wok Skrevet 17. mars 2003 #1 Del Skrevet 17. mars 2003 Jeg mener jeg tjener for lite, og har tenkt å be om lønnsforhøyelse. Har aldri gjort det før jeg... Jeg jobber i en liten bedrift, med ca 10 ansatte, og det er ikke "så langt opp" til ledelsen. Jeg har tenkt å sende en epost, der jeg fremlegger ønsket mitt, og hvorfor jeg mener jeg fortjener høyere lønn. Er det noen som har tips og synspunkter på hva jeg bør si i eposten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scampi Skrevet 17. mars 2003 #2 Del Skrevet 17. mars 2003 Jeg synes ikke at du skulle fremlegge ønsket pr. e-post. Når det er en liten bedrift og det ikke er så langt opp til ledelsen, vil jeg anbefale deg å ta en samtale med sjefen din der du fremlegger ønsket ditt. Sjekk litt rundt hva du bør tjene, og ta en saklig diskusjon. Hvis bedriften har økonomi til det er jeg sikker på at dere kommer fram til ei løsning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. mars 2003 #3 Del Skrevet 17. mars 2003 Hvis det er en så liten bedrift skulle det vel være unødvendig med epost i det hele tatt dersom det er et snev av kommunikasjon..? Ellers tror jeg at jeg ville ha sammenliknet meg med kollegene og med hva lønna er i sammenliknbare stillinger andre steder. Dersom du da ligger lavt har du en "god sak" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wok Skrevet 17. mars 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 17. mars 2003 Jeg tenkte meg at en epost ville være en "foranledning" til et møte, slik at det kunne taes opp i styret og ledelsen kunne snakke om det med mine argumenter svart på hvitt. Hvorfor mener dere det er uklokt med en epost? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scampi Skrevet 17. mars 2003 #5 Del Skrevet 17. mars 2003 Det er upersonlig med e-post og brev. Særlig innenfor en liten bedrift. Er 99% sikker på at du lettere oppnår det du vil med å snakke med dem personlig og avtale møte face to face. Hvorfor jeg tror det? - er eier og sjef i en bedrift på samme størrelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junebug Skrevet 18. mars 2003 #6 Del Skrevet 18. mars 2003 Jeg er enig i at du bør ta lønnsforhøyelse opp ansikt til ansikt med sjefen. Har du en jobbeskrivelse som sier noe om oppgavene du var ansatt for å gjøre? Da ville jeg ha tatt utgangspunkt i denne. Gjør du andre oppgaver i tillegg til de du ble ansatt for, kanskje noen oppgaver som er mer avanserte? Har du kompetanse som er etterspurt på jobbmarkedet? Hva tjener andre ansatte i bedriften, hva tjener ansatte med samme yrke i andre bedrifter (i snitt). Har andre i bedriften fått lønnsforhøyelse? Har du bidratt til at beriften har oppnådd målbare resultater, feks kontrakter? Er det oppgaver du løser spesielt godt? Er det situasjoner der du "reddet" bedriften, feks gode ideer du har hatt, salg du har fått i havn. Bidrar du til et bedre miljø på jobb feks arrangerer julebord, fredagskaffen eller røykeavvenningskurs? Tenk vidt og noter ned alt du kommer på. Så går du kritisk gjennom listen, finner ut hvilke punkter du vil vektlegge. Kanskje det er noen punkter du kutter ut? Så ville jeg øvd meg på å hvordan jeg skulle si det, finn en venn som kan late som om h*n er sjefen din og så øver du deg på vedkommende. Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tiqa Skrevet 19. mars 2003 #7 Del Skrevet 19. mars 2003 Ikke skriv e-post. Be om et møte med sjefen, og legg frem ønsket. Si hva du har gjort, og hva du har tenkt å gjøre videre - som grunngir ønsket ditt. Gå rett på sak, og unnskyld deg for all del ikke for å be om høyere lønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Johanna Skrevet 19. mars 2003 #8 Del Skrevet 19. mars 2003 Enig med de andre her, ikke fremlegg dette pr epost. Dette er en viktig ting. Hadde jeg vært sjefen din så hadde jeg nok lurt på hvorfor du ikke kom til meg personlig. Ordne med et møte med han og møt opp godt forberedt. Å forhandle lønn er ikke alltid enkelt. Hvis du er organisert burde du ta det opp med tillitsvalgte i organisasjonen. Lykke til Klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå