Gjest Vampyra Skrevet 24. juli 2007 #21 Skrevet 24. juli 2007 Jeg har null medlidenhet! Jeg er som mange andre drittlei fremgangsmåten deres, og går surt forbi dem. Men stiller dere ikke spørsmål ved at de faktisk reiser hit ene og alene for å tigge?? At noen av de sier at de er musikere og ikke tiggere mener jeg er latterlig. Hadde de vært musikere kunne de søkt seg en jobb i hjemlandet, eller her. Nei, slipp heller inn de som ønsker å gjøre en skikkelig jobb for pengene! At man tror man kan komme hit for å tigge til seg noen lettjente penger blir helt feil i mine øyne.
Gjest Cirka Skrevet 24. juli 2007 #23 Skrevet 24. juli 2007 Sigøynere er noen skøyere, dere ! Vel...noe mangler! Det som mangler er historien til sigøynerne, taterene, samene, kvenene...og det i møtet med norske myndigheter på sitt verste. Sikker på at det ikke bare er meg som er informert om hva konsekvensene av tidligere behandling av disse minoritetene har betydd for dem som gruppe. Å ikke se sammenhengen inn i dagens situasjon, blir som å sette på skylapper.
aline Skrevet 24. juli 2007 #24 Skrevet 24. juli 2007 Jeg blir litt sjokkert over holdninger at man ikke gir for enhver pris. Jeg tror denne formen for ignorering av nød skaper et kjølig samfunn. Jeg kjenner litt etter på magen, og når det kjennes riktig gir jeg. jeg gir ikke til tiggere, uansett, og det er ikke snakk om å ignorere nød, men å velge å gi penger til steder jeg tror funker istendenfor rett i lomma på folk på gata. personlig tror jeg man hjelper bedre og flere vanskeligstilte ved å f.eks gi penger til frelsesarmeen og andre som jobber med å hjelpe rusmissbrukere, alkoholikere, uteligger etc.
Gjest Tweek Skrevet 24. juli 2007 #25 Skrevet 24. juli 2007 Har dere sett south park episoden når byen blir invadert av tiggere?
Gjest Cirka Skrevet 24. juli 2007 #26 Skrevet 24. juli 2007 jeg gir ikke til tiggere, uansett, og det er ikke snakk om å ignorere nød, men å velge å gi penger til steder jeg tror funker istendenfor rett i lomma på folk på gata. personlig tror jeg man hjelper bedre og flere vanskeligstilte ved å f.eks gi penger til frelsesarmeen og andre som jobber med å hjelpe rusmissbrukere, alkoholikere, uteligger etc. Jeg forstår tanken din. Jeg gir også til organisasjoner som hjelper svake grupper i samfunnet. Likevel tror jeg nok at noen kan ha godt av en ekstra slant, for mange vil jeg tro det er nedverdigende å måtte tigge.
Rosalie Skrevet 24. juli 2007 #27 Skrevet 24. juli 2007 Jeg gir en ekstra slant innimellom til de som tydelig har havnet utpå stoff- eller medisinkjøret. For for dem vil rett og slett ikke sosialstødnaden dekke deres daglige behov for å holde seg friske. Og penger til stoff må de jo skaffe på et eller annet sett. Så heller tigging eller ran og prostitusjon. Ikke-stoff-avhengige kan helt fint overleve på støtte fra sosialkontoret. Er de derimot her i landet ulovlig eller på turistvisum, får de underholde seg selv eller reise hjem. Det er uansett ikke min jobb å gjøre det.
Tante Dora Skrevet 24. juli 2007 #28 Skrevet 24. juli 2007 Ja, det å gi penger til en person som man kan se trenger det - greit nok. Men de rosedamene som bare går rundt her uten mål og mening, kun for å selge roser de antagligvis har stjelt fra en eller annen blomsterbutikk, null toleranse. Hvorfor kunne de ikke i første omgang kjøpt noe mat, drikke, klær etc, i stedet for å bruke alt på roser og selge videre? Roser er faktisk ganske dyre blomster og de går rundt med et par dusin om gangen, så har de ikke råd til noe annet, har de hvertfall ikke råd til de. Jeg gir penger til ærlige folk. Eksempelvis en person kom bort til meg og sa rett ut at han hadde narkotikagjeld og trengte penger. Jeg syns han fortjente og få litt penger i stedet for sigøynerne med pappkrus.
Gjest Emera Skrevet 24. juli 2007 #29 Skrevet 24. juli 2007 Jeg synes dette er så vanskelig! Har valgt å ikke gi tiggerne noe så langt, men det er ikke lett å forholde seg til. På den ene siden blir jeg så sint på disse tiggerne, der de tar av seg skoene for å se stakkarslige ut, har en krykke som går på omgang mellom dem, spiller "tangoen" med en finger, eller tvinger roser opp i hendene på folk. På den andre siden så vet vi jo at dette er fattige mennesker... Som kanskje er blitt lurt til å reise til Norge i den tro at her er det mye penger å hente. Noen hevder at det står kyniske kriminelle bak tiggingen, andre mener dette ikke er organisert i det hele tatt. Nei, enkelt er det ikke.
Cidric Skrevet 24. juli 2007 #30 Skrevet 24. juli 2007 Synes det er litt rart at fattige tiggere har råd til å reise til Norge Dette er snakk om industri. Det er store penger å tjene. Husker en artikkel i en avis for noen år siden, der journalisten hadde slått seg til for en dag som tigger. Han tjente bedre på det enn han gjorde som journalist... Man blir litt skeptisk av det man ser. Ved en tidligere bølge av sigøynere i Oslo, for en femten år siden eller så, snublet man over den ene etter den andre med lapper i hendene med nesten identiske grinehistorier. Min man/onkel/far/whatever har forlatt meg, blablabla. Stod man og fulgte med på slutten av arbeidsdagen deres, fikk man se den stakkars fattige sigøynerdama bli plukket opp av ektemannen i Mercedes. Jeg ignorerer disse profesjonelle tiggerne fullstendig. Gir heller til Oslos hjemløse og de som sliter med rusmisbruk. De er i hvert fall åpne og redelige, stort sett. Mye trivelige folk også. Hrm. Og trekkspill burde være forbudt på offentlig sted.
aline Skrevet 25. juli 2007 #31 Skrevet 25. juli 2007 Jeg forstår tanken din. Jeg gir også til organisasjoner som hjelper svake grupper i samfunnet. Likevel tror jeg nok at noen kan ha godt av en ekstra slant, for mange vil jeg tro det er nedverdigende å måtte tigge. jeg forstår tanken din også, men tror ikke den ekstra slanten kommer bedre til nytte hos enkeltindividet, så gir dem heller til organisasjoner som vet å bruke dem godt. og ja, jeg er helt overbevist om at det er nedverdigende å måtte tigge, det har vel også kommet frem i tidligere reportasjer med narkomane etc som tigger, og jeg har ikke noe problem med å slå av en prat eller være hyggelig med vedkommende. Damene med roser som de forsøker dytte opp i hendene mine, eller mennene som liksom er halvskamfert og forkrøplet som krykker rundt etter deg, ser jeg ikke engang på skal jeg være ærlig, fordi de bedriver en type tigging jeg IKKE vil ha rundt meg. Folk som selger =oslo, eller andre tiggere som enten jobber eller oppfører seg på en god måte, ser jeg gjerne rett i øynene, smiler og snakker med som jeg ville gjort med andre mennesker som henvender seg til meg.
milla-mor Skrevet 25. juli 2007 #32 Skrevet 25. juli 2007 jeg prøver på ingen måte å si at alle SKAL gi penger til norske tiggere, men er dere klar over hvor sinnsykt tøft de har det? jeg tror ikke helt folk fatter det, for man tenker "dette er jo norge... her har man det bra". som ung student og mor, har jeg ikke akkurat for mye penger, men de gangene jeg har en femtilapp, eller noen småpenger, gir jeg det... de har ikke så mye valg. de er avhengige. hvis tiggingen ikke er innbringende, tyr de til prostitusjon, eller raner noen. det de får av sosialkontoret dekker ikke akkurat penger til stoff... (noe det selvfølgelig heller ikke burde). om vinteren må de være ute i grisekulden, for hospitsene lar dem kun være inne om natten. og hospitsene er heller ikke et yndet tilholdssted, da narkomane ikke alltid er andre narkomanes beste venn... jeg hadde en narkoman i min familie, så det er mulig jeg har et litt annet forhold til dette enn folk flest. hun ble behandlet drit-dårlig av de fleste i sitt miljø, vanlige borgere spyttet på henne og ropte "skaff deg en jobb!", og jeg reagerte òg på behandlingen fra enkelte i familien. et familiemedlem sa faktisk "det var kanskje best at det gikk sånn..." i begravelsen. hårreisende! jeg er helt enig i at man ikke skal gi penger til disse av-og-på-som-det-passer-seg-krøplingene, men det er først og fremst fordi jeg er redd for å støtte en mafia. og fordi fremgangsmåten deres suger...
skrue Skrevet 25. juli 2007 #33 Skrevet 25. juli 2007 Står ærlig frem. Jeg har enda tilgode å gi noe som helst til til noen som helst på gaten. Hadde alle gjort det hadde gatene vært renset av seg selv på mndre enn en måned. Så enkelt er det. Jeg gir heller penger til de som driver hjelpearbeide. Og bare når jeg selv vil for den saks skyld. Tigging fra dem (telefon, brev, aksjoner osv) faller på like død grunn.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2007 #34 Skrevet 25. juli 2007 Hadde alle gjort det hadde gatene Jup! Så enkelt! Jeg gir heller aldri til tiggere, verken i Norge eller i utlandet, og irriterer meg grønn over at andre gjør dette, da det medfører at jeg blir plaget.
Wonders Skrevet 25. juli 2007 Forfatter #35 Skrevet 25. juli 2007 http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/25/507090.html
Wonders Skrevet 25. juli 2007 Forfatter #36 Skrevet 25. juli 2007 Jeg kjenner sinnet koker inni meg når jeg sitter på tbanen, å tiggere sniker seg inn, legger en lapp på hvert eneste sete, å tigger om penger. Så går de tilbake å henter lappene å lager teite klagelyder, pliiis pliiis . De står fremme med hånden å gir seg fa** ikke. Samme gjelder på Burger King og på MCdonalds, mister matlysten. Jeg burde ikke bli så sint, men dumme normenn GIR faktisk dem penger. Det betyr at denne stuslige måten FUNKER JO! Blikke kvitt dem da.
Gjest Camelia Skrevet 25. juli 2007 #37 Skrevet 25. juli 2007 Står ærlig frem. Jeg har enda tilgode å gi noe som helst til til noen som helst på gaten. Hadde alle gjort det hadde gatene vært renset av seg selv på mndre enn en måned. Så enkelt er det. Er det så enkelt? Da tror jeg man ikke tenker stort lenger enn til nesetippen... Men det kommer vel an på hva ens målsetting er.
Gjest Cirka Skrevet 25. juli 2007 #38 Skrevet 25. juli 2007 http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/25/507090.html Dette er til å bli kvalm av! Men, tror nok fokuset på at det er utenlandske "bander" skaper mer rasisme, enn opplysning. I tillegg selges aviser som gir klingende mynt, dette motivet er imidlertid mindre synlig og stuerent. Å pirke i folks frykt selger. På lignende måte er andre grupper, dvs etnisk norske fremstilt også, reportasjen viser fremgangsmåte for tyveri. Reportasjer av samme kaliber er laget både om eldre, og diverse grupper av kriminelle. Syns det blir feil å sammenligne dette med tiggere som faktisk ikke hadde har mulighet til å operere på denne måten. Lurt kan vi bli overalt, enten det gjelder gamle nyheter i ny innpakning, eller mennesker som utgir seg for å være noe de ikke er.
Gjest Bøllefrøet Skrevet 25. juli 2007 #39 Skrevet 25. juli 2007 Jeg syns det er skummelt når jeg må i banken for å veksle for jobben, og jeg har ganske mange tusen med meg, for de sitter rett utenfor banken og tigger der. Huff. En ting som gjorde meg sint her en dag var at en av kvinnene som tigger fast her jeg bor hadde tatt med seg sønnen sin som ikke kunne vært mer enn 3-4 år, og satt han på gata med en kopp for å tigge! Syns det er jævlig å utnytte ungen sin på den måten
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå