kamela Skrevet 25. juli 2007 #21 Skrevet 25. juli 2007 Jeg håper at røyking blir mer og mer "ut" og at poden holder på sitt standpunkt pr. idag, nemlig at det er æsj!
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #22 Skrevet 25. juli 2007 han er en fin ungsom ellers da, så det går nok bra:) No such thing! Selv da jeg vokste opp (på 80-tallet) var det ingen jeg ville klassifisere som "fin ungdom" som røykte. I en alder av 29 år har jeg (fremdeles) ingen venninner (fra barndommmen og møtt senere) som noen gang har røykt.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 25. juli 2007 #23 Skrevet 25. juli 2007 No such thing! Selv da jeg vokste opp (på 80-tallet) var det ingen jeg ville klassifisere som "fin ungdom" som røykte. I en alder av 29 år har jeg (fremdeles) ingen venninner (fra barndommmen og møtt senere) som noen gang har røykt. Tåpelig utsagn ... man kan selvsagt være en flott ungdom selvom man røyker ..
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #24 Skrevet 25. juli 2007 Tåpelig utsagn ... man kan selvsagt være en flott ungdom selvom man røyker .. Etter min mening er røyking uforenenlig med "flott ungdom". Røyking er ekkelt, skadelig, ukult og bare teit. Ingen "flotte ungdommer" gjør sånt mot seg selv eller omverdenen. Eneste grunnen til at enkelte røyker er at de vil gjøre opprør og være "bad" (altså det motsatte av "flott ungdom" )
Gjest vimselot Skrevet 25. juli 2007 #25 Skrevet 25. juli 2007 Jeg begynte å røyke da jeg var ung, men slutta plutselig. Jeg røyka daglig, men ikke når mine foreldre så meg. En dag ble jeg lei, og kasta faktisk sigarettene. Holdt meg unna røyk i par, tre år, men begynte dessverre igjen (skulle bare smake, en røyk var jo ikke så farlig...men det var det jo, ergo begynte jeg igjen) Og da jeg begynte igjen, med bare den ene røyken, var jeg avhengig i løpet av kort tid. Siden han er 14 ts, kan du håpe at han slutter, men det er lett å bli avhengig av røyk. Jeg fikk en sånn "aha-opplevelse", dvs jeg innså hvor dumt det var, og siden jeg røyka i det skjulte (fire sig per dag cirka), var kanskje det en medvirkende faktor til at jeg slutta... Men jeg begynte altså igjen senere. Tror ikke på kjeft og inndragning av lommepenger. Men en 14-åring forstår at det er dumt, og vil respektere at det ikke skal røykes hjemme, dvs. inne i alle fall eller når foreldrene ser på. Er vel 18-årsgrense for å få kjøpt røyk, men dette får ungdom tak i, om de røyker... Har ikke lest hele tråden, bare si at dere vet han røyker, men at det ikke er tillatt hjemme pga. at dere ikke liker det, og at dere håper han slutter. Trenger ikke gjenta dette, bare konstater det overfor han. Vet ikke hvor lett det er å slutte, selv om man bare har røykt i 7 mnd...og bare er 14...
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #26 Skrevet 25. juli 2007 Kjør tvangsavvenning. Dvs ta han med på ferie på en hytte el, og sørg for at han ikke har tilgang til tobakk i tre uker.
Gjest ts Skrevet 25. juli 2007 #27 Skrevet 25. juli 2007 Kjør tvangsavvenning. Dvs ta han med på ferie på en hytte el, og sørg for at han ikke har tilgang til tobakk i tre uker. Jeg tror ikke tvang er veien å gå. Nå røyker ikke jeg da, men jeg husker fra min egen barndom at hvis forelderene mine prøvde å tvinge meg til noe jeg ikke ville, så ble det iallfall bare værre. Dessuten har vi ingen hytte Gutten har jo også en mor, selvsagt, og nå for tiden er han veldig mye hos henne. Før var han nesten alltid hos oss, men siden hun bor nærmere sentrum enn vi gjør, er det selvfølgelig "bedre" å være der, nærmere kompisene og sentrum.. Også røyker hun selv da, så hun kjenner vel ikke lukta av røyk på gutten.... Føler litt at far og mor må ta tak i dette, jeg er jo "bare" stemor. Men, jeg er bryr meg selvfølgelig om han. Ang fin ungdom. Jeg har heller ingen barndomsvenner som røyker, og svært få i min omgangskrets i voksen alder røyker, men jeg vil da ikke karakterisere alle som røyker som "ikke-fine" likevel. Det syns jeg blir hoverende og nedsettende. Alle gjør dumme ting i ungdommen som vi angrer på senere i livet, man skal derfor holde seg for god for å sitte på sin høye hest og hovere!
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #28 Skrevet 25. juli 2007 Alle gjør dumme ting i ungdommen som vi angrer på senere i livet, man skal derfor holde seg for god for å sitte på sin høye hest og hovere! Ingen som hoverer her! Jeg bare påpeker at det å røye er IKKE å være "fin ungdom". Dessuten er det faktisk svært mange som ikke har gjort så dumme ting i ungdommen. Og mange av oss har holdt oss i skinnet nettopp fordi det var det eneste som var akseptert hjemme.
Gjest Blondie65 Skrevet 25. juli 2007 #29 Skrevet 25. juli 2007 Hva man skal gjøre? Ingenting. Man kan fastsette regler - som trådstarter og mannen har gjort - for eget hjem og eiendom. Man kan fortelle om hvorfor man helst så at barnet ikke røykte. Da har man laget nok vesen om saken og bør stoppe der. Dette ganske enkelt fordi at røyk er og blir en del av ungdomsopprøret, og jo MER vesen det blir av det hjemme jo "gøyere" er det å gjøre det i ren protest. Ikke alle ungdommer velger dette som ungdomsopprør og ikke alle reagerer likt heller. Men jeg tror at det å lage forbud som ikke kan overholdes (ref. Tweeks innlegg i tråden om alkohol) eller gjennomføres fordi man ikke har maktmidlene som skal til bare er bortkastet energi. Si fra hva man synes, gi restriksjoner om hvor det kan røykes, og det var det.
Frøken Frigg Skrevet 25. juli 2007 #30 Skrevet 25. juli 2007 Jeg sluttet å røyke etter å ha lest "Endelig ikkerøyker". Han som har skrevet den, tror han heter Carr, har også skrevet en bok rettet mot foreldre som vil få sine tenåringer til å slutte å røyke/ikke begynne å røyke. Jeg er ikke sikker på om denne boken er oversatt til norsk. Jeg skal ikke si at bøkene hans er en vidundermedisin som fungerer på alle, men han fikk iallefall meg til å slutte å røyke. Jeg hadde røyket daglig siden jeg var elleve, jeg likte å røyke, og sluttet utelukkende på grunn av dårlig økonomi. Med andre ord var jeg overhode ikke motivert for å slutte, men etter å ha lest ferdig boken har jeg ikke hatt lyst på røyk igjen.
milla-mor Skrevet 25. juli 2007 #31 Skrevet 25. juli 2007 (endret) noen i min familie inngikk en avtale med sine to barn da de var henholdsvis 12 og 14 år gamle. "hvis dere ikke røyker, eller drikker før dere er 18, betaler vi lappen for dere". dette funket flott, for jeg er jevnaldrende med dem, og har aldri sett dem røre alkohol, eller røyk. vært på fester med dem òg. de holdt seg til avtalen. røyking har aldri vært et issue for meg, for èn i familien døde av lungekreft da jeg var i opprørs-alderen, men dersom jeg drakk, fikk jeg ikke ukepenger på en mnd. så jeg drakk minimalt... måtte jo ha penger til shopping! kjæresten min begynte å røyke på trass i ung alder, og er idag kjempeavhengig. det er ikke noe man vokser av seg... virkelig ikke. Endret 25. juli 2007 av milla-mor
asterix Skrevet 25. juli 2007 #32 Skrevet 25. juli 2007 Takk for gode innspill Tro meg, denne gutten er vokst opp med negative holdninger til røyk! Og, han er blitt lovet halve sertifikatet av sin farmor hvis han er røykfri når han er 18 (der sparte hun de pengene ). Min samboer, altså guttens far, har røyka siden han var 15 år, og strevde i årevis med å slutte. Det vet gutten inderlig godt! ... "Negativ" holdning i ord hjelper jo fint lite om en eller begge foreldre selv røyker. Går jo ikke å få et barn til å ta inn over seg at røyking er hjernedødt og idiotisk, når en av foreldrene selv røyker, om ikke barnet da også oppdras til å mene at denne forelderen er en hjernedød idiot...
Gjest vimselot Skrevet 25. juli 2007 #33 Skrevet 25. juli 2007 Svarer noen her som er ikke-røykere? Man blir ekstremt og raskt avhengig av røyk. Dessverre. Da jeg slutta da jeg var ca 14, var det pga at jeg var så lei av det og den største grunnen, av å alltid måtte skjule det for foreldrene mine... Er usikker på årsaken til at jeg sluttet, (noe med å bli sunn) men hadde det vært tillatt å røyke åpent hjemme, tror jeg ikke jeg hadde slutta. Jeg syntes ikke det var tøft å røyke. Det var tøffere å ha kule klær... Men begynte igjen, etter noen år. Da var jeg gammel nok, men min far så litt rart på meg når jeg tok fram sig.pakka. Han sa ikke noe, ikke jeg heller, men jeg så at han hadde trudd og self håpet jeg hadde slutta å røyke for godt (det lukta jo røyk av meg når jeg var 14). Vet hvordan røyk lukter, på avstand også, siden jeg i perioder røyker lite... og har hatt menn som har kommet rett fra pc og røyk og da har det stinket guffent... La han finne ut av dette selv, han er ikke ni år... Men det kan kanskje være lurt å late som dere ikke vet at han røyker, vet han at dere vet det eller tar dette opp med han... Vel, da vet han at dere vet det, og kan egentlig fritt røyke på gutterommet, eller i hagen. Vet jeg har motsagt meg selv mht til siste innlegg i denne tråden, men.
Gjest vimselot Skrevet 25. juli 2007 #34 Skrevet 25. juli 2007 noen i min familie inngikk en avtale med sine to barn da de var henholdsvis 12 og 14 år gamle. "hvis dere ikke røyker, eller drikker før dere er 18, betaler vi lappen for dere". dette funket flott, for jeg er jevnaldrende med dem, og har aldri sett dem røre alkohol, eller røyk. vært på fester med dem òg. de holdt seg til avtalen. Ja, har også sett dette i min familie og de barna røyker ikke, selv om de har fått lappen, osv.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #35 Skrevet 25. juli 2007 Å vokse opp med foreldre som røyker kan på ingen måte kalles å vokse opp med negative holdninger til røyk!! Alle foreldre må være sitt ansvar bevist å gå forann med et godt eksempel. Ellers kan de søren meg ikke forvente noe mer av barna heller.
milla-mor Skrevet 25. juli 2007 #36 Skrevet 25. juli 2007 Å vokse opp med foreldre som røyker kan på ingen måte kalles å vokse opp med negative holdninger til røyk!! Alle foreldre må være sitt ansvar bevist å gå forann med et godt eksempel. Ellers kan de søren meg ikke forvente noe mer av barna heller. så enig, så enig! faren til barnet mitt røyker, men han går alltid utenfor, og prøver å skjule det. nå er hun ennå ikke tre år, men jeg er ganske sur på ham likevel... det blir ikke så lett for meg å ha en anti-røyk holdning overfor henne når pappa`n røyker.
Gjest ts Skrevet 25. juli 2007 #37 Skrevet 25. juli 2007 Det finnes jo faktisk familier hvor ungene har vokst opp med foreldre som røyker, men med andre familiemedlemmer som har negative holdninger til røyk. Dessuten, som jeg skrev før, har min samboer forsøkt i åresvis å slutte å røyke, og det har sønnen vokst opp med. Moren har, så vidt min samboer har fortalt meg, også forsøkt å slutte flere ganger. Ikke alle barn av røykere begynner å røyke, min far røyka gjennom hele min oppvekst, og jeg har aldri vært inne på tanken om å begynne å røyke engang.. Mange av mine venninners foreldre røyka også, men ingen av mine barndomsvenninner røyker i dag. Jeg syns Blondie65 hadde et godt innlegg:)
Rosalie Skrevet 25. juli 2007 #38 Skrevet 25. juli 2007 Kjør tvangsavvenning. Dvs ta han med på ferie på en hytte el, og sørg for at han ikke har tilgang til tobakk i tre uker. Det hjelper ikke. Røykte selv i den alderen, og røykte ikke når jeg var med familien. Noen ganger holdt jeg opp i månedsvis, men når sjansen bydde seg, begynte jeg på igjen.
Lourdes Skrevet 25. juli 2007 #39 Skrevet 25. juli 2007 Det er heeelt uakseptabelt. Nå røyker hverken faren, jeg, moren eller stefaren, så jeg tror og håper at han skjønner han skjønner holdningen vi har. Her i huset har han allerede fått beskjed om at vi finner ut at han røyker så inndras alt av playstation, pc mm. og vi kjenner folk OVERALT og vil få høre det samme hvor diskret han gjør det. Nå er han bare snart 10 år da, men jeg har faktisk sett de på hans alder røyke Greit å begynne tidlig med advarselene.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #40 Skrevet 25. juli 2007 Jeg vil heller se ungene mine røyke, enn å ligge drita fulle i vegkanten med tequila flaska i handa. Hvor mange av de som begynner å røyke tidlig unngår alkohol? Det er gjerne en sammenheng der.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå