det på infosidene at man ikke forplikter seg til noe ved å registrere seg, og at man vil få mulighet til å ta stilling til det dersom man skulle vise seg å være en match. Så da regner jeg med at evt mottaker ikke får noe info om potensiell donor før denne er spurt. Har man først sagt ja til en konkret donasjon er jeg enig i at man bør stå løpet ut, men slik det er lagt opp kan man fint registrere seg, og ta stilling til det dersom det blir aktuelt, uten å å måtte skuffe noen.

Vel, ikke vet jeg hva som skjedde på Rikshospitalet. Men faren min var satt igang behandling, også trakk benmargsdonoren seg. Dette kunne ha drept han!

Beskjeden vi fikk var at benmargsdonoren hadde trekt seg. Men det kan jo ha vært en sykehustabbe eller at benmargen var blitt forurenset, ikke vet jeg. Skuffelsen var iallefall ekstrem!

Gjest Nuppdupp
Skrevet (endret)

Er dette samme prosedyre som ved ryggmargsprøve omtrent?

åh nei du.. det gjelder ikke prøver. de tar det når personen er bevist. husker pappa tok det. han hylte og han hadde en stor smerteterskel. oi dette er fra 2007 hahaa

Endret av Nuppdupp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...