Gå til innhold

Irritasjon ved skrivefeil


Amalie_85

Anbefalte innlegg

Det er så mange som har skrevet tråder om hvorfor skriver folk ord feil, og jeg har ikke helt skjønt hvorfor det er så irriterende. Kanskje fordi jeg ofte skriver feil selv, men det er små feil som jeg vet ofte går igjen. Jeg har problemer med dobbel konsonant og noen andre ord der jeg bytter bokstavene om. Men nå i det siste ser jeg veldig mange feil hos andre og det irriterer meg :frustrert:

Er det enkle skrivefeil så greit nok, men ord som f.eks kikker og det blir skrevet skikker :frustrert: FYYYYYYYYY

Det er flere slike, er det fordi dem sier ordet sånn når de snakker at det sniker seg inn når de skriver og??

Er flere jeg har irritert meg over der, jorde, jøre, jeg har til og med sett ordet skylling, og vi snakker mat :overrasket:

så nå skjønner jeg hvertfall dere som har laget slike tråder før.

blir litt redd for det norske språket jeg

så skjerp dere på sånne feil som er TYDELIGE feil :slåss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Janosz

Irriterer meg over sånne ting jeg også...særlig når det kommer fra folk som teoretisk burde vite bedre. Er litt trist å se at landets aviser er fulle av journalister som ikke kan stave, for eksempel.

Men det dukker jo opp noe morsomt i blant også da med disse småfeilene som helt forandrer betydningen av ord.

Som da en venninne av meg bomma litt helt i begynnelsen av ordet 'kjedekollisjon'. Det ble...gøy :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall

Er vanskelig å kommentere skrivefeil hos andre syns jeg, man er nødt til å være så påpasselig på at man ikke har noen feil selv, ellers sklir det lett ut i rene ordkrigen..

Jo verre skrivefeil man finner, jo lettere er det å påpeke ting, det hender en skjelden gang jeg "finner" noe, men jeg vet hva jeg risikerer ! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DyneTryne

skjedekollisjon? Nytt begrep for lesbesex?

Nei jeg vet ikke jeg, folk må få skrive hvordan de vil. Det er vel blitt litt slappere etter zmzspråket kom.

Og gud så mange eldre som skriver feil/orddelingsfeil på f.eks nettby! :overrasket:

du hvar bare sexy da smiler . ;)

sensuelt nokk dette ja.. like lyset og de klare fargene :D

Burde ikke de eldste vite best?

Endret av DyneTryne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også irritere meg over opplagte skrivefeil. Som f eks det du nevner Amalie _85, skylling i stedet for kylling.

Enkelte ganger ser jeg at den som skriver tråden har dysleksi, da er det helt greit.

Innlegg som er skrevet med sms-språk, f eks jg i stedet for jeg, er forresten mer irriterende.

Endret av Værjenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Innlegg er skrevet med sms-språk, som f eks jg i stedet for jeg, er mer forresten mer irriterende.

Gjentagelsesfeil, to mer i setningen over..

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Hvem bil", "hva hus" etc... Gal bruk av spørreord, i tillegg til SMS-språk og dialektbruk, er ytterst irriterende. Sleng på utstrakt bruk av ord deling og en haug og/å-feil, og jeg klarer rett og slett ikke å holde meg. :sinna:

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjentagelsesfeil, to mer i setningen over..

:sjarmor:

Men nå ser det bra ut?

Det gikk litt unna i redigeringen her. Flaut i en slik tråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Men nå ser det bra ut?

Det gikk litt unna i redigeringen her. Flaut i en slik tråd :)

"..er mer forresten irriterende. " ?

..er forresten mer irriterende !

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen faste skriveleifer selv, enda jeg ikke burde ha det i min bransje. Men jeg synes det er forskjell på skrivefeil og skrivefeil som kommer fordi man skriver raskt, sistnevnte er ikke så ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en tendens til å skrive mennekse i stedetfor menneske. Og sikkert noen flere hurtigfeil. Men som du sier, Pax, de er mindre irriterende enn konstante brudd på rettskrivingsreglene.

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nedfall
Jeg har noen faste skriveleifer selv, enda jeg ikke burde ha det i min bransje. Men jeg synes det er forskjell på skrivefeil og skrivefeil som kommer fordi man skriver raskt, sistnevnte er ikke så ille.

*Lese innlegget til Pax med argusøyne*

Hm.. ett komma etter den første "skrivefeil", hadde sikkert gjordt seg! :kaffe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"..er mer forresten irriterende. " ?

..er forresten mer irriterende !

;)

Oj da.

Håper det er riktig nå. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Camelia
Jeg har en tendens til å skrive mennekse i stedetfor menneske.

Det har jeg også! :ler:

Og ikek i stedet for ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Camelia
*Lese innlegget til Pax med argusøyne*

Hm.. ett komma etter den første "skrivefeil", hadde sikkert gjordt seg! :kaffe:

Ikke enig! :slåss:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cirka

Samme det vel, så lenge jeg kan forstå hva de mener må de bare skrive feil for meg. Skrivefeil er faktisk ikke av det viktigste å rette opp i lengre i skolesammenheng, det dreper kreativiteten. Det er mye mer irriterende at noen leser feil med vilje slik at budskap folk kommer med blir vridd på. Det er irriterende det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...