Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet
I mine øyne er ikke en som over lengre tid gir etter for mas en som stiller spørsmål ved systemet. Tvert imot.

Han jobbet tross alt 4 ÅR før han ble sykmeldt.

Kan man ikke stille spørsmål ved systemet dersom en har gitt etter for masete og vanskelig personer?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet
Nei, men siden han selv trekker det voldsomt frem, så antar jeg at det har skjedd en viss tid. Ellers faller jo historien hans i fisk.

ka så?

hadde eg møtt mennesker som var til de grader vanskelige og masete så hadde jeg behandlet dem med respekt- men de skulle ha fortjent det ;) det går på alle mennesker generellt.

Skjønner ikke hvorfor han trekker det så grådig frem uansett, må jo være psykisk sterk for å kunne takle slike folk, over tid blir det derimot vanskelig.

Jeg lar ingen drive på slik uansett hvilke posisjon ett menneske er i, såpass selvinnsikt bør han også ha..

Gjest Gjest
Skrevet
Kan man ikke stille spørsmål ved systemet dersom en har gitt etter for masete og vanskelig personer?

Man skal ALLTID stille spørsmål ved systemet- ALLTID!

mye som ikke fungerer..

Skrevet

Selvsagt. Men jeg vet ikke om han er den kandidaten jeg ville hørt mest på.

Gjest Cirka
Skrevet

Som sosionom er man bl.a forpliktet av et grunnlagsdokument. I dette kommer det tydelig frem at man har plikt til å gi beskjed oppover i systemet hvis hjelp og tiltak ikke fungerer slik det er tiltenkt. I hht det samme dokumentet er man forpliktet til alltid å la lojaliteten ligge hos den svake part, dvs brukeren/klienten osv.

Dessverre er dette ofte vanskelig. Mange sosialkontor har egne kulturer hvor holdninger er etablert. For en nyutdannet sosionom som kommer inn med nye teorier og kunnskap, kan det derfor fortone seg vanskelig å kjempe mot det bestående alene. Det er ikke noe nytt at mange slutter etter kort tid på et sosialkontor. Selv om sosionomen det her er snakk om arbeidet i 4 år før han sykemeldte seg, kan han ha kjempet en tapper kamp for de svake før han ga opp.

Jeg syns han sender sunne signaler oppover, etter min mening en sosionom som gjør jobben sin.

Gjest Gjest
Skrevet

Enig med deg over her.

Håper det skaper debatt, dette er en god sosionom.

De yrkesetiske retningslinjene er gjeldende og sterke.

Gjest stump
Skrevet

Jeg tror at alle nyutdannede sosionomer begynner i jobb på sosialkontor, trygdevesen med en innstilling om at de ønsker å hjelpe folk. De starter i jobben optimistiske og med tro på at de skal være med å redde verden. Idealister.

Så kommer virkeligheten med sine regler og forordninger, alle synlige og usynlige murer som hindrer dem i å være den hjelpen de ønsker. Noen klarer å opprettholde idealismen mens andre igjen begynner å se på klientene som motparter og irritasjonsmoment i hverdagen. Og da er det på tide å bytte jobb.

Det er en av grunnene til at jeg ikke kan tenke meg å jobbe innen helsevesen, trygdevesen og sosialvesen - frykten for å bli avstumpet og se på klienter og pasienter som et forstyrrende element pga. regler og retningslinjer man ikke får gjort noe med.

Gjest Gjest
Skrevet
Men jeg vet ikke om han er den kandidaten jeg ville hørt mest på.

:overrasket: Åh?

Hvorfor ikke?

Gjest Gjest
Skrevet

Når man begynner å jobbe på et sosialkontor, bør man vite at ikke alle er lette klienter. Han sier jo selv at de fleste er det, men nevner mindretallet. I en slik jobb bør man klare å fokusere på at dette gjelder mindretallet, og samle styrke i det faktum for å få kraft til å ta tak i de andre, vanskeligere tilfellene. Velger man å bli sosionom, velger man å arbeide med mennesker som ofte har det vanskelig. Da kan man ikke forvente at det er en lett jobb.

Jeg arbeider i et yrke som er todelt, noen av oss jobber med "vanskelige" tilfeller, andre av oss har en mer takknemlig jobb. Jeg vet med meg selv at jeg ikkehadde holdt ut å jobbe kun med det vanskelige, så jeg har to jobber, en vanskelig, en takknemlig. Den vanskelige jobben gjør at jeg setter uendelig mer pris på den takknemlige jobben. Den takknemlige jobben gir meg kraft og pågangsmot til å jobbe med de vanskeligere tilfellene. En sjelden gang opplever jeg et gjennombrudd i de vanskelige tilfellene, og det er en utrolig deilig følelse når man når fram hos noen som ingen egentlig hadde troen på. Men slike øyenblikk er sjeldne, og kanskje hadde jeg ikke klart å få det til om jeg bare hadde hatt den vanskelige jobben.

Man har selv et ansvar for livet sitt. Det burde en sosionom vite og ta konsekvensene av.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes dette var en god sosionom jeg :)

Jeg kan tenke meg at det er en tøff jobb å arbeide på sosialkontor og bl.a nekte hvis det er snakk om litt ekstra f.eks til en barnebursdag eller lignende.

Jeg har opplevd dette selv da jeg har vokst opp med to foreldre som var sosialklienter(de er uføretrygdet i dag). Jeg fikk aldri litt ekstra for å gå på kino, fikk ikke blitt med på leirskole, fikk ikke konfirmert meg...

Jeg gikk selv en periode på sosialkontoret fra jeg var 17 til jeg var 21, men fikk meg utdannelse og jobb siden så nå har jeg det bra!

Dessuten; at det er så mange surmagete folk på disse kontorene har jeg aldri merka. Mine kuratorer har uten unntak vært varme og empatiske mennesker!

Kan godt skjønne at denne sosionomen slutte i jobben når jeg leser hva han kom ut for av klienter.

Skrevet

Er mn en god sosionom som gir til de som maser mest og sier nei til de som går mer stille i dørene? Hva skjedde med å "se hele mennesket" og jobbe for de svake?

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg skjønner godt at det er vanskelig å gjøre jobben sin når man får trusler fra klienter, selvfølgelig kan det være lettere å bare gi dem det de vil ha for å slippe maset. Leste ingen plass her at de "stille" klientene ikke fikk det de hadde krav på, de fikk bare ikke noe utover det de hadde krav på.

Forøvrig har jo Berge sagt at han ikke var egnet til denne jobben, så det er vel ingen vits i å diskutere om han er det. Forøvrig har vi kun de opplysninger som står i artikkelen.

Ser også at du mente at Berge gikk for lenge sykemeldt og kunne søkt andre jobber. Kanskje han trengte 2 år på å bli frisk, kanskje han ikke hadde mulighet til å begynne i jobb tidligere. Synes du har dårlig grunnlag utifra artikkelen til å si at han brude sagt opp tidligere og fått seg annen jobb. Det er da legen som har sykemeldt han regner jeg med, ikke han selv.

For mange er nok det å gå på sosialen en sovepute, det er veldig lettvindt å gå hver måned og hente pengene sine uten å gjøre noe for dem, og kanskje ha litt inntekt utenom svart. Systemet burde også gjøre mer for å hjelpe klientene, få dem ut i arbeid, praksisplasser, kurs e.l. Eller kreve at klienter som klarer det skal gjøre en jobb for støtten sin. Jeg jobber i en kommunen og mange ganger kunne vi godt trengt folk som kunne gjort en liten innsats, perfekt arbeid for noen sosialklienter.

Gjest Gjest
Skrevet

Mye feilinformasjon her.

Det er mye som blir gjort for å gjøre brukere selvhjulpne.

Dette stilles også som vilkår for sosialhjelp. Det er ikke slik at man kan bruke dette som en sovepute-da slutter utbetalingene.

Alle nyutdannede sosionomer er ikke idealister som skal "redde verden"- den må redde seg selv. Sosionomer står bare ved siden og kan være en bra støtte å ha i en vanskelig tid.

Alle nyutdannede sosionomer jobber ikke på sosialkontor-og de fleste vet hvilke føringer de skal arbeide etter...og heldigvis for det ;)

Gjest Gjest
Skrevet
Det er mye som blir gjort for å gjøre brukere selvhjulpne.

Dette stilles også som vilkår for sosialhjelp. Det er ikke slik at man kan bruke dette som en sovepute-da slutter utbetalingene.

Mulig det er slik det skal være, men det er det altså ikke. I alle fall er det ikke slik der jeg bor.

Når en ser at det er de samme personene som går på sosialen og får hjelp år etter år uten å gjøre noe selv, da finner jeg det vanskelig å tro at de får hjelp til å komme seg videre.

Gjest Cirka
Skrevet

Mye av det som er feil ligger i avkortingsreglene for sosialhjelp, her kunne man gjort mye. Tjener en sosialklient kr 300, ja så blir han/hun trukket tilsvarende. For trygd gjelder andre regler, og her ser man en større vilje til å arbeide. Det kommer altså mye an på incentivene man gir klientene, noe politikerne er fullstendig klar over, men ikke er villig til å gjøre noe med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...