Gå til innhold

Hva mener du er årsaken til diagnosen ad/hd  

46 stemmer

1. 1. Lurer bare på hva folk mener

• feil oppdragelse
      7
    • ukjent medisinsk årsak
      31
    • feil kosthold
      2
    • barnemishandling ( psykisk )
      1
    • vet ikke
      5

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært mange debatter rundt akkurat denne diagnosen. Jeg er egentlig ikke ute etter å skape en ny debatt, men å høre hva folk egentlig mener.

Derfor håper jeg du tar deg tid til å svare på følgende spm:

1. Etter din mening hvordan er personer med ad/hd?

2.Etter din mening hvorfør bør/bør man ikke medisinere ad/hd personer?

3. Etter din mening hvordan bør man behandle ( altså medisin, kosthold etc ) personer med ad/hd?

4. Helt til slutt hvilke ad/hd medisiner har du hørt om?

For at ikke moderator skal flytte denne kommer jeg med grunnen til at jeg har lagt den inn på barn og familie:

Det er nettopp fra denne gruppen jeg ønsker svar og meninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det har vært mange debatter rundt akkurat denne diagnosen. Jeg er egentlig ikke ute etter å skape en ny debatt, men å høre hva folk egentlig mener.

Derfor håper jeg du tar deg tid til å svare på følgende spm:

Personer med ADHD er like forskjellige som alle andre personer.

2.Etter din mening hvorfør bør/bør man ikke medisinere ad/hd personer? Sentralstimulerende medisiner er ikke vanedannende. For de personene det hjelper på, kan de får en mye bedre hverdag. I barneårene får de mer utbytte av skolen. Hjelper ikke medisinen kan er det bare å slutte.

3. Etter din mening hvordan bør man behandle ( altså medisin, kosthold etc ) personer med ad/hd?

Det er nok svært individulet-

Ritaling, strattera, Conserta.

For at ikke moderator skal flytte denne kommer jeg med grunnen til at jeg har lagt den inn på barn og familie:

Det er nettopp fra denne gruppen jeg ønsker svar og meninger.

Og så lurer jeg på hvorfor du har denne undersøkelsen....

Skrevet
Og så lurer jeg på hvorfor du har denne undersøkelsen....

Jeg vet at KG ikke er som å få svar fra alle i verden, men grunnen til at jeg har denne undersøkelsen er følgende:

Jeg er mor til ett ad/hd barn og blir møtt med mange underlige høldninger og meninger. Det må folk få lov til å ha, men jeg prøver å forstå hvorfor de har disse holdningene.

Gjest Kvitto
Skrevet

Du har glemt et alternativ i pollen din

-Kjent medisinsk årsak.

Årsaken til ADHD er kjent. Det har med at den kjemiske balansen i hjernen ikke er lik den mennesker som ikke har ADHD har.

Skrevet
Du har glemt et alternativ i pollen din

-Kjent medisinsk årsak.

Årsaken til ADHD er kjent. Det har med at den kjemiske balansen i hjernen ikke er lik den mennesker som ikke har ADHD har.

Grunnen til at jeg ikke la inn den er at grunnen til denne kjemiske feilen ( mangel på dopamin ) ikke er kjent og derfor er det jo allikevel ikke kjent.

Gjest Kvitto
Skrevet
Grunnen til at jeg ikke la inn den er at grunnen til denne kjemiske feilen ( mangel på dopamin ) ikke er kjent og derfor er det jo allikevel ikke kjent.

Hva mener du med at den er kjent, men ikke kjent?

Skrevet
Hva mener du med at den er kjent, men ikke kjent?

Man vet at det er mangel på dopamin, men ikke hvorfor.

Nå fyker jeg på jobb, men sjekker innom senere i kveld ( har desverre ikke tilgang på nett på jobben )

Skrevet
Jeg vet at KG ikke er som å få svar fra alle i verden, men grunnen til at jeg har denne undersøkelsen er følgende:

Jeg er mor til ett ad/hd barn og blir møtt med mange underlige høldninger og meninger. Det må folk få lov til å ha, men jeg prøver å forstå hvorfor de har disse holdningene.

Da er vi mer på nett. Jeg er også mor til et barn med ADHD. Holdninger møter vi, og vi må ha tro på det vi gjør og de valgene vi har tatt. Synspunktene jeg har fått og rådene, kommer ofte fra personer som ikke har den minste peiling på hvordan dette fungerer i praksis. Jeg har noen ganger fått kritikk fordi vi medinserer vårt barn. Da vender jeg det døve øret til. Det viktigste er at barnet har det så greit som mulig, om dette er med eller uten medisin.

Gjest Tigerjente
Skrevet

Hun mener nok det at ikke alle mennesker i verden vet om den grunnen. Det er faktisk relativt få som vet det.

Ellers vil jeg bare si; stå på, og ikke hør på alt det dømmende i vårt samfunn. Jeg er foreløbig bare under utredelse, og jeg har møtt på så utrolig mye motstand, tilogmed min far lo da jeg sa det (i mangel på kunnskaper om det, han forstår nå)

Skrevet

En person med ADHD er en person som, før behandling, er veldig urolig, har et voldsomt sinne, ukonsentrert og finner på mye rart som han/hun ikke aner konsekvensen av.

2.Etter din mening hvorfør bør/bør man ikke medisinere ad/hd personer?

Jeg mer de med ADHD bør medisineres for da får de det mye bedre med seg selv, klarer å takle livets gleder og sorger mye bedre, de får også bedre konsentrasjon så det blir lettere å følge med på bla. skolen. Ja, de får et helt "nytt" liv etter at de blir medisinert.

Man bør behandle ADHD med medisiner, men kostholdet bør også forandres. Feks. reagerer mange veldig på sukker, blir skikkelig hyper, så da bør man redusere på det.

Jeg har bare hørt om Ritalin, for det er det broren min bruker.

Skrevet

"-ADHD er Attention (oppmerksomhets) Deficit(mangel) Hyperactive Disorder, kalles av Gordon Neufelt for: Attachment deficit hyperactive disorder!

Han sier at mange av barna har ikke blitt tilknyttet sine omsorgspersoner, og det er problemet!"

Syns dette er veldig interessant!

Skrevet
"-ADHD er Attention (oppmerksomhets) Deficit(mangel) Hyperactive Disorder, kalles av Gordon Neufelt for: Attachment deficit hyperactive disorder!

Han sier at mange av barna har ikke blitt tilknyttet sine omsorgspersoner, og det er problemet!"

Ja det kan kanskje stemme i noen tilfeller. Men hvordan forklarer vi medisiner som fungerer da??

Skrevet
Ja det kan kanskje stemme i noen tilfeller. Men hvordan forklarer vi medisiner som fungerer da??

Medisiner behandler symtomene, ikke problemene. De får det ikke bedre med seg selv, de blir bare mer likegyldige.

Skrevet

Enig med deg i det, men drar spørsmålet litt videre.....hva er da evt grunnen til at de ikke har blitt tilknyttet sine omsorgspersoner?

Min teori med bakgrunn i at min sønn har ADD, er at AD/HD og ADD barn ofte kan ha ett litt autistisk preg, og ikke er like knyttet til omsorgspersoner rundt dem, som det vanlige unger er. Og dette tror jeg har noe med AD/HD / ADD diagnosen å gjøre.

Skrevet (endret)
Enig med deg i det, men drar spørsmålet litt videre.....hva er da evt grunnen til at de ikke har blitt tilknyttet sine omsorgspersoner?

Min teori med bakgrunn i at min sønn har ADD, er at AD/HD og ADD barn ofte kan ha ett litt autistisk preg, og ikke er like knyttet til omsorgspersoner rundt dem, som det vanlige unger er. Og dette tror jeg har noe med AD/HD / ADD diagnosen å gjøre.

Jeg tror det er en mer kulturell ting. At veldig mange barn ikke er skikkelig tilknyttet foreldrene (foreldre i Norge ser ut til å ha et vanvittig hastverk med å "gjøre" barna selvstendige, på å bryte tilknytningen, den tiden de egetlig skulle brukt på å tilknytte.... )

og noen av barna takler dette ekstra dårlig.

Det er ikke tilfeldig at ADHD tallene skyter i lufta som bare det!

Barna blir tidlig presset til å sove i egen seng, de skal ikke være avhengige av foreldrene når de er små babyer en gang. Allerede der blir tilknytningen alvorlig skadet. Også er det i barnehage, instutisjon, hvor mange er lange dager.

Når skulle disse barna tilknytte seg egentlig?

Jeg leste et sted for ikke så lenge siden (skal se om jeg finner link) at det var svært viktig at barna har en fast tilknytningsperson som er tilgjengelige hele tiden, de første syv årene. Minst. Med å være tilgjengelig betyr ikke at de skal bare være der for barna, men at de skal drive med sitt, og barna skal ha mulighet til å nå dem, når de trenger det. Til enhver tid. Hele døgnet.

Hvorfor noen tåler mangel på tilknytning dårligere enn andre er vanskelig å si.

Det kan være mange grunner. Matintoleranse kan være en faktor .

Så er det nok veldig mange andre ting som også kan spille inn.

Vi må snu denne trenden som skader barna våre. Alle lurer på hvorfor så mange barn har psykiske problemer i vårt feilfrie land. Norge kommer tredj dårligest ut i hele europa når det gjelder psykisk helse hos barn.

Vi må våkne opp!

Endret av Yrjenia
Skrevet

Hvorfor kan da et av mange søsken ha ADHD, når de har fått samme oppdragelse.

Skrevet (endret)
Hvorfor kan da et av mange søsken ha ADHD, når de har fått samme oppdragelse.

Fordi barn er forskjellige, noen tåler manglende tilknytning særlig dårlig.

Og for å bare gjenta meg selv litt.

Når en baby blir født snakkes det ikke om tilknytning. Alt handler bare om løsrivning, fra begynnelsen av. Nå begynner samfunnet og hele kulturen vår få bivirkningene av denne skadelige holdningen til barn.

Endret av Yrjenia
Skrevet
Medisiner behandler symtomene, ikke problemene. De får det ikke bedre med seg selv, de blir bare mer likegyldige.

Tull og vas. De får det bedre med seg selv fordi de ikke kommer i konflikter, ikke får kjeft, får flere venner, og får med seg det faglige på skolen. Bl.a.

Skrevet
Fordi barn er forskjellige, noen tåler manglende tilknytning særlig dårlig.

Og for å bare gjenta meg selv litt.

Når en baby blir født snakkes det ikke om tilknytning. Alt handler bare om løsrivning, fra begynnelsen av. Nå begynner samfunnet og hele kulturen vår få bivirkningene av denne skadelige holdningen til barn.

Det er i hvert fall ikke tilfelle for de jeg kjenner med ADHD. De er svært nært knyttet til foreldrene sine.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...