Gå til innhold

Ungdom og røyk

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Litt inspirert av den tråden med ungdom og alkohol; hva er deres holdninger til ungdom og røyking? Min snart 14 år gamle stesønn røyker, og jeg er ganske sikker på at han har gjort den i alle fall et halvt år.

Hvordan reagerer vi som foreldre/steforeldre? Gode råd og erfaringer mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Ikke med sinne/kjefting hvertfall. Dere kan jo prøve på en ikke-belærende måte å informere ham om risikoen ved røyking. Grunnen til at jeg stresser at dere ikke må mase er at ungdom jo har en tendens til å gjøre akkurat det motsatte av det foreldrene ønsker, spesielt hvis de kommer med en "jeg vet best"-holdning.

Ellers er vel dette noe de fleste vokser av seg? Det gjorde hvertfall jeg. Det er noe som er morsomt/tøft når man er yngre og så mister det mye av tiltrekningskraften når man blir eldre. Husker du ikke hvor forførende deilig det var med litt forbuden frukt?

Skjønner at dere ikke er overbegeistret, men tross alt så er det vel ikke det verste som kunne skjedd.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde syntes det hadde vært værre om tenåringen min hadde begynnt å røyke hver dag, enn om han eller hun hadde begynt å drikke litt en helg inni mellom.

Røyking er en livsfarlig vane som sjelden begrenses til fest. Mens lærer man barna sine måteholden omgang med alkohol er dette en vane som ikke skader dem nevneverdig.

Jeg hadde gått inn med harde skyts i alle fall.. Kanskje ikke ukepenger på en stund? Noe som svir litt.....

Skrevet
Ikke med sinne/kjefting hvertfall. Dere kan jo prøve på en ikke-belærende måte å informere ham om risikoen ved røyking. Grunnen til at jeg stresser at dere ikke må mase er at ungdom jo har en tendens til å gjøre akkurat det motsatte av det foreldrene ønsker, spesielt hvis de kommer med en "jeg vet best"-holdning.

Ellers er vel dette noe de fleste vokser av seg? Det gjorde hvertfall jeg. Det er noe som er morsomt/tøft når man er yngre og så mister det mye av tiltrekningskraften når man blir eldre. Husker du ikke hvor forførende deilig det var med litt forbuden frukt?

Skjønner at dere ikke er overbegeistret, men tross alt så er det vel ikke det verste som kunne skjedd.

Man vokser vel ikke av seg avhengigheten til nikotin.. Det er noe annet å prøve røyk et par ganger enn å røyke et halvt år.

Gjest Bakern
Skrevet
Man vokser vel ikke av seg avhengigheten til nikotin.. Det er noe annet å prøve røyk et par ganger enn å røyke et halvt år.

Hun sa ikke hvor mye han røyker, men det er jo ikke sånn at man blir avhengig i en fei. Uansett er det mange som vokser det av seg selv om de blir "avhengige". Mennesker har jo som kjent fri vilje.

Ellers er det en elendig idé å kutte ukepenger. Du skaper bare en trasstemning som får han til å ville røyke enda mer, det kan jeg fortelle av egen erfaring.

Gjest Cirka
Skrevet

Det er ikke spesielt trivelig å finne ut at barna røyker. Å sette i gang en massiv reaksjon vil neppe bidra til annet enn å skape avstand mellom dere. Snakk skikkelig med han om hvilke konsekvenser dette kan få, og be han holde seg ute av syn for dere når han røyker. Så er det bare å håpe på at han finner det unødvendig å røyke, helt av seg selv. Ikke mas om det og gjør det til noe fanesak.

Jeg er ikke enig i at det er bedre at en ungdom drikker alkohol. Alkoholens skadevirkninger er totalt utslettende på alle livsområder. En kjent sak er det også at jo tidligere en ungdom begynner å drikke alkohol, jo mer drikker han/hun senere i livet. Dessuten har så unge mennesker spesielt dårlige forutsetninger for å takle rusen.

Gjest kinny
Skrevet

jeg har røykt siden jeg var 12 år, og har alltid fått tak i røyk på en eller annen måte. Samme hva mamma og pappa hadde gjort, så tror jeg ikke at jeg hadde sluttet.

tror det er lite man kan gjøre for å stoppe det, annet enn å fortelle konsekvensen av røyking.

Gjest kinny
Skrevet

Jeg vil heller se ungene mine røyke, enn å ligge drita fulle i vegkanten med tequila flaska i handa.

Skrevet

Synes likevel det er et tåpelig utgangspunkt, da det som oftest er i den alderen mange begynner å røyke, og gjerne aldri slutter. Om man tror og håper at man skal ha noe som helst påvirkningskraft på om ungdommen fortsetter å røyke eller ikke, blir det utrolig tafatt å håpe på at han vokser det av seg.

Gjest Gjest
Skrevet
Synes likevel det er et tåpelig utgangspunkt, da det som oftest er i den alderen mange begynner å røyke, og gjerne aldri slutter. Om man tror og håper at man skal ha noe som helst påvirkningskraft på om ungdommen fortsetter å røyke eller ikke, blir det utrolig tafatt å håpe på at han vokser det av seg.

Hva synes du man skal gjøre da?

Ps. dette er ikke sarkastisk, jeg er oppriktig interessert i hva du ville gjort.

Skrevet
Jeg vil heller se ungene mine røyke, enn å ligge drita fulle i vegkanten med tequila flaska i handa.

For mange ungdommer er det vel kanskje lettere å se konsekvensen av å drikke seg drita fulle på tequila enn det å røyke (med tanke på hvor dårlig de kommer til å være dagen derpå..). Særlig siden foreldre ofte røyker og ikke viser interesse av å slutte å røyke. "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" funker ikke på ungdom.

Gjest kinny
Skrevet

Kan jo alltids håpe av han "vokser" det av seg. Selv om det er lite sannsynlig. Men tror heller ikke at det hjelper å kutte ned på ukeslønn, sjekke han hele tiden for sigaretter osv..

En ting som funket på en kompis av meg på ungdomsskolen, var at foreldrene sa at hvis han begynte å røyke, ville de ikke betale førerkortet hans.

Og han røyka ALDRI, fordi foreldrene hans lukta det med en gang.

Er jo verdt et forsøk?

Gjest kinny
Skrevet
For mange ungdommer er det vel kanskje lettere å se konsekvensen av å drikke seg drita fulle på tequila enn det å røyke (med tanke på hvor dårlig de kommer til å være dagen derpå..). Særlig siden foreldre ofte røyker og ikke viser interesse av å slutte å røyke. "Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør" funker ikke på ungdom.

Ja, det er sant. men den rusen som alkoholen gir, er mye lettere å "like", enn røyk.. Si meg den 20 åringen som IKKE drikker? Du finner langt flere som ikke røyker ihvertfall.

Skrevet
Hva synes du man skal gjøre da?

Ps. dette er ikke sarkastisk, jeg er oppriktig interessert i hva du ville gjort.

Jeg ville ha prøvd å prate med gutten, og informert han om at vi som foreldre langt fra er blinde, og at vi faktisk vet hva som foregår. Samtidig ville jeg sagt at det aldri vil bli aktuelt å røyke i mitt hus, og henvist til informasjon om sykdommer/skader på kroppen forårsaket av røyking. Til slutt ville jeg ha sagt at jeg var klar over at han ikke nødvendigvis ville høre på oss når det gjaldt dette, men at vi håpte at han var fornuftig nok til å ta riktig avgjørelse selv.

Det er mulig jeg kommer til å love mitt/mine fremtidige barn at vi skal betale sertifikatet hans/hennes den dagen han/hun fyller 18 dersom han/hun ikke røyker, så om jeg hadde tatt han/henne i røyking ville det ikke vært aktuelt lenger.

Jeg sier ikke at dette er fasiten til hva som vil løse problemet, det er også godt mulig jeg vil forandre mening om jeg en gang skulle sitte med denne problemstillingen. Poenget mitt er at hvis man har tro/håp om at det kan hjelpe å ta opp emnet med gutten, så ville jeg heller ha prøvd, enn å tenke "jaja, han vokser det av seg".

Skrevet

Å lære opp barna til å ha en negativ holdning til røyking bør man gjøre helt fra de er små så slipper man dette problemet.

Gjest Gjest
Skrevet

Mulig sertifikat-trikset virker på røyking, men ikke prøv det på alkohol! De av vennene mine som hadde det sånn turte ikke dra hjem om natten når de var drita av frykt for å ikke få lappen. Vil heller at ungen skal komme hjem enn at h*n skal ligge full i grøftekanten.

Tror vel også at dette kan slå uheldig ut når det gjelder røyking. Det blir mer fokus på å skjule ting for foreldrene enn kommunikasjon. Tror ikke det er så bra.

Men gode samtaler om hva som er farene med røyking er nok lurt!

Gjest Gjest
Skrevet
Mulig sertifikat-trikset virker på røyking, men ikke prøv det på alkohol! De av vennene mine som hadde det sånn turte ikke dra hjem om natten når de var drita av frykt for å ikke få lappen. Vil heller at ungen skal komme hjem enn at h*n skal ligge full i grøftekanten.

Da har foreldrene gjort en dårlig jobb. Dersom jeg hadde inngått en slik avtale med mine foreldre da jeg var ung tenåring, hadde jeg aldri i livet hatt samvittighet til å lure dem.

Gjest Gjest
Skrevet
Da har foreldrene gjort en dårlig jobb. Dersom jeg hadde inngått en slik avtale med mine foreldre da jeg var ung tenåring, hadde jeg aldri i livet hatt samvittighet til å lure dem.

Foreldrene legger jo ofte opp til det selv ved å "klikke" hvis barna drikker eller røyker. Det skaper jo ikke akkurat et klima hvor man har lyst til å dele ting som kan være vanskelige. Og enten vi liker det eller ikke så er gjennomsnittlig debutalder for alkohol 14,5 år.

Skrevet
Å lære opp barna til å ha en negativ holdning til røyking bør man gjøre helt fra de er små så slipper man dette problemet.

Takk for gode innspill :)

Tro meg, denne gutten er vokst opp med negative holdninger til røyk! Og, han er blitt lovet halve sertifikatet av sin farmor hvis han er røykfri når han er 18 (der sparte hun de pengene ;) ). Min samboer, altså guttens far, har røyka siden han var 15 år, og strevde i årevis med å slutte. Det vet gutten inderlig godt! Sambo har nå vært røykfri i over et år :) .Vi har regna ut hva det koster å røyke i et år, da gjorde han store øyne, gitt :ler: Han har alltid vært veldig opptatt av hva ting koster, og at man må spare osv...

Ingen her i huset har kjefta på han, bortsett fra sa samboeren tok han i regelrett løgn. Han er klar over at han ikke får røyke inne, og heller ikke på eiendommen. Han prøvde jo å nekte da, men med en gravid stemor med overfølsom luktesans og en far med nyfunnet luktesans, så gikk det jo ikke så bra, kan dere si....

Vi er klar over at kjefting er nyttesløst, inndragelse av lommepenger er også uaktuelt, da jeg er av den oppfatning at det bare gjør gutten trassigere.

Nei, huff, vi må vel bare akseptere det. Og håpe han tar til vettet før han blir helt nikotinslave. Jeg tviler sterkt på det, siden han iallfall har røyka siden like etter jul.

Det er bare så trist å innse at gutten ødelegger helsa si, selv etter han har sett faren slite med å slutte i åresvis. Men, men han er en fin ungsom ellers da, så det går nok bra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...