Gå til innhold

Er blåbæra moden nå?

Fremhevede innlegg

Gjest vimselot
Skrevet

Fantasi er utrolig bra ja...

Venninna mi er redd hoggorm, jeg sa at kun 30 prosent av de har gift i seg.

Hvordan vet du det, og hvorfor, spurte hun...

Jo fordi de sannsynligvis har drept en mus og spist den, og da tar det tid før de får laget ny gift...

Men når jeg kommer til typiske ormesteder, pleier jeg å prate (trengte ikke synge i dag siden vi var to...), for ormen kryper unna. Det er verre når det er kjølig i været, da blir ormen treig og rekker ikke gjemme seg.

Hvilken huggorm vil bite et menneske uten grunn, vi er litt for store for dem, de liker best mus og slikt...

Men når er soppen klar etter dette været?

Kantareller og steinsopp (skrubb har jeg fått advarsler mot, pga at de tar i seg mer gift enn de andre artene).

Er ekstra glad i trakt-kantareller....

Videoannonse
Annonse
Gjest Nedfall
Skrevet
Jeg synes det er dritkjedelig å plukke, men tror det er sunt.

Blåbær inneholder visst en veldig sterk antioksidant, og som med alt sånt, mest virkningsfullt i sin naturlige form !

Det blir nesten meditativt, også er det jo sus i trekronene og fuglekvitter i bakgrunnen. Og når det blir kjepekjedelig later jeg som om jeg er en steinalderkvinne som må må plukke bær fordi det har vært en dårlig jaktsesong, og stammen kommer til å sulte om jeg ikke plukker. Eller at jeg lever under krigen og plukker for å få litt matauk til min sultne familie. Også tenker jeg på alle de som kanskje har plukket akkurat på den plassen jeg er, om det er flere år siden kanskje, hvem var det, hvordan så personen ut, osv. Fantasi er en fin ting. :ler:

Jeg vil tro steinalderstammen som livnærte seg hovedsaklig av blåbær, til slutt døde av meget kraftig diare..

Skrevet
Jeg vil tro steinalderstammen som livnærte seg hovedsaklig av blåbær, til slutt døde av meget kraftig diare..

:ler: Åja, det var det som gjorde at neandertalerne døde ut!

Skrevet
Blåbær inneholder visst en veldig sterk antioksidant, og som med alt sånt, mest virkningsfullt i sin naturlige form !

Jepp, men nå tenkte jeg at jeg tror det er sunt å plukke også. Avstressende. :)

Gjest Nedfall
Skrevet

Ang huggorm, moren min hadde en artig kommentar til hva huggormer muligens hadde på menyen (utenom mus, frosker og små barn): kanskje de spiser brødsmuler ?

(Forestill deg synet av noen som mater en tam huggorm, på samme måten som man mater ender i parken.. )

..jeg måtte faktisk goggle litt for å være sikker, men det viser seg at den spiser særdeles lite plantekost, og veeeldig lite bakverk.

Huggorm er ingen trussel for blåbærbestanden ihvertfall..

Skrevet
Fantasi er utrolig bra ja...

Venninna mi er redd hoggorm, jeg sa at kun 30 prosent av de har gift i seg.

Hvordan vet du det, og hvorfor, spurte hun...

Jo fordi de sannsynligvis har drept en mus og spist den, og da tar det tid før de får laget ny gift...

Men når jeg kommer til typiske ormesteder, pleier jeg å prate (trengte ikke synge i dag siden vi var to...), for ormen kryper unna. Det er verre når det er kjølig i været, da blir ormen treig og rekker ikke gjemme seg.

Hvilken huggorm vil bite et menneske uten grunn, vi er litt for store for dem, de liker best mus og slikt...

Men når er soppen klar etter dette været?

Kantareller og steinsopp (skrubb har jeg fått advarsler mot, pga at de tar i seg mer gift enn de andre artene).

Er ekstra glad i trakt-kantareller....

Det eneste jeg så av hoggorm var et forlatt skinn. Men regner med at det må ha vært noen i nærheten i visse områder i allefall, fordi det var steder jeg ikke så noen maur. Men jeg tramper bare høyt på bakken, det var det vi gjorde da vi gikk gjennom bushen i Australia, det er vel like effektivt her. Regner med at soppen kommer i august.

Gjest Nedfall
Skrevet
:ler: Åja, det var det som gjorde at neandertalerne døde ut!

Ja, de dreit seg ut, bokstavelig talt !

Skrevet
Ang huggorm, moren min hadde en artig kommentar til hva huggormer muligens hadde på menyen (utenom mus, frosker og små barn): kanskje de spiser brødsmuler ?

(Forestill deg synet av noen som mater en tam huggorm, på samme måten som man mater ender i parken.. )

..jeg måtte faktisk goggle litt for å være sikker, men det viser seg at den spiser særdeles lite plantekost, og veeeldig lite bakverk.

Huggorm er ingen trussel for blåbærbestanden ihvertfall..

Det er jo babyhoggormen som er farligst, er det ikke det? Fordi de pumper ut all giften på en gang, de voksne sparer litt etter et bitt.

Gjest vimselot
Skrevet

Huggorm kan svømme også, men helst i ferskvann...så nå kan dere ikke svømme annet enn i fjorden, jenter...

Tok ikke med bikkja til venninna i dag, fordi den ville kjedet vettet av seg og sannsynligvis rotet seg bort i et ormebol...

Men den liker ikke varme, må gå lange turer tidlig på dagen og sent om kvelden og bare en liten runde ellers...

De fleste reagerer ikke på bitt fra hoggorm, små barn kan være utsatt og eldre kan være det, men ellers har jeg ikke hørt om noe katastrofalt ang verken ormer her i Norge eller ulv eller bjørn...

Det dumme i dag var at vi tok med oss noen kjeks og brunost... det var ikke brunost mer...bare kliss og uspiselig...

Men tok par kjeks da.

Ville være interessant hvor mange som høster bær osv. men det blir en ny tråd.

Gjest Nedfall
Skrevet
Det er jo babyhoggormen som er farligst, er det ikke det? Fordi de pumper ut all giften på en gang, de voksne sparer litt etter et bitt.

Pax ! Du som er ett friluftsmenneske og greier ! :sur:

Nei, det er en myte: se wikipedia..

Skrevet (endret)

Jeg er ikke noe friluftsmenneske, heller. Tvert i mot er jeg bymenneske. :) Men da vet jeg det, i alle fall. :)

Endret av Pax
Skrevet (endret)
Huggorm kan svømme også, men helst i ferskvann...så nå kan dere ikke svømme annet enn i fjorden, jenter...

Tok ikke med bikkja til venninna i dag, fordi den ville kjedet vettet av seg og sannsynligvis rotet seg bort i et ormebol...

Men den liker ikke varme, må gå lange turer tidlig på dagen og sent om kvelden og bare en liten runde ellers...

De fleste reagerer ikke på bitt fra hoggorm, små barn kan være utsatt og eldre kan være det, men ellers har jeg ikke hørt om noe katastrofalt ang verken ormer her i Norge eller ulv eller bjørn...

Det dumme i dag var at vi tok med oss noen kjeks og brunost... det var ikke brunost mer...bare kliss og uspiselig...

Men tok par kjeks da.

Ville være interessant hvor mange som høster bær osv. men det blir en ny tråd.

Tror ikke det er så mange som høster bær, vimselot. Vet at hoggormbitt ikke er farlig for voksen mennesker, men jeg er allergisk mot bitt. Bekymrer meg egentlig ikke, men jeg burde kanskje gått med en andrenalinsprøyte for sikkerhetsskyld. glemmer det alltid, da. :sjenert:

Koselig med matpakke, ja. Ta noe bedre en brunost neste gang. :)

Endret av Pax
Gjest Gjest
Skrevet
Vet at hoggormbitt ikke er farlig for voksen mennesker, men jeg er allergisk mot bitt. Bekymrer meg egentlig ikke, men jeg burde kanskje gått med en andrenalinsprøyte for sikkerhetsskyld. glemmer det alltid, da. :sjenert:

Dette er sagt i aller beste mening: Er du sprøyte gal?! Er du allergisk, og blir bitt langt fra folk så er sjansen stor for at du er død rimelig kjapt om ingen tilfeldigvis finner deg fort nok og vet hva de skal gjøre.

Du virker som et knakende trivelig menneske, vær så snill å ta sprøyten med?

Skrevet
Dette er sagt i aller beste mening: Er du sprøyte gal?! Er du allergisk, og blir bitt langt fra folk så er sjansen stor for at du er død rimelig kjapt om ingen tilfeldigvis finner deg fort nok og vet hva de skal gjøre.

Du virker som et knakende trivelig menneske, vær så snill å ta sprøyten med?

Ja, jeg vet. :sjenert:

Gjest Gjest
Skrevet
Ja, jeg vet. :sjenert:

Så ta den med? Legg den i bøtta du bruker til å plukke i, så husker du den. NÅ! (Ja, vet du ikke er sub men akkurat nå har jeg nesten lyst til å true med å bruke deg som øvelsesrumpe til den floggeren jeg lurer på å kjøpe :ler: )

Gjest vimselot
Skrevet

Hva med meg da, som er allergiker, men ikke vet om jeg er allergiker mot hoggorm og veps? Har zyrtec med meg, men vet om folk som har fått anafal. sjokk pga. (piller tror jeg det var). Mener du gjest, at alle som er allergikere, bør spørre legen sin om å bli testa for huggorm og veps? Slik at vi kan ha med sprøyte i sekken.

Det er jo en fordel, om noen andre reagerer. Men er ikke det å overdrive? Hvor mange har med seg slike ting i marka, på en bærtur, når de vet at det er varmt og at huggormen kryper i skjul når den hører folk...

Er litt enig, for har man med en hund som blir bitt, er det ekstra ille, fordi bikkjer stikker nesa langt ned på bakken... Men det er overdrevet, har sett mange hoggorm men ingen har bitt meg.

Skrevet
Så ta den med? Legg den i bøtta du bruker til å plukke i, så husker du den. NÅ! (Ja, vet du ikke er sub men akkurat nå har jeg nesten lyst til å true med å bruke deg som øvelsesrumpe til den floggeren jeg lurer på å kjøpe :ler: )

Jeg er sub, så du kan bare true så mye du vil. ;) Er dominant av og til, bare.

Jeg har ikke sprøyte akkurat nå, men jeg skal få ny resept av legen. Ringer i morra. :)

Skrevet
Hva med meg da, som er allergiker, men ikke vet om jeg er allergiker mot hoggorm og veps? Har zyrtec med meg, men vet om folk som har fått anafal. sjokk pga. (piller tror jeg det var). Mener du gjest, at alle som er allergikere, bør spørre legen sin om å bli testa for huggorm og veps? Slik at vi kan ha med sprøyte i sekken.

Hør med legen, er ikke sikkert du trenger det. Kommer litt an på hva du er allergisk mot, har du matallergi f.eks, er sjansen større for at du kan reagere på bitt og stikk.

Gjest Nedfall
Skrevet

Hoggormbitt er visst ikke til å spøke med, den karen som har skrevet det der var ikke allerigisk mot insektstikk, men.. ja, dere kan jo lese selv !

Siden du Pax er allergisk også, hadde jeg nok tatt noen forholdsregler, ja. Ikke det at ormen følger etter folk for å ta en prøvesmak, men hvis den først biter kan du få trøbbel !

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...