Gjest vsn Skrevet 17. juli 2007 #21 Skrevet 17. juli 2007 I mitt hode så tar man alle slike avgjørelser sammen. Man blir enig sammen om man vil ha flere barn, og man blir enig sammen om evt. prevensjon. Ikke stå på hver sin tue og snakke om "egotripp" og "ditt ansvar". Ja man tar jo avgjørelsene SAMMEN. Men noen ganger trenger menn et lite puff. Skjønner ikke at det er galt å gi dem det lille puffet de trenger. Menn kan ikke synes det er helt iorden at kvinner går gjennom svangerskap, fødsel og prevensjon, mens de selv ikke skal "ofre" noe. Menn slipper veldig billig unna. Så jeg synes det er en selvfølge at mannen kan sterilisere seg når man er enige om at man ikke skal ha flere barn.
Gjest vsn Skrevet 17. juli 2007 #22 Skrevet 17. juli 2007 Det er ikke problemfritt å gå på pilla for alle. Nemlig! Det har faktisk vært flere dødsfall pga p-pille bruk. P-piller kan gi blodpropp, i tillegg til en rekke andre bivirkninger. Hvordan kan dere mene at kvinner skal utsette seg for en sånn risiko, når mannen helt enkelt kan steriliseres? Det skjønner jeg ikke.
Tabris Skrevet 17. juli 2007 #23 Skrevet 17. juli 2007 Ja man tar jo avgjørelsene SAMMEN. Men noen ganger trenger menn et lite puff. Skjønner ikke at det er galt å gi dem det lille puffet de trenger. Menn kan ikke synes det er helt iorden at kvinner går gjennom svangerskap, fødsel og prevensjon, mens de selv ikke skal "ofre" noe. Menn slipper veldig billig unna. Så jeg synes det er en selvfølge at mannen kan sterilisere seg når man er enige om at man ikke skal ha flere barn. Vel, jeg synes det er en selvfølge at man setter seg ned og forteller mannen hva man føler, synes og tenker om saken (og at han gjør det samme), i stedet for at man presenterer ham med et ultimatum (eller et "puff" siden menn tydeligvis er for dumme/enkle til å kunne ha slike samtaler og forstå dem, ser jeg).
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #24 Skrevet 17. juli 2007 P-piller har bivirkinger, og kommer ikke på tale for meg. Kanskje dere kan inngå et kompromiss? Dere prøver naturlig prevensjon (temping, charts, babycomp, pearly...) og han bruker kondom de usikre dagene.
Tabris Skrevet 17. juli 2007 #25 Skrevet 17. juli 2007 Nemlig! Det har faktisk vært flere dødsfall pga p-pille bruk. P-piller kan gi blodpropp, i tillegg til en rekke andre bivirkninger. Hvordan kan dere mene at kvinner skal utsette seg for en sånn risiko, når mannen helt enkelt kan steriliseres? Det skjønner jeg ikke. Hvem er "dere"? Jeg sier ikke at jeg mener at hun skal fortsette å gå på p-piller. Det jeg sier er at hun (eller han) ikke må bestemme på forhånd hva hun (eller han) mener er Det Rette, og så presentere ham med ultimatum. Poenget må jo være - i hvertfall i mine øyne - å finne løsningen sammen, ikke bare lete etter metoder som kan få han til å "innse" at hun selvsagt har rett.
Gjest vsn Skrevet 17. juli 2007 #26 Skrevet 17. juli 2007 Hvem er "dere"? Jeg sier ikke at jeg mener at hun skal fortsette å gå på p-piller. Det jeg sier er at hun (eller han) ikke må bestemme på forhånd hva hun (eller han) mener er Det Rette, og så presentere ham med ultimatum. Poenget må jo være - i hvertfall i mine øyne - å finne løsningen sammen, ikke bare lete etter metoder som kan få han til å "innse" at hun selvsagt har rett. Det har vært en lignende tråd inne på samliv. Det var flere som mente at sterilisering av mannen ble for drastisk. Ja, man prater sammen. Det har ts og mannen tydeligvis gjort. Det gjorde jeg og samboeren min også. Han var enig i at det ikke var noe optimal løsning at jeg skulle fortsette med prevensjon. Han var ikke lysten på sterilisering, men innså at det var en grei løsning for oss begge. Men likevel utsatte han hele tiden å bestille legetime for å bli henvist videre. Tilslutt sa jeg bare at i **** mnd fjerner jeg kobberspiralen. Hvis du ikke har sterilisert deg da, blir det null sex til du har gjort det. Han er selvfølgelig ikke noe mindre mann selv om han har sterilisert seg.
kathrine79 Skrevet 17. juli 2007 #27 Skrevet 17. juli 2007 (endret) Han er selvfølgelig ikke noe mindre mann selv om han har sterilisert seg. Helt enig i det, men det er rart med menn og forholdet til "junior". Urinnstinkt kanskje? Jeg skjønner det på en måte, men så skjønner jeg det ikke allikevel. Tror ikke jeg kunne krevd at min mann skulle sterilisere seg, vet ikke... Endret 17. juli 2007 av kathrine79
Tabris Skrevet 17. juli 2007 #28 Skrevet 17. juli 2007 (endret) Hvis et valg er tatt, og begge er enige i det, så er jeg enige i at man kan gi et "spark bak" for å vedkommende i gang. Men slik jeg forsto svarene i denne tråden, så var det ikke snakk om verken samtaler eller å bli enige om felles løsninger. For meg virket det som om kvinnen satt på Det Rette Svaret, og måtte finne en måte å få mannen til å "innse" dette på. Jeg kan selvsagt ha tolket feil. Endret 17. juli 2007 av Tabris
Gjest vsn Skrevet 17. juli 2007 #29 Skrevet 17. juli 2007 Du tolket det ikke feil. Jeg synes at hvis ikke mannen vil sterilisere seg, så må han overtales. Hvis han synes det er greit at kvinnen går gjennom alt, mens han ikke er villig til å ofre noe, så er han en stor egoist. Ts og andre kvinner må jo bare være sammen med sånne egoister, men jeg hadde tuppet han på ræva ut.
Gjest Meg med hovedinnlegget Skrevet 17. juli 2007 #30 Skrevet 17. juli 2007 Hei, meg med hovedinnlegget. Jeg krever ikke at han skal sterilisere seg. Men han sier selv at han heller steriliserer seg enn å få et barn til. Altså han er så imot et barn til at han heller går å steriliserer seg, hvis jeg skulle slutte på pillen. Problemet er at han bare har "sagt det" og ikke gjort noe med det, altså iallefall oppsøkt lege for mer informasjon. Det er nå over 6 mnd siden han sa det. Vi er begge godt over 35 år, så å få et barn til måtte ha skjedd nå uansett. Jeg har brukt p-piller i over 20 år. Grunnen for å bruke p-piller er jo nettopp for å forhindre uønsket graviditet. Jeg har til og med foreslått at han kan bruke kondom, men nei, det tar jo bort spontaniteten i sexen. Javel, hva er annet alternativ? Noen nevnte p-sprøyte for menn, kanskje jeg skal høre med legen om det? Jeg har mer eller mindre akseptert hans avgjørelse om ikke flere barn, og da ser jeg ingen grunn til at ikke han også skal ta sitt ansvar. Eller hva?
Gjest Meg med hovedinnlegget igjen Skrevet 17. juli 2007 #31 Skrevet 17. juli 2007 Hei, Jeg glemte å si at jeg ikke kan bruke spiral. Da jeg aldri har født vaginalt. 2 ufrivillige keisersnitt. Legen anbefalte ikke spiral når jeg ikke hadde født vaginalt før. Hadde vi bare tatt avgjørelsen før sistemann kom, så kunne det fint blitt gjort mens jeg allikevel var i gang med keisersnitt. Jeg har hele tiden håpet på at vi skulle få 3 barn, men den gang ei. Siste mann var unnfanget på "sikker periode", så jeg vet ikke om det går igjennom med å bruke den metoden igjen. Hvis jeg skulle fått en til nå, så blir det automatisk keisersnitt og da kunne man jo også samtidig ha ordnet med sterilisering for meg, men siden det ikke blir noe barn, da må vi jo finne på noe annet.
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #32 Skrevet 17. juli 2007 Mitt tidligere ekteskap var slik: Jeg ville ikke utsette kroppen for p-piller mer etter 16 år på den avbrutt av to svangerskap. Jeg ville ikke ha flere barn noensinne, uansett om det skulle bli slutt. Jeg liker ikke kondom. Han syntes kondom var greit nok. Han visste ikke om han ønsket seg flere barn om det ble slutt med meg. Jeg steriliserte meg! Jeg tok ansvaret for at jeg ikke ville ha flere barn, det holdt med de to jeg har.
ceca Skrevet 17. juli 2007 #33 Skrevet 17. juli 2007 Mannen min vil ikke ha flere barm. Men han vet ikke hvis det blir slutt mellom oss om han vil ha barn med en annen.' Han vil heller ikke bruke kondom. Jeg ville lenge ha flere barn. Men nå er de jeg har blitt så stor s jeg har kommet til at det er flott å ha to. Så alernativet hos oss blir at jeg steriliserer meg.
