Gå til innhold

Hvordan takle gamle/nye problemer - og komme videre?

Tiqa

Anbefalte innlegg

Hei...

Jeg fant ikke noe annet forum enn "Samliv" som dette passer inn i, selv om dette også blir feil. Moderatorer, flytt om ønskelig.

Jeg ønsker ikke å gå veldig detaljert inn på noe her - jeg har et åpent nick, og føler ikke spesielt for å dele alt med hele verden.

Men saken er at jeg nå har "gått på trynet" etter flere års hektisk innsats - både privat og ang. jobb/utdanning.

Jeg har opplevd en god del, og det er ikke bare av det enkle.

Det gjør ingenting det - men jeg må lære meg og deale med det.

Jeg har nemlig hittil klart alt tilsynelatende utrolig bra - før jeg gikk på en smell for ikke lenge siden.

Det er en ærlig sak, og jeg er hverken stolt eller flau over dette.

Men jeg må virkelig klare å komme meg videre.

Har begynt med behandling - og det jeg trodde var "noe nytt" (stress på jobben), tror jeg nå er en hel del mere - fra tidligere, som ikke er blitt bearbeidet som jeg trodde før.

Hva gjør man for å takle slikt?

Har dere opplevd noe lignende?

Hvilke tanker bør jeg spørre meg selv - hvilke problemstillinger bør jeg ta et standpunkt til?

Jeg er skikkelig lei meg nå, iblandet veldig glad i små øyeblikk.

Merkelig følelse.

Jeg er veldig motivert for å jobbe meg gjennom dette - men trenger litt hjelp.

Noen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

hei,

synes du skal bestille en legetime jeg, og søke råd der!!

jeg personlig har hatt veldig god nytte av å gå på et yogakurs - blir deilig avslappet og tom i hodet. Men prøv hos legen din først!!

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har begynt med behandling - og det jeg trodde var "noe nytt" (stress på jobben), tror jeg nå er en hel del mere - fra tidligere, som ikke er blitt bearbeidet som jeg trodde før.

Hva slags behandling er det du har begynt med?

Jeg har flere venner som har hatt positive erfaringer med å gå til psykolog. Du kan kontakte fastlegen din å få henvisning til psykolog.

Siden du er såppas vag i beskrivelsen av opplevelsene dine er det litt vanskelig å gi noen råd. Kanskje dette kan hjelpe: Jeg har hørt om en metode som går ut på å finne ut hva/hvem det er som stresser deg/ gjør deg lei deg og så få hjelp av psykologen til å takle dette. Man lærer seg en slags forsvarsstrategi - man erkjenner at A gjør deg feks sint, lar seg selv føle på det sinnet og så legge det fra seg. Følelsene vil komme opp igjen, men for hver gang vil det være litt lettere å takle.

Dette ble litt klønete forklart, men jeg tror dette kan ha mye for seg hvis man får hjelp av en dyktig psykolog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Duchess

Psykologer er ikke dumme, eller annen veiledning av noe slag..

Kom deg til legen og hør med han, han er det som best kan gi deg råd og hjelp videre på veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til akupunktur, samt driver med litt meditasjon o.l. aktiviteter.

Psykolog har jeg tidligere vært innom, da jeg var yngre, men dette var ikke noe for meg. Det var jeg som satt og la frem mine teorier - som psykologen bare nikket til - så det var null å hente.

Lege er heller ikke aktuelt, da min erfaring er at de symptombehandler, og det er jeg ikke ute etter.

Junebug, jeg driver selv litt med denne metoden du beskriver, og det fungerer faktisk veldig bra.

Har allerede blitt klarere - hele situasjonen.

Takk for svar og innspill!

Jeg skal jobbe med saken... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologer er forskjellige de som alle andre. Du må bare finne den rette. Og gjør du det kan du ha stort utbytte av det.

Har selv gått til psykiater og fikk utbytte av det. Så mange ting klarere og forstod hvorfor jeg reagerte sånn og sånn i ulike sitausjoner.

Idag finnes det forøvrig mange forskjellige behandlingstilbud. Leste om en metode der behandleren banket lett på forskjellige plasser på kroppen mens pasienten konsentrerte seg om problemet. Det virket faktisk selv om det høres rart ut!

Men jeg husker ikke hva det het.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Psykologer kan mulig hjelpe, men ofte er det tidkrevende og ofte sperrer man seg for å ta tak i det som virkelig ligger under og er grunnen til problemene. Kan være en mulighet å lære seg pusteteknikker - for å komme i kontakt med følelsene sine, eller tft - tankefeltterapi - der du ganske raskt kommer til bunns. Se www.aruna.no. Eller www.alternativsenteret.no.

Der finnes linker for andre alternative behandligsformer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tiqa!

Å meditere er bra.

Fint om du klarer å tenke positivt. Problemer er til for å løses.

Kan du kalle dem utfordringer ?

Ta tak i de små øyeblikk og gjør dem større.

Finn flere gode øyeblikk.

Være god med seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest,

det er tydeligvis enkelte her som fatter litt av hva jeg mener - takk til dere alle sammen! :)

Til deg - ikke alt kan beskrives konkret, og ikke alt kan -eller skal - skjønnes av alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nok ingen fasitsvar på hvordan man skal takle sånne ting, ei heller hva man skal spørre seg selv om. Vi er alle forskjellige, og har forskjellige opplevelser og grunner til å møte veggen.

Psykolog er et godt alternativ, men det er tidkrevende!

Man må først av alt finne en psykolog hvor kjemien stemmer. En man føler at bryr seg, en man føler man kan stole på.

Hvis problemene ikke er for store, kan en god venn være nok. Ofte hjelper det mye å fa sagt det høyt, ikke bare tenkt på det.

Men det må være en godt voksen og moden person, helst en med livserfaring nok til å vite hvordan dette oppleves.

Det farligste er en venn/venninne som er for ung, som ikke forstår, men som er veldig rask til å gi råd i hytt og pine.

Rådene, valgene og veien ut av problemen må du finne selv. Du trenger bare en guide som kan hjelpe deg med å sortere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...