Gå til innhold

Lære å spille gitar?

Snehvit

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å kjøpe og lære å spille klassisk gitar, men er foreløbig helt blank på området. Hva bør jeg tenke på ved kjøp av gitar, og hvordan kan jeg best lære meg å spille på egenhånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kan spille bittelitt. Begynte å lære meg selv for noen år siden, men gadd bare gjøre det litt så stoppet jeg. Jeg hadde iallefall en helt vanlig gitar. Litt mindre enn standarden. Og så lånte jeg bøker på biblioteket. Etter en uke kunne jeg spille et par sanger og noen introer. Men så tror jeg at jeg skulle ha eksamen, ble stressa og glemte gitaren ut. Så nå ligger den i et hjørne og støver og er totalt ustemt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Det er gøy å spille gitar !!! :-)

Du bør kjøpe en stålstrengsgitar - for de er det finere lyd i.

Lær deg de vanlige grepene først ...D A G - og så C F E Am Em ....++++ lån bøker ...tren og tren ..... det er gøy ! Desuten bør du ha en stemmemaskin til gitaren - så den er riktig stemt ..

lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

Prisen varierer sikkert litt etter merke ( fra sånn ca 500,. og oppover)- og som du sier kvalitet. Det som er lurt å tenke på er at halsen ikke bør være for bred - for da er den vanskelig å ta grep på .....og som nybegynner er det absolutt en fordel med smal hals siden grepene kan være vanskelige nok i seg selv .... :wink:

Jeg lærte å spille på en litt liten gitar - den var et hakk mindre enn vanlige gitarer ..og helt ypperlig å trene seg på .....synes den gitaren jeg har nå er noe uhamselig - for den er så svær å holde rundt for å spille liksom. Men man kan fint lære det på en gitar i vanlig størrelse også altså ... :wink:

Hør med de i butikken også ..og selvsagt prøv gitaren ... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det lønner seg sikkert med en liten gitar, særlig ettersom jeg ikke akkurat er så stor selv heller. :) Jeg har lett litt på internett (bl.a. på Gule Sider) etter butikker som selger gitarer i Oslo, men har ikke funnet noen med informative hjemmesider som viser utvalg og priser. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De litt mindre gitarene kalles for damegitar, så det er jo passende.

Når det gjelder det å lære gitar, vet jeg om noen som kontaktet musikklæreren de hadde på ungdomsskolen. Men kan jo hende at du ikke hadde gitarundervisning på skolen? Det hadde jeg, og de som kontaktet han. De fikk lov å være med i timene der, og gratis undervisning på kvelden hvis noen av elevene ville ha det.

Når det gjelder hvor du skal handle, er de veldig flinke og profesjonelle på:

http://www.schlagerforlaget.no/

Ligger i operapassasjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nybegynner og synes det er kjempegøy å klimpre på gitaren min. Jeg anbefaler Lillebjørn Nilsens gitarbok, det er den desidert mest brukte læreboka og er ganske grei å følge, selvom det nok kan være en fordel å kjenne noen som spiller så man kan spørre litt innimellom, for det hender jeg ikke helt forstår hva Lillebjørn mener.

Jeg har også en litt mindre gitar (jeg er jo ei pusle) med nylonstrenger. Stålstrenger lyder helt klart best, men man får mere vondt i fingrene i starten med stålstrenger enn nylonstrenger. Med mine strenger får jeg nesten ikke groper i fingrene i det hele tatt.

Lykke til, det er kjempegøy å lære seg noe nytt og føle at man mestrer! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...