Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Ja, den der presidentgreien har jo fungert veldig bra borte i USA...

Hvorfor skal vi egentlig vurdere å bytte ut noe som har fungert utmerket i over et århundre? If it ain't broke don't fix it osv....

Dette er tydeligvis et kontroversielt tema i "kristelige" Norge og lite tyder på at folk kommer til å komme til enighet med det første. Enkelte vitenskapsfanatikere er så fastlåst i sin tro på at såkalt "kvakksalveri" ikke kan bevises og ergo ikke eksisterer og resten synes å være av den oppfatning at Norge har en kristen grunnlov og dermed bør altså ikke den norske kongefamilie har noen som helst tilknytning til "ukristelige, okkulte makter".

For det første ble denne grunnloven signert i 1814, da selvsagt i tråd med kristen skikk og bruk på denne tiden. Etter den tid har Norge(og de fleste andre land) beveget seg fremover. Alternative miljøer har blitt mer åpenlyse nå enn de var for 200 år siden. Disse har dog alltid eksistert, om ikke enn like fremtredende som i dag. Det er da vel også naturlig at norsk skikk og bruk skal bevege seg fremover? Eller skal vi fortsatt tviholde på slike tradisjoner? Forøvrig kjenner jeg mange som har en sterk tilknytning til det alternative, men som like fullt er medlem i Den Norske Kirke og betegner seg selv som kristen. Det ene utelukker nemlig ikke alltid det andre

Ikke engang skeptikerne hadde reagert dersom Märtha skulle starte en bibelskole. Det ligger da innbefattet i kristendommen at man tror på Gud? Kan hans/hennes eksistens bevises, men ikke eksistensen til ånder og engler? Hvorfor det og hva er forskjellen? Kan noen forklare meg hvor grensen mellom tro og overtro går? Hvorfor er kristendommen mer akseptert enn alternative livsstiler? Fordi Norge i følge grunnloven er et kristent land(som forøvrig ble kristnet med blod på sverd), til tross for det faktum at flere og flere går bort fra den kristne troen? Synes det høres litt vel hyklersk ut.

Til syvende og sist ser jeg at det er mange misforståelser ute og går. Nå skal ikke jeg påstå at jeg kan og vet alt om alle alternative retninger, men jeg har faktisk lest om og studert en god del av dem, deriblant det som går på krystallhealing og kontakt med engler og ånder. For det første er ikke definisjonen på engler forbeholdt det som står i Bibelen. Ideen om at en engel er et lysende vesen med glitter i håret og perlemorsvinger sendt fra Gud begynner å bli litt vel utdatert og har stort sett kun rot i Bibelen, eventyr og filmenes verden. Dersom en debattant presenterer meg med slike ideer klarer jeg ikke helt å ta vedkommede seriøst.

Dersom en skal kunne diskutere et emne er det vel nærmest stilt krav til at man setter seg inn i hva det egentlig går ut på, er det ikke? Hvis man ikke har snøringen i det hele tatt risikerer man vel strengt talt kun å drite seg ut. Om man ikke forstår det man leser er det en ting, men dersom man kun spyr ut eder og galle uten å i det hele tatt vite hva man snakker om vitner det kun om mangel på kunnskap og kan dermed tolkes som om vedkommede er en arrogant besserwisser.

Endret av Altena
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg støtter prinsessen jeg! Det høres ut som en intressant skole. Jeg ser ikke bort ifra at jeg hadde meldt meg som intressert hvis jeg hadde kunnet (blant annet bor jeg ikke i Oslo)...

Gjest Gjest
Skrevet

Hvordan ville det norske folk ha stilt seg til dette dersom det var disse som hadde startet en slik skole:

- Cowboy-Laila

- Sputnik

- Renate fra Vennesla

- Mette-Marit

- Kjell Kristian Rike

- Kjersti Grini

- Karen Marie Ellefsen

?

Skrevet

Hun gjør jo dette fordi hun ønsker å hjelpe andre, derfor kan jeg ikke skjønne at det finnes folk som bruker energi på å henge seg oppi dette. Synes det er litt morsomt jeg at hun vil gå andre veier, og synes at dette er ganske uskyldig, hun kunne jo ha funnet på verre ting enn engleskole.

Gjest Elastica
Skrevet
Naturligvis må prinsessen tjene pengene sine slik hun vil. Hvem skal i såfall ellers sette opp en liste med ja- og nei-yrker for kongebarn?

Selv om hennes far er øverste leder av den norske kirke, har vi faktisk religionsfrihet her landet, og det er (heldigvis) ikke pappa som bestemmer hva man skal tro på. Jeg er mer skeptisk til at konge, kronprins og deres partnere og barn tvinges inn i statskirken, og ikke har stemmerett.

Vi snakker her om et barn som helt uforskyldt har vokst opp med Se og Hør luskende i nærmeste busk. Hun har aldri hatt en fullstendig normal oppvekst, men alt av barndomskjærester, fjortisfyll og smugrøyking har kommet på trykk i sladrepressen. Og det er liksom greit, men med én gang hun bruker prinsessetittelen til noe som faktisk gavner henne er det forkastelig..? :riste:

Ja, nettopp. Det er veldig vanskelig å skulle vurdere hva som er stuerent, og hva som eventuelt ikke er det. Jeg synes at dette blir i overkant høytflyvende, men ser absolutt at jeg kanskje ikke er representativ for Norges befolkning.

Akkurat når det gjelder det med statskirken og at konge og etterkommere skal tvinges inn i denne, er dette nettopp et uttrykk for det jeg mener er problematisk - nemlig en statlig religion som vi har i dag, og muligens også Kongehuset. Begge institusjoner er det lett å være kritiske til når slike utfordringer melder seg, blant annet nå vi har en slags "ikke-titulert" prinsesse som ikke mottar apanasje. Det kommer til å komme mange problemer knyttet til dette i fremtiden, tror jeg. At Kongen og familien er tvunget inn i statskirken er nå engang noe de må forholde seg til, det står nedfelt i grunloven. De må dessuten bare forholde seg til at de er født kongelige også. Stakkars dem. Det er dette jeg mener er problematisk; at et demokrati som Norge skal bygge på et system hvor vi pålegger en familie å bære disse pliktene.

På Island har de president, og så vidt jeg vet har alltid dette vært en god løsning med svært populære representanter.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg hadde tenkt til å melde meg på til et kurs men det er fullt allerede helt fram til neste høst 2008!

I praktiske planke-Norge med all denne Leca, sport og fotball er det deilig å kunne få drøfte og oppleve noe som er mer åndelig. Hvis det er mulig å stå på venteliste gjør jeg gjerne det.

Kjempeflott tilbud! :)

Og Ps! Jeg er akademiker og sverger til vitenskap. Jeg er heller ikke religiøs.

Gjest Cirka
Skrevet
Seriøst.. Det her blir jo bare bedre og bedre.. Martha og Ari er engler.. Hjelpes, da vil ikke jeg til himmelen i hvertfall..

http://www.side2.no/kjendis/article1251711.ece

Jupp...og andre mener de kommuniserer med demoner så det hjelper ikke å reise andre veien heller. :popcorn:

Men ærlig talt. Man må skille prinsessa og hennes bedrifter, fra hva folk mener om prinsessa og hennes bedrifter!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er en av de mange som vil minne nordmenn på at vi ikke lever alene i denne verden: det finnes andre land og folkegrupper som har en større åpenget overfor alternative behandlingsformer enn hva som råder i Norge.

Så lenge det virker for mange er det viktigst. Ikke om det er offentlig godkjent.

Gjest Gjest_Thea_*
Skrevet

Hva er engler?

Hvor kommer dem fra?

Hvor bor englene? I himmelen!? Hvor i himmelen bor dem?

Hva gjør en engel? Redder folk fra katastrofer? I så fall, hvorfor er det så mange som dør i ulykker forsaket av mennesker eller naturkatastrofer?

Hvem er disse englene?

Gjest Gjest
Skrevet

Den danske serien Charlot og Charlotte berører de samme spørsmål (forfatter: Ole Bornedal). De to kvinnene blir beskyttet av engelen Birkstedt. De oppsøker også en synsk dame som kan hjelpe de to venninnene som er kommet helt ut av balanse. Det offentlige helsevesenet med leger kunne ikke hjelpe dem! Men den synske damen kunne se engelen Birkstedt som deres beskytter og de fikk balansen sin tilbake med hjelp fra den synske damen.

Det handler om energifelt. Selv er jeg akademiker, likevel har jeg stor sans for alternativ behandling. Jeg tror ikke vitenskap er svaret på alt!

http://www.imdb.com/title/tt0115133/

Gjest tomat Mina
Skrevet

Jeg vet hva healing er!

Min teori om engler er at vi alle har en engel som passer på oss.

Engler eller hjelpere er vår nærmeste døde som passer på oss.

Gud kan nemlig ikke alene klare å passe på alle mennesker på kloden, så vi mennesker som dør er Guds hjelpere i form av "engler"

Når en av våre nære dør lever sjelen videre for å passe på oss familiemedlemmer som blir igjen.

Noen tror at når man dør er det slutt, jeg tror at vi "gode" mennesker som dør lever videre i form av "engler" eller vandrende gode sjeler som passer på våre etterlatte.

Når jeg sier vi "gode" mener jeg ikke de som har levd på jorden som mordere, forbrytere, ol. de passerer ikke som "engler"

Gjest Fliss
Skrevet
Jeg er en av de mange som vil minne nordmenn på at vi ikke lever alene i denne verden: det finnes andre land og folkegrupper som har en større åpenget overfor alternative behandlingsformer enn hva som råder i Norge.

Så lenge det virker for mange er det viktigst. Ikke om det er offentlig godkjent.

Nei, så her til lands skal det være fritt fram for all slags humbug?

Jeg synes det er tragisk at man skal utnytte folk som er i en krise - enten det er sykdom, død, forsvinningssaker, osv .. så lenge man vet at svært mange i slike kriser er svake og villige til å prøve alt.

Leste at til og med Mette Marit var blitt helbredet av Märtha`s varme hender :ler: At noen har varme hender betyr ikke at de kan helbrede syke .. isåfall hadde det ikke fantes syke mennesker rundt meg ... Kosmetologen jeg var hos en gang var overrasket over at jeg hadde så varme hender .. kanskje jeg skal begynne med litt håndspåleggelser?

Gjest TaraTarantell
Skrevet

dette fremmer kongefamilien. de viser oss sin alternative side. dette har de nok diskutert nøye.

dette er bare bra for mennesket. at de viser oss at de tror på engler som er flotte skapninger. jeg tror på dem selv. dem viser oss tyrgghet.

Gjest TaraTarantell
Skrevet
Signerer at prinsessa er tøff. Skal litt av et mot til for å gjøre det hun velger å gjøre.

Syns det er rart ikke flere her ser at hun slettes ikke hadde trengt å gjøre dette for å få oppmerksomhet, eller for økonomiens skyld. Det betyr at hun har funnet noe hun tror på, og ønsker å gi videre.

Mye gikk tapt i kjølevannet av vitenskapen, det prinsessa gjør er å tilbakeføre noe av det.

det er det jeg og mener. dere alle kan være så NEGATIVE. typiske nordmenn. derfor tok jeg en utlending. ÅÅÅÅÅÅHHH

Gjest TaraTarantell
Skrevet
Når jeg sier vi "gode" mener jeg ikke de som har levd på jorden som mordere, forbrytere, ol. de passerer ikke som "engler"

'er du kristen?

jeg skulle ønske martha uttalte seg offentlig om dette!!! i form av TV og ikke se&hør.!!!! :)

Gjest Gjest
Skrevet
Dette fremmer kongefamilien. De viser oss sin alternative side. Dette har de nok diskutert nøye. Dette er bare bra for mennesket. De viser oss trygghet.

Jeg er faktisk enig.

Det at prinsessen er en tilhenger av alternativ behandling er med på å rokke ved den ensidige og dominerende absolutte poisjoneringen vitenskap har. Vitenskap er det eneste håndfaste menneskeheten har. Men det behøver ikke ekskludere det ikke-vitenskapelige av den grunn.

Gjest Fliss
Skrevet
Jeg er faktisk enig.

Det at prinsessen er en tilhenger av alternativ behandling er med på å rokke ved den ensidige og dominerende absolutte poisjoneringen vitenskap har. Vitenskap er det eneste håndfaste menneskeheten har. Men det behøver ikke ekskludere det ikke-vitenskapelige av den grunn.

Det at Märtha og andre kongefamilien tror på kvakksalvere gjør det ikke mer troverdig i mine øyne - det bare minsker enda mer min respekt for kongefamilien.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...