Gjest =tentacle= Skrevet 17. juli 2007 #34 Skrevet 17. juli 2007 Du kan helt fint få spiral selv om du ikke har født vaginalt, man kan få spiral selv om man ikke har vært gravid i det hele tatt. Hvis legen din er ukomfortabel med å sette den inn, kan hun/han henvise deg til en gynekolog for å få det gjort. Tullete doktor
Kykkelikokos Skrevet 17. juli 2007 #35 Skrevet 17. juli 2007 Mannen min vil ikke ha flere barm. Men han vet ikke hvis det blir slutt mellom oss om han vil ha barn med en annen.' Han vil heller ikke bruke kondom. Jeg ville lenge ha flere barn. Men nå er de jeg har blitt så stor s jeg har kommet til at det er flott å ha to. Så alernativet hos oss blir at jeg steriliserer meg. Det svaret mannen din kommer med.. hadde jeg ALDRI godtatt av min mann. Hva er det for en ting å si da? "Du er ikke god nok for meg til å få flere barn sammen med, men kanskje jeg finner meg en ny dame som er mer verdt det?"
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #36 Skrevet 17. juli 2007 Det svaret mannen din kommer med.. hadde jeg ALDRI godtatt av min mann. Hva er det for en ting å si da? "Du er ikke god nok for meg til å få flere barn sammen med, men kanskje jeg finner meg en ny dame som er mer verdt det?" Ja, det reagert jeg på også. "Jeg vil ikke ha flere barn med deg, men jeg vil ikke sterilisere meg for hvis det blir slutt mellom oss vil jeg kanskje ha barn med en annen!" Hadde mannen min sagt noe sånt hadde jeg aldri kommet over det.
kathrine79 Skrevet 17. juli 2007 #37 Skrevet 17. juli 2007 Det svaret mannen din kommer med.. hadde jeg ALDRI godtatt av min mann. Hva er det for en ting å si da? "Du er ikke god nok for meg til å få flere barn sammen med, men kanskje jeg finner meg en ny dame som er mer verdt det?" Stusset litt på dette jeg også...
Gjest =tentacle= Skrevet 17. juli 2007 #38 Skrevet 17. juli 2007 Det svaret mannen din kommer med.. hadde jeg ALDRI godtatt av min mann. Hva er det for en ting å si da? "Du er ikke god nok for meg til å få flere barn sammen med, men kanskje jeg finner meg en ny dame som er mer verdt det?" Det handler vel ikke om at hun ikke er god nok som kvinne/mor/partner til å få et barn til med? Kanskje ceca om et år forelsker seg hodestups i en ny mann, og forlater den hun har i dag. Han har da en helt annen sjanse til å starte på nytt med kjærlighetsforhold om han fortsatt er i stand til å gi en kvinne barn. Å kunne få barn er en form for kapital om betingelsene endres, selv om man per i dag har de barna man ønsker seg.
Mirabella76 Skrevet 17. juli 2007 #39 Skrevet 17. juli 2007 (endret) Det svaret mannen din kommer med.. hadde jeg ALDRI godtatt av min mann. Hva er det for en ting å si da? "Du er ikke god nok for meg til å få flere barn sammen med, men kanskje jeg finner meg en ny dame som er mer verdt det?" Eg tenkte akkurat det same som deg, då eg leste innlegget! Hadde eg fått høyra noko slikt frå min kjære, så hadde eg blitt skikkelig forbanna. Og aldri i livet om eg hadde sterilisert meg, same kor lite eg ønskte meg fleire barn!!! Ikkje etter den uttalelsen, nei. Endret 17. juli 2007 av Mirabella76
Gjest Gjest Skrevet 17. juli 2007 #40 Skrevet 17. juli 2007 Det handler vel ikke om at hun ikke er god nok som kvinne/mor/partner til å få et barn til med? Kanskje ceca om et år forelsker seg hodestups i en ny mann, og forlater den hun har i dag. Han har da en helt annen sjanse til å starte på nytt med kjærlighetsforhold om han fortsatt er i stand til å gi en kvinne barn. Å kunne få barn er en form for kapital om betingelsene endres, selv om man per i dag har de barna man ønsker seg. Det er uansett en utrolig ufølsom ting å si.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå