Gå til innhold

Irritasjon ved skrivefeil


Amalie_85

Anbefalte innlegg

Gjest Veronica Mars
Jo verre skrivefeil man finner, jo lettere er det å påpeke ting, det hender en skjelden gang jeg "finner" noe, men jeg vet hva jeg risikerer ! ;)

Jeg synes den der er ufattelig irriterende. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har skrevet noe, for tenk, men nå fant jeg ingen flere skrivefeil å henge meg opp i. Altfor korrekt språk i denne tråden! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Skrivefeil er faktisk ikke av det viktigste å rette opp i lengre i skolesammenheng, det dreper kreativiteten. Det er mye mer irriterende at noen leser feil med vilje slik at budskap folk kommer med blir vridd på. Det er irriterende det.

Det er nå så, og jeg har ikke pedagogisk eller faglig grunnlag for å uttale meg så mye om hvordan undervisninga i dag foregår. Men jeg tror kanskje en del yngre "skribenter" vil få negative kommentarer, og kanskje færre konstruktive svar, fra lesere utenfor skolen, f eks som her i et forum, eller når de kommuniserer med slektninger, venner osv. For det ER tungvint og vanskelig å lese innlegg, mail, brev etc hvor annethvert ord er skrevet annerledes enn det som finnes av normer, og jeg innrømmer at jeg sjeldnere svarer på tråder hvor hovedinnlegger skriver nærmest uforståelig.

Forøvrig kommenterer jeg nesten aldri skrivefeil selv direkte i tråder som handler om noe annet. Unntak har vært når noen bruker direkte feil ord, slik at innholdet blir annerledes enn tilsiktet - men selv da kommer det sure kommentarer om at det er unødvendig å rette opp, så for å prøve å bidra til å holde tråden saklig, har jeg stort sett kuttet ut alle slike "rødpennforsøk". Av feil jeg synes er irriterende er stort sett sånne som værre og feil bruk av spørreord, samt engelsk bruk av apostrof på norsk. Og orddelingsfeil.

Utover det er jeg helt enig i at det er minst like irriterende som å lese innlegg på dialekt-zmz-språk, at noen på død og liv MÅ vri på enhver setning for å tolke noe helt fjernt og irrelevant ut av et innlegg. Når noen skriver et langt og i hovedsak fornuftig og interessant innlegg, og neste bruker henger seg opp i EN liten flik, feiltolker den og de neste tjue sidene handler om denne feiltolkningen... Argh! Det er et internettfenomen!

Ellers har jeg selvsat ingen problemer med lange og litt innviklede setninger med lemfeldig bruk av komma, "...", () og høy terskel for tasteglipper :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dere klarte å finne noen feil. Men de fleste feilene er ting som ikke irriterer meg. Kanskje fordi jeg gjør mange av dem selv :ler:

Nei det tror jeg ikke.

Av en lærer hørte jeg en gang denne historien:

En gutt på ca 18 år skulle til tannlegen. Av tannlegen fikk han beskjed om at han burde begynne med fluor-skylling. Jaha, sa gutten, og lurte på hvor han kunne få kjøpt det da. Tannlegen svarer med at det kan man få kjøpt på apoteket. Gutten gjør store øyne og utbryter "når begynte de å selge skylling på apoteket?"

Så her trodde han at det var en kylling med ny smak. Skummelt :ler:

Jeg kan forstå at det kan være vanskelig å skrive korrekt, jeg har hatt masse problemer med språket, men jeg skriver ikke har jort hvertfall :sur:

irriterer meg over den enda :ler:

(nå kan dere sikkert pirke på flere skrivefeil igjen ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia 30.08.08

Det verste jeg ser er vært/hvert feil. Eks: "Idag har jeg hvert i butikken". Forloveden er helt elendig på både vært/hvert og og/å, og mora mi skriver på blanding av bokmål, bergens-dialekt og finnmarking. Er det rart jeg føler meg litt sinnsyk av og til?? :sur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor irriterer dere dere over skrivefeil?

Er ikke innholdet i det som blir skrevet det viktigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Hvorfor irriterer dere dere over skrivefeil?

Er ikke innholdet i det som blir skrevet det viktigste?

Det er vel fordi det er skrivefeil som er lettest å se for det utrente øye. Feilformuleringer er jo bagateller i forhold. :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest
Jeg synes den der er ufattelig irriterende. ;)

Du mener skrivefeil her inne? Når man vet hvor mange i Norge som behersker Norsk dårlig, har problemer med skriving og andre problemer, så er det tilsammen veldig mange personer.

Om du velger å være på nett hvor så mange ulike mennesker som er her, og du IRRITERER deg over skrivefeil, ja da er du på feil plass.

Syns det er verre med folk som påpeker andres feil. Mye verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia

Jeg irriterer meg over skrivefeil, men påpeker dem aldri.

Her var et unntak, da det nærmest var lagt opp til harmløs peke-nese av andres feil. Tar det for gitt at ingen er blitt fornærmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange som har skrevet tråder om hvorfor skriver folk ord feil, og jeg har ikke helt skjønt hvorfor det er så irriterende. Kanskje fordi jeg ofte skriver feil selv, men det er små feil som jeg vet ofte går igjen. Jeg har problemer med dobbel konsonant og noen andre ord der jeg bytter bokstavene om. Men nå i det siste ser jeg veldig mange feil hos andre og det irriterer meg :frustrert:

Er det enkle skrivefeil så greit nok, men ord som f.eks kikker og det blir skrevet skikker :frustrert: FYYYYYYYYY

Det er flere slike, er det fordi dem sier ordet sånn når de snakker at det sniker seg inn når de skriver og??

Er flere jeg har irritert meg over der, jorde, jøre, jeg har til og med sett ordet skylling, og vi snakker mat :overrasket:

så nå skjønner jeg hvertfall dere som har laget slike tråder før.

blir litt redd for det norske språket jeg

så skjerp dere på sånne feil som er TYDELIGE feil :slåss:

Hvordan kan man irritere seg over noe man selv gjør? Er det du som skal bestemme hva som er greit å ha som feil?

Når man klarer å irritere seg over noe slikt somd ette på Internett, da har man fritidsproblemer.

Og ingen må fortelle noen her inne at de har dysleksi, selv om enkelte mener at det da er lov å ha skrivefeil. Det er mange ulike mennesker her inne, og enten klarer man å akseptere de eller så passer man selv ikke inn. Men å kritisere andre for noe man selv gjør, er egentlig helt latterlig. Og det må vel 'Amalie_85 og klare å forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest
Jeg har en tendens til å skrive mennekse i stedetfor menneske. Og sikkert noen flere hurtigfeil. Men som du sier, Pax, de er mindre irriterende enn konstante brudd på rettskrivingsreglene.

Heter det i stedetfor?

Det heter vel istedenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det i stedetfor?

Det heter vel istedenfor?

gjør vel det. :)

hvorfor gidder folk å bry seg om at noen har skrivefeil? ingen er perfekte. slikt jeg brydde meg om da jeg var 14 år, ikke nå. det jeg reagerer på er gjerne SMS-språk eller de som skriver på dialekten sin.

amalie, du har da mange skrivefeil selv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
...men nå kommer du i hvertfall aaaaldri til å skrive "skjelden" igjen! ;)

Det blir vel heller skjelden, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

amalie, du har da mange skrivefeil selv ...

Jepp, i know!

:)

Men jeg prøver å ikke ha det.

Og mennesker med skrivevansker ser man ofte lett, men når det er det jeg vil kalle slurve feil, er irriterende. Og ja, jeg må fortelle det :ler: så mange andre har gjort det før meg og.

Jeg ser sjelden å-/og feil og bryr meg ikke om dem, men det er ord som jeg er redd skal ødelegge språket. Skal vi begynne å skrive skino og skjole, skjøtt? Prøver å rette opp minstemann på virkelig stygge feil.

Men jeg lager hvertfall en tråd sånn at jeg ikke dirkete peker ut folk, man blir ofte blind for sine egne feil, så kanskje noen ser sine feil nå. Jeg ser mine oftere etter at jeg begynte på forumet her, fordi noen faktisk lager slike tråder ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...