Gjest vimselot Skrevet 15. juli 2007 #1 Skrevet 15. juli 2007 Er blåbæra på østlandet moden nå? Har så lyst å ta en tur og plukke noen liter. Vet om et sted, og skal dra og se etter, men er det noen som vet om blåbærene er klare for å plukkes nå, etter mye nedbør og varme dager?
monja Skrevet 15. juli 2007 #2 Skrevet 15. juli 2007 Vi var på besøk på Østlandet for 2 uker siden og da plukket vi blåbær iallefall.
Gjest prestekrage Skrevet 15. juli 2007 #3 Skrevet 15. juli 2007 Kommer jo helt sikkert ann på hvor på Østlandet du vil plukke da- men her på Hedmarken fant vi modne (men små) blåbær da vi var på skogstur onsdag denne uken.
Gjest vimselot Skrevet 15. juli 2007 #4 Skrevet 15. juli 2007 Takk for svar. Det stedet jeg pleier å plukke ligger nordvendt og modnes kanskje litt senere, men skal ta en tur og se etter.
Gjest Pax Skrevet 15. juli 2007 #5 Skrevet 15. juli 2007 (endret) Ja, det er de. De begynner nesten å bli overmodne. I Oslo, i alle fall. Jeg har laget 6 store glass og 5 små med syltetøy. Tar en plukkerunde til for å lage saft, men er drittlei nå. Bærene er kjempestore, i alle fall. Endret 15. juli 2007 av Pax
Orthia Skrevet 16. juli 2007 #6 Skrevet 16. juli 2007 Kjempestore og litt vasstrukne her hvor jeg har plukket i Oslo
Gjest Pax Skrevet 16. juli 2007 #7 Skrevet 16. juli 2007 Kjempestore og litt vasstrukne her hvor jeg har plukket i Oslo Hvor har du plukket? Selv har jeg vært i østmarka, ikke sett noe vasstrukkent der. Men mange av bærene går i stykker når jeg prøver å plukke dem.
Gjest vimselot Skrevet 16. juli 2007 #8 Skrevet 16. juli 2007 Var i marka i ettermiddag og bærene var ok. Så ut som noen hadde vært og plukka der, men ikke overalt, så fant store fine bær som ikke var overmodne. Tar en tur til en annen dag, er ikke så glad i å rense bæra og orker ikke plukke mer enn jeg må rense... Hadde ikke med bærplukker, men vurderer det neste gang fordi lyngen var så høy. Er koselig å være i marka i alle fall. Tenker fylle fryseren med steinsopp og kantareller også, og litt tyttebær...men tyttebær pleier jeg å plukke når jeg er på besøk hos noen utenfor Oslo, og da ender det som regel med at jeg plukker sammen med de, renser og lar bæra bli igjen i deres fryser...men får alltid tyttebær og masse bra middag når jeg er der, så hvorfor ikke...men skal ta med meg litt denne gangen, har plukket adskillige liter til dem, men så liker jeg å plukke tyttebær og da er det ok.
Gjest Pax Skrevet 16. juli 2007 #9 Skrevet 16. juli 2007 Var i marka i ettermiddag og bærene var ok. Så ut som noen hadde vært og plukka der, men ikke overalt, Jeg var høflig og lot det være igjen noe til deg.
Gjest vimselot Skrevet 16. juli 2007 #10 Skrevet 16. juli 2007 Takk. Jeg visste det var deg! Lot det være noen bær igjen til deg også, faktisk...
Gjest Pax Skrevet 16. juli 2007 #11 Skrevet 16. juli 2007 Takk, det var da altfor mye! (om det var i Østmarka, er det sikkert meg som har plukket der du var, og. Har ikke støtt på noen andre bærplukkere.)
Gjest vimselot Skrevet 16. juli 2007 #12 Skrevet 16. juli 2007 Nei, ikke jeg heller, forsåvidt, ikke i dag...men der jeg pleier plukke blåbær, er det ikke så veldig stort område, man må gå litt, før man finner et nytt sted, bortsett fra der JEG plukker da...og tror folk er litt redd for å komme og plukke når de ser andre som plukker. Er litt dumt, hadde ikke gjort meg noe så lenge de ikke satt to meter fra meg liksom, men folk plukker vel ikke så mye bær osv i Oslo? Men når er det tid for sopp?, har hørt rykter om at kantarell osv er klar for å plukkes, men er det ikke tidlig (har hørt det fra noen som bor litt lenger sør enn Oslo), men de er ikke eksperter. Føler mer at de vil jage meg ut i skauen for å se etter...
Gjest Pax Skrevet 16. juli 2007 #13 Skrevet 16. juli 2007 Jeg har ikke sett noe sopp enda. Og tyttebærene er grønne.
Orthia Skrevet 16. juli 2007 #14 Skrevet 16. juli 2007 Hvor har du plukket? Selv har jeg vært i østmarka, ikke sett noe vasstrukkent der. Men mange av bærene går i stykker når jeg prøver å plukke dem. Østmarka, jeg også Kanskje bærene dine gikk i stykker fordi de var litt vasstrukne? Jeg merket det mest på smaken og konsistensen, da. Litt bløtere og mindre søte enn de optimalt burde være. Blåbær er nam!
Gjest vimselot Skrevet 16. juli 2007 #15 Skrevet 16. juli 2007 Ja, vet at tyttebærene ikke er modnet. Var ikke i østmarka, men i nordmarka så da stjal jeg ikke dine bær... Da er det fritt fram for å ta med seg bærplukker neste gang da.
Gjest Pax Skrevet 16. juli 2007 #16 Skrevet 16. juli 2007 Østmarka, jeg også Ok. Hvor lenge varer sesongen, egentlig? Drar bort snart, blir borte i 1 - 2 uker, vil det være noe når jeg kommer tilbake?
Gjest vimselot Skrevet 16. juli 2007 #17 Skrevet 16. juli 2007 (endret) Vet ikke, men trrlig vil det være noe i skråninger som vender mot nord. Det var noen av bæra som var små og venninna mi mente at de var moden (jada, men det mente ikke jeg selv om de var blå). Så det er sikkert noe når du kommer tilbake igjen, om du vet om et sted som vender mot nord... Der jeg plukker vender det vel mer mot nordøst (er usikker, har aldri hatt med kompass). Og noen var ikke moden enda, men de var i mindretall. Venninna mi er ikke ekspert på blåbær, men det er ikke jeg heller, men jeg tror det kanskje finnes noen igjen, noen steder om par uker. Hun mente at de ikke vokser mer, de små bæra, bare fordi de er små og litt blå, mens jeg mener det motsatte. Men sikker er jeg ikke, for jeg har ikke observert blåbær fra dag til dag. Jeg plukker mens de er der. Men hva skal jeg bruke de til? Må kjøpe meg en sånn kjøkkenmose-maskin og lage saft. Pannekaker som singel... Det ender vel opp med at jeg gir bort alt jeg plukker, om jeg ikke skaffer meg en slik maskin. Jeg spiser kun blåbærsyltetøy på pannekaker...men pannekaker og singelstatus, jada... Endret 16. juli 2007 av vimselot
Gjest Pax Skrevet 16. juli 2007 #18 Skrevet 16. juli 2007 (endret) Jeg har lite kjøleskap og ikke fryser, så jeg lager syltetøy og saft for å konservere. Men har gitt bort mye av syltetøyet allerede. Endret 16. juli 2007 av Pax
Gjest vimselot Skrevet 16. juli 2007 #19 Skrevet 16. juli 2007 Ja. typisk meg også... plukker jeg masse, så gir jeg bare bort omtrent alt, bortsett fra det jeg spiser samme dag. Men nå skal jeg jo bli litt mer sunn, men jeg vet ikke hva jeg skal bruke bæra til, om jeg plukker mye (tvilsomt) kan jeg lage saft, men ellers blir det vel så som så, er ikke så glad i syltetøy. Kanskje jeg gir de til min far. Han vil bli kjempeglad for han elsker blåbær. Plukker jeg mye skal jeg lage saft, men såå mye orker jeg ikke, jeg er jo Oslo-jente...
Gjest Pax Skrevet 16. juli 2007 #20 Skrevet 16. juli 2007 Jeg synes det er dritkjedelig å plukke, men tror det er sunt. Det blir nesten meditativt, også er det jo sus i trekronene og fuglekvitter i bakgrunnen. Og når det blir kjepekjedelig later jeg som om jeg er en steinalderkvinne som må må plukke bær fordi det har vært en dårlig jaktsesong, og stammen kommer til å sulte om jeg ikke plukker. Eller at jeg lever under krigen og plukker for å få litt matauk til min sultne familie. Også tenker jeg på alle de som kanskje har plukket akkurat på den plassen jeg er, om det er flere år siden kanskje, hvem var det, hvordan så personen ut, osv. Fantasi er en fin ting.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå