Gå til innhold

Få igjen penger for trekking av visdomstenner?

Mrs. B

Anbefalte innlegg

Har nettopp operert ut en visdomstann. Måtte sendes til spesialist, og skal fjerne en til på samme måte. 1400kr kostet det for én tann. Altså nesten 3000 kr for begge. Har man krav på å få dekt noe av trygdekontoret? Har ikke dårlig råd, synes bare det er surt å bruke så mye penger på noe så "bortkastet" som visdomstenner. I tillegg fjerner mannen min også to stk i disse dager (ikke hos spesialist), og da blir det jo en del på en gang likevel... Noen som vet?! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lizbet

Min samboer fikk igjen rundt 500 tror jeg. Og betalte 1200.

Ellers vet jeg ikke hvordan det er med

refusjonsordninger...

Lykke til i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trakk mine to visdomstenner i fjor,. Og ja det var dyrt, tror jeg betalte noe av det samme som deg. Jeg fikk refundert 375,- pr. tann. Ikke mye å skryte av, men litt lommerusk er det jo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg måtte operere ut to visdomstenner og tannlegen min nevnte ikke en gang at det var mulig å få refundert penger?! :evil:

Tannlegen taper da ikke noe på det han og informere folk om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Dette va litt utenom saken, men jeg skal operere ut mine visdomstenner på torsdag. Var det vondt? Hvordan bedøvelse fikk dere?

Takker for alle svar, for jeg er DRITT nervøs! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg husker ikke hvordan bedövelse jeg fikk, men pass på at du får nok bedövelse. Dvs at hvis det gjör vondt når tannlegen stikker og spör om du kjenner noe, si i fra - ikke vær tapper og heroisk, det lönner seg ikke..

Det gjör ikke vondt å operere, men hvis tannen sitter vanskelig til kan tannlegen bli litt hardhendt og det kan være litt ubehagelig.

Jeg ble veldig slapp etterpå når bedövelsen gikk ut men da er det bare å spise smertestillende som man får (jeg fikk sterke ibux, som jo er betennelsesdempende (elns)) og hvile seg litt.

Andre gangen ble såret betent, men det skjer visst bare unntaksvis.

Lykke til med operasjonen gjest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til gjest:

Jeg var veldig nervøs for dette, da jeg absolutt ikke tåler å se blod, og har litt "angst" for løse tenner. Jeg nevnte dette for tannlegen i forkant og fikk resept på Vival beroligende. Hadde aldri tatt sånt før, men det hjalp veldig! Jeg måtte komme klokken 12 og da skulle jeg ha tatt 3 Vival i forkant. Ca. klokken 12-12:15 fikk jeg bedøvelse, og en halvtimes tid etterpå ble jeg operert. Det tok ca. 20 minutter. Var litt røsking og sånt, men det gjorde ikke vondt. Hos meg måtte tannen deles opp for å få den ut. Men det merket jeg ikke (annet enn røskingen).

Man blir litt søvnig og ustø av å ta [så mange] Vival (tannlegen anbefalte den dosen for at det skulle være nok). Så det kan være lurt å ha med deg noen. Du må IKKE kjøre bil hvis du tar Vival! Jeg hadde med mannen min. Er veldig glad jeg tok dem, ellers hadde jeg nok vært kjempe redd, og antageligvis besvimt.. :lol:

I dagene etterpå har det heller ikke vært noe vondt. Selv om man tar smertestillende i 3 dager etterpå, så tror jeg strengt tatt ikke jeg hadde trengt det. Men det kan jo variere fra person til person. Det blødde litt et par timer etter inngrepet, men ikke mye. (Mannen min derimot blødde i et par dager, men det var visst litt voldsomt).

Jeg ble veldig hoven dagen etter. Så ut som jeg hadde en golfball i kinnet. Nå er det nesten helt borte, men er litt gul-blå der.. :-?

En uke etterpå må man ta stingene. Det er også fort gjort og ikke vondt.

Lykke til på torsdag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Mrs. B!

Jeg opererte ut to visdomstenner i januar, og de to siste i går. (Ja, jeg har også en golfball på kinnet :roll: ) Da jeg var inne for å ta stingene i januar spurte jeg om ordningen med å få refundert penger. Jeg fikk kvittering på at jeg har betalt som jeg skal levere på trygdekontoret (innen et halvt år etter at inngrepet er utført. Derfor har jeg ventet med dette, siden jeg skulle trekke de to siste også. Nå kan jeg ta med begge kvitt. samtidig).

Trygdekontoret har faste satser for dette, så det kommer på samme hvor mye du betalte hos tannlegen.

Altså, jeg opererte (morsomt ord å skrive på tastaturet..knis.. :lol: ) ut begge visdomstennene på høyre side, og på kvitteringen står det at de var retinerte. Uten at jeg skal påstå noe sikkert, uten min venn fremmedordboken, regner jeg med det betyr at de ikke hadde kommet fram.

Dette får jeg tilbake:

Konsultasjon 37

Annen konsultasjon

(sikkert den i desember, da han så de måtte fjernes) 33

OPG-røntgenbilde

(Tatt i desember for å se hvordan tennene sto) 215

Regional anestesi (bedøvelse for en tann) 45

Regional anestesi (jeg tør påstå at dette for den andre) 45

Kirurgisk fjernelse av retinert tann (altså inngrepet oppe) 166

Kirurgisk fjernelse av retinert tann (det nedi) 166

Tilsammen får jeg altså tilbakebetalt 707 kroner for de to tennene jeg trakk.

Håper dette var til nytte!

-siina-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Var det vondt? Ubehagelig? Dunking? Risting? Hørte du knekk å den slags?

Begynner å få helt angst for morgendagen.

:cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opererte ut en visdomstann i dag. Ikke noe å grue seg for - helt seriøst. Og jeg er egentlig ganske pysete av meg når det kommer til smerter...... Bare be om dobbel dose bedøvelse, så kjenner du ikke det grann. Sprøytene kjenner du omtrent ikke heller. Borrelyden og noen høye "klikk" er kanskje det mest skremmende (vet ikke om "klikkene" kommer hver gang, men jeg måtte dele tannen i to), men da er det bare å tenke på noe hyggelig (jeg tenkte på bryllupsreisen vår :) ), så er det over på en to tre. Jeg betalte totalt 2000 kr, og får refundert 1100 på trygdekontoret.

Kan gjerne anbefale en god kjevespesialist i Moss-området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i dag gjest. Det går nok bra. Be gjerne om beroligende når du får bedøvelsen, det kan hjelpe om du er veldig nervøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv panikk for dette med tenner og tannleger, så da jeg skulle trekke min første vidsomstann var jeg kjempenervøs. Men jeg var hos en spesialist og han var utrolig flink. Det gikk så bra og jeg skjønte egentlig ikke hav som foregikk før han hadde selv tanna i 4 og at alt var ute.

Når det gjelder betalingen er det dyrt å trekke tenner. Tror jeg betalte ca 1700 kr pr gang og jeg fikk ikke refundert mer enn 400 kr pr gang. Men det er tross alt verdt det når man slipper å ha vondt i dem og ikke minst betaler jeg gjerne ekstra for en flink tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg var og opererte tanna i dag. Hadde med meg musikk for å ha noe å høre på hvis lydene ble ekle. Endte jo med at jeg skrudde ned musikken for å høre hva de sa til hverandre og hva som foregikk.

Da de skulle dekke øynene mine med et laken for å beskytte mot lyset fikk jeg hetta (litt klaus) så jeg valgte å ha øynene igjen selv.

Min tann var jo SELVFØLGELIG av den vanskelige sorten, så de holdt på i 1 1/2 time med den F******* tanna! Å da var det jo så lenge siden de tok bedøvelse at de måtte sette den på ny. Jeg hadde litt vondt, men ikke mer enn jeg tåler. Det værste var at han hele tiden stod å dro så sinnsykt i leppa mi med en eller annen krok! :cry:

Men jeg lever :) og slepper kanskje unna med å bare ta denne ene. Nå sitter jeg her og spiser smertestillende og venter på at hevelsen og blåmerkene skal gi seg :D

Den ene tanna mi kostet 1500 kr og jeg betalte 225 kr selv.

Nå er jeg ferdig med det!!! WEEEEEEE :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:o får man virkelig igjen penger av å trekke tenner (visdomstenner)...

jammen lærte jeg noe nytt idag også :wink:

Men hva om ikke visdomstennene gjør noe ut av seg da. Jeg har hatt mine i mange år jeg og ikke er jeg plaget av dem heller. Bør man ta dem da?

Jeg vet at dette ikke var spørsmålet, men jeg holder meg innenfor tema - så jeg håper jeg blir tilgitt :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannleger mener noe annet - vil de bare tjene penger de da eller :wink:

Vel jeg kommer til å tviholde på mine tenner (les visdomstenner;o) jeg, så lenge de ikke steller istand til bråk :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange tannleger driver jo med samlebåndsmetode, og har flere pasienter på en gang, og er veldig glad i penger... :wink: Jeg har opplevd det samme, men når jeg spurte om HVORFOR, så var det jo bare for å slippe å få hull (som jeg ikke hadde).... så da venter jeg til hullene kommer... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Grunnen til at mange tannleger anbefaler å trekke visdomstennene er at det ofte ikke er god nok plass til dem når de kommer opp, slik at de gjerne vil dytte andre tenner. Eller så er det problemene de fleste får med visdomstennen når de blir eldre, med betennelser, hull osv. i disse tennen.

Tror bare de vil folks beste med å ta vekk noe som mest sannsynlig vil bli værre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Det er ikke sikkert om det blir hull

2. Blir ikke hull i en tann som er ren....

3. Da får man fjerne den OM det skjer da....

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...