Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2003 #1 Del Skrevet 17. mars 2003 hei.. jeg har lyst å bil eiendomsmegler, men veit ikke helt hvordan det er å jobbe som det? Er det noen som vet noe om den bansjen? Hvordan er lønnen?Vanskelig å finne jobb? hvilke meglerforetak er best å jobbe i? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 17. mars 2003 #2 Del Skrevet 17. mars 2003 Lønna kan være ganske høy, men ser man på timelønnen så blir det ikke så mye. Du må være tilgjengelig til alle døgnets tider og jobber mye kveld og helg(visninger). Mange har provisjonlønn, så selger du mye tjener du bra, men har du en dårlig mnd kan det bli lite med lønn. Vanskelig å anbefale foretak når man ikke vet hvor du bor... På BI går det an å utdanne seg til statsautorisert eiendomsmegler, men går også an å jobbe som megler uten å ta den utdanningen, men har da ikke lov å bruke tittelen eiendomsmegler. Du må trives med salg hvis du skal jobbe som megler! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2003 #3 Del Skrevet 17. mars 2003 jeg bor i oslo, tenkte jeg skulle søke meg inn på eiendomskonsulent linjen på MI, man blir ikke statsautorisett, men det blir en inngangsbilett inn til bransjen.. takk for svarene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Chica Skrevet 17. mars 2003 #4 Del Skrevet 17. mars 2003 Tjs, sikkert mulig å få seg jobb som megler etter det året, men vet ikke om jeg ville kastet bort et år, og masse penger på det studiet. Vet ikke hvordan det er i Oslo, men det er jo masse firma som driver med salg av hus der... Jeg villle tatt kontakt med de firmaene du har lyst til å jobbe i, og høre om det er noen fordel med eiendomskonsulentstudiet. Jeg vil tro at det veier mer med salgserfaring, gjerne dokumenterte, enn et MI-kurs. (Men jeg er ikke sikker, ville sjekket med personalsjefene i de ulike meglerfirmaene) Hvorfor vil du jobbe som megler? Har du samboer/barn? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 18. mars 2003 #5 Del Skrevet 18. mars 2003 Litt enig med siste taler - eiendomskonsulent-utdanningen tror jeg ikke jeg ville bruke tid på. I dag er det flere eiendomsmeglere uten utdanning enn med i bransjen. Dette er et problem som NEF (Norges Eiendomsmegler Forening/Forbund) stadig har fokus på - de ønsker optimalt at alle skal ha skolen. Dersom du skal kunne være faglig leder ved et kontor, må du i dag ha utdanningen fra BI. Dette er nå et 3-årig studie, tilsvarende diplomøkonom e.l. I tillegg til skolen må du ha 2 års variert praksis for å bli statsautorisert. Gjennomsnittslønningen for eiendomsmeglere i Norge i dag ligger litt over 400 000 kroner. Noen tjener mindre, noen tjener mye mer. Skal du ligge på høye lønninger som eiendomsmegler må du være en god selger og være villig til å jobbe mye (si fra deg mye fritid - du jobber når husselgere/-kjøpere har fri). En eiendomsmegler som tjener bra har sjelden fri om ettermiddager/kvelder og nesten aldri i helgene. Mange velger å jobbe som "selgere" i starten av karrieren for deretter å jobbe på kontor som saksbehandler/faglig leder senere når de stifter familie. Disse kontorjobbene er som regel ikke så godt betalt som å være "selger-megler", men lønningene ligger nok over "vanlige" kontoransatte. Dette fordi det kreves spesialkompetanse. Eiendomsmarkedet er ikke det enkleste akkurat nå, og mange eiendomsmeglerbedrifter må si opp mennesker. Det er da mer verdifullt enn i oppgangstider å ha skole-bakgrunn (hvis du ikke som sagt er en ekstremt god selger). Dersom du lurer på om dette er noe for deg, ville jeg kontakte en eiendomsmegler i nærområdet og tilby deg å være visningsassistent en periode. Du vil da få en god innsikt i jobben, få kontakt med meglere og se på deres hverdag, samt få erfaring som kan være bra for deg senere. Jeg må understreke at jeg i utgangspunktet er skeptisk til MI/andre kjappe utdanningsmuligheter, som 1-år IT, 1-årig økonomi etc. uten tilleggskompetanse. I oppgangstider fungerer dette sikkert bra, men slik arbeidsmarkedet er nå, ville jeg velge å få en grundig og god utdanning innen fagområdet som er ønskelig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå