Gå til innhold

Ungdom og røyk

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er selv 20 år og har aldri smakt en eneste røyk - noe jeg faktisk er stolt av. Innad i vennekretsen min har det også blitt slik at røyking blir sett på som "ukult" hvis jeg kan bruke det uttrykket. Slik har det egentlig vært siden røykeloven kom og synes i grunn det er knallbra.

Når det gjelder tenåringer som røyker er det vel litt som alkohol, hvis man har bestemt seg for å prøve, så gjør man det gjerne uansett hva foreldrene sier eller gjør. Jeg tror ikke man vinner debatten om røyk med ungdommen hvis man blir sint. Her tror jeg man faktisk må snakke med de unge på en saklig og rolig måte. En del unge vil jo gjerne bli voksne fortest mulig - og det kan kanskje være lurt å behandle dem deretter, det vil si, snakke om problematikken rundt det å røyke på en voksen måte.

Det kan godt hende det ikke funker, men jeg har faktisk tro på at forebygging og informasjon er viktig i såmåte. Jeg har ingen barn selv, så jeg vet ærlig talt ikke helt hvordan jeg skulle gått fram, men tror det er som sagt lurt å rett og slett ta det opp med den ungdommen det gjelder.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...