Gå til innhold

Hva mener du er årsaken til diagnosen ad/hd  

46 stemmer

1. 1. Lurer bare på hva folk mener

• feil oppdragelse
      7
    • ukjent medisinsk årsak
      31
    • feil kosthold
      2
    • barnemishandling ( psykisk )
      1
    • vet ikke
      5

Fremhevede innlegg

Skrevet

Andre former for behandling bør prøves, men etter min mening ikke først.

For eksempel pmt tar mellom 9 og 12 mnd å gjennomføre og det har ikke noen bevist virkning før det er ferdig. At pmt virker er jeg ikke i tvil om, men det er forskjell fra person til person om de VIL/KAN mestre pmt.

Begynn på medisinen og jobb videre derfra. Mange tror at vi som ad/hd foreldre gir barna sentralstimulerende for å sløve barna våre og ferdig med det.

Det er faktisk etter medisinering jobben begynner. Det er da vi skal/kan lære barna våre de tingene de har "mistet".

For eksempel min sønn er nå 7,5 år og har hatt diagnosen siden han var 5. Jeg visste om pmt allerede den gangen, men har blitt sendt fra etat til etat for å få dette kurset. Først etter å ha vært på temadag på sykehuset fikk vi beskjed om å ta direkte kontakt med statens barnevern. Og vips vi fikk time 4 uker senere.

Han sier selv at hvis han ikke tar medisinen sin har han "masse stemmer" i hodet. Han får nemlig med seg hver eneste ting som skjer rundt ham samtidig. Han klarer ikke å sortere ut hva som er viktig/ikke viktig av intrykkene. Og i hans klasse er de bare 7 stk. Tenk hvordan hans hverdag hadde blitt i en klasse med 30.

Sønnen min er ekstremt intelligent, men hva hjelper det så lenge han umedisinert er så sosialt uintelligent at han ikke en gang vet hvordan han skal komme inn i en lek SAMMEN med andre uten negative handlinger.

Han går på en fådelt skole og på hele skolen er de 48 elever som alle kjenner hverandre. Skal vi la ham falle utenfor i ett slikt samfunn for å prøve alle andre metoder som tilsammen kan ta flere år? Eller skal vi la ham bli medisinert og så prøve alternativ behandling for deretter evt kutte ned på medisiner?

Enda ett eksempel: Min yngste på snart 6 år er meget sterkt plaget av astma. Han går på så sterke doser at han har måttet begynt på tabletter for at ikke binyrebarken skal ødelegges.

Her lever vi i mellom barken og veden. Skal vi kutte ned til lavere doser og satse på at han overlever neste anfall eller skal vi la ham ta tilleggsmedisiner for å kunne ha ett normalt liv?

Når han blir eldre og skjønner mer av hva som skjer i kroppen hans ved anfall og kan forklare dette med egne ord skal alternativ behandling prøves, men ikke før.

Vi har aldri og kommer aldri til å leve med astma og ad/hd som en begrensning i vårt liv. Vi har valgt å se mulighetene våre i steden.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Min sønn har får diagnosen ADD,jeg har valgt å kutte ut ritalinen på han,da han blir passiv,sløv osv av den...det er ikke min gutt lenger å jeg ønsker å ha min gutt sånn som han er

Skrevet
Min sønn har får diagnosen ADD,jeg har valgt å kutte ut ritalinen på han,da han blir passiv,sløv osv av den...det er ikke min gutt lenger å jeg ønsker å ha min gutt sånn som han er

Min sønn hadde samme affekt av ritalin, men vi gikk da over til dexedrine. Vi fikk da dosen 1+0,5+0,5 men da ble han nesten apatisk. Da fikk vi dosen 0,5+0,5+0,5 og da er symptomene på ad/hd mindre samtidig som han var seg selv.

Hadde ikke vi hatt effekt etter å ha prøvd 2 typer medisiner hadde vi nok valgt og ikke medisinere ham.

Desverre er det slik at ritalin er den medisinen som alltid prøves først selv om denne ikke er den beste etter min mening.

Skrevet
Om man mistenkte hva årsaken var, til leddgikten, og det var noe man kunne påvirke om det ble gjort fra begynnelsen av, ville jo det vært bedre. Ville det ikke?

Det er ting som kunne vært gjort for å hjulpet barn med ADHD, som ikke trengte innebære medisiner. Men for noen vil det nok være det beste med medsiner. Når det først er blitt sånn... Så får man heller håper at neste generasjon er mer tilknyttet barna sine.....

Det går an å påvirke leddgikt, fra sykdommen slår ut, dette gjøres med medisiner.

Å si at ADHD har med tilknytning til foreldrene å gjøre er helt bak mål. Det er en kjemisk ubalanse, eller manglende stoffer i hjernen som gjør at sykdommen er der.

Ville noen ha sagt at min sønns leddgikt kommer av at han har dårlig tilknytning til meg?

Nei, sannsynligvis ikke. Men med en gang det er snakk om en psykisk sykdom, som ikke synes på kroppen, roper man opp om at det er foreldrenes feil.

Gjest Gjest
Skrevet
Andre former for behandling bør prøves, men etter min mening ikke først.

For eksempel pmt tar mellom 9 og 12 mnd å gjennomføre og det har ikke noen bevist virkning før det er ferdig. At pmt virker er jeg ikke i tvil om, men det er forskjell fra person til person om de VIL/KAN mestre pmt.

Begynn på medisinen og jobb videre derfra. Mange tror at vi som ad/hd foreldre gir barna sentralstimulerende for å sløve barna våre og ferdig med det.

Det er faktisk etter medisinering jobben begynner. Det er da vi skal/kan lære barna våre de tingene de har "mistet".

For eksempel min sønn er nå 7,5 år og har hatt diagnosen siden han var 5. Jeg visste om pmt allerede den gangen, men har blitt sendt fra etat til etat for å få dette kurset. Først etter å ha vært på temadag på sykehuset fikk vi beskjed om å ta direkte kontakt med statens barnevern. Og vips vi fikk time 4 uker senere.

Han sier selv at hvis han ikke tar medisinen sin har han "masse stemmer" i hodet. Han får nemlig med seg hver eneste ting som skjer rundt ham samtidig. Han klarer ikke å sortere ut hva som er viktig/ikke viktig av intrykkene. Og i hans klasse er de bare 7 stk. Tenk hvordan hans hverdag hadde blitt i en klasse med 30.

Sønnen min er ekstremt intelligent, men hva hjelper det så lenge han umedisinert er så sosialt uintelligent at han ikke en gang vet hvordan han skal komme inn i en lek SAMMEN med andre uten negative handlinger.

Han går på en fådelt skole og på hele skolen er de 48 elever som alle kjenner hverandre. Skal vi la ham falle utenfor i ett slikt samfunn for å prøve alle andre metoder som tilsammen kan ta flere år? Eller skal vi la ham bli medisinert og så prøve alternativ behandling for deretter evt kutte ned på medisiner?

Enda ett eksempel: Min yngste på snart 6 år er meget sterkt plaget av astma. Han går på så sterke doser at han har måttet begynt på tabletter for at ikke binyrebarken skal ødelegges.

Her lever vi i mellom barken og veden. Skal vi kutte ned til lavere doser og satse på at han overlever neste anfall eller skal vi la ham ta tilleggsmedisiner for å kunne ha ett normalt liv?

Når han blir eldre og skjønner mer av hva som skjer i kroppen hans ved anfall og kan forklare dette med egne ord skal alternativ behandling prøves, men ikke før.

Vi har aldri og kommer aldri til å leve med astma og ad/hd som en begrensning i vårt liv. Vi har valgt å se mulighetene våre i steden.

Veldig enig med deg!

Dette kunne jeg skrevet selv. Min sønn er også veldig skoleflink, og har alltid hengt med faglig. Nå når han får medisiner har han absolutt topp resultater. Dette er likevel ikke det viktigste, det som er viktig er at han nå har ro i seg til å komme inn i leken på en annen måte. Konfliktene blir færre og han er en myyye gladere gutt. Hadde det sosiale fungert uten medisiner, tror jeg ikke vi hadde begynt med dem.

Poenget er at barn er forskjellige, noen trenger medisiner av en gunn, noen av en annen. Og noen trenger ikke medisiner i det hele tatt.

Jeg vil bare kommentere dette med PMTO. Vi gikk også gjennom kurs, og jeg synes opplegget er veldig bre. MEN og det er et stort MEN. Vi opplevde at PMTO ble for tøft for oss, hadde vi gjennomført det sammen med medisiner derimot, tror jeg utbytte hadde vært mye større for gutten vår.

Ingen medisinerer barna for at de skal bli sløve, når barna har det bra, har foreldre det bra. Og tro det eller ei: Det gjelder faktisk for foreldre til barn med ADHD også.

Gjest Cirka
Skrevet

ADHD skyldes en feil som er lokalisert i en substans i hjernen som heter Amygdala. Å skulle redusere denne feilen som årsak ved å kalle den omsorgssvikt, vil være forkastelig. Det er jammen ikke rart foreldre til barn med denne diagnosen blir møtt med grov uforstand.

ADHD og tilknytningsproblemer har to forskjellige opprinnelser. Årsaken til ADHD sitter som nevnt i hjernen, mens tilknytningsproblematikk er en følge av for tidlig løsrivning av nære omsorgspersoner. Problematikken personer med ADHD har, minner om den samme som den vi finner i tilknytningsproblemer. Det er i stor grad dette som fører til en rekke feildiagnostiseringer. Et individ som ikke har ADHD, men som blir diagnostisert dette vil respondere anderledes på medikamentene.

Å hevde at foreldre de siste årene har drevet massiv omsorgssvikt i regi av rådende paradigmer, er ren ubevissthet. Vi skal ganske mange år tilbake for å finne teoretikere som hevdet at barnet ikke hadde behov for, og ikke evne til tilknytning. Barnets behov for tilknyning, og hva som er avgjørende kriterier for dette, har vært i fokus i mange år.

Gjest Gjest
Skrevet
Min sønn hadde samme affekt av ritalin, men vi gikk da over til dexedrine. Vi fikk da dosen 1+0,5+0,5 men da ble han nesten apatisk. Da fikk vi dosen 0,5+0,5+0,5 og da er symptomene på ad/hd mindre samtidig som han var seg selv.

Hadde ikke vi hatt effekt etter å ha prøvd 2 typer medisiner hadde vi nok valgt og ikke medisinere ham.

Desverre er det slik at ritalin er den medisinen som alltid prøves først selv om denne ikke er den beste etter min mening.

Da skal jeg jammen spør om å prøve den jeg altså,takk for tips;)

Skrevet
Du har glemt et alternativ i pollen din

-Kjent medisinsk årsak.

Årsaken til ADHD er kjent. Det har med at den kjemiske balansen i hjernen ikke er lik den mennesker som ikke har ADHD har.

Den stusset jeg også over. Jeg var sikker på at ad/hd var en reell diagnose.

Skrevet

Men det er ingen som vet om årskaken til den kjemiske ubalansen. Man kan få kjemisk ubalanse av psykiske faktorer, det er ingen nyhet.

Gjest Cirka
Skrevet
Men det er ingen som vet om årskaken til den kjemiske ubalansen. Man kan få kjemisk ubalanse av psykiske faktorer, det er ingen nyhet.

I vårt DNA finnes "oppskriften" til at alt fungerer som det gjør. Når et menneske f.eks blir deperimert uten å ha vært det tidligere påvirker dette de eksisterende nevrotransmitterne, f.eks dopamin.

ADHD er medfødt, og dermed selve DNA som bestemmer dette.

Man kan bli helt frisk av en depresjon hvor den kjemiske balansen returnerer til normalt nivå. Det samme kan ikke sies om ADHD.

Skrevet
Den stusset jeg også over. Jeg var sikker på at ad/hd var en reell diagnose.

Forskningen på ad/hd har kommet langt. Det er foreløpig mange hypoteser om årsaken ( mangel på dopamin er også en hypotese) men ingen kan si med 100% sikkerhet hva diagnosen skyldes enda.

Kjemisk ubalanse kan skje ved psykiske tilstander, men man kan med 100% sikkerhet si at ad/hd ikke er en sykdom som kommer og går. Den kommer ikke plutselig og den forsvinner ikke plutselig.

Jeg har lett og lett etter en link hvor jeg leste noe om mr eller eeg og ad/hd, men finner den ikke. Derfor refererer jeg fritt etter hukommelsen ( altså ta dette med en klype salt )

Ved ad/hd kan man ved mr eller eeg (husker ikke hvilken ) finne en feilfunksjon i fremre pannelapp(???). Grunnen til at mange "vokser" av seg ad/hd er at hjernen vår vokser. Har vi en feil ett sted vil altså andre deler av hjernen etter hvert ta over disse funksjonene. Dette kan da selvfølgelig ikke skje 100% og det må trenes.

Jeg skal lete videre etter denne linken, men foreløpig kan jeg legge ut denne linken som beviser ganske godt at ad/hd og bipolare lidelser ikke har sammenheng.

http://www.helsenett.no/index.php?option=c...p;sectionid=142

Tenker da spesielt på det som står om familiære konsekvenser

Gjest Cirka
Skrevet (endret)
Forskningen på ad/hd har kommet langt. Det er foreløpig mange hypoteser om årsaken ( mangel på dopamin er også en hypotese) men ingen kan si med 100% sikkerhet hva diagnosen skyldes enda.

Kjemisk ubalanse kan skje ved psykiske tilstander, men man kan med 100% sikkerhet si at ad/hd ikke er en sykdom som kommer og går. Den kommer ikke plutselig og den forsvinner ikke plutselig.

Jeg har lett og lett etter en link hvor jeg leste noe om mr eller eeg og ad/hd, men finner den ikke. Derfor refererer jeg fritt etter hukommelsen ( altså ta dette med en klype salt )

Ved ad/hd kan man ved mr eller eeg (husker ikke hvilken ) finne en feilfunksjon i fremre pannelapp(???). Grunnen til at mange "vokser" av seg ad/hd er at hjernen vår vokser. Har vi en feil ett sted vil altså andre deler av hjernen etter hvert ta over disse funksjonene. Dette kan da selvfølgelig ikke skje 100% og det må trenes.

Jeg skal lete videre etter denne linken, men foreløpig kan jeg legge ut denne linken som beviser ganske godt at ad/hd og bipolare lidelser ikke har sammenheng.

Om det du sier stemmer er jeg fullstendig feilinformert. Årsaken til ADHD sitter, som tidligere nevnt, i en liten substans som heter Amygdala, lokalisert i øverste del av hjernestammen, rett under mellomhjernen. I og med at dette ikke er en forelesning i biologisk psykologi vil jeg ikke gå nærmere inn på hvordan denne fungerer :) Det finnes også studier om biopolare lidelser, hvor man har funnet ut at denne endrer konsistens etter sykdomsutbrudd. I studier av massemordere , har man, etter deres død, funnet forandringer i Amygdala. Denne bittelille substansens funksjon er spennede.

Barn med ADHD er utvilsomt født med diagnosen, og det har ingen sammenheng med omsorgsvikt, At et barn født med ADHD har større, eller mindre evne til tilknytning enn barn generelt er individuelt. Men, det er nok vanskeligere for et barn født med ADHD å bli utsatt for omsorgsvikt enn et friskt barn.

Endret av Cirka
Gjest Gjest
Skrevet

Noen som har erfaring med å bruke omega 3 og 6 er det vel,som alternativ behandlig å har gode resultater med dette?

Skrevet

Dette stemmer ikke.

Denne "feilfunksjonen" vises ikke på enkeltindivider. Mr og eeg blir brukt for å utelate andre diagnoser under utredning. På store grupper av ADHD pasienter kan man se/måle forskjeller i hjernen kontra normaltfungerende mennesker.

Det er desverre ikke så enkelt at ADHD kan påvises fysisk på enkeltpersoner.

Når det gjelder fettsyrer er det enkelte som har hatt god effekt av disse. Hos oss fungerte det dårlig.

Skrevet

Det stemmer at det ikke stemmer. Fant etter mye om og men igjen der jeg leste det, men han som skrev dette har epilepsi og ikke ad/hd.

Men at noen voksne med ad/hd ikke lenger har symptomer skyldes jo mange årsaker.

At skadede/feilfungerende deler av hjernen blir tatt over av andre etter hvert stemmer. Men vet ikke om dette er gjeldende for ad/hd.

Det kommer også veldig an på hvilke deler av hjernen som er skadet.

Vi har også prøvd fettsyrer og det fungerer heller ikke særlig bra hos oss.

Gjest Gjest_Jaja_*
Skrevet

Jeg har aldri trodd at ADHD skyldes dårlig oppdragelse, det vil jeg si aller først! Skamme seg de som tror det!

Jeg har hatt elever med ADHD, og det er ikke lett for hverken barnet eller de rundt...

Uansett; om det skyldes feil kosthold vil jeg ikke spekulere i, men i og med at ADHD er medfødt, må det jo i så tilfelle komme av feilernæring på fosterstadiet, som så har ført til en eller annen endring. På den annen side, tror jeg nok veldig mange med ADHD kan få et bedre liv med endret kosthold - at mange symptomer forsterkes av matintoleranser el. Jeg vet at min søster, som har matintoleranser av ymse slag, for eksempel får dårligere evne til å konsentrere seg, og kan bli hyperaktiv av enkelte typer mat. Så lenge hun spiser riktig, fungerer hun bra. Og eksen min skal ikke ha melk og for mye karbohydrater (gjelder også brød/pasta), for da klarer han ikke sitte stille og får ikke sove om natten.

Så mennesker med ADHD kan jo tjene på å ta en skikkelig test, for hvorfor skulle ikke deres kropper reagere på samme måte som min søster/eks? Hvis det gjør symptomene svakere, er det jo fantastisk!!

Men at ADHD er en reel diagnose, har jeg aldri tvilt på. Får håpe de finner fram til en god behandling uten for mye medisiner! :) Lykke til alle dere med ADHD i familien eller hos dere selv!

• 2 uker senere...
Gjest jesus.freak
Skrevet
Om man mistenkte hva årsaken var, til leddgikten, og det var noe man kunne påvirke om det ble gjort fra begynnelsen av, ville jo det vært bedre. Ville det ikke?

Det er ting som kunne vært gjort for å hjulpet barn med ADHD, som ikke trengte innebære medisiner. Men for noen vil det nok være det beste med medsiner. Når det først er blitt sånn... Så får man heller håper at neste generasjon er mer tilknyttet barna sine.....

Gjest Gjest_frustrert_*
Skrevet
Det har vært mange debatter rundt akkurat denne diagnosen. Jeg er egentlig ikke ute etter å skape en ny debatt, men å høre hva folk egentlig mener.

Derfor håper jeg du tar deg tid til å svare på følgende spm:

1. Etter din mening hvordan er personer med ad/hd?

2.Etter din mening hvorfør bør/bør man ikke medisinere ad/hd personer?

3. Etter din mening hvordan bør man behandle ( altså medisin, kosthold etc ) personer med ad/hd?

4. Helt til slutt hvilke ad/hd medisiner har du hørt om?

For at ikke moderator skal flytte denne kommer jeg med grunnen til at jeg har lagt den inn på barn og familie:

Det er nettopp fra denne gruppen jeg ønsker svar og meninger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...