Minnie27 Skrevet 22. juli 2007 #1 Skrevet 22. juli 2007 Med en liten baby på 3 måneder er kveldene hjemme hos oss blitt en tid som for det meste går med til stell, mating, nedlegging og tilslutt avslapping for mor og far. Dette har desverre ikke hele familien skjønt, og titt og ofte står det noen på døra mellom kl. 20-23 på kveldene hjemme hos oss. Så å si aldri noen som faktisk ringer/sms'er for å spørre om det faktisk passer. Som oftest er jeg opptatt med babyen, og far "underholder" gjester i stuen (dermed ingen hjelp til mor). Dette irriterer vettet av meg! Ikke det at det er så slitsomt å motta besøk, men at folk ikke kan forstå at det er greit å høre om det passer først. Disse besøkene har tatt seg opp spesielt etter barnet kom (hvorfor?!?) Men baby eller ikke, slike pop-inn besøk føles ikke riktig for meg. Mulig noen synes det er uriktig av meg å bli irritert når noen kommer for å besøke oss. Men når det står noen på døra kl 23 og sier at de følte det var uforskammet av dem å bare kjøre forbi når det var i nærheten, er det ikke lov å bli gal da???? Bare et utbrudd! Synspunkter?
LilleBille Skrevet 22. juli 2007 #2 Skrevet 22. juli 2007 Jeg har alltid syntes det er hyggelig med folk som stikker innom - men etter kl. 20-2100 gjør man ikke sånt uten å ha sjekket om det passer. Jeg synes også - spesielt siden dere har en nyfødt - ville det være helt rimelig at folk ringte først. Si fra at "desverre - nå skal vi akkurat bade/spise el. så nå passer det ikke så godt - kan dere ikke komme .... i stedet? " - da får du mer kontroll på besøkene .. og etter en stund lærer kanskje familien. Evt. vær tydelig - si at nå har dere det rimelig hektisk - og at dere ville sette pris på om de ringte først og hørte om det passet.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #3 Skrevet 22. juli 2007 Er det ikke vanlig folkeskikk å alltid ringe først?
Gekko Skrevet 22. juli 2007 #4 Skrevet 22. juli 2007 Lag en sånt "hotellskilt" som det står "Please do not disturb" på og heng på ytterdøra. Vi har stjålet et fra et hotell, det er meget effektivt. Her kom og gikk folk også stadig vekk og med nyfødt baby var det ikke noe særlig.
Malama Skrevet 22. juli 2007 #5 Skrevet 22. juli 2007 Hvorfor besøkene har tatt seg opp? Fordi folk gjerne kommer på besøk til noen som har baby. For å få se den, holde den, stelle den, kose med den. Babyer har en slik effekt på mange... Jepp, det kan være slitsomt, og det må nok til en ganske klar beskjed for at de skal forstå at dere ikke vil ha det sånn, siden de tydeligvis ikke har tatt hintet. Å komme så sent som 23 er faktsik ganske unormalt vil jeg si, jeg ville aldri dradd på besøk etter 20 uten å ha avtalt det. "stikke innom på veien" gjør man ikke på KVELDEN.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #6 Skrevet 22. juli 2007 Hvorfor besøkene har tatt seg opp? Fordi folk gjerne kommer på besøk til noen som har baby. For å få se den, holde den, stelle den, kose med den. Babyer har en slik effekt på mange... Jepp, det kan være slitsomt, og det må nok til en ganske klar beskjed for at de skal forstå at dere ikke vil ha det sånn, siden de tydeligvis ikke har tatt hintet. Å komme så sent som 23 er faktsik ganske unormalt vil jeg si, jeg ville aldri dradd på besøk etter 20 uten å ha avtalt det. "stikke innom på veien" gjør man ikke på KVELDEN. Enig med deg - men om man vil se babyen bør man vel komme tidligere? Hvis foreldrene prøver å venne babyen til en ok døgnrytme er det jo sannsynlig at ungen både er trøtt og grinete såpass seint. Jeg synes uanmeldt besøk er greit i mindre mengder og på dagtid, men mener det er uhøflig å komme innom uten å spørre om det passer så seint som 21-23.
Malama Skrevet 22. juli 2007 #7 Skrevet 22. juli 2007 Helt enig, det er selvsagt ganske uhørt å komme kloken 23 for å treffe en baby, så her må man til med oppdragelse av vosken mennesker. La dem skjønne at besøk mottas tideligere på dagen, og at de ikke kan holde pappan opptatt. Og at besøk ønskes forhåndsvarslet.
Gjest Gjest Skrevet 22. juli 2007 #8 Skrevet 22. juli 2007 De kommer sikkert fordi døren alltid er åpen hos dere. Det er alltid hyggelig hos dere, dere avviser dem aldri, og kanskje tror de at dere kjeder dere nå som dere må være hjemme med en baby og tror at de gjør dere en tjeneste ved å holde dere med selskap. Selvsagt tar de feil, men det kan de jo ikke vite når dere ikke sier i fra og alltid tar godt imot dem. Si at det ikke passer nå, be dem om å ringe eller send en sms før de kommer for å høre om det er ok. Forklar at dere trenger tid for dere selv.
Blueberry Skrevet 22. juli 2007 #9 Skrevet 22. juli 2007 Jeg synes det er uhøflig å ringe etter kl 22 også jeg da, så dette hadde jeg ikke tolerert støtt og stadig. Vi har av og til svigers på besøk og det kan bli litt sent. Da sier jeg bare at jeg går og legger meg. Tar ikke lange tiden før de er ute av døra da...
Vingedama Skrevet 24. juli 2007 #10 Skrevet 24. juli 2007 Jeg ser helst at folk ringer først, og da får de som oftest nei... Det er ganske effektivt. Har flere ganger latt være å lukke opp når det ringer på døra og jeg har vært hjemme alene, selvom jeg vet det er slekta som står der. Vi bor i blokk, kan smugtittebak gardina Vi fikk beskjed om å skjerme vårt lille premature mirakel, og det har selvsagt hjulpet med å forklare folk hvorfor de ikke kan komme hit. Hun blir kjempestressa dersom det er mange som prater i munnen på hverandre eller skal pelle på henne. Hyl og skrik i mange timer etter at gjestene har gått. Verken morsomt for henne eller oss.
Gjest Frk Åberg Skrevet 24. juli 2007 #11 Skrevet 24. juli 2007 Jeg syns det er hyggelig med folk som kommer på besøk uten å si fra først. Men jeg syns det blir noe helt annet når man nettopp har fått en liten en. Familien burde da huske tilbake hvordan det var å være nybakte foreldre, og dermed være litt mer forsiktige? Går det ikke an å si fra på en pen måte, kanskje i en annen anledning enn når de kommer på "pop-in"-besøk?
Daria Skrevet 24. juli 2007 #12 Skrevet 24. juli 2007 Å komme ubedt etter kl 21 synes jeg er drøyt. Men så lenge dere tar imot besøk og aldri sier fra at det ikke passer, så vil de jo tro at dere synes det er hyggelig og fortsette med det -folk flest er ikke tankelesere. Si fra til de det gjelder, enten ved en annen anledning eller ved å rett og slett å si når de står på døren at "Beklager, nå passer det dårlig, vi er midt i legging" el.l. Kommer man uvarslet, må man regne med at man ikke nødvendigvis blir ønsket velkommen med åpne armer. Forøvrig er det vel ikke så rart at familien kommer oftere etter at babyen kom...
(-:Domino:-) Skrevet 24. juli 2007 #13 Skrevet 24. juli 2007 Det kan være så enkelt som at de ikke tenker seg om hvordan det er å ha en liten baby, og selv om det er selvsagt at disse tidspunktene er altfor sent for en liten baby å få besøk, så er det ikke sikkert det er værre enn å bare si ifra på en hyggelig måte...Det er iallfall mye bedre enn å gå rundt og irritere seg.
Binke Skrevet 24. juli 2007 #14 Skrevet 24. juli 2007 Ikke for å forsvare de som dukker opp sent på kveld, men kan det tenkes at de kommer umeldt fordi de ikke vil at dere skal gjøre i stand noe, eller måtte forberede besøk? ...bare en tanke... Synes dere skal gi beskjed om at det ikke passer. Dere må sette grenser og verne om den tiden dere har nå. Barnet vokser kjempefort, så bruk så mye tid som mulig til å være sammen dere tre!
Helen Skrevet 24. juli 2007 #15 Skrevet 24. juli 2007 Jeg har alltid syntes det er koslig med besøk som bare kommer innom. Selv da ungene var babyer var ikke det noe problem. Om de kom midt i matingen eller da babyen ble stelt gjorde ikke det noen ting, det er ikke nødvendig at både mor og far må gjøre allting sammen. En av oss hadde bestandig tid til å ta seg av gjestene, mens den andre tok seg av babyen. Men å få besøk noe særlig etter kl 21 på hverdagene er uansett i seneste laget uavhengig om man har unger eller ikke.
Minnie27 Skrevet 25. juli 2007 Forfatter #16 Skrevet 25. juli 2007 Takk for svar:) Jo, her er det nok vi som de "fornæmede" som må ta i et tak og si ifra. Men det er ikke alltid like gøy..... Vi bor ute på bygda, og de som kommer har gjerne kjørt seg en tur, og når folk står på trappa så føler jeg på ingen måte at jeg kan nekte noen å komme inn. + at de det gjelder fort blir snurte hvis noe blir sagt imor dem(fryktelig slitsomt ) Vi har snakket om dette, og på en måte bestemt oss for at vi må si ifra. Det er bare så synd at voksne mennesker ikke kan forstå at de ikke kan komme uanmeldt på besøk så sent på kvelden... Selv sender jeg alltid melding når jeg skal bort. Setter som sagt pris på besøk jeg, men på en viss tid på døgnet kan man jo få være litt alene. Hvorfor besøkene har tatt seg opp? Fordi folk gjerne kommer på besøk til noen som har baby. For å få se den, holde den, stelle den, kose med den. Babyer har en slik effekt på mange... Skjønner det, men jeg skrev hvorfor fordi jeg synes det er selvfølge at man gir beskjed og spør hvis man vil komme på besøk til noen med små barn i huset . Jeg skjønner ikke hvorfor de må komme så sent når det er sånn? Vi ga jo beskjed etter fødsel, at vi ville at folk sendte melding før de kom. Det gikk bra, i 2 uker...... Men, som en skrev her, de er ikke tankelesere, og folk er forskjellige. Så vi må bare nok bare si ifra. Så får de heller bli litt snurte da.... Kommer vel ikke på besøk på en stund da skjønner jeg...
Lurvina Skrevet 25. juli 2007 #17 Skrevet 25. juli 2007 Lag en sånt "hotellskilt" som det står "Please do not disturb" på og heng på ytterdøra. Vi har stjålet et fra et hotell, det er meget effektivt. Her kom og gikk folk også stadig vekk og med nyfødt baby var det ikke noe særlig. Denne synes jeg var ganske god
Lourdes Skrevet 25. juli 2007 #18 Skrevet 25. juli 2007 Jeg liker generelt ikke at folk bare kommer innom. Jeg er glad i å ha besøk, men en liten varsel først for å høre om det passer settes pris på. Faren min har en tendens til å bare kjøre innom på søndager og andre helligdager og da gjerne på formiddagen. Jeg liker å sove mye på disse fridagene. Så det har blitt en del besøk hvor jeg sitter i pysjen og gnir meg i øynene. Hadde han ringt først hadde det jo ikke vært noe problem. Da hadde jeg vært litt mer klar. Faktisk diskutert dette med noen venner. Jeg tror det er mindre vanlig blant unge mennesker å komme uanmeldt. Vi har alle tanter og onkler som bare stikker innom, mens venner avtaler gjerne på forhånd..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå