Gå til innhold

Egypt, hurgahda


lilje20

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og sambo reiser på kjærlighetsferie til Hurgahda i desember 07. Og vi lurer på om det er noen som har vært der som har noen tips?

*Hvordan er prisnivået, lønner det seg å ha med en del penger nedover?

*HVordan er vært i denne perioden? (vet at det ligger på breddegrad med kanariøyene, så det er vel god tempratur)

*Hvilken vaksine må man ta før avreise og hvor lenge i forveien lønner det seg å ta den? Noen bivirkninger av denne?

*Evt andre ting det er lurt å få med seg? Noe man burde rekke å oppleve?

Håper på svar! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Shanka_*

Jeg har vært der med min samboer januar 2006. En uke.. Temperaturen var grei på dagen sånn ca 23 grader, men på kvelden var den nede i 14... Så var ikke SÅ varmt... Men det er visst utholdelig å være der om sommern, så best å reise høst, vinter og vår:)

Vi tok noen vaksiner... Men husker ikke hva de het.. Forhør deg på helsestasjon/legen din:)

Hvilket hotel skal dere ligge på?

Jeg må bare advare deg litt, for i Hurghada er det mye fattigdom og mye stygt å se.. Vi holdt oss for det meste på hotellet. Der var det tilrettelagt for turister. VI hadde egen sandstrand, sportsaktiviteter, restauranter og butikker +++

Vi var på ettermiddagsutflukt til Ørkenen for å besøke en Beduinleir, det var veldig spennede og jeg anbefaler det. Vi reiste med Apollo, så de arrangerte diverse turer da:)

GOD TUR!:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er kjempefint utgangspunkt for en ferie med opplevelser og severdigheter.

En "kjærlighetsferie" ville jeg derimot heller lagt et annet sted. Det blir mye mas, fattigdom osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på Grand Resort, det ser veldig fint ut. Reiser med Ving.

Jeg kunne tenke med at det var en del fattigdom der, men regner med vi får en fin ferie alikevel.

Det er sånne tempraturer at det går ann å bade og kose seg i desember? Selv om det er kaldt på kvelden og natta så er vel ikke vannet så utrolig kaldt?

Er det mye å handle der? Hva anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i Hurghada i påsken 04 og selv om det var i april var det ikke mye til badevær(fikk da badet litt, men det blåste ganske mye....så har jeg da også badet i Spania i februar), så jeg tror ikke jeg ville ha stolt på at det er særlig varmt der nede i desember.

Bodde på Blue Village Saraya og synes det var et flott hotell, med basseng og spennende restauranter og strand ikke så langt unna. Det var ikke så mange butikker i nærheten der; en matvarebutikk, men ellers var det stort sett souvenirsjapper. Fant dette utdraget på http://www.altomreiser.no/destinasjon/140

I byens nordlige bydel, Downtown , finner man basaren. Her finnes alt fra frukt, messingprodukter, krydder, kamelskinn, bomullsvarer, smykker og souvenirer. I Hurghada sentrum er det ikke spesilet mye å handle, så enten drar du til Downtown, eller Sekalla sentrum, hvor det finnes kjøpesenter og taxfreee-butikker.. På samme side finner du også annen interessant informasjon. Og tar du et søk på Google finner du garantert masse som kan være av interesse.

Vi var der kun en uke, men i løpet av den reiste vi på guidede turer til både Luxor og Kairo. Egentlig anbefales det ikke å reise på mer enn én tur per ferieuke, men vi nektet å velge mellom Kongenes Dal/Hatshepsuts Dødstempel/Karnaktempelet og Pyramidene på Giza-platået/Sfinxen, så vi sa ganske enkelt: ja takk, begge deler. Men nå er nå engang jeg en person som simpelthen elsker antikk historie og mytologi, spesielt da egyptisk(i og med at jeg har studert egyptologi i ett år). Disse turene kan absolutt anbefales for de som liker den slags og guidene der nede er virkelig dyktige :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Var i Dahab for mange år siden. Bodde i palmehytte på stranda. Hippiested den gangen. Var også i Kairo, Luxor og Aswan. Men det beste med rødehavet er snorkling og dykking! Det må dere bare prøve! Tror det er best å bli med en båt ut til revene. De kjenner de beste snorkel/dykkestedene. Mulig dere trenger våtdrakt i desember?

Hvis dere skal på en utflukt vil jeg anbefale Luxor. Det er 23 mil. Til Kairo er det 53 mil. Ville også opplevd livet og stemningen i byen. Gjerne dratt på egenhånd med buss og overnattet en natt på et enkelt hotell. Kanskje tatt en seiltur på nilen med en feluca, åpen seilbåt.

Hvis dere liker å ri så er det hesteutleie enkelte steder. Nydelige spreke araberhester.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hei

Vi var i Hurgahada (to voksne + to barn) i mai 2005. Vi bodde på grand resort, og vi har faktisk ingenting å klage på. Dro inn til gamlebyen to ganger, der er selgerne ekstremt pågående. Før vi visste ordet av det sto vi alle fire utkledd som ali baba, og selgeren ble så sint at vi turte ikke forlate butikken uten å kjøpe noe. Så guttene våre endte opp med hvert sitt ali baba kostyme som enda ikke er blitt brukt...

Men ellers var det en flott ferie, nydelig mat - buffet - og ingen fikk noen store mageproblemer. Ellers holdt vi oss mest ved hotellet, som var veldig rent og ordentlig. Var ved sjøen to dager, men likte oss best ved bassenget.

Det var veldig varmt i mai, rundt 40 grader under hele oppholdet, men det blåste en del så det var levelig.

Og som kjærestepar kan dere selvfølgelig få en flott tur, det er jo hva dere selv gjør ut av det. Men det er en famileplass, og en god del barn er det der. Var hvertfall det når vi var der nede.

God tur....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_smile_*

Vi var der første uken i des.-05 og det var helt topp!!! Jeg drar dit gjerne igjen.

Det va rlitt utenfor turistsesongen så hotellet var ikke fullt. De sa vi var heldige med været og en dag var det 36 grader. Det var nesten for varmt men til vanlig er det ikke så varmt på den tiden. Det blåste en god del da vi var der men helt topp!!!

Sjansen for at det er regn er minimal siden det regner kun to-tre dager i året etter hva jeg har hørt ;) Det er jo bra med Egypt da!

Badevannet i bassenget var iskaldt mens rødehavet var deilig! Ikke av det aller varmeste men virkelig godt å avkjøle seg.

Angående vaksiner så vet jeg ikke. Jeg har alt fra før så jeg tenkte ikke noe på det men hør med din helsestasjon.

Vi hadde ikke med noe penger og det var ikke noe problem å ta ut penger.

Jeg anbefaler en liten safari-tur i ørkenen og se på beduiner-leir. Vi leide firhjulinger og kjørte i solnedgang!!! :hjerter: Romantisk!!!

Ellers er den egyptiske ølen å anbefale! Vi hadde all inclusive og der var den inkl. En god og mild øl!

Hard rock cafe var verdt et besøk når vi var lei hotellmaten for der var det god mat!

Kos dere masse! Jeg er misunnelig!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var meg ovenfor... Hvis du søket her på KG på Hurgada tror jeg du finner en del. Det gjorde jeg før vi dro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Ser det er mange som har forskjellige meninger om Egypt og Hurghada. :) Gleder meg til å dra alikevel. Jeg regner med at det lever opp til mine forventninger..

Vi skal jo reise for å få en fin uke med ferie, bading, opplevelse, shopping, god mat og kos! Ikke :regn: som det er her hjemme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Baremeg_*

Hei hei

Jeg og kjæresten var i Hurghada nå i juni.

Var utrolig varmt der, nesten uutholdelig så tror nok du har valgt et bedre tidspunkt for å reise der :)

Vi var der bare en uke, men vi koste oss masse :)

Vi var ute å spiste nesten hver kveld, og vil anbefale deg å dra til Hard Rock Cafè, i det området hadde de gjort det veldig fint.

Ellers så var jeg ikke imponert av selve byen....var en ganske slite by desverre.

Det er veldig billig der nede, så trenger ikke å spare så altfor mye vil jeg tro. Husk å avtale pris med taxiene før du setter deg inn, men vi hadde ingen negative opplevelser med taxier, alle var hyggelige. Selgerne kan være slitsomme, så vi holdtb oss unna sånne bazarer og "handle-gater".

Vi tok ingen vaksiner, men sverget heller til ido-form. Det er tabletter som stimulerer magen. De skal taes hver dag, og man skal helst begynne på de et par dager før avreise. Hadde også med imodium just in case ;) Vi holdt oss forøvrig unna råe grønnsaker og frukt. Jeg ble forøvrig litt dårlig da jeg kom hjem, så du kan jo høre med legen din om det er noen vaksiner dere kan ta.

Vi var bare på en utflukt, en snorklings utflukt. Den er absolutt å anbefale! Er noe av det meste spennende jeg har vært med på, og jeg glemte helt at jeg egentlig er redd for fisk :ler:

Vi fikk for øvrig beskjed om at rødehavet aldri blir kaldere enn 20 grader celcius, men vet ikke om det stemmer da ;)

Håper dere får en flott tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Dahab er det ikke koselig asså.

VIrker ikke hyggelig i Hurgada heller, hadde nemlig vurdert en svippe på tur til høste,men ingen sjans i havet jeg reiser dit.

Typen min og jeg har vært i Sharm El Sheik over 5 ganger, og har ikke noe å utsette. Jeg får gå i fred! VIktig. Tar ingen sprøyter, bare en til to imodium om dagen. Kamelturer, 4hjulinger, beduiner, tea og solnedgang. Vi fikk alt på vieokassette, kult å se nå.

Vi var her; http://sharmelsheikh.regency.hyatt.com/hya...otels/index.jsp

5 stjerners. Fikk det svinbillig via kampanje pådems egene hjemmeside!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok Hepatitt A-vaksine. Fikk ingen bivirkninger.

Vi bodde på Magawish Hotel litt utenfor Hurghada, i tillegg til at vi var noen dager i Kairo.

Var der i april, og da var det altfor varmt. Godt over 30 grader i skyggen hele tiden. Her står det litt om været:

http://www.apollo.no/Travelling+with+apoll...xor+(Facts).htm

Ville hatt med meg Kairo, Luxor og Nilcruise.

Det var dyrere enn jeg trodde der, men er vel helst jeg som er dårlig på å prute.. ;) Billig med taxi. Kjøpte papyrusbilder til 200 kroner. Var en del billige gullsmedforretninger, men vet ikke hvor ekte alt er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte papyrusbilder til 200 kroner.

Vi ble anbefalt å kjøpe papyrusbilder på museum hvor slike lages, for å forsikre oss om at de faktisk er laget av ekte papyrus. Vi var en tur innom et slikt papyrusmuseum og der fikk jeg med meg et bilde som er over en meter langt. Det henger på soveromsveggen min den dag i dag, gikk i en butikk her hjemme og fikk det rammet inn, og det er absolutt nydelig :rødme: Det kostet meg faktisk over 1200 kr, men det var vel verdt hvert eneste øre- I tillegg fikk vi et lite papyrusbilde med på kjøpet :tommel:

Endret av Altena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk tips angående å sjekke om det var ekte paprus eller ei, og om motivet var trykt eller malt på. Men husker neimen ikke hvordan vi sjekket det. Noen som husker kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Dahab er det ikke koselig asså.

Men i Sharm El Sheik er det skikkelig bra?

Kanskje du burde holde deg på Gran Canaria?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest_gjest_*

Hurghada er kåret til verdens styggeste turiststed, og det er nok riktig. Det er ikke pent der. Det meste av stedet er bygd opp for turister, og det ser ut som en ikke helt ferdig, og ikke helt godt planlagt byggeplass.

Jeg har vært der for noen år siden - og det kom nærmest som "tillegg" fordi vi bestilte cruise på Nilen (kjempeflott), og tenåringene som var med ville gjerne ha sol og bad etter å ha sett på gammal stein i en uke.

Stranda var ok, hotellet var ok - men stedet var, - vel - stygt.

Men kanskje det passer for kjærlighetsferie - da ser man vel stort sett bare hverandre og hotellrommet åkkesom , så det er samme hvor det ligger.

GOd tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får en fin uke der! vi var på bryllupsreise dit og stor koste oss. Hvis dere liker å dykke/snorkle så har dere virkelig mange flotter minner å ta med hjem. Dra ut med en av snorklebåtene. Men hvis de lokker med en tur ut med et besøk på en ødeøy for å se på solnedgangen, ville jeg ha droppet det. for ødeøya er ikke så øde som man skulle tro. Vi holdt på å kjede livet av oss.

Ellers vil jeg på det varmeste anbefalle en tur til Luxor, bare sørg for å ha med mye vann. Da mener jeg MYE! for i KOngenes dal er det hinnsides varmt. Men det er en opplevelse for livet.

Selgerne er som alle sier fryktelig innpåslitne. og jeg har aldri følt meg så beglodd når jeg gikk rundt i knebukse. så jeg kjøpte fort en lang sjarong. de stopper en for hvert sek. og det er måte på hvor mye du gidder å kikke på papyrus, parfyme og gull. Stedet i seg selv er lite sjarmerende, men siden vi er glad i å bade og se på sjølivet var dette som å svømme i et akvarium for oss. Og vi lever ennå godt på minnene, selv 2 år tilbake.

GOD TUR! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at noen ikke er like fornøyde med stedet. Jeg tenker som så at jeg vet om dette og da er det på en måte ikke noe å bli skuffet over. Vi tar dette som er ferie for å få sett litt på gammel historie, shoppe og bare (dykke). Hvis man er ute etter en sydenferie så er vel ikke Egypt stedet å reise og det burde man jo skjønne når man bestiller for Egypt ligger jo i Afrika... Hvis man er ute etter et badested så burde man heller reise til Kanariøyene mener nå jeg... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i Sharm El Sheik er det skikkelig bra?

Kanskje du burde holde deg på Gran Canaria?

Gran Canaria?

Hva fikk deg til å tro jeg ville reist dit :overrasket: Ikke vært der, skal ikke dit heller. Dårlige hoteller der jo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...