Gå til innhold

B12/jern-mangel og graviditet

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Noen som vet om det kan påvirke fosteret om man har b12 og jern mangel og er gravid?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det i aller størst grad påvirker DEG, noe som indirekte eller direkte (kommer helt an på hva det er snakk om) påvirker fosteret. Det er vel vanskelig å si i hvilken grad vitamin/mineralmangel hos mor påvirker fosteret, det blir vel mye gråsoner her... I de aller fleste tilfellene legger fosteret godt på seg uansett, med mindre det er ekstreme tilfeller.

Jeg hadde B12- og jernmangel da jeg var gravid med førstemann, og tok sprøyter for det hver uke. Jeg spiste ikke kjøtt, så det var det som var grunnen.

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg spiste ikke kjøtt, så det var det som var grunnen.

Stemmer neppe.

De fleste som spier egg/melk "som normalt" får i seg nok, og om du har spist fisk som "normalt" så har du også hatt en kilde til b12. (Begrepet ikke spiser kjøtt er ofte litt uklart, enkelte sier det og spiser fisk, mens andre er rene vegetarer). I tillegg vil det være mulig å ta b12 i pilleform. Siden du måtte på sprøyter vil jeg tro du enten har vært vegan i svært lang tid og ikke tatt b12 i kosttilskudd, eller mer sannsynlig hatt problemer med tarmopptaket. Om det er sistnevte som er tilfellet så ville du ikke fått opp b12 lagrene uansett hvor mye kjøtt du hadde spist. Mulig det er mulig om du hadde spist noen forferdelige mengder og tarmopptaket ikke var totalt ødelagt, men ved "normalt" kjøttinntak vil det ikke være mulig å få i se nok b12 om tarmopptaket dårlig.

Men til hovedspørmålet: Om jeg ikke husker helt feil så kan b12 mangel føre til spontanabort. Årsaken til dette er at b12 er svært viktig i dannelsen av nye celler, og fosterutviklingen er stort sett nettopp det.

Gjest Gjest
Skrevet

Dagsbehovet for b12 dekkes av ca 2 dl melk (inkludert beriket soyamelk ol) daglig, eller en vitaminpille, så sant tarmen tar det opp. Så det skal godt gjøres å få b12 mangel kun av å unngå kjøtt, men om man i tillegg ikke drikker melk og ikke tar tilskudd via beriket mat eller en vitaminpille så kan det på sikt gå galt uansett hvor velfungerende tarmen er.

Skrevet (endret)

Jeg leste en artikkel om at dersom mor er blodfattig pga for lite jern kan fosteret få en lettere jerneskade. Dette fordi blodet bringer for lite oksygen til fosteret gjennom navlestrengen.

Endret av Pax

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